help! ik trek aan de teugels met lichtrijden!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 16:27

Nextdomino schreef:
Meestal krijg ik de indruk bij velen maneges: hoe kan ik snel geld maken.
Prop de lessen vol. Zo leer je natuurlijk nooit echt goed paardrijden.
Gelukkig zijn er ook goede maneges die echt eerst beginnen met zitlessen aan de longeerlijn.

DAT onderscheidt de goeden van de slechten. (natuurlijk zijn er meer punten, maar je hebt het hier over echt de eerste basis van het paardrijden. En als het daar al mis gaat, wat moet je dan in hemelsnaam van de rest verwachten?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 16:29

XchantjuhX schreef:
Ik vind zeggen dat het geen goede manege is een beetje erg overdreven...
Ok dat pakken ze dan misschien fout aan, maar dat is maar een aspect.
Verder kan alles wel goed geregeld zijn lijkt mij?

Hmmmm, wat versta jij dan onder "verder kan alles wel goed geregeld zijn"? De kwaliteit van de kantine ofzo?
Als de eerste lessen toch al mis gaan doordat de paarden in hun mond getrokken worden, dan laat het zich raden dat de paarden hard in de mond zijn/worden. Vervolgens komt die ruiter wat verder, en dan moet dat paard "aan de teugel". Nou dat zal me een fijne sjorpartij worden

Als het bij die eerste basis al mis gaat, dan geef ik de rest van de portie meteen aan Fikkie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 16:34

Mistic schreef:
Eén op één lesgeven kost veel tijd en zal daardoor duurder zijn.

** Onzin.
In een half uur priveles krijg je 30 minuten 1 op 1 instructie. In een groepsles met 10 personen krijg je dus verhoudingsgewijs 6 minuten aandacht van je instructeur.
Mag jij mij voorrekenen op welke manier je het snelst leert rijden.

Dit zou betekenen dat als iedere manege dit zou gaan doen, de lessen duurder worden en het "normale" kind nooit op een paard zal zitten. Ouders haken nu vaak al af omdat het zo duur is.

** Kwaliteit heeft een prijs. Laten we dat voorop stellen. Wie dat niet kan of wil betalen heeft, hoe hard het ook klinkt, de verkeerde sport gekozen.
Maar het HOEFT niet zo veel duurder te zijn. Zet 2 kinderen bij elkaar in een privelesje van 30 minuten ipv in een groepsles van een uur. Kosten zijn dan gelijk aan een groepsles. En ze pikken het razendsnel op, waardoor ze binnen een aantal lessen netjes in kunnen stromen in een groepsles.

Ik heb ook vanaf mijn eerste les de teugels in handen gehad en kan misschien niet super goed rijden, maar ik ben ook zeker niet slecht.
Het ligt aan de gene die lesgeeft of het goed gaat of niet.

** Absoluut niet mee eens. Zelfs de beste instructeur kan jou je evenwicht op een paardenrug niet cadeau doen. Die zul je zelf moeten vinden. En dan wel graag op een paardenmond-vriendelijke manier.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 17:16

Ik heb op verschillende maneges gereden. Geen van alle waren ze perfect, ik heb geen perfecte les gehad, de paarden werden niet perfect verzorgd.
Maar wel redelijk goed. Alle instructeurs hadden absoluut hart voor hun paarden, en ik heb geen wrede dingen meegemaakt. Zeker geen snel-geld-verdienen-bedrijven, maar wel met beperkingen aan luxe etc.

@Cassidy: bij ons heeft de instructeur wel wat te vertellen, zeker in de beginnerslessen. De paarden reageren op de stem van de instructeur, en die heeft soms ook een longeerzweep. Het effect is eigenlijk niet heel anders dan 'echt' longeren. Het echte staken komt meestal pas ietsje later, want er komt altijd een moment dat je als ruiter zelf moet sturen en dan moet je die strijd toch een keer aangaan, zeker bij manegepaarden.

