Aqua8horse schreef:Je blijft ook gewoon recht boven je paard zitten. Door je been lang te maken krijg je meer druk(gewicht) op je zitbeenknobbel.
Daar kan ik nog in meegaan. Maar je hebt wél het gevaar dat je je binnenbeen optrekt en een knik in je heup krijgt als je je been zo overdreven lang maakt. (Ik oefen even droog op een stoel). Ik ben van mening dat je met kijken in de richting waar je naar toe gaat, al voldoende bereikt, die hulp is al "groot" genoeg.
Scheef hangen is natuurlijk ten alle tijde uit den boze. De ervaring dat je paard naar buiten weg zal lopen heb ik in ieder geval niet.
Wél een kwestie van begrenzen met de buitenteugel dus, anders krijg je wel een over de schouder wegvallend paard. Zithouding en gewichtshulpen alléén zegt natuurlijk niets.
Jaren geleden had ik een deskundige instructrice die dat ook al zei. Na de discussie hier heb ik eens rondgevraagd en veel menesen kennen dat. Het valt mij wel op dat dat altijd wat oudere instructeurs zijn waar deze mensen en ikzelf ook les van hebben gehad. Volgens mij staat het ook gewoon in de dressuurboeken.
Ik kan het echter nergens terugvinden, dus als jij ergens iets in een dresuurboek hebt staan, dan zou ik het graag willen lezen. Ik zeg niet dat er geen meerdere wegen die naar Rome leiden zijn, alleen zoals jij het nu beschrijft heb ik nog nooit meegemaakt.