gevaarlijk bokken : help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 10:14

Aqua8horse schreef:
Misschien moet je eens door een deskundige zadelmaker naar je zadel laten kijken. Het is best wel vreemd.

met mijn zadel is niets aan de hand...

Solleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 12:06

hey,

weet je wel zeker dat dit geen medische oorzaak heeft? Ik zou toch het zadel of haar tanden is laten nakijken (het klinkt wel alsof ze je uitprobeert maar je weet nooit).

Je zegt dat jij de baas bent, maar als je pony dit met je uithaalt ben je de baas niet echt. Je kan best eerst de rangorde duidelijk maken met grondwerk, zorgen dat je daar zeker de leiding hebt, dan geeft het ook beter resultaten onder het rijden! Met grondwerk bedoel ik allereerst vertrouwingsoefeningen (lees het boek natuurlijk paardrijden van hempfling maar eens) of je kan ) een join up doen (je paard wegjagen, het mag pas terugkomen als jij het zegt en als het onderdanigheidstekens vertoont => oortje naar jou draaien, kauwen, hoofd omlaag) Een goeie oefening om te kijken of je wel echt de leiding over je paard hebt is los (of aan een doorhangend touw) volgen. Je paard moet jou volgen, als jij stilstaat moethij ook siltstaan en niet nog een metertje verder lopen. Als je dan zeker weet dat je je paard perfect onder controle hebt op de grond, zou dat zich moeten vertalen naar het rijden toe.

Mss kan je i.p.v. een lint een muur maken met balen stro, ik denk niet dat hij daar zo gemakkelijk door loopt. En doet je paard het ook bij iemand anders? Je kan is kijken wat je paard doet als iemand anders erop rijdt en ze mss de oorzaak vinden. Als ze bokt mag je natuurlijk corrigeren met een ferme tik van de zweep, maar best niet overdrijven! Belangrijk is dat je diep in het zadel blijft zitten en vooral haar hoofd omhoog houdt (maar dat wist je wrschijnlijk al wel Lachen ) Mss is het goed om gewoon is te gaan rijden zonder zweep, de ganse tijd stappen, oefeningen doen, als ze braaf blijft belonen, als ze wegschiet haar gewoon "laten doen", dwz: erop blijven zitten en zo duidelijk maken dat zij zich maar moe maakt en het voor jou helemaal niks uitmaakt dat ze bokt.

Doet ze het ook als jullie is iets anders doen in de bak, gewoon wat rijden met losse teugel of een spelltje ofzo? Mss moet je wat meer afwisseling brengen in je rijden. Veel suc6!

Groetjes

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 12:16

solleke;

er is niets medisch aan de hand, ze is vaker nagekeken ze heeft dit gedrag ook al zo lang, en is zelfs meerdere keren nagekeken.
met een los teugeltje en spelletjes in de bak heeft geen zin ze blijft het doen. ik heb juist heel veel afwisseling in het rijden...

ik gebruik geen lintje, maar zet een hek tegen de bak aan die ze omver loopt.
ook doet ze dit bij andere mensen net zo hard.

op de grond is er weer niets aan de hand ze volgt me perfect, staat stil wanneer ik stil ga staan, gaat achteruit lopen wanneer ik achteruit loop, gaat draven als ik ga rennen ze volgt me op alles. ook bijvoorbeeld als ze een dekje eng vind, laat ik haar wennen en vervolgens leg ik die over haar ogen heen, en laat haar mij dan volgen, dit gaat ook altijd perfect!!!
en zo gaat het met alles, vind ze iets eng laat ik haar mij vertrouwen zodat ze het niet eng hoeft te vinden.. ook dan is er niets aan de hand.

aan de join up heb ik vaker zitten denken, nu weet ik alleen niet precies hoe ik dit moet gaan aanpakken, ik heb er veel informatie over gezocht maar kan niet de juiste vinden. Verward
het boek van ferdinand hempfling heb ik hier thuis ook liggen heb ik al heel vaak doorgekeken, ik heb het idee alsof mijn pony alles negeert en lekker een lui leventje leid zo en dat ben ik zo ongelooflijk zat..

zoals ik al zei, mijn pony heeft zaterdag mijn arm uit de kom getrokken voorlopig mag ik niets meer met paarden doen.. wel jammer want ik had hier graag mee door gegaan. (ik baal dus ook als een stekker)

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 12:21

Als je dat zeker weet, moet het probleem dus ergens anders zitten. Een fysio zou misschien ook nog een akternatief kunnen zijn

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 12:29

Misschien wat om er iemand bij te halen die kan zien waar het probleem vandaan komt. Dan bedoel ik wel een NH iemand die weet wat hij doet. Deze mensen kijken doorgaans verder en zien de kleine foutjes direct.

