Alweer allemaal bedankt voor de reacties. Voordat ik er op stap longeer ik hem al van te voren met losse beugels. Als ik van hand ga veranderen trek ik de beugels ook wat aan zodat het wat geluid maakt maar daar geeft hij echt helemaal niks om. Met het aansingelen doet hij verder ook helemaal niks. Ik denk dat hij het gewoon hel eng vind dat er iemand op zijn rug zit. Ik ben zelf niet zwaar dus daar kan het niet aan liggen
wat vinden jullie ervan om een hulpteugel te gebruiken? Daar zou ik ook wel graag jullie mening over willen horen. Het op een pad opstappen op een harde ondergrond zal niet bij mj lukken want als hij dan op de kletter gaat is hij gelijk op de weg. Ik hoop dat jullie nou wer wat meer informatie hebben. Ik hoop dat jullie door blijven reageren op mijn probleem allemaal heel erg bedankt alvast!!!!
Groetjes Ineke.
. Wat je ook nog zou kunnen proberen, als je alle lichamelijke klachten uitgesloten hebt, is dit: Met opstappen laat je je paard weer vast houden door iemand die gewoon aan de linker kant van je paard staat en hem met z'n rechter hand vast houd. Zet je paard trouwens met z'n rechter kant tegen de omheining, eventueel in de hoek, zodat hij niet naar voor of opzij kan. Als je zit laat je de persoon op de grond naar achter stappen en zo het hoofd van je paard naar links meenemen. Het paard moet dan om z'n as draaien en kan hierdoor als het goed is niet gaan rennen. 
aangezien dit niet nodig is zal ik het ook niet doen, ben het volledig eens met pferdje daarin.