reuma, jonge pony en een slofteugel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 15:21

als je niet kan paardrijden zonder hulpteugels..is het dan niet een idee om dan maar niet te rijden om het paard te sparen of eerst goed les te nemen? geldt niet voor jou Suzanne wat jij hebt een lichamelijk probleem dat is wat anders..

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 21:25

Suzanne ik snap precies wat je bedoeld, ik heb precies hetzelfde en de kleinste ophouding en de handen sluiten geven bij mij de pijn al (dan praat ik dus echt niet over een enorme krachtinspanning).
Nu het kouder wordt is het meteen merkbaar en ik denk dat je een goede oplossing hebt gevonden.
Zelf doe ik dit ook als het te erg is of ik rijd niet ( ik heb een fijne bijrijdster).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 21:39

Of je rijdt gewoon met een los teugeltje....

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 10:00

Probeer anders gewoon een martingaal, die vangt ook de ergste klappen naar boven op. Verder heb ik zelf elastieken aan de teugels gemaakt die ervoor zorgen dat de inwerking niet meteen aan de mond worden doorgegeven, voor jou zouden ze misschien ook kunnen werken omdat de klappen van de mond dan niet direct op je handen komen.

Een pols verlenger van elastiek zo gezegd. Als het niet duidelijk is dan moet je maar even PBén voor meer foto's. Anders wordt het een soort reclamestunt
Afbeelding

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 11:59

Citaat:
Suzanne ik snap precies wat je bedoeld, ik heb precies hetzelfde en de kleinste ophouding en de handen sluiten geven bij mij de pijn al (dan praat ik dus echt niet over een enorme krachtinspanning).
Nu het kouder wordt is het meteen merkbaar en ik denk dat je een goede oplossing hebt gevonden.
Zelf doe ik dit ook als het te erg is of ik rijd niet ( ik heb een fijne bijrijdster).

Nadezda, dit in nu precies wat ik bedoel . bedankt voor de verwoording!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 15:28

Elisa2"]
eigenlijk is er niks goed aan een slofteugel..je bent al fout bezig als je hem nodig hebt..maar ik denk dat er echt weinig "kundig" onderricht is..en het plaatje dat een paard z'n hoofd naar beneden "moet" hebben wat natuurlijk ook onzin is..aanleuning..aan de teugel..allemaal van die begrippen die soms erg verkeerd uitgelegd worden..
[/quote]
dus al die mensen die in z2 zitten die het af en toe wel gebruiken. (denkt aan der lesgeefster) zijn slecht bezig?
dit vind ik enorm zwart wit. sorry

[quote="Yvonniej schreef:
halsverlenger(elastiek) is misschien ook iets om over na te denken...
Groetjes..

hier ben ik het volledig mee eens Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 15:47

Niemand heeft me kunnen uitleggen wat er goed is aan een slofteugel. Wat heeft het er mee te maken WIE hem gebruikt? Ik zou wel willen weten WAAROM men denkt hem te moeten gebruiken...
Veel popsterren gebruiken drugs... ze zijn beroemd..is daarom drugs goed?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 15:55

Lusitana schreef:
Niemand heeft me kunnen uitleggen wat er goed is aan een slofteugel. Wat heeft het er mee te maken WIE hem gebruikt? Ik zou wel willen weten WAAROM men denkt hem te moeten gebruiken...
Veel popsterren gebruiken drugs... ze zijn beroemd..is daarom drugs goed?

niet alle drugs. Maar denk eens aan al die medicijnen Knipoog
zo is het ook bij slofteugels. in sommige gevallen (zoals in dit geval) vind ik de slof goed
ts weet hoe ie dermee om moet gaan en ze doet m aan voor zichzelf (niet voor t paard)
dus vind ik t stom om te zeggen dat iedereen die eenslof gebruikt of wil gebruiken niet goed bezig is(want daar komt t wel op neer bij Elisa2)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 16:22

Ja, maar, WAT is er dan zo goed aan een slofteugel, ik krijg maar geen antwoord...
en wat ik bedoel met die drugs is, dat de mensen beroemd worden door hun talenten, niet doordat ze drugs gebruiken... Ze zouden ook beroemd zijn als ze het niet deden. Maar mensen gaan drugs rechtvaardigen, want die en die gebruikt het ook. zo zie ik hier dta jullie de slofteugel gaan rechtvaadigen, want die en die gebruikt hem ook.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 16:34

Ik vind het kortzichtig om naar de slof op zich te kijken, waarom kijk je niet naar de resultaten die je ermee bereikt, en de manier waarop. Als de slof op een vriendelijke en kundige manier wordt gebrukt kan het net dat steuntje in de rug zijn dat een ruiter nodig heeft (we zijn nou eenmaal niet allemaal perfecte ruiters en soms hebben we heel even een hulpje nodig) Zoasl de TS het beschrijft lijkt zij me een kundige gebruiker van de slof, en ook met de reden die ze noemt vind ik het gerechtvaardigd dat ze ermee rijdt.

