Stuiteren en wegrennen na opstijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 23:39

Richtje schreef:
Ik heb dit paard gereden voordat Supertje hem kocht. En echt, het is pure paniek op dat moment. Hij draait door, is bang voor been en hand op dat moment. Blijkbaar een oud trauma dat bovenkomt.
Van te voren longeren heeft ook geen zin helaas

Inderdaad, als iemand hem vasthoud op dat moment en hij laat hem los, dan knalt hij niet meer weg, maar is wel 1 brok spanning, die door het minste kan ontploffen. Ogen wegdraaien, rillen, etc. Ik moet dan ook inderdaad er helemaal van af blijven, anders is hij alsnog weg.
Joligheid is het zeker niet

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 23:40

Zo heeft hij bij mij destijds ook periodes gehad dat hij er uit het niets heel erg vandoor ging en niet meer te stoppen was. Door laten rennen was het advies van iemand. Maar dat heeft geen zin bij Jordy, ook al kan hij echt niet meer... er hoeft maar iets te gebeuren en hij gaat toch weer. Die loopt zichzelf dood als je hem de kans geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 23:44

Cassidy schreef:
Rugproblemen en andere lichamelijke klachten moeten eerst uitgesloten worden, dat is iig waar. En pure paniekreacties heb ik ook gezien...en dat is door kluisteren opgelost. Je dwingt een paard tot een confrontatie met iets waar hij anders voor wegloopt. Maar nogmaals, dat behoort in handen van een prof. En als een paard zo slim is dat hij intussen de truukendoos van degene al kent die hem voor die tijd heeft gecorrigeerd en daar ook al niet meer op reageert, wat moet je dan? Wegbrengen, maar als dat niet lukt of kan, wat dan?

Ik heb er echt geen woorden voor dat je zoiets kan adviseren!

Zoiets is gewoon met een beetje rust op te lossen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 23:45

Rij je vaak in vreemde omgeving? Start je vaker wedstrijden? Ik denk dat hij een vreemde omgeving idd associeert met een naar gebeuren uit zijn verleden. Dus vaker ergens mee naartoe nemen...

En: een paard met zijn hoofd laag kan nadenken, dan kan er bloed naar de hersenen. Leer je paard om met zijn hoofd laag te komen als er iemand druk achter de oren legt. In het begin zal hij er tegenin gaan, dus je moet de kleinste intentie om met het hoofd laag te willen gaan al belonen. Op het moment dat hij ten allen tijde het hoofd laag houdt als jij dat vraagt, kan je gaan werken aan het opstappen. Vluchtreactie is hoofd omhoog, spanning in de kaken. Hoofd laag is graashouding, en ontspanning.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 23:47

Pipo schreef:

Of niet....en dan is het idd een enkeltje slager. Nogmaals, moet gedaan worden door een vakman. En dan alleen als allerlaatste oplossing.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 23:47

Pipo schreef:

Ik durf eigenlijk wel met zekerheid te zeggen dat het niet aan lichamelijke problemen of iets als lomp opstijgen ligt, het is gewoon iets wat wat bij iedere flinke verandering weer bovenkomt.
Het probleem is al 2x opgelost, maar die paniek blijft telkens terugkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 23:49

Cassidy schreef:
Of niet....en dan is het idd een enkeltje slager. Nogmaals, moet gedaan worden door een vakman. En dan alleen als allerlaatste oplossing.

Dit zijn middeleeuwse praktijken Cassidy! Een zichzelf respecterende prof die doet dit niet. En die kan een paard waarbij je moeilijk kan opstijgen gewoon op een normale manier dat leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 23:49

Supertje schreef:
Ik durf eigenlijk wel met zekerheid te zeggen dat het niet aan lichamelijke problemen of iets als lomp opstijgen ligt, het is gewoon iets wat wat bij iedere flinke verandering weer bovenkomt.
Het probleem is al 2x opgelost, maar die paniek blijft telkens terugkomen.

Paniek hebben ze niet voor niets Supertje. Probeer te achterhalen waarom hij die paniek heeft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 23:50

Aan die paniek kun je werken...neem je hem weleens vaker ergens mee naartoe?

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 23:50

Cassidy schreef:

Maar zoals al een paar keer gezegd is dit dus al twee keer 'opgelost' En dat op een iets veiliger en vriendelijkere manier Knipoog

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 23:52

Cassidy schreef:

Zolang hij zulk gedrag vertoond op vreemd terrein zou ik het niemand aanraden om hem mee te nemen Been there, done that.... je wil er op zo'n moment liever niet opzitten....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 23:55

Pipo schreef:
Dit zijn middeleeuwse praktijken Cassidy! Een zichzelf respecterende prof die doet dit niet. En die kan een paard waarbij je moeilijk kan opstijgen gewoon op een normale manier dat leren.