Wat ik eerder zij over het lachen enz dat blijft staan. Elk paard is anders. Wat bij het ene paard werkt, werkt bij een andere geheel niet. Je kunt dus nooit zeggen hoe iets op te lossen als je niet weet hoe een paard is. Tenminsten als je je paard vrolijk en meewerkend wil hebben en niet een afgestomt paard.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 12:36

josien schreef:
Misschien wat om er iemand bij te halen die kan zien waar het probleem vandaan komt. Dan bedoel ik wel een NH iemand die weet wat hij doet. Deze mensen kijken doorgaans verder en zien de kleine foutjes direct.

Wat ik eerder zij over het lachen enz dat blijft staan. Elk paard is anders. Wat bij het ene paard werkt, werkt bij een andere geheel niet. Je kunt dus nooit zeggen hoe iets op te lossen als je niet weet hoe een paard is. Tenminsten als je je paard vrolijk en meewerkend wil hebben en niet een afgestomt paard.

ik heb geprobeerd te lachen en ontspannen te blijven, de hele tijd.
maar ze bleef nog harder doorgaan... toen ben ik weer flink kwaad geworden, als ik weer mag rijden ga ik het zeker weer proberen want het voelde wel fijn moet ik eerlijk zeggen *LOL*

ik heb er eerder aan zitten denken om iemand erbij te halen of mijn pony voor een tijd weg te brengen om haar te trainen. (ook omdat ik zelf niets meer mag)
helaas zit ik nu dus met het grote probleem; geld!
ik heb gezocht op internet, heb prijzen bekenen, maar dat valt nog best tegen had niet verwacht dat het die prijzen waren Scheve mond
maar ook vervoer, en dat ik zowieso niet naar mijn pony kan tot ik weer hersteld ben en echt geen pijn meer heb.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 12:40

Dan kan je hem toch ook goed trainen door hem al die tijd te longeren?

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 12:55

Citaat:
ik heb geprobeerd te lachen en ontspannen te blijven, de hele tijd.
maar ze bleef nog harder doorgaan... toen ben ik weer flink kwaad geworden, als ik weer mag rijden ga ik het zeker weer proberen want het voelde wel fijn moet ik eerlijk zeggen

Het is te begrijpen dat ze nog meer probeert omdat je nu ineens anders reageert. Zeg mar even nog verder gaan om te merken of je nu echt zo bent of dat het maar een probeersel is.
Hoe bedoel je het voelde wel fijn Verward Omdat je ontspannen was en je open was zo voor indrukken of omdat ze zo te keer ging Haha!

Citaat:
ik heb er eerder aan zitten denken om iemand erbij te halen of mijn pony voor een tijd weg te brengen om haar te trainen. (ook omdat ik zelf niets meer mag)
helaas zit ik nu dus met het grote probleem; geld!
ik heb gezocht op internet, heb prijzen bekenen, maar dat valt nog best tegen had niet verwacht dat het die prijzen waren
maar ook vervoer, en dat ik zowieso niet naar mijn pony kan tot ik weer hersteld ben en echt geen pijn meer heb.

Ik heb veel van zulke mensen die enkele dagen hier bij mij in de buurt op een camping verblijven en in die dagen intensief door mij begeleid worden. De camping is niet duur en daar ik geen reistijd heb, ben ik dat ook niet. Dus dat is een oplossing misschien.

Over je arm. Ik ben er wel mee eens dat je in dit stadium zegt niet naar je pony te gaan. Je laat je toch zien als de zwakke door je arm en dat kan weer problemen geven als aan de hand ook uit proberen.

Beterschap dan.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 13:03

het voelde fijn als: omdat ik op dat moment ontspannen was en aan mezelf merkte van; ik kan het aan!!!

ik heb je website gezien (al een paar keer eigenlijk) ben zeer onder de indruk en wil het graag nog steeds proberen...
ik zal er eens goed over nadenken, de camping en de begeleiding.
ik wil het nog steeds gaan uitvoeren, dat is een ding wat zeker is.. ik laat me niet zomaar op mn kop zitten door mijn eigen pony, nee daar ben ik weer te koppig voor Haha!

dank je wel Lachen

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 13:23

Citaat:
het voelde fijn als: omdat ik op dat moment ontspannen was en aan mezelf merkte van; ik kan het aan!!!

Perfect het antwoord die ik heel veel mensen probeer duidelijk te maken. Juist door te lachen en de daardoor ontstane ontspanning vertel je zowel je zelf als je paard dat je het aan kan. Het kan niet beter

Citaat:
ik wil het nog steeds gaan uitvoeren, dat is een ding wat zeker is.. ik laat me niet zomaar op mn kop zitten door mijn eigen pony, nee daar ben ik weer te koppig voor

Hmm, jammer. Je laat hier zien dat je toch probeert met dwang te werken. Dat is juist het geen wat niet werkt. Samenwerking vooral met jouw pony.
Koppig ben ik ook Haha! maar ik heb toch bakzeil moeten halen omdat mijn paard nog koppiger is Bloos

Citaat:
ik zal er eens goed over nadenken, de camping en de begeleiding.

