Mijn paardje keert bij buitenwandeling. terug

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 00:20

dat ken ik,
welly 13 hier op bokt heeft een jonge haflinger
en doet dat soms ook,laatst hadden we het ook,zij rijdt altijd achtermij,omdat welly(De haf) niet voorop kan omdat ze dan van alles schrikt,haar veulen stond toen op stal,en wou er dus naartoe, gelukkig kan melanie(degene die erop rijdt)haar goed aan,maar toen ik welly dus met haar been tegen een stenen paaltje opgeknalt.misschien heeft welly het daardoor afgeleert,want nu doet ze het niet meer(het veulen is nu ook weg)
ik weet niet of je altijd alleen of met meerdere buitenrijdt,maar als je met meer buitenrijd,heeft ze misschien minder de neiging om terug te gaan.

heel veel succes
want dit is echt vervelend Knipoog

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 10:51

Blossomm schreef:
Gaat wel heel ver vind ik, ik blijf erbij dat je verder moet kijken dan je neus lang is. Want een paard doet dit niet voor zijn plezier....

Misschien vind jij dit ver gaan, maar helaas is dit wel realiteit.
Natuurlijk begrijp ik dat een paard dit doet omdat er iets is. Maar ik ken mijn paard nu al 12 jaar... en hij heeft dit lange tijd gedaan.
Ik denk hem ook goed genoeg te kennen om te zien dat het puur eigenwijs zijn is.

Op zo'n moment vertrouwt hij mij niet en wil een andere kant op. Ook al probeer ik hem dan te overreden door goed mijn benen te gebruiken, af te stappen en hem te leiden..... op zo'n moment heeft mijn paard iets in zijn hoofd en daar is hij niet vanaf te krijgen.

In mijn vorige relaas vertelde ik dat hij het nu ook heeft gedaan. Daarbij moet ik wel zeggen dat na die ene aanvaring, hij superbraaf is en overal heen wil. Het vertrouwen is er wel.

@Kozz... gelukkig ben ik nog nooit met Lars in de sloot terecht gekomen. Dit lijkt me niet echt prettig

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 12:21

Het gevaar van buitenrijden met bijzetteugels is hier ook maar weer eens aangetoont. Als je in een situatie komt waarin hij de hals nodig heeft (uit de sloot springen, maar ook herstellen als hij struikelt), komt hij gigantiscgh in d eproblemen. een thiedemanteugel is dan beter. dan rijd je hem op je gewone teugels als hij normaal doet. Steekt hij het hoofd in de lucht, dan komt de hulpteugel vanzelf in werking. je kunt proberen wat gehoorzaamheids oefeningen te doen tijdens het buitenrijden. Af en toe halthouden, wegdraven, halthouden wegstappen, een paar pasjes wijken de ene kant op, wijken de andere kant op, voltetje draaien...Als je hem zo bezig houdt, heeft hij niet zoveel tijd om andere plannen te maken en als het allemaal niet lukt, weet je zeker dat buitenrijden gewoon niet kan, want de basis is toch wel dat je controle hebt. Probeer het eens, succes!

Kozz

Re: Mijn paardje keert bij buitenwandeling. terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 21:06

Ik ben er terug

Ik laat even weten dat ik mijn Fjordje uiteindelijk toch heb moeten wegdoen omwille van nog meer problemen!
Onertussen staat hij bij een 9 jarig meisje!!!!! Inderdaad: en daar gaat het prima!!
Zijweegt de helft zoveel en de DA gelooft ook dat het daar aan ligt
Hij is kindvriendelijk, dragat zorg voor haar en doet niet meer zot!
Mijn instructrice hade zelfs eens gereden en het een "zot in de kop" paard gevonden! Dat meisje was dol op Kozz en heeft hem nu nog steeds (sinds 02/2005). Ondertussen heb ik een bwp merrie van 12 jaar en een super lieve! Iedereen content dus

loez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:36

Beetje een oud topic niet ?

maar wel jammer dat de fjord toch weg moest.
en leuk dat je nu een paardje hebt waar het zo verder wel goed mee gaat

Jimbo

Re: Mijn paardje keert bij buitenwandeling. terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:14

Gewoon doorzetten zou ik zeggen, als hij altijd zijn zin zo krijgt dan gaat hij echt ver om thuis te mogen blijven
gewoon erop blijven zitten en vooruit drijven, als je eraf valt jammer (sorry streng blijven) er weer op en weer proberen, tot hij het doet.
zal volgens mij nog heel wat voeten in de aarde hebben, probeer niet teveel ongelukken te krijgen maar hij moet wel gewoon doorlopen als je hem dat vraagt
als hij het in de bak niet doet dan weet hij het buiten ook wel hoor! vooruit is vooruit!
denk niet dat hulpteugels veel helpen, houden alleen kop naar beneden, benen en zweep is wat je nodig hebt. vooral als hij aan de hand wel meeloopt (dat doet hij toch?) doorzetten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 00:35

Oud topic, situatie is veranderd en naar volle tevredenheid opgelost, dus een slotje