Is goed hoor, droom maar verder. Weet jij wat er achter de gesloten deuren van de zogenaamde professionele stallen gebeurt? Een zichzelf respecterende prof doet ook niet aan barren...om maar een voorbeeld te noemen. En toch wordt ook dat gedaan. En als een zichzelf respecterende prof de keuze heeft tussen enkeltje Manege Stegeman en de kluisters, mag je een keer raden wat hij gaat doen? En dat is NIET Manege Stegeman.
Kluisteren heeft trouwens nog niet zo erg lang geleden in een tijdschrift gestaan voor de mensport, open en bloot in een tijdschrift. Ook in de Quarter stond er nog nieteens zo heel lang geleden een artikel over. Zo verguisd als jij zou willen is het namelijk niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 23:56

Richtje schreef:
Maar zoals al een paar keer gezegd is dit dus al twee keer 'opgelost' En dat op een iets veiliger en vriendelijkere manier Knipoog

Dan heb ik niets gezegd. Probleem wordt voor de topicstarter dan alleen om nu een methode te vinden die hij niet kent en waar hij wel naar luistert (als hij haar truukendoos intussen al doorheeft)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 23:58

Cassidy schreef:
Is goed hoor, droom maar verder. Weet jij wat er achter de gesloten deuren van de zogenaamde professionele stallen gebeurt? Een zichzelf respecterende prof doet ook niet aan barren...om maar een voorbeeld te noemen. En toch wordt ook dat gedaan. En als een zichzelf respecterende prof de keuze heeft tussen enkeltje Manege Stegeman en de kluisters, mag je een keer raden wat hij gaat doen? En dat is NIET Manege Stegeman.
Kluisteren heeft trouwens nog niet zo erg lang geleden in een tijdschrift gestaan voor de mensport, open en bloot in een tijdschrift. Ook in de Quarter stond er nog nieteens zo heel lang geleden een artikel over. Zo verguisd als jij zou willen is het namelijk niet.

Barreren bedoel je zeker en niet barren? Dat word gedaan, daar ben ik bekend mee. Kluisteren echter......die vind je echt niet bij de normale africhtingstallen. En ja........ik kom op dat soort stallen regelmatig, ook achter de gesloten deuren.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 23:58

Cassidy schreef:
Dan heb ik niets gezegd. Probleem wordt voor de topicstarter dan alleen om nu een methode te vinden die hij niet kent en waar hij wel naar luistert (als hij haar truukendoos intussen al doorheeft)

Klopt, hij moet weer even doorkrijgen dat het ook in deze omgeving niet eng is als er iemand opstapt.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 23:59

Pipo"]
Paniek hebben ze niet voor niets Supertje. Probeer te achterhalen waarom hij die paniek heeft.
[/quote]

Al geprobeerd, maar historie onbekend, behalve dat hij dit probleem al een paar jaar had voor ik hem kocht. En dat de eerste bij mij bekende eigenaars hem als groen paard hebben gekocht, toen ze er echter een zadel oplegden kwamen ze niet meer in de buurt (opzadelen zelf was geen probleem), als hij in de bak werd gezet met zadel werd hij gek. IMO reageert een paard die nooit eerder een zadel heeft gezien en niet weet wat het inhoudt niet zo.
Ook weet ik dat hij erg vaak van eigenaar is gewisseld, en dus vaak in een nieuwe omgeving terecht is gekomen.

[quote="Cassidy schreef:

Als ik hem meeneem naar een wedstrijd of keuring is er niets aan de hand, vind hij juist prachtig, en loopt ook zonder problemen de trailer op. Probleem komt pas als hij er eenmaal een weekje ofzoiets staat.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 00:02

Sorry, nog even een toevoeging. Dat ergens meenemen naar vreemd terrein doe ik rustig als hij gewoon rustig is. Nu zou ik het absoluut niet doen, ben nog niet levensmoe....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 00:02

Pipo schreef:
Barreren bedoel je zeker en niet barren? Dat word gedaan, daar ben ik bekend mee. Kluisteren echter......die vind je echt niet bij de normale africhtingstallen. En ja........ik kom op dat soort stallen regelmatig, ook achter de gesloten deuren.

Ja ik bedoel barreren. Dus barreren vind je wel kunnen? Daar kan ik dus niets mee. Alleen voor die paar centimeters meer Punaises in beenbeschermers stoppen? Kroonkurken op de balken spijkeren waarmee gebarreerd wordt? Kroonrand insmeren met terpentine?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 00:03

Supertje schreef:
Probleem komt pas als hij er eenmaal een weekje ofzoiets staat.

