Tips voor stillere beenligging?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 16:59

daar heb ik ook heel erg last van.. heb de tips gelezen en dat ga ik vanavond ook maar eens proberen.. Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 16:59

saddle tite dacht ik.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 17:02

Ik kan alvast zeggen dat de TS leren laarzen heeft (Mountain Horse). Maar Koortje zou haar hakken meer kunnen uittrappen en de tenen wat meer naar binnen kunnen laten wijzen. Gecombineerd met een goede reactie op het been en het probleem is imo grotendeels verholpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 20:15

Ik denk dat het grootste probleem in de knie zit Koor! Denk dat je die wat vast houd waardoor je inderdaad met het lichtrijden te hoog boven je paard komt. Ook met lichtrijden moet je door je knie en enkelgewricht blijven "veren". Daarom zei ik ook, blijf steun houden op je beugel.

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 20:59

Koortje schreef:
:n ik wil mijn benen niet vastbinden. Ik wil een rijtechnische manier vinden om het te verbeteren.

Ik wou ze ook niet vastmaken maar heb dat toen toch gedaan,
Het heeft super geholpen!
Jaa, nu ben ik weer achteruitgegan maar het ging goed Haha!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 14:36

Koop maar nieuwe leren dressuurlaarsen .. dan beweegt je been een heeel stuk minder ineens.. maar ja da's een vrij dure op lossing en het rijd ook voor geen meter. ik rijd met mijn leren laarzen ook veel beter dan met chaps. bij MH laarzen kan je nog steeds vrij makkelijk je hak optekken en bij klassieke laarzen gaat dat moeilijker.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 14:40

x_shirley_x schreef:
Ik wou ze ook niet vastmaken maar heb dat toen toch gedaan,
Het heeft super geholpen!
Jaa, nu ben ik weer achteruitgegan maar het ging goed Haha!

dan heeft het dus niet geholpen en zou een rijtechnische oplossing beter zijn geweest Knipoog

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 15:38

is het zoiezo niet erg gevaarlijk om je vast te binden aan het zadel??? als je paard aan de kletter gaat zit je vast!!!

xkusssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 19:39

PeruaansePas schreef:
Kijk eens naar je de bouw van je zadel.

Vaak ontstaat dit probleem omdat de beugelriemen niet onder het dieptepunt van de zit van het zadel zitten. De beugelophanging is veelal te ver naar voren geplaatst. De benen van de ruiter worden naar voren getrokken waardoor de ruiter in een stoelzit komt, vooral bij veelzijdigheidszadels komt dit veel voor. De enkels zitten dan niet vanzelf recht onder het heupgewricht. Doordat de ruiter hierdoor uit balans gebracht wordt, gaan de benen zwaaien (je kunt niet opstaan als je voeten voor je zwaartepunt staan).

Door de constructie van het zadel moet de ruiter gaan compenseren. Dit kost kracht waardoor een onrusige zit ontstaat. Als het zadel een onrustige zit veroorzaakt ligt de oplossing voor de hand.

Is het zadel goed en heeft de ruiter 'als vanzelf' een zit die in balans is, dan kan de ruiter proberen de spieren aan de binnenkant van de benen meer te ontspannen. Soms helpt het beeld dat de onderbenen met klittenband aan de buik vastzitten. Concentreer je op het zijwaarts schommelen van de buik en probeer licht contact te houden.

hey hey dit viel me even op en heb het nagekeken inderdaad...
nog noooit aan gedacht Haha! heb op een dressuur zadel van een vriendin
gezeten waarbij het wel goed is en had nergens last van mooi rechtop en stille benen... paard liep er ook een stuk beter door...
TIP VAN DE EEUW Haha!
thnx

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 20:08

xkusssx schreef:
hey hey dit viel me even op en heb het nagekeken inderdaad...
nog noooit aan gedacht Haha! heb op een dressuur zadel van een vriendin
gezeten waarbij het wel goed is en had nergens last van mooi rechtop en stille benen... paard liep er ook een stuk beter door...
TIP VAN DE EEUW Haha!
thnx

het zadel van 'hoe-heet-ze-ook-weer' van 'enlightened equitation' zijn op deze basis geconstrueerd; zij zweert ook bij deze theorie!

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 00:04

Ik kreeg het advies,om zonder beugels te rijden.
Dit verbeterd je zit stukken meer,op veel verschillende vlakken:
rechtop zitten,benen netjes aansluiten,ontspanning,benen stilhouden,ik doe dit bijna elke keer een paar minuten en het is stukken verbeterd.

Met klemmen en vasthouden rem je het paard juist af.

miepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 15:03

Koortje schreef:
Daar kan je wel eens gelijk in hebben. Maar hoe rijd je in hemelsnaam licht vanuit je bovenbenen??

Proberen? Lichtrijden zonder beugels !
maar pas op; het doet wel auhauw aan je spiertjes...

(btw, ik heb hetzelfde probleem, bij mij komt het ook uit mijn hele zit. Ben dus ook maar weer met een stalen gezicht aan de vrijwillige marteling genaamd "zitles" begonnen...)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 15:07

nooit lichtrijden zonder beugels !!!
dan span je juist je benen veels te veel aan !!
en ga je dus klemmen
en dat is juist niet goed !

gewoon veel zonder beugels rijden, draven en galoperen, maar dan dus wel gewoon door blijven zitten en niet lichtrijden !

aletniessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 10:12

Troost je je bent niet de enige, bedankt voor alle tips ik doe er ook m'n voordeel mee Tong uitsteken

Yoghurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 22:32

Ja ik heb ook last van bibberende benen als ik doorzit. Dat ziet er inderdaad niet uit. Ik kan totaal niet op een dressuurzadel zitten. Ik heb nu een veelzijdigheidszadel (dressuurgericht) en daar kan ik beter op zitten. Ik rij vaak zonder beugels, dit wil ook nog wel eens helpen.
O ja, crossmonster, ik kan best lichtrijden zonder beugels zonder mijn benen teveel aan te spannen. (Als je je benen aanspant kun je niet eens lichtrijden zonder beugels, dus ja)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 17:26

Ik heb hetzelfde probleem. Mijn benen zwabberen ook gigantisch. Dus kheb hier ook eens wat zitten lezen. Heb ook een tijdje mijn beugels aan de singel vastgebonden, maar dat vond ik echt vreselijk rijden. Had ook totaal geen nut, je kan je been ook niet een stukje naar achter leggen voor wijken, galop enz. enz. GEEN aanrader dus vindik.
Maar mijn benen zwabberen in alle gangen wel. Heel vervelend, ga dus morgen een seen paar dingen proberen.
Krijg ook zitlessen, maar tot nu toe hebk daar nog niet echt profijt van bij mijn benen. Zit wel, heel zeker.