Gewichtshulpen in wending nav mening Aqua8horse

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:54

Aqua8horse schreef:
Je blijft ook gewoon recht boven je paard zitten. Door je been lang te maken krijg je meer druk(gewicht) op je zitbeenknobbel.

Daar kan ik nog in meegaan. Maar je hebt wél het gevaar dat je je binnenbeen optrekt en een knik in je heup krijgt als je je been zo overdreven lang maakt. (Ik oefen even droog op een stoel). Ik ben van mening dat je met kijken in de richting waar je naar toe gaat, al voldoende bereikt, die hulp is al "groot" genoeg.

Scheef hangen is natuurlijk ten alle tijde uit den boze. De ervaring dat je paard naar buiten weg zal lopen heb ik in ieder geval niet.

Wél een kwestie van begrenzen met de buitenteugel dus, anders krijg je wel een over de schouder wegvallend paard. Zithouding en gewichtshulpen alléén zegt natuurlijk niets.

Jaren geleden had ik een deskundige instructrice die dat ook al zei. Na de discussie hier heb ik eens rondgevraagd en veel menesen kennen dat. Het valt mij wel op dat dat altijd wat oudere instructeurs zijn waar deze mensen en ikzelf ook les van hebben gehad. Volgens mij staat het ook gewoon in de dressuurboeken.

Ik kan het echter nergens terugvinden, dus als jij ergens iets in een dresuurboek hebt staan, dan zou ik het graag willen lezen. Ik zeg niet dat er geen meerdere wegen die naar Rome leiden zijn, alleen zoals jij het nu beschrijft heb ik nog nooit meegemaakt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:59

ik ben er een paar klassiekers op aan het naslaan, kom erop terug.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:00

Skipper schreef:
edit: ik zit me net ook te bedenken dat ik op alles moet gaan letten voordat ik fatsoenlijk een boch door kan dat ik dat allemaal nooit kan uitvoeren. Ik reed mijn schouderbinnenwaarts ook veel te moeilijk, gewicht hier, dat daar etc. terwijl de hulpen eigenlijk heel eenvoudig zijn.
Dat heb ik hierbij ook. Gewoon kijken waar je naar toe gaat is voldoende om je in de juiste houding te krijgen en de juiste hulpen te geven (mits je zit correct is natuurlijk)

Helemaal mee eens; keep it simple. Ik heb jaren les gehad om met heel veel subtiele aanwijzingen iets te doen met je paard (binnenbeen dit, buitenbeen dat, linkerschouder zus, rechterheup zo, zitbeenknobbelverhalen, enz. - niet te volgen dus!!). Heb nu les van een wat simpeler mens, ik verkramp niet meer, zit gewoon recht boven m'n paard, knik niet meer in m'n heupen, en kan dus zonder al dat gedoe gewoon een wending rijden door te kijken waar ik naar toe ga, en afhankelijk van de mate waarin het paard rechtgericht is, eventueel een beetje te corrigeren door een klein tikje te geven met mijn binnen- of buitenbeen.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:00

Lielle schreef:
ik ben er een paar klassiekers op aan het naslaan, kom erop terug.

Graag, want zoals A8H het zegt, zegt mij dus écht niets!

Maar je bent nooit te oud om te leren dus: teach me! Lachen

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:06

Ik ben het niet helemaal met je eens DPB. Een teugelhulp bv meer begrenzen doe je altijd in combinatie met een beenhulp. Een beenhulp kan je afzonderlijk geven. Ook ga jij ervan uit dat het een extreem lang maken is van het been. Dat is onjuist als toeschouwer kan je het niet eens zien, zo klein is die hulp.
Ik zal mijn oude instructrice nog eens vragen als ik haar zie. Je zou het gewoon eens kunnen proberen DPB. Je binnenbeen komt op datzelfde moment actief in, is dus niet opgetrokken. je buitenteugel begrenst en je buitenbeen maak je lang. Mijn paard kan ik er zelfs op sturen.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:12

Aqua8horse schreef:
Ik ben het niet helemaal met je eens DPB. Een teugelhulp bv meer begrenzen doe je altijd in combinatie met een beenhulp. Een beenhulp kan je afzonderlijk geven. Ook ga jij ervan uit dat het een extreem lang maken is van het been. Dat is onjuist als toeschouwer kan je het niet eens zien, zo klein is die hulp.
Ik zal mijn oude instructrice nog eens vragen als ik haar zie. Je zou het gewoon eens kunnen proberen DPB. Je binnenbeen komt op datzelfde moment actief in, is dus niet opgetrokken. je buitenteugel begrenst en je buitenbeen maak je lang. Mijn paard kan ik er zelfs op sturen.

