Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Aqua8horse"]
Jippie als jij niet weet dat er maar 1 nageeflijkheid bestaat, zou ik met de beste bedoelingen niet weten wat ik zou moeten uitleggen daaraan.
[/quote]
Tja, maar goed, ik heb al een heel ander idee over wat nu precies die 2 ons is die je in je hand houdt en wat nu het onderscheid is tussen verzameling en traag en zo kan ik nog wel even doorgaan. Je hebt ons bovendien al zo vaak verrast met je creatieve uitleg, ik kijk er niet van op als er nog een A8-nageeflijkheid blijkt te bestaan.
[quote="Aqua8horse schreef:Het aan de teugel rijden van een paard stelt dus eigenlijk helemaal niets voor!
joycje schreef:Wat ik in de meeste verhalen mis hier is het rechtrichten van het paard??? Zonder een recht paard geen ontspanning. Zonder ontspanning zeer zeker geen nageeflijkheid.
Dat heb ik duidelijk genoemd bij de zes basisbegrippen.Aqua8horse schreef:Nageeflijkheid begint bij de achterhand van het paard. Door het dragen brengt hij het gewicht van de ruiter al naar achteren.
Citaat:Door de impuls zal het paard zich daardoor rond maken omdat dat voor het dier het meest aangenaam is. Vanaf dat moment is een paard nageeflijk en blijft hij dat ook zonder dat de ruiter daar aan hoeft te werken.
Citaat:Een ruiter zal dus nooit meer dan 2 ons druk in zijn hand hebben bij een correct nageeflijk paard.
Citaat:Tijdens wendingen rijden op je buiten teugel en je binnenbeen. Op deze manier garandeer je correct gebruik van het binnen achterbeen waardoor de tact gewaarborgd blijft. Het paard blijft heerlijk nageeflijk.Door aan je binnen teugel te werken haal je het paard uit balans en kan hij zijn binnenachterbeen niet goed plaatsen. Dit gaat ten koste van de tact en de impuls. Het paard zal proberen zijn rug weg te drukken door omhoog te komen met zijn hoofd of zal onrustig worden. Bij een ontspannen binnenhand tijdens de wending zal een paard probleemloos nageeflijk blijven en zijn impuls, tact en schwung gewaarborgd.
Citaat:Het aan de teugel rijden van een paard stelt dus eigenlijk helemaal niets voor!
Citaat:Samenvattend: nageeflijkheid is een ontspannen paard dat kan dragen en waarvan de bewegingen vanuit het paard komen en blijven komen onder invloed van de impuls waardoor schwung en tact gewaarborgd zijn en blijven.
Citaat:Een correct nageeflijk paard ( dus uitzichzelf nageeflijk en niet onder dwang van de ruiterhand of slof) is een juweel om mee te werken. Misschien wel een voorwaarde om optimaal mee samen te kunnen werken waarbij de samenwerking voor zowel de ruiter als het paard plezierig is. (en nooit ten koste gaat van het welzijn van het paard)
.
Kafue schreef::) Dat heb ik duidelijk genoemd bij de zes basisbegrippen.
Rechtrichten is inderdaad erg belangrijk evenals de takt, de surchlassigkeit, schwung.
had het over de meeste verhalen en jij was de enige die het er wel over had. joycje schreef:sorry, kafue Bedoelde jou ook niet.had het over de meeste verhalen en jij was de enige die het er wel over had.
Wat opvalt is dat nog steeds hier niet over gesproken wordt.. Terwijl ik een recht paard toch echt mijn eerste prioriteit heeft.. als ie recht is wordt ie ontspannen, gaat ie in balans lopen, wordt ie nageeflijk enz enz enz...
gr. joyce
Helemaal mee eens Joyce. Ik snap niet dat ruiters niet volgens de basisbegrippen werken. Ik bedoel nagevelijk kan toch ook aan de lange teugel als er maaar inderdaad ontspanning, takt en recht gericht paard is.bluehunter schreef:het begind bij zijn neus en eidingd bij het puntje van zijn staart wortel.
ik denk dat het begint bij een stabilie ruiter met een stille hand die van achter uit aanleuning naar de hand toe kan rijden. en het paard jong of oud, zo kan ondersteunen dat hij zich loslaat. en gaat dragen.. en de ondersteuning van de ruiter licht aan de africhtings graad van het paard, en ruiter..
me eens??
misschien moetten we een ''topbokker'' vragen tyrza, suzanne f, alexander ??