Oké ik hoor het dan wel.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 19:53

hoe bedoel je dat ik in dat stukje met dwang probeer te werken? Lachen
ik bedoel het op de manier van dat ik het niet zal opgeven en het wel ontspannen op wil lossen (zoals die glimlach op het paard ik blijf daar aan werken)...
maar niet door haar erdoorheen te meppen zeg maar, of weer heel erg kwaad ga worden...

een manier die voor mij en mijn pony goed werken Lachen

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 20:03

Oké dat klinkt beter. Had inderdaad het gezicht voor me van getrek en gepluk.

Heb je wel is geprobeerd met compromisch sluiten? Dus niet dat je precies het wil hebben zoals jij het wil, maar dat je zegt van oké jij iets ik iets. Zeg maar als voorbeeld je paard wil ergens niet langs. Jij wil perse dat hij er vlak langs heen gaat. Nee dan zeg je van oké dan mag je aan de andere kant er langs heen, maar we gaan er wel langs heen.

Als dit duidelijk is dan is het ook vaak geen probleem meer om meer richting het oorspronkelijke doel te werken dus er toch vlak langs heen te gaan.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 20:07

ik doe wel dit,

rechtsom scheurt ze de bak uit, ik ben het toen op delinkerhand gaan proberen maar echt veel nut heeft het niet, ze rent alleen de bak uit als ik op de rechterhand rijd??? Verward
dat snap ik niet helemaal.

(als je linksom rijd, kan je rechtdoor de bak uit zeg maar, rechtsom moet je een bocht naar rechts maken)

wel ben ik er langs gegaan van, okee dan loop je niet aan de teugel maar we gaan er langs, ook dit heeft niet veel zin..
ik zie het ook echt niet aankomen, de laatste keer draaide ze abrupt om bij A en rende weg.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 20:15

Hmm, volgens mij hangen alle problemen aan elkaar. Er zit ergens een fout, maar waar.

Wat je hier schrijft kan ik inkomen hoewel de oorzaak niet gevonden is. Als je de oorzaak niet vind dan blijf je altijd problemen houden.

De oplossing op dit probleem kan ik zo van hier weinig van zeggen. Weet niet hoe precies je er langs ging en wat je precies deed. De meest voro komende oorzaak van naar het hek willen is dat ze of pijn hebben met rijden, niet leuk vinden, bang of onzeker zijn. Het paard wil uit de bak weg omdat er iets niet goed zit. De waarom ze uit de bak wil is waarschijnlijk niet duidelijk. Dus kun je het ook niet echt oplossen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 20:26

wat ik vaker heb gehoord van mensen, is dat mijn pony het werken (rijden ed) niet leuk vind, maar goed hoe moet je daar achter komen of het waar is.
dit zijn dingen die vind ik moeilijk in te schatten bij mijn pony (de bonte).
de welsh daar weet ik het van: rijden vind hij NIET leuk en doet er ook alles aan om er onderuit te komen, longeren vind hij ook niet leuk... het gehele werken vind hij niet leuk.. aan hem zie ik dat. Scheve mond en merk ik dat.

edit :
hoe moet zo'n probleem opgezocht worden als er al verschillende mensen naar hebben gekeken:?
een lastige situatie vind ik het.

om deze reden wilde ik via PennyBitch hier op bokt een consult doen, zodat ik weet wat mijn pony wel en niet wilt enz. enz. (aangeizen zij telepathie met dieren doet).
dit is een van de laatste dingen die ik kan bedenken zodat het beter zal gaan worden, voor mij en mijn pony...

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 20:43

Je kunt het haar vragen. Zelf moet ik zeggen doorzie heel snel problemen en waar ze vandaan komen. Word er dan ook vaak bij geroepen als men het niet meer weet.

Ik wil je dus best helpen, maar de afstand is behoorlijk groot. Dan zou het toch op die camping moeten.

Zelf vind ik het probleem vinden de basis waarna ik de oplossing er voor kan vind. Dat is per paard weer verschillend en per ruiter. Altijd een hele uitdaging om de juiste methode te vinden.

Om z'n probleem dus op te lossen moet je bij de kern van het probleem beginnen met een methode die bij paard en ruiter past.

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 20:55

Ik weet wel iemand uit de omgeving hier die je misschien kan helpen, ze heeft de opleiding op het ISPH in Belgie gedaan, dit is een holistische paardenopleiding. Zij heeft in mijn ogen wel kijk op paarden en hun gedrag. Als je intresse hebt kan ik haar tel.nr. wel PB-en