Ik probeer je te volgen.... maar ik blijf er bij dat als ik mijn paard door middel van mijn buitenbeen een wending in laat zetten en ik daarbij niets met mijn teugels doe (hoe subtiel dan ook) ik een over de schouder wegvallend paard krijg!

Matador is heel erg gevoelig op zit en been, maar zou ik vergeten de teugelhulp er bij te houden, dan loopt hij toch echt over de schouder weg!

Dus ik kan er niet in meegaan dat je zo een nette wending kunt rijden, echt niet.

*edit*

Hier zeg je het nu zelf: je buitenteugel begrenst!

Ik snap nu niet meer wat je bedoelt, want je spreekt jezelf tegen lijkt me

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:21

Ik wil altijd werken naar een voor mij fijn paard. Dat is een paard waarbij ik met de minste inspanning maximaal resultaat heb.

Ik doe het wel eens expres. vraag vanuit de hoek stelling alsof ik van hand ga veranderen.... hou mijn binnenbeen eraan en ga dus gewoon rechtdoor MET de stelling naar binnen om dan de buitenkant bij te sluiten en zo alsnog van hand te veranderen. Ik rij alleen maar jong spul en ik vind het een soort van kroon op mijn werk als ik een jong paard op mijn been en zit de baan door kan sturen zonder dat ik daarbij enige kracht of wat dan ook nodig heb. Schouder voor om daar van uit af te wenden is zo een controle stukje, daarmee controleer je of je paard ECHT aan de hulpen staat.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:27

Toch kan je zo een keurige nette wending rijden waarbij de impuls en de tact niet verloren gaan.

Ik snap jou geloof ik even niet meer. Ik heb gezegd dat je het misschien eens kan proberen. Als je dat bij een paard doet die dat niet kent moet je op het moment dat je je buitenbeen lang maakt met je binnenbeen inkomen en met je buitenteugel je paard begrenzen. Bij mijn eigen paard is het been onzichtbaar lang maken al genoeg. Als ik intensief train gebruik ik natuurlijk ook mijn binnenbeen en mijn buitenteugel als dat nodig is. Het verschil zit hem denk ik in het idee. Een paard moet in mijn visie wenden vanuit zijn achterhand en niet vanuit zijn voorhand. Je zou kunnen denken aan een speedboot. De kracht zit van achteren ook bij een paard. Laat je de wending vanuit de voorhand komen dan heeft hij geen kracht en zal de impuls en de tact gaan haperen of zelfs volledig verloren gaan. Ook zal een paard dan zijn achterhand naar buiten gooien omdat hij op die manier zijn binnenachterbeen niet onder kan brengen. Dit geeft weer onnodig kans op problemen en /of blessures.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:36

Aqua8horse schreef:
Toch kan je zo een keurige nette wending rijden waarbij de impuls en de tact niet verloren gaan.

Ik snap jou geloof ik even niet meer. Ik heb gezegd dat je het misschien eens kan proberen. Als je dat bij een paard doet die dat niet kent moet je op het moment dat je je buitenbeen lang maakt met je binnenbeen inkomen en met je buitenteugel je paard begrenzen. Bij mijn eigen paard is het been onzichtbaar lang maken al genoeg. Als ik intensief train gebruik ik natuurlijk ook mijn binnenbeen en mijn buitenteugel als dat nodig is. Het verschil zit hem denk ik in het idee. Een paard moet in mijn visie wenden vanuit zijn achterhand en niet vanuit zijn voorhand. Je zou kunnen denken aan een speedboot. De kracht zit van achteren ook bij een paard. Laat je de wending vanuit de voorhand komen dan heeft hij geen kracht en zal de impuls en de tact gaan haperen of zelfs volledig verloren gaan. Ook zal een paard dan zijn achterhand naar buiten gooien omdat hij op die manier zijn binnenachterbeen niet onder kan brengen. Dit geeft weer onnodig kans op problemen en /of blessures.

