Help!! Mijn 3,5 jarige ruin gaat op de kletter!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ineke_05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 18:46

Hallo Allemaal.
Alweer allemaal bedankt voor de reacties. Voordat ik er op stap longeer ik hem al van te voren met losse beugels. Als ik van hand ga veranderen trek ik de beugels ook wat aan zodat het wat geluid maakt maar daar geeft hij echt helemaal niks om. Met het aansingelen doet hij verder ook helemaal niks. Ik denk dat hij het gewoon hel eng vind dat er iemand op zijn rug zit. Ik ben zelf niet zwaar dus daar kan het niet aan liggen *LOL*
wat vinden jullie ervan om een hulpteugel te gebruiken? Daar zou ik ook wel graag jullie mening over willen horen. Het op een pad opstappen op een harde ondergrond zal niet bij mj lukken want als hij dan op de kletter gaat is hij gelijk op de weg. Ik hoop dat jullie nou wer wat meer informatie hebben. Ik hoop dat jullie door blijven reageren op mijn probleem allemaal heel erg bedankt alvast!!!!

Groetjes Ineke.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 20:37

Liggen kan wel?

Als het liggen wel kan dan kun je dit stapje voro stapje uitbouwen door wat meer omhoog te komen. Met je handen op het zadel leunen enz.
Verder kijken waar het moment is wat fout gaat. Dat is voordat je er op stapt als het goed is.

Met een foto van zijn hoofd en gehele lichaam kan ik ook meer zeggen.

Hulpmiddelen maakt het enkel maar erger. Het paadr wil weg, ga je dat bedwingen dan komt hij omhoog en ben je niet blij.

Zoals anderen zeggen opnieuw gaan beginnen.

mooneyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 00:19

zit je hem in zijn mond?

ik heb geleerd, om ze voor eerst de ruimte te geven, dus losse teugel. in elke geval niet trekken, dan gaat ie alleen maar harder.
idd. bij mij loopt er een bij met de longe of staptouw, de eerste keren,

maar ik weet niet of je dat ook doet.

zeker geen hulpmiddel.want wat josien zegt is ook waar, beter rennen dan omhoog steigeren daar krijg je idd. ongelukken van.als je dwingt.

vraag desnoods een met ervaring instructrice of een die vaker paarden beleert. om er bij te zijn. die kan je vertellen wat je eventueel fout doet. door het te zien.

Een tip blijf de eerst tijd in de bak! (zoals je zelf a doet lees ik)is veilig kan niks gebeuren ik ben in het verre verleden een keer de drafbaan opgegaan met een jong paard, net beleerd, lag er dus wel af.

succes verder met rijden ect.

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 00:25

klomp schreef:
tja wat lusitana al zegt, heb ik niet veel meer aan toe te voegen. je kunt wel proberen om als je op gaat stijgen alles heel rustig te doen en iemand anders die hem vasthoud en blijft vasthouden tot je helemaal goed zit en dan uitbundig belonen als hij stil blijft staan. geef hem een klein snoepje of iets...

Van Snoepjes ben ik niet zo'n voorstander. Paarden leggen die link namelijk alleen met wat ze op het allerlaaste moment gedaan hebben en als dat dan net met zn oor draaien was (extreem gezegd) dan legt hij de link daar mee en niet met het stil staan. Ze worden er uiteindelijk meestal alleen vervelender van en dat lijkt mij niet de bedoeling.

Wat ik me afvraag. Staat ie normaal wel stil. Als je even met de longe bezig bent ofzo?

Een hulp teugel zou ik persoonlijk nog niet doen! Daar kan je in dit stadium misschien meer kwaad dan goed mee doen.
Laatst bijgewerkt door pferdtje op 19-11-04 00:26, in het totaal 1 keer bewerkt

mooneyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 00:26

wees in elk gval voorzichtig Scheve mond

wat hier boven staat ben ik ut mee eens, van pferdje..vandat snoep en hulpteugel
Laatst bijgewerkt door mooneyes op 19-11-04 00:32, in het totaal 2 keer bewerkt

mooneyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 00:29

kweenie schreef:
Je hebt al veel goede adviezen gehad. Toch ben ik het niet overal mee eens. Op een erf opstappen zou ik zelf heel eng vinden ivm uitglijden of vallen op een harde bodem. En in de longeerlijn draaien heb ik zelf ook een keer meegemaakt; erg vervelend Boos! . Wat je ook nog zou kunnen proberen, als je alle lichamelijke klachten uitgesloten hebt, is dit: Met opstappen laat je je paard weer vast houden door iemand die gewoon aan de linker kant van je paard staat en hem met z'n rechter hand vast houd. Zet je paard trouwens met z'n rechter kant tegen de omheining, eventueel in de hoek, zodat hij niet naar voor of opzij kan. Als je zit laat je de persoon op de grond naar achter stappen en zo het hoofd van je paard naar links meenemen. Het paard moet dan om z'n as draaien en kan hierdoor als het goed is niet gaan rennen. Knipoog

pas wel op, dat je niet in de omheining valt, als hij dan toch bokt om wat voor reden dan ook klap je in de omheining. tijdens het opstijgen of er af vallen. ken er een paar voorbeelden van. maar het kan werken

ik persoonlijk stap altijd in het midden op, na dat een bokte en ik dus wel bijna in het hek belande tijdens opstijgen. en idd ook op zachte ondergrond