@Sonja: natuurlijk zijn maneges bedoeld om les te krijgen, maar ook simpelweg om het te doen. De meesten hebben immers geen andere mogelijkheid om te rijden. Van een half uur priveles leer ik misschien meer, maar ik wil niet alleen leren maar ook gewoon rijden, lekker op een paard zitten. Dus doe me dan toch de uursles in een groep maar. En ook je balans vinden is iets wat je gewoon moet doen. Daarvoor moet je gewoon een poos op een paardenrug zitten. Hoe goed je instructeur ook is, daar is tijd voor nodig.

Overigens hoeven beginners meestal nauwelijks aan de teugels te zitten, die rijden gewoon met lange/losse teugels. Sturen is meestal nog niet zo nodig, zeker in draf.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 17:39

shadow0 schreef:
En ook je balans vinden is iets wat je gewoon moet doen. Daarvoor moet je gewoon een poos op een paardenrug zitten. Hoe goed je instructeur ook is, daar is tijd voor nodig.

De balans leer je idd pas na de nodige tijd. Maar als die tijd overbrugd kan worden zonder dat het paard er te veel onder lijdt, dan zou ik dat doen.

Manegepaarden die hun rondje hobbelen zonder longeerlijn: lopen die in een gewone les dan ook standaard kop aan staart? Lukt het je in een normale les om je paard achter een ander paard vandaan te sturen zonder dat je in discussie moet?

Trouwens nog een tip van mij: als je aan de teugels trekt bij het lichtrijden kun je het best blijven doorzitten. Haha! Bevorderlijk voor je zit en beter voor de mond van het paard .

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 17:52

Eerste punt: Helemaal mee eens natuurlijk.

Tweede punt: in de meer gevorderden-lessen wordt meestal de rijbaan verdeeld. Meer afstand houden dus en afwenden als je te dicht op een ander komt. De meesten zijn (als je teugels en been er goed aan houdt - en dan bedoel ik niet trekken maar goed contact houden) dan prima te sturen, af en toe haalt er een fratsen uit en besluit even niet mee te werken, dan moet je wel iets meer doen. Maar meestal krijgen ze vrij snel door dat het deze les blijkbaar geen kop-aan-staart-hobbelrondje wordt dus je zit niet eindeloos te klooien. Als je maar een beetje overtuigend begint.
Verschilt overigens per paard, sommigen hebben ook als ze helemaal alleen zijn principiele bezwaren tegen wendingen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 17:56

Tjee, wat ben ik verwend bij ons op stal...gewichtsverplaatsing en het paard wendt af of gaat terug in tempo. Paarden kunnen changeren en spinnen en kop aan staart rondhobbelen doen ze nooit!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 19:45

dan hebjij een geweldige manege. Helaas zijn er zo niet veel. Houden zo zou ik zeggen.

korlin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 22:08

ik heb wel eens vrijgereden toen ik nog geen les had en dat ging ook goed! en ik trek niet echt hard aan de teugels maar ze gaat wel stoppen en de instricteur was een invaller maar de echte instructeur is Dina!
maar ik zie dinsdag wel hoe het gaat op valiente, misschien komt het ook wel door elske die geen zin had??? Scheve mond

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 23:21

Tsja, Cassidy, iedereen moet het leren he? Wij hebben wel ook zulke paarden, maar die worden meestal niet ingezet in de beginnerslessen.
Maar ik ben zelf misschien ook nog niet genoeg in balans om te willen dat mijn paard reageert op elke gewichtshulp. Lachen
Bij beginners aan de longe is die longe toch ook bedoeld om te zorgen dat het paard niet zomaar aan de haal gaat omdat de ruiter nog niet in evenwicht zit? Het is zo waarschijnlijk niet de meest perfecte manier, maar ach, ook niet ronduit slecht vind ik. Zou het ook nog uitmaken of paarden western of 'engels' beleerd zijn?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 23:25

Ik kan op een paard een superproef neerzetten en het lesuur daarna een longelesje draaien. Dus het is onafhankelijk van de paarden.