Je voelt je wel snel aangevallen heb ik het idee.

Ik weet gelukkig prima hoe ik een wending moet rijden en ik heb er ook helemaal geen problemen mee.
Ik snap jouw techniek daarin gewoon niet, maar dat is mijn mening.

Ik vind ook dat je met het voorbeeld hierboven lichtelijk overdrijft. Tuurlijk moet de kracht van achter uit komen, maar ik zet toch écht geen wending in vanuit de achterhand, mijn voorhand komt als eerste van de hoefslag. Die motor blijft toch wel lopen doordat ik de impuls en drang naar voren blijf houden.

Mijn paard gooit zijn achterhand ook niet naar buiten, juist omdat ik hem netjes opgesloten houd en begrens met de buitenteugel!

In mijn geval is opgesloten houden tussen teugels en benen voldoende, ik ga niet moeilijk zitten doen met beentje zus, handje zo.....

Ik ben erg voor KISS - Keep It Simple Stupid Lachen

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 21:36

Aqua8horse schreef:
Het valt mij wel op dat dat altijd wat oudere instructeurs zijn waar deze mensen en ikzelf ook les van hebben gehad. Volgens mij staat het ook gewoon in de dressuurboeken.

Ik zou niet weten welke dressuurboeken, noem er eens een paar op?
Juist de oudere instructeurs zijn vaak echt klassiek onderricht. Nemen we als voorbeeld eens Ernest van Loon. In zijn boek schrijft hij hierover het volgende:

"Onder alle omstandigheden dien je recht boven je paard, in de loodlijn te zitten. In die loodlijn bevinden zich de aparte zwaartepunten van ruiter en paard, die samen één gemeenschappelijk nieuw zwaartepunt vormen. Die loodlijn wordt bijvoorbeeld in de wending de zwaartelijn, die van binnen overhelt. Het zwaartepunt van de ruiter en het zwaartepunt van het paard liggen beide in die rechte zwaartelijn en zij vormen in die rechte zwaartelijn een nieuw gezamenlijk zwaartepunt; ruiter en paard blijven onderling in evenwicht. Gaat de ruiter niet mee met die overhellende zwaartelijn, maar gaat hij daarbuiten zitten dan verstoort hij het evenwicht."

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:40

Appie schreef:
Juist de oudere instructeurs zijn vaak echt klassiek onderricht. Nemen we als voorbeeld eens Ernest van Loon. In zijn boek schrijft hij hierover het volgende:

"Onder alle omstandigheden dien je recht boven je paard, in de loodlijn te zitten. In die loodlijn bevinden zich de aparte zwaartepunten van ruiter en paard, die samen één gemeenschappelijk nieuw zwaartepunt vormen. Die loodlijn wordt bijvoorbeeld in de wending de zwaartelijn, die van binnen overhelt. Het zwaartepunt van de ruiter en het zwaartepunt van het paard liggen beide in die rechte zwaartelijn en zij vormen in die rechte zwaartelijn een nieuw gezamenlijk zwaartepunt; ruiter en paard blijven onderling in evenwicht. Gaat de ruiter niet mee met die overhellende zwaartelijn, maar gaat hij daarbuiten zitten dan verstoort hij het evenwicht."

Tja, zo heb ik het ook geleerd dus.... En ik kan mij niet voorstellen dat die knakker het bij het verkeerde eind had Verward

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 21:42

Nee, deze knakker volgens mij niet Haha!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:44

Appie schreef:
Nee, deze knakker volgens mij niet Haha!

t was maar een figure of speech he ? Knipoog *LOL*

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:46

Ik voel me helemaal niet aangevallen, daar heb ik toch helemaal geen reden voor. Ik probeer iets uit te leggen omdat iets onduidelijk is. He ik kan ook nooit wat goed doen Vingers aflikken

Maar wat is het punt? Als jullie zo goede wendingen rijden en ik op een andere manier dan is er toch geen probleem? Bovendien stelde ik DPB voor om het gewoon eens te proberen, niet om het te doen.

