Waar begint nageeflijkheid?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 13:33

als mijn paard goed aan de hulpen staat en ik voel dat ze contact zoekt dan begint de nagevelijkheid. dan kan ik haar verder lang laag gaan werken en uiteindleijk mee oprichten

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 13:45

Fysieke nageeflijkheid bereik je pas als je je paard eerst mentaal en emotioneel nageeflijk is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:11

Aqua8horse"]
Er is bestaat maar een vorm nageeflijkheid.
[/quote]
Leg eens uit dan?

[quote="Aqua8horse schreef:
Wat is jullie punt?

Wat is jouw vraag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:59

Aqua8horse schreef:
Er is bestaat maar een vorm nageeflijkheid. Wat is jullie punt?

Welk punt? Het hoogste punt, het laagste punt, het middelpunt Verward

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 15:08

raar topic dit.. heel wazig.. misschien een beetje uitleg over de vraag...

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 15:51

CCCCorine schreef:
Welk punt? Het hoogste punt, het laagste punt, het middelpunt Verward

Whahhaa! Haha! Ik denk dat ze bedoelt waarom vragen wij haar uit te leggen wat nageeflijk eigenlijk is in haar ogen.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 16:29

callippo schreef:
Fysieke nageeflijkheid bereik je pas als je je paard eerst mentaal en emotioneel nageeflijk is...

Helemaal mee eens! OK dan!
En die fysieke nageeflijkheid komt