Het geven van de galop hulp, buiten of binnebeen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 12:00

Skipper schreef:
Ik heb altijd geleerd buitenbeen naar achter en dan op hulp van beide benen tegelijk aanspringen of alleen van binnenbeen.

totdat ik Skip onder mijn kont kreeg, links aanspringen was enorm moeilijk maar volgens degene die hem inreed (GP ruiter ) kon ik beter aanspringen op mijn buitenbeen naar achter en kuit geven. Hierop sprong hij wel altijd aan in de goede galop. Waarom geen idee maar het werkt dan liever dat dan aanmodderen op de 'correcte' manier.

Met hulpen voor traver en schouderbinnenwaarts nooit geen probleem gehad omdat dit in combinatie met andere hulp van handen en verschil in druk gaat.

Dit hoorde ik ook van mijn vriendin die een andere tak van de paardensport beoefend. Ze gaf aan dat je beter je paard op het buitenbeen kan laten aanspringen.
Ze gaf wel een verklaring ervoor, maar deze ben ik even vergeten, Bloos
Zal het vanavond nog even vragen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 12:05

ik spring ook altijd aan op het buitenbeen, heb het zo geleerd maar de theorie erachter ken ik eigenlijk niet. Zep, brand eens los?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 12:06

ik geef ook altijd de hulp met mijn buitenbeen... ik heb dat zo geleerd omdat het paard met dat buitenachterbeen als eerste weggalloppeerd en je die dus extra moet activeren.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 12:09

Nextdomino schreef:
Ze gaf aan dat je beter je paard op het buitenbeen kan laten aanspringen.
Ze gaf wel een verklaring ervoor, maar deze ben ik even vergeten, Bloos

Dat komt omdat je je paard dan aan de binnenkant ruimte geeft om aan te spingen.
Als je je paard in linkergalop wil hebben, doe dat dan na op je paard zoals je dat ook op de grond zou doen. Kijk eens hoe je benen staan. En voel ook het "huppeltje" met je heup.
Dat huppeltje geeft voor het paard pas de hulp "aanspringen", niet het buitenbeen alleen. Dus kun je ook verschil krijgen in zijwaarts of galop. Vergeet je binnenbeen niet erbij te houden, anders kun je dus krijgen dat je paard eerst zijwaarts gaat of naar binnenvalt voor je in galop gaat.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 12:10

Ik dacht dat ik het bij Skipper moest doen omdat als ik met mijn buitenbeen aansprong hij meer ruimte had om aan te springen.
Maar dat weet ik dus niet zeker meer alleen dat het werkte.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 12:11

Was net te laat Bloos , maar volgens mij was het ook wat romkabouter uitlegde.

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 12:43

Ja de verklaring komt me wel bekend voor.
Ik merk dat hij sinds dat ik dat doe, steeds makkelijker gaat aanspringen.