Ik denk dus niet dat ik overdrijf, verschil van mening dus Knipoog

En dat gezamelijke zwaartepunt, blijft gewoon gelijk.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:48

Aqua8horse schreef:
Ik voel me helemaal niet aangevallen, daar heb ik toch helemaal geen reden voor. Ik probeer iets uit te leggen omdat iets onduidelijk is. He ik kan ook nooit wat goed doen Vingers aflikken

Maar wat is het punt? Als jullie zo goede wendingen rijden en ik op een andere manier dan is er toch geen pprobleem?

Ik denk dus niet dat ik overdrijf, verschil van mening dus Knipoog

En dat gezamelijke zwaartepunt, blijft gewoon gelijk.

Het grote verschil is dat jij jouw trainingsmethoden revolutionair noemt, en min of meer laat doorschemeren dat "al het andere" niet goed zou zijn voor een paard. En dat ben ik dus niet met je eens.

Je roemt jouw eigen methoden, zonder er bij na te denken, dat anderen ook weleens het bij het rechte eind hebben.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:53

twee klassiekers geraadpleegd, nl Ruiters en rechters - deel 2 en Das Gymnasium des Pferdes
Hoofstuk 45 Gewichtshulpen
Ernest van Loon"]
Op de fiets hellen wij, in de wending, mee over naar binnen; neen, zelfs nemen wij die fiets in het overhellen van ons bovenlichaam mee om hem in onze zwaartelijn te houden. Niemand zal het in zijn hoofd halen om op de fiets het bovenlichaam tegen de richting in naar buiten te doen overhellen, tenzij we aan het stuntrijden zijn. Op een paard is dat heel gewoon. Daar zijn dan ook dikwijls veel stuntrijders onder!
[/quote]
iets verderop, een eerste beschrijving van een wending mbv gewichtshulpen voor iemand die dat voor het eerst doet.
[quote="Ernest van Loon"]
De binnenhand krijgt de uitdrukkelijke opdracht niet teruguit te komen; de ruiter krijgt de uitdrukkelijke opdracht zijn bovenlichaam, zonder de heup in te knikken, naar binnen te doen overhellen - en doet u het maar gerust een beetje overdreven

etc

[/quote]
uit "Over het rijden van gebogen lijnen op een hoefslag"
[quote="Gustav Steinbrecht"]
Zoals gezegd moet het correct gebogen paard zijn binnenbenen sterker belasten door het verleggen van het zwaartepunt; de binnenheup wordt daarbij naar beneden gebracht door sterkere buiging van het binnenachterbeen. Deze daling van de heup geeft de ruiter de natuurlijke hang naar binnen en zorgt ervoor dat zijn zwaartepunt in overeenstemming komt met dat van het paard.
[/quote]

aanleren schouderbinnenwaarts:
[quote="Gustav Steinbrecht"]
De ruiter moet bij het schouderbinnenwaarts daarom vaak
bij wijze van uitzondering
de buitenteugel en het buitenbeen krachtiger laten inwerken en zelfs zijn gewicht meer naar de buitenzijde verleggen
[/quote]

[quote="Gustav Steinbrecht schreef:
Uiteindelijk zal hij bij het correct en goed bevestigde schouderbinnenwaarts eigenlijk geen zichtbare hulpen meer hoeven geven. De zachte inwerking naar opzij van de buitenteugel geeft dan leiding aan de voorhand en de
lichte hang naar binnen
van de ruiter is dan al voldoende om de achterhand zijwaarts te drijven.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:54

Nee, ik roem niks. En ja ik vind mijn methode revolutionair. Nog niet eens zelf maar het zijn de mensen die ik geholpen heb met hun paard die dat zo brengen. Ik los problemen op van paarden die bijna overal al geweest zijn en waar kosten nog moeite worden gespaard. Met die draag techniek heb ik veel resultaat. Tot nu toe ken ik niemand die die draag techniek ook toepast. Als jij het niet revolutionair wil noemen, moet je dat ook zeker niet doen. Daar heb ik geen probelemen mee, hoor.