He? Dat snap ik dus niet....? Je zou zoiets toch verwachten als je de eerste keer wilt opstappen in een vreemde omgeving? Maar naar een week?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 00:03

Cassidy schreef:

Als ik jou was, zou ik wat vaker op normale stallen komen en zou ik ook mijn leesrepertoire een beetje aanpassen. Zo zaligmakend zijn jouw methoden niet namelijk, er komt een moment dat je dat zelf ook wel gaat merken, een keertje. Voorlopig vind ik het echt heel sneu dat je met van die rare aggressieve, gemene, onnagedachte verhalen komt, die je nog 'advies' durft te noemen ook. Jij kunt dit probleem kennelijk niet oplossen voor de TS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 00:07

Cassidy schreef:
Ja ik bedoel barreren. Dus barreren vind je wel kunnen? Daar kan ik dus niets mee. Alleen voor die paar centimeters meer Punaises in beenbeschermers stoppen? Kroonkurken op de balken spijkeren waarmee gebarreerd wordt? Kroonrand insmeren met terpentine?

Waar zeg ik dat ik dat wel vind kunnen? Dat lees jij!

Barreren is trouwens niet punaises in de peesbeschermers stoppen. Dat is iets anders en als de FEI of KNHS dat ontdekt dan heb je een groot probleem.

Overigens is dat ook misselijkmakend! En wederom: een gerenommeerde stal doet dat soort praktijken niet. Die kunnen een talentvol paard zonder dat soort idiote dingen laten springen. Je bereikt ook geen zak met barreren, want ze worden er bang van.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 00:09

Cassidy schreef:
He? Dat snap ik dus niet....? Je zou zoiets toch verwachten als je de eerste keer wilt opstappen in een vreemde omgeving? Maar naar een week?

Dat is dus ook mijn grote raadsel. De eerste week heeft hij er echt heel beduusd gestaan, beetje zielig. Hij lijkt dan bij tijden helemaal apatisch.
Wel is hij dan tijdens het rijden al een beetje 'hupsig' en nerveus. Lijkt wel of hij zijn eigen paniek steeds groter maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 00:14

Je ziet vaak dat paarden als ze ergens nieuw komen wonen eerst op hun hoede zijn en dan doen ze meestal niet expres gek. Later, als ze de nieuwe omgeving een beetje gaan kennen, dan gaan ze al die opgekropte spanning wel 'ventileren' en dus gek doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 00:23

@ Lovely: Als je de topics volgt waar ik op reageer zul je misschien zien dat ik ook opensta voor Natural Horsemanship, Pat Parelli en ander denkwijzen. Ook Pat Parelli doet aan kluisteren, al eens over nagedacht? Daar is naartoe gewerkt....en dat zal een goed africhter of persoon die corrigeert ook doen. Die gaat niet gillend en met armen zwaaiend op een paard af. En nogmaals, in mijn ogen is kluisteren het allerlaatste redmiddel bij een paard dat anders op de nominatie staat voor de slager, of er moet voor die tijd naartoe zijn gewerkt. Sommige paarden geven nu eenmaal niet op. In dit geval, nu we het geval wat uitgebreider bespreken zie ik inderdaad dat het misschien in dit geval niet de beste oplossing is. Waar ik eigenlijk een beetje op reageer is dat het meteen als middeleeuws wordt afgedaan. Want kluisteren kan voordelen hebben.

Ik prijs mezelf gelukkig met een paard dat geen trauma's heeft, en stil blijft staan met opstappen. Nogmaals, het is een van de dingen in een paard dat ik absoluut verafschuw. Ik bewonder de topicstarter dat ze met geduld het probleem al twee keer eerder heeft opgelost, en wens haar alle succes toe om het deze keer en alle keren die weer gaan volgen ook weer op te lossen. Ik ken het paard verder niet, en ook niet zijn verleden, praat dus puur uit theorie. En die theorie zegt dat dit kan. En ook toegepast wordt. De mensen die het paard kennen zeggen dat het niet verstandig is om dit toe te passen. Dat neem ik aan, want zij kennen het paard.

En je hebt groot gelijk, oplossen kan ik dit probleem voor de TS niet. Ben geen prof en ga dat niet worden ook. Wat ik wel doe is over de rand van mijn bord heenkijken naar zoveel mogelijk manieren om problemen op te lossen, van NH tot idd die kluisters, met de nodige waarschuwingen erbij. Deze kennis tracht ik door te geven. Dat sommige methodes op niet ontvankelijke oren stoten betreur ik daarbij ten zeerste. Maar een methode als mijn methode te bestempelen omdat ik voor een methode opensta? Wat ik zie is dat het paardenlevens kan redden en in het verleden waarschijnlijk gered heeft. Middeleeuws of niet, soms moet je wat harder zijn, er zijn nu eenmaal paarden die blijven knokken tot ze er bij neervallen. (Horsewhisper anyone?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 11:44

Cassidy, wij bokken allebei al wat langer en ik heb wel vaker posts van je gelezen waarvan ik aanvankelijk niet kon geloven dat je meende wat je schreef. Nu ben ik op zich heel wat gewend en ben ik geen watje, maar ik vraag me regelmatig af op wat voor soort stallen jij komt en met wat voor slag africhters jij te maken hebt.

Wat jij bedoelt met kluisteren is wat men noemt een psychische moord plegen bij een paard.