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 09:49

Ik heb ook een tijdje een jonge bismarck hengst gereden die die neiging ook had. heel erg veel geduld ermee hebben. Wat ik zelf deed is trugzitten, en zeker het minimale contackt met de mond om trekken te voorkomen. Zelf gewoon ontspannen, als jij daar geduld mee hebt lukt het van zelf.

is het niet een soort angst van je paard? Een paard is een vluchtdier, er zit een gewicht op en een lengte. Je moet dit van verschillende opzichten gaan bekijken en de oorzaak zoeken. Kijk is naar zijn tanden hij zit in een wissel periode, zit er geen dop of een haak in de weg??

Aangezien dat het een jong paard is die op de leeftijd van 3 tot 5 aan het wisselen is, zijn zijn tanden en mond extra gevoelig.

Een hulpteugel aangezien dit niet nodig is zal ik het ook niet doen, ben het volledig eens met pferdje daarin.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 13:08

pferdtje schreef:
Van Snoepjes ben ik niet zo'n voorstander. Paarden leggen die link namelijk alleen met wat ze op het allerlaaste moment gedaan hebben en als dat dan net met zn oor draaien was (extreem gezegd) dan legt hij de link daar mee en niet met het stil staan. Ze worden er uiteindelijk meestal alleen vervelender van en dat lijkt mij niet de bedoeling.

Wat ik me afvraag. Staat ie normaal wel stil. Als je even met de longe bezig bent ofzo?

Een hulp teugel zou ik persoonlijk nog niet doen! Daar kan je in dit stadium misschien meer kwaad dan goed mee doen.

snoepjes kun je toch altijd weer afbouwen? ik doe het wel vaker en alle paarden zijn nog steeds niet vervelend hoor!! liever zo dan ongelukken!

Mursey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 13:33

Op onze stal heb ik een zelfde geval mee gemaakt. Super aan de longe maar aan de kletter gaan zodra je opstapte.
Had echt NIETS te maken met het voorwerk. Het beestje was naar mijn mening gewoon bang omdat hij iets op zijn rug zag zitten. Scheve mond
Ik weet dat heel bokt tegen hulpteugels is, maar in dit geval zou ik een slofteugel helemaal niet afraden.
Gewoon losjes erbij nemen kan echt geen kwaad.
Verder vroeg ik me af of jij je paard buiten reed. Verbazingwekkend genoeg was het paard waar ik het over had buiten niet te rijden, maar toen we hem weg deden naar een andere stal die wel een binnenbak had was er niets aan de hand.
Gewoon niet opgeven... komt helemaal goed.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 14:10

een slofteugel kan wel degenlijk kwaad bij een jong paard die net onder het zadel is.
Als er maar iets verkeerd gaat en het paard heeft angst dan heb je het helemaal gehad, zoals ik al zei een paard is een vluchtdier en moet een uitweg hebben.

aangezien een paard vanaf zijn 3 de wisseld met zijn tanden zal ik daar is na gaan kijken. ook al zet je dan iets druk op je teugel, zon mond is gevoelig hoor. Een paard vlucht weg voor angst en pijn.

Dus zou er zeker geen slof aan gooien en al zeker niet bij een paard die net onder het zadel is en zelf zijn balans nog niet weet te vinden.

een paard zoekt een uitweg, dat kan niet met een slof of elastiek of noem maar op. we weten niet eens of dit paardje uit zich zelf al in de ontspanning loopt, en hij heeft in deze paar weken dat die onder het zadel is nog niet eens een benul van balans? dus waarom een slof eraan gooien als de basis er nog niet eens fatsoenlijk in zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 14:21

ik ga hierbij met wes meej.. hoe maak ik mijn paard kapot ik zou toch eens nagaan of het dier niet bang is of pijn heeft..

Welpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 14:44

Dubbele longe en laten wennen aan druk op het bit, zodat je er i.e.g. aan kunt komen, zonder dat dat beest helemaal in de stress gaat!

GEDULD HEBBEN en niet meteen alle toeters en bellen uit de kast.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 14:47

mee eens dubbele longe Lachen

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 16:50

Van een slofteugel ben ik ook geen voorstander. Of het moet een ervaren paard en een ervaren ruiter zijn zodat de ruiter weet wanneer hij/zij de slof kan oppakken of los laten. Zeker bij een bokkend paard zou ik 'm niet gebruiken want dan kan je z'n hoofd moeilijker omhoog krijgen.

