Op elk niv zonder sporen moet kunnen..?Toch??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 14:32

Bets schreef:
hoofdzakelijk rij ik thuis veel met zweep om de motor van achteren aan de gang te houden en paard laten duwen/stuwen.

Euhh, je bedoelt toch hopelijk dragen Knipoog ?!

Verder ben ik het er mee eens dat alles wel lukt zonder spoortje, maar dat een spoortje wel zo fijn is om je paard écht attent te houden en snel te kunnen corrigeren. Over rijden met zweep hoor je veel minder kritiek/commentaar en dat terwijl ik een spoortje duidelijker en als je ze juist gebruikt vriendelijker vind.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 14:58

Remember schreef:
Over rijden met zweep hoor je veel minder kritiek/commentaar en dat terwijl ik een spoortje duidelijker en als je ze juist gebruikt vriendelijker vind.

Daar ben ik het niet met je eens. Natuurlijk kun je zowel sporen als zweep als martelwerktuigen gebruiken, maar ik ben eerder geneigd om met zweep te rijden. Voor mij is het een selectievere soort van 'hulp', een keer een tikje en het is in orde.

Natuurlijk heeft alles ook met een persoonlijke voorkeur te maken, de een vindt sporen fijner, de ander de zweep.

Ik heb persoonlijk vaker sporen misbruikt zien worden, om te verbergen dat een paard gewoon niet aan het been is. Dat is ook de reden waarom ik eerder aangaf dat het wat mij betreft in lagere klassen verboden mag worden. Een vroegere verzorgpony van me is bijvoorbeeld ingereden met sporen. Om die weer fatsoenlijk aan het been te krijgen heeft me jaren werk gekost.

Maar goed, als iemand een zweep nodig heeft om overwicht te hebben over het paard is die persoon natuurlijk net zo goed fout bezig.

Djammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:01

Afhankelijk van het type paad en de training is het mogelijk om ene paard de moeilijkste oefeningen te laten uitvoeren zonder de hulp van een spoortje of zweep.

Echter, het is verplicht in de wedstrijdsport, dus ik zou ook in de training zo nu en dan rijden met het spoortje.
Er staat immers nergens dat je verplicht bent het te gebruiken, dus je kunt gewoon je paard zijn oefeningen laten doen met druk van je kuit.
Het dragen van een spoortje in de training kun je dan oook zien als training voor de ruiter, opdat die niet per ongeluk een keer doorkomt met spoor omdat hij het dragen daarvan niet gewend is

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:03

ik rij liever met een spoor dan met een zweep. gewoonweg omdat ik met een spoor een veel gerichtere hulp kan geven. Met een zweep kan ik moeilijker tegen een paard zeggen dat hij om mn binnen been heen moet. Met een spoor kan ik zeggen, naar voooren, buigen, opzij EN ik kan er ook nog eens EN NU IS HET GENOEG mee zeggen.......... nee hoor doet kimmie maar spoortje

Djammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:05

Haha! dat is denk ik zeer persoonlijk..... ik heb de voorkeur voor een zweepje.. een kleine aanraking dicht achter de kuit zegt meer dan duizend woorden voor mijn paard.....

Maar denk dat het er ook vanaf hangt hoe je zelf rijdt en wat de combinatie gewend is......

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:16

Ik snap deze discussies nooit. Als je gewoon mét sporen kan rijden dat weet je waar ze voor zijn, en dat is je paard corrigeren als deze een keer niet op je kuit reageert en dus je hulp zo kan versterken.

Ik begrijp al helemaal niet dat je ze dan af moet laten, ze rijden voor niks mee en je hebt ze bij de hand (been Tong uitsteken ) als je ze nodig hebt.

Waarom doet iedereen (of iig veel mensen Haha! ) toch altijd alsof iemand niet kan rijden zodra je met sporen rijdt Verward

Je kan ze hoogstens niet op de juiste manier gebruiken en dát zegt meer over de rijkunsten van de ruiter dan het met of zonder sporen rijden.

Djammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:18

Mee eens!

(juist ja, ik kan er idd niet mee rijden en laat ze daarom ook altijd maar in de zadelkamer achter) Haha!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:19

gijsenkim"]
ik rij liever met een spoor dan met een zweep. gewoonweg omdat ik met een spoor een veel gerichtere hulp kan geven. Met een zweep kan ik moeilijker tegen een paard zeggen dat hij om mn binnen been heen moet. Met een spoor kan ik zeggen, naar voooren, buigen, opzij EN ik kan er ook nog eens EN NU IS HET GENOEG mee zeggen.......... nee hoor doet kimmie maar spoortje
[/quote]

Een zweep is voor mij niet meer dan hulpmiddel voor het voorwaartse, dit kan een spoortje ook plus nog veel meer....tel uit je winst! En dan ook nog dat gewissel van hand waarin je je zweep houdt, daar wordt je toch niet goed van Rolleyes , zo irritant als je net aan de linkerkant wat duidelijkheid nodig hebt en je zweep zit rechts Scheve mond !

[quote="Djammie schreef:
ik heb de voorkeur voor een zweepje.. een kleine aanraking dicht achter de kuit zegt meer dan duizend woorden voor mijn paard.....

Dit kan toch net zo goed met een spoortje?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:20

zweep is trouwens funest voor mijn handhouding Haha! Haha! Haha!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 16:29

Maar goed we zijn het er dus over eens dat een paard zonder sporen ook moet kunnen lopen in de Z.

ja,het is verfijning,en voor de hulpen onzichtbaar te maken,
maar zonde rmoet dus ook kunnen,en dat was de mening die ik vroeg Haha!

Citaat:
en als je zelf nog niet zoveel weet is het handig als je niet de beterweter uit gaat hangen.....
als je zelf net 2 lessen gehad heb denk ik dat het niet handig is dat je zelf iedereen gaat verbeteren?
maar ja...........

En dit slaat natuurlijk nergenst op
Ik hang de beterweter niet uit,en verbeter al helemaal niemand.

ik zet hier een topic met vraag naar meningen.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 17:01

Ik heb ook liever een spoor, die hoef je niet vast te houden, blijft netjes aan mijn enkels hangen tot ik ze een keer nodig heb.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 18:24

Ik rij meestal met spoor. Gewoon om net even door te komen als het paard afzwakt. Ik merk als ik zonder sporen rij, dat ik dan te veel ga pompen, hakken optrek, enz. Daarom liever sporen, dan hoef je praktisch niets te doen. Het is gewoon net even dat beetje verfijning dat handig is.
In het parcours is het ook handig.