Ik ben zelf niet zo gek van de slof, gewoon omdat ik er niet lekker mee kan rijden. Gebruik wel als het nodig is graag de thiedeman. Voorbeeld: mijn jonge paard kon in de groepslessen zo druk worden van de andere paarden dat er geen land meer mee te bezeilen was. Ik had op dat moment geen geld voor privelessen, en wilde toch les. Heb toen een aantal weken met thiedeman gereden, voor net wat meer controle, en toen het nieuwe van al die paarden om hem heen eraf was kon hij weer lekker zonder hulpteugels in de les lopen. In dit geval was het een thiedeman, maar het had ook een slof kunnen zijn. Ik vind dit een voorbeeld van wanneer een hulpteugel echt een hulp kan zijn. (en dus wat er goed aan is)

flamingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 16:34

pharagirlke schreef:
niet alle drugs. Maar denk eens aan al die medicijnen Knipoog
zo is het ook bij slofteugels. in sommige gevallen (zoals in dit geval) vind ik de slof goed
ts weet hoe ie dermee om moet gaan en ze doet m aan voor zichzelf (niet voor t paard)
dus vind ik t stom om te zeggen dat iedereen die eenslof gebruikt of wil gebruiken niet goed bezig is(want daar komt t wel op neer bij Elisa2)

Ik vind het raar dat als je zelf niet in staat bent iets met je eigen rijkunst voor elkaar te krijgen, je dit op gaat lossen door middel van hulpteugels. Nou is het in deze situatie misschien niet extreem verkeerd, maar dat je de vraag hier stelt geeft toch ook aan dat je zelf ook twijfelt aan de correctheid van een slofteugel?
Ik blijf vinden dat het niet uitmaakt of je het niet rijtechnisch op kan lossen omdat je niet zo goed kunt rijden of omdat het niet lukt i.v.m. lichamelijke problemen. Het is geen oplossing maar verplaatsing van het probleem.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 16:50

Ik vind een thiedemann niet te vergelijken met slof. Een thiedemann komt alleen n werking als het paard het hoofd te hoog brengt en voor de rest rijd je op je eigen teugel. Met een slofteugel brent je een bepaalde gedwongen houding aan... Ik vind het prima als je hem gebruikt met de neus voor de loodlijn, maar dat heb ik dus nog nooit gezien en bovendien, nogmaals, het is niet nodig. Als je paard dan het hoofd omhoog brengt, dan doet hij dat dan toch maar even? Waarom moet die hoofdhouding zo fanatiek vastgehouden worden... want dat heeft dus niks met rijkunst of aan de teugel gaan te maken .daar doel ik even op.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 16:53

en ik kijk toevallig wel even naar de slofteugel op zich. Waarom is dat ding ooit uitgevonden? nog geen antwoord wat er zo goed aan is. aan het gebruik dan, laat ik het zo stellen, want daar krijg ik ook geen antwoord op.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 16:57

en, susanne_18. Waarom niet gewoon rekening houden met je winterse beperking en gewoon je paard rijden zoals het nog wel gaat ipv je instructrice willen behagen?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 17:09

Als je een slof goed gebruikt komt hij ook alleen in werking als het paard z'n hoofd omhoog brengt, dus dat maakt dan niet zoveel verschil met de thedeman toch?

En ik snap dan denk ik niet zo goed wat je bedoelt met kijken naar de slofteuegl op zich. Je kan het toch nooit los zien van het resultaat en de manier waarop hij gebruikt wordt??

En tja, de slof zal wel uitgevonden zijn door luie mensen (alle uitvindeingen toch?).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 17:17

Als dat zo zou zijn, zou de slof in principe slap hangen. Maar dat heb ik nog nooit gezien. Iedereen die ik met slof zie rijden (okee da´s niet iedereen die een slof gebruikt), gebruikt hem wel degelijk om een hoofdhouding af te dwingen. ik blijf het een attribuut vinden voor mensen die vergeten zijn wat aan de teugel gaan werkelijk inhoud. Ik zie je punt dat het dingh op zich niks doet en daarom heb ik het aangepast...wat is er zo goed aan het gebruik. Niemand kan het onder woorden brengen. Ik hoor alleen verdedigingen. Het geeft niet, ik prbeer geen gelijk te halen ofzo, maar ik vraag me af waarom dat ding bestaat. Vroeger reden we gewoon zonder...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 17:28

Ik verdedig helemaal niks (ik rij zelf namelijk nagenoeg nooit met slof, omdat ik er niet mee kan omgaan), ik geef aan waar ik hem voor zoiu gebruiken, en welke manier van gebruiken ik de juiste vind (dus inderdaad de boogjes als het paard 'braaf' is, en een extra steeuntje in de rug voor de ruiter als die dat nodig heeft wanner het paard z'n hoofd omhoog brengt). Dat jij mensen hjebt gezien die 'm niet goed gebuiken, maakt de slof geen slecht ding, maar die ruiters slechte ruiters.