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 19:30

klomp schreef:
snoepjes kun je toch altijd weer afbouwen? ik doe het wel vaker en alle paarden zijn nog steeds niet vervelend hoor!! liever zo dan ongelukken!

Wat vind jij niet vervelend dan? Ik ken mensen die schrapende paarden wel grappig vinden en het ook grappig vinden als een paard naar ze hapt of ongeduldig staat te wezen op tijden dat ze normaal een snoepje krijgen.

mooneyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 20:27

pferdtje schreef:
Wat vind jij niet vervelend dan? Ik ken mensen die schrapende paarden wel grappig vinden en het ook grappig vinden als een paard naar ze hapt of ongeduldig staat te wezen op tijden dat ze normaal een snoepje krijgen.

een paard die naar je hapt grappig vinden >;) nou tot dat een
paard je goed hapt / bijt omdat hij geen snoep krijgt, merk je het wel, door dat worden het echte krengen de meesten . Scheve mond

ik zal dus echt nooit dat grappig vinden. is ook niet bevordelijk dat schrapen, voor hoeven ijzers, en kan zelf nog gevaarlijk zijn als je er vooor langs loopt. Scheve mond

lijkt me dat de meeste mensen het met me eens zijn, en het echt niet grappig vinden. Verward

niet dat je nooit eens wat kan geven, maar opppassen is wel zo handig;.

Mursey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 17:02

Navidad schreef:
een slofteugel kan wel degenlijk kwaad bij een jong paard die net onder het zadel is.

ALLES wat in de verkeerde handen valt kan kwaad bij IEDER paard.
Mijn ervaring met slofteugels op net ingereden paarden is super (en die is zeker niet gering).
En nogmaals, je moet ermee kunnen omgaan.
En over die balans.... dat is ook absoluut niet de reden dat ik een jong paard met een slofteugel zou rijden, hoe kom je erbij??
Ik gebruik het puur als hulpmiddel voor mezelf en voor het paard.

nickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 21:59

probeer het eens door met je paard te gaan freestylen,juist dit soort problemen kun je daar heel goed mee oplossen.een goede freestyle site is die van emiel voest en die is te vinden op www.emiel voest.nl .Succes ermee OK dan!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 07:12

Mursey"]
ALLES wat in de verkeerde handen valt kan kwaad bij IEDER paard.
Mijn ervaring met slofteugels op net ingereden paarden is super (en die is zeker niet gering).
En nogmaals, je moet ermee kunnen omgaan.
En over die balans.... dat is ook absoluut niet de reden dat ik een jong paard met een slofteugel zou rijden, hoe kom je erbij??
Ik gebruik het puur als hulpmiddel voor mezelf en voor het paard.
[/quote]

even voor de duidelijkheid
[quote="ineke_05 schreef:
Hallo Allemaal,
Ik heb een probleem met een 3,5 jarige ruin. Hij is nu 2 weken onder het zadel.

dan wens ik jou heel erg veel succes, je kan zeggen wat je wil. maar een jong paard die onder het zadel is?? die nog niet eens weet wat de basis is al een hulpteugel erom te doen?? gaat de goede kant op, een slof dwingt op alle manieren een paard naar beneden ook al kun je er mee omgaan, of wil je zeggen dat jij de slof los gooit met als het paard zijn hoofd omhoog gooit? dan moet je wel heel erg snel zijn. als het paard een maand of 2 verder zal zijn en al weet wat volledig ontspannen is dan is het een ander verhaal, ook dan zou ik het nog niet doen. je paard moet de kans krijgen om zich te kunnen ontplooien, zowel onder het zadel op stal en in de wei. met al die toeters en bellen eraan heeft die die kans niet Lachen

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 13:10

pferdtje schreef:

ik bedoelde dat mijn paarden nooit verkeerd gedrag zijn gaan vertonen door het geven van een snoepje. mijn paarden hadden en hebben ook nooit stalondeugden gehad. je moet alleen wel op de juiste momenten een beloning geven, ook wel consequent genaamd. schrapen bijten/ happen e.d. accepteer ik niet.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:26

Hey, je paard is pas 2 weken onder het zadel? Het 3 jarige paard waar ik op rijdt stond gelukkig wel stil met opstijgen, maar was tijdens het rijden vaak vervelend, terwijl ze aan de longe geen gekke dingen deed. Nu longeren we haar goed door (30 minuten flink laten werken) en gaan er dan pas op. Ik ben wel een voorstander van aan de longeerlijn rijden n eerste instantie en pas later los. maar dat is ieder zijn eigen. Het vastzetten in een hoek vind ik niet zon goed idee. een paard dat het idee krijgt dat het opgesloten zit kan ok in paniek raken, en dan lopen ze dwars door de omheining, of door je begeleider heen!! En dat wil je nie op je geweten hebben.
Ik zou eerst alle medische dingen proberen uti te sluiten, en vooral rustig te blijven, hij is pas 3! misschien is hij er nog helemaal niet klaar voor!