in gevecht gaan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dierenvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 22:34

Wáárom vinden jullie het eigenlijk zo nodig om je paard 'aan de teugel' te laten lopen. Rijden is toch veel en veel meer dan dat?

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 22:36

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 22:36

ja maar, ja maar..
dan klopt het plaatje toch niet met de mensen en paarden die wel verder zijn..
ennuh, ik wil geen beginner zijn, dus moet dat plaatje toch kloppen..ennuh, dan trek ik zijn kop er maar half af, maar dan is het toch mooi en dus ook goed en ben ik geen beginner meer

Knipoog

dierenvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 22:52

dan ben je nog erger dan een beginner, aarhgg! omdat het 'mooi' is en je er anders niet 'bij hoort' is het ergste wat ik hierover iemand indirect heb horen zeggen. heb hier inmiddels een topic over geopend, want ik ben met stomme verbazing groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 22:54

Vergeet de Knipoog niet te lezen

dierenvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 23:04

haha, oke, sorry, mijn confronterende toppic is helaas gesloten, weet inmiddels wel hoe het hier zit. Fijn iemand te hebben die het met me eens is! groetjess

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 11:59

Door te longeren en vervolgens eens aan de bijzet bereik je ook heel erg veel!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 13:35

heb gister bij de les gekeken van de eigenaresse van het paard (het is mijn bijrijdpaard) en ze heeft dezelfde instructrice. zij moest dus ook in gevecht. ik zei: ik vind dit dus echt geen goede methode, ze moet eerst helemaal los en ontspannen zijn.

toen zei de instructrice dus: als ze haar hoofd hoog houdt dan drukt ze haar rug weg, en is het slecht voor haar rug. als ze naar beneden loopt dan wordt haar rug bol en dat is veel beter voor haar rug.
de eigenaresse was het daar wel mee eens, en ging het gevecht dan ook aan, maar uiteindelijk gaf ze het op met als gevolg dat het paard dus zelfs na een uur niet nageeflijk en ontspannen liep...

ik heb zelf ook weleens op mijn vier benen gestaan en de theorie is waar:
als je je hoofd omhoog houdt dan maak je je rug hol
en als je je hoofd naar beneden houdt dan bolt je rug.
daarom is het blijkbaar belangrijk om een paard nageeflijk te krijgen,
maar ik doe het voortaan dus gewoon op mijn eigen manier en dat weet
mijn instructrice nu dus ook.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 13:36

ps het paard liep dus niet nageeflijk bij de eigenaresse omdat ze in gevecht moest en er dus totaal geen ontspanning was maar juist heel veel
spanning en het vastzetten van haar kaken.

aletniessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 14:14

Ik denk dat je zelf al weet hoe het moet, naggeflijkheid komt uiteindelijk achter vandaan en kan je niet afdwingen, naageeflijkheid is niet alleen de mond nek of hals maar moet uit het hele lijf komen, dan kun je pas van een nageeflijk paard praten vind ik niet als ze met een weggedrukte rug en gespannen achterbenen lopen ergens achter de massa, maar ja je schijnt er ver mee te kunnen komen, alleen die arme paarden.

falco_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 18:36

Ik rijd eerst een halfuur in ( stappen draven galoperen volte lings volte rechts enz...) dan begin ik hem vooruit te rijden en van voor te nemen (sapje voor stapje) Dan is hij wel zacht en soepel maar dan moet ik ook weer even het gevecht aan omdat hij zijn tong naar buiten steekt (maar dat heb ik al is gevraagd en ben er nu volop mee aan het werken Tong uitsteken Lachen )
OK dan! Zoals je nu doet vind ik het prima !!!!
Groetjes

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 18:54

Citaat:
Wáárom vinden jullie het eigenlijk zo nodig om je paard 'aan de teugel' te laten lopen. Rijden is toch veel en veel meer dan dat?

ik vind dat dus ook niet belangrijk, maar het schijnt beter te zijn voor
de rug van het paard dan als het paard zijn hoofd omhoog heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 18:56

Dat is zeker zo
Maar wel als het op een ontspannen manier gebeurt

een paard kan nog helemaal vast in de rug zitten, maar met zijn hoofd op de "goede" plek.

falco_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 18:59

Ja dat is waar OK dan!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 01:16

Als je een paard van achter naar voren drijft en voor de parade geeft mag je best de druk vasthouden totdat je paard nageeft. Maar het rijden met veel druk in je handen moet je vermijden. Je vraagt, paard geeft na en jij laat los.
Ik zou het niet perse een gevecht willen noemen als je vraagt moet er wel reaktie komen natuurlijk.
Ontspannen werken is natuurlijk altijd mooier maar soms is er voor ontspanning eerst inspanning nodig.