Ik snap nog steeds niet goed wat je wil horen dan, wat er goed is aan het gebruik van een slof?? Ik denk dat het altijd beter is al je het zonder kan, maar als de slof een korte periode een hulp kan zijn en op een goede manier wordt gebruikt heb ik er niks op tegen.

[edit] Maar misschien dwalen we wat tever af van het onderwerp waar het hier eigenlijk over gaat....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 17:35

Dat laatste heb ik ook al gemerkt en daarom even gezegd wat ik tussendoor heb gezegd. Misschien moet ik even een apart topic openen. He, in elk geval bedankt voor de info tot zover!!!

jepsow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 17:59

ik vraag me ff wat af... je gebruikt de slof om minder last te hebben van je reuma dat kank me voorstellen (btw je gebruikt hem volgens mij wel op de goede manier) maar wat ik me niet kan voorstellen is dat je bij een paard dat pas een jaar onder het zadel is en haar dan al zo sterk rond wil rijden! wat ik wel egt heel goed van je vin is dat ie niet zo heel vroeg is ingereden.. maar met die sterke buiging zouk het wat rustiger aan doen en meer met de beweging bezig gaan zodat ze langer op hoog niveau kan presteren en niet kapot is op der 10e! je hebt dan die slof niet nodig om der in die sterke buiging te houden want dan rijd je der wat lager en meer over de rug

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 18:21

flamingo schreef:
Ik vind het raar dat als je zelf niet in staat bent iets met je eigen rijkunst voor elkaar te krijgen, je dit op gaat lossen door middel van hulpteugels. Nou is het in deze situatie misschien niet extreem verkeerd, maar dat je de vraag hier stelt geeft toch ook aan dat je zelf ook twijfelt aan de correctheid van een slofteugel?
Ik blijf vinden dat het niet uitmaakt of je het niet rijtechnisch op kan lossen omdat je niet zo goed kunt rijden of omdat het niet lukt i.v.m. lichamelijke problemen. Het is geen oplossing maar verplaatsing van het probleem.

áls zij geen reuma had zou ze dat kunnen. maar zoals ze zeggen doet het minste pijn...dus hier gaat t niet om t niet kunnen wegens weinig ervaring maar wegens medische redenen.

wát er goed is aan de slof? dat mensen die door tijdelijke medische redenen gelijk hier toch hun paard goed kunnen blijven rijden (goed laten lopen)
en sommige jongen paarden hiermee een duwtje in de juiste richting krijgen.

(blij nu je een antwoord hebt? of tenminste mijn mening gehoort hebt Verward)

daarbij is het niet voor niets een hulpteugel...
en in dit geval is tie heel handig.
dus waarom zo moeilijk doen over een slof?
en ja: die ander 740000 wat m ook nog gebruiken doen t misschien om hun instructrice te behagen. maar zij doet het voor zichzelf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 18:30

Citaat:
Als dat zo zou zijn, zou de slof in principe slap hangen. Maar dat heb ik nog nooit gezien. Iedereen die ik met slof zie rijden (okee da´s niet iedereen die een slof gebruikt), gebruikt hem wel degelijk om een hoofdhouding af te dwingen

Ik ken wel mensen die hem goed gebruiken en niet om af te dwingen

Echter ken ik meer mensen die hem niet correct gebuiken, maar zelf denken van wel.

Voor mij is dat een rede dat ik in de meeste gevallen tegen de slof ben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 20:22

ik weet dat je met een slofteugel de verkeerde spier in de hals traint...het gaat om de bovenste en je traint dan de middelste,en als je je paard niet goed aanvoelt,wat de slof moeilijker maakt,dan train je {zodra ie met pijn gaat lopen} ook de onderste....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 20:24

ow sorry..foutje...ik denk dat er voor Suzanne wel andere oplossingen zijn,wat ook goed is voor het paard..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 20:25

de tiedeman is al een stuk vriendelijker..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 21:02

ik bemoei me er nog 1 keer mee en dan ben je echt van me af. ik vind dat dressuur en paardrijden in het algemeen ,niets met de hoofdhouding van het paard te maken heeft, dus waarom daar zo op fixeren. Laat het beestje dan maar niet de hele les "goed" lopen. Mag-ie ook even ontspannen op een manier die hem past? Rijdt zoals je kunt met je reuma (heb ik ook, dus ik ken heus je probleem) en niet zoals je instructrice nodig vindt. Het is jouw paard.