Ik denk dat ik even iets mis...we hadden het toch over een wending? Verward

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:58

Aqua8horse schreef:
Nee, ik roem niks. En ja ik vind mijn methode revolutionair. Nog niet eens zelf maar het zijn de mensen die ik geholpen heb met hun paard die dat zo brengen. Ik los problemen op van paarden die bijna overal al geweest zijn en waar kosten nog moeite worden gespaard. Met die draag techniek heb ik veel resultaat. Tot nu toe ken ik niemand die die draag techniek ook toepast. Als jij het niet revolutionair wil noemen, moet je dat ook zeker niet doen. Daar heb ik geen probelemen mee, hoor.

Ik denk dat ik even iets mis...we hadden het toch over een wending? Verward

Door jouw methode revolutionair te noemen, roem je het wel degelijk, maar dat zal dan wel aan mij liggen.... Verward

En mij zul je die term zeker niet in de mond horen nemen... daarvoor vind ik er gewoon te veel haken en ogen aan zitten en bevatten te veel tegenstrijdigheden om het nog langer geloofwaardig te maken.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:59

@Lielle:

Bedankt voor het opzoeken!

Zoals ik het nu lees is ook hetgeen ik geleerd heb. Goh, heb ik toch nog iets opgestoken al die jaren Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:59

Ik heb gen zin om verder allerlei teksten over te typen, lees het maar na in die twee boeken Tong uitsteken maar ik heb ook nog twee 'alternatieve' boeken gepakt, Heather Moffet - verlichte rijkunst en Mary Wanless - Ride with your mind.

Moffet heeft het heel duidelijk over "door de binnenheup naar voren te brengen - waarbij u het bekken aan die kant iets naar voren kantelt en daardoor iets meer gewicht legt op de binnenzitbeenknobbel - neemt u het initiatief tot een wending".

Wanless zegt "the key to moving her weight over to the inside lies in weighing her outside seat bone en bringing it towards the midline of the saddle. [..] Only when her outside seat bone is correctly in place can she hold her body vertical, weigh her inside stirrup and hold her outside hand in place."

Kortom, twee klassiekers, twee moderne auteurs en alle vier brengen ze hun gewicht naar binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:01

Hetzelfde als motorrijden
hang je daar in de bocht op de verkeerde kant, lig je onderuit Tong uitsteken
Misschien is dat voor sommige een goede leerschool Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:01

Appie schreef:

Haha! ik heb in deel twee een heel hoofdstuk over gewichtshulpen gevonden *LOL*

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:02

Dat is je goedrecht DPB en dat respecteer ik gewoon.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:02

Lielle schreef:
Ik heb gen zin om verder allerlei teksten over te typen, lees het maar na in die twee boeken Tong uitsteken maar ik heb ook nog twee 'alternatieve' boeken gepakt, Heather Moffet - verlichte rijkunst en Mary Wanless - Ride with your mind.

Moffet heeft het heel duidelijk over "door de binnenheup naar voren te brengen - waarbij u het bekken aan die kant iets naar voren kantelt en daardoor iets meer gewicht legt op de binnenzitbeenknobbel - neemt u het initiatief tot een wending".

Wanless zegt "the key to moving her weight over to the inside lies in weighing her outside seat bone en bringing it towards the midline of the saddle. [..] Only when her outside seat bone is correctly in place can she hold her body vertical, weigh her inside stirrup and hold her outside hand in place."

Kortom, twee klassiekers, twee moderne auteurs en alle vier brengen ze hun gewicht naar binnen.

Maar volgend A8H hebben die het dus allemaal fout.

Dan zou ik van A8H een duidelijke onderbouwing willen lezen waarom dat dan fout zou zijn. Alleen dat mis ik dus duidelijk in het verhaal.

Ik kan mij namelijk met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat het naar buiten brengen van het ruitergewicht zal zorgen voor het naar binnen gaan van een paard.....

Dus: wie klaart de lucht op Knipoog

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:03

runningkawa schreef:
Hetzelfde als motorrijden
hang je daar in de bocht op de verkeerde kant, lig je onderuit Tong uitsteken
Misschien is dat voor sommige een goede leerschool Haha!

*spreekt uit ervaring*

Dat doe je maar één keer, geloof me Blauw oog

Ik stel voor een dagje Assen te doen ~~}>