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 23:47

het is logisch dat je nog trekt in de mond van het paard. ik vind voor de eerste lessen heel belangrijk dat je aan de longe gaat. ik heb trouwens eerst zonder teugels leren rijden om mijn zit te ontwikkelen, als die ontwikkeld is dan hou je van zelf je handen al stiller. ik ben het er mee eens dat het niet zo een goede manege is als ze geen longelessen geven aan beginners maar er zijn veel manèges die kinderen laten rondhobbelen op de rug van die paarden en maar trekken in het mond. stijgbeugelriem rond de hals vastmaken, aan de longe en teugels eraf. zou vind ik dat het moet, zo heb ik het ook geleerd, maar ze verdienen meer als ze 10 beginners in een les proppen dan 1 aan de longe. ik verzeker u, op zo'n manège leer je niet snel bij en blijf je lang rondhobbelen in de beginnersles. en natuurlijk de paarden....

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 00:40

Ik heb behoorlijk wat longeerlesjes gegeven, ook beginnerslessen, maar bij mij gingen de ruiters als het even kon de eerste les al zonder longe in draf... Was dan wel met een pony die gewoon super op stem reageerde, dus ho was gewoon ho, maar zodra kind het principe lichtrijden doorhad ging bij mij de longe eraf... wel altijd beugelriem om de hals overigens...
Dat was trouwens ook zo'n pony die principiele bezwaren had tegen van de hoefslag afgaan, bleek dus netjes op de hoefslag, deed wat ik zei, waarvoor dan een longe gebruiken Tong uitsteken Maar daarvoor moest het lichtrijden wel onder de knie zijn (rondje bak is toch groter dan rondje longe) en dus balans ook redelijk zijn...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 11:57

Cassidy schreef:
Ik kan op een paard een superproef neerzetten en het lesuur daarna een longelesje draaien. Dus het is onafhankelijk van de paarden.

het is niet totaal onafhankelijk van de paarden
bij ons op de manege hebben we 1 superbraaf paard
daar kun je iedereen opzetten
beginners, gevordert, noem maar op
maar in gevordert kun je niet veel meer met hem dan stappen,draven,galoperen en wat sturen
wijken lukt als je veel geluk hebt, voor de rest...
een ander paard (waar ik meestal mee rij) kun je makkelijk een b-proefje mee rijden (als je wat ervaring hebt, ik kan dat nog niet Haha!)
een longelesje gaat prima
een andere pony, kun je perfect een longelesje mee draaien, is superbraaf, reageert op de stem, enz.
het uur derna moet ze eens meerijden met mij, gegarandeert dat ze begint te bokken in galop Haha! (enja, ze is al oud)
maar andere paarden dan kun je met moeite een gevorderde opzetten,laat staan een beginner,
die paarden kun je niet netjes rond sturen
iis dat dan ook onafhankelijk van het paard?
als je als manege pech hebt dat je enkel zo paarden hebt!?
brave manegepaarden vind je niet overal he

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 13:04

Dan heb je geen pech als manege, dan heb je gewoon ongeschikte manegepaarden aangekocht... Lips are sealed

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 14:28

Er zijn een boel paarden met elk hun eigen karakter. Daar zitten paarden tussen die goed kunnen springen, sommigen kunnen super dressuur, anderen zijn helemaal op hun plek met beginners.
Maar de paarden die zeer goed aan het been zijn en erg gevoelig, zijn de paarden die toch minder vaak kop-aan-staart-hobbelen, en de paarden die dan heel braaf zijn hebben meestal wat 'aanmoediging' nodig aan het begin van een andere les.
Is niks erg, juist wel goed want je leert zo omgaan met veel verschillende paarden.

korlin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 11:53

ik heb wel aan de longeerlijn gezeten de derde les! dat hete voltigeren!

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 12:00

Als je aan de longeerlijn bent aan het rijden heet dat niet gelijk voltigeren. Voltigeren houdt in dat je een soort van gumnastiekoefeningen op je paard doet. Je rijdt zonder zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 20:10

Ik heb ook niet aan de longe leren rijden. Maar lichtrijden kwam pas na een heleboel lessen, pas nadat het doorzitten helemaal onder de knie was. En tijdens die eerste lessen ook heel veel oefeningen gedaan met benen en armen zwaaien enz. En evenwicht verliezen was een stuk moeilijk met doorzitten (vond ik toendertijd Knipoog)

Misschien kun je ook eerst leren doorzitten? Als je je evenwicht verliest kan je het zadel of een pluk manen pakken. Als je goed kan doorzitten is het lichtrijden ook veel makkelijker! Succes!