Jouw instructrice is warschijnlijk wat meer ervaren en handiger dan jou. Zij bedoeld dus je drijft je paard tegen je gesloten en op de plaats staande en blijven staande hand aan en opent pas pas je paard nageeft of ontspant.
Daar is niets mis mee.

Als je vraagt en je opent al voor er reaktie was hoef je ook niet te vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 15:17

Maar er is wel een enorm verschil tussen een weerstand biedende hand en een trekkende vaste hand.
Dat laatste heeft niks met energie van acher, voor opvangen, maar met trek hem in de krul

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 15:35

helemaal mee eens runningkawa. eerst moet het motertje draaien voor je ontspanning krijgt van voor. dus handen lekker stil en goed aan het been houden..dan volgt de rest vanzelf!!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 18:41

vanavond ga ik weer voor mezelf rijden, en gooi de thiedeman er af! ze is wel een enorme sterrenkijker maar ik ga proberen haar naar de ontspanning te rijden!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 19:59

runningkawa schreef:
Maar er is wel een enorm verschil tussen een weerstand biedende hand en een trekkende vaste hand.
Dat laatste heeft niks met energie van acher, voor opvangen, maar met trek hem in de krul

TREKKEN MET JE HAND MAG DUS NOOIT NOOIT EN NOG EENS NOOIT

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 20:08

Waarom je precies aan de teugel rijdt weet ik niet.

Weet wel dat het paard zdan zijn achterhand beter bijzet en zijn rug ontspant.
Lady, zodra ze een beetje moet werken dus niet mag lanterfanten, gaat heel makkelijk aan de teugel.
Beetje ophouden been erbij en voila.

Sparky moet eerst weten wie de baas is, dan geeft hij zich ook.
Zolang hij jouw (nog) niet accepteerd reageert hij heel slecht op het been, wil geen stelling nemen op volte enzo.
Zodra je hem aan de teugel hebt is dat allemaal over Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 21:18

Kafue schreef:
TREKKEN MET JE HAND MAG DUS NOOIT NOOIT EN NOG EENS NOOIT

Maar dat verschil is voor sommige erg klein
wanneer is het weerstand biedend, wanneer is het trekkend?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 22:17

runningkawa schreef:
Maar dat verschil is voor sommige erg klein
wanneer is het weerstand biedend, wanneer is het trekkend?

De hand moet altjd op de plaats blijven dan kun je dus niet trekken. Weerstand bieden is het sinpel sluiten van je hand en gesloten laten blijven en vooral op de plaats houden net zolang tot het paard nageeeft. Is de ontspanning er dan open je je hand weer maar hij blijft op zijn plek.

De parade is niet meer dan het sluiten van je hand mischien een cm of twee hooguit drie meer is het niet.

Als je begint met het trekken dan rijd je je paard dus niet eerlijk maar trek je hem inderdaad in de krul, oneerlijke aanleuning dus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 23:10

eerlijk gezegt vind ik 3 cm nog erg veel...
Weerstand bieden is bij mij op de plek, nooit ergens 3 cm naar toe
Of ik begrijp je verkeerd, dat kan ook Lachen

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 23:17

runningkawa schreef:
eerlijk gezegt vind ik 3 cm nog erg veel...
Weerstand bieden is bij mij op de plek, nooit ergens 3 cm naar toe
Of ik begrijp je verkeerd, dat kan ook Lachen

Je begrijpt me verkeerd. Als je de teugels over je ringvingers hebt lopen in je licht geopende ademende hand en je sluit de hand alsof je een spons uitknijpt dat bedoel ik. Dat kleine afstandje.

Mijn hand staat altijd stil ik beweeg vanuit mijn pols draai iets in voor de richting sluit of speel voor het contact maar altijd van achter naar voren gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 23:18

Oke, dan begrijpen we elkaar weer Lachen
Dat kleine afstandje, is idd alles wat een hand moet doen om weerstand te kunnen bieden
en nog belangrijker, om luchtig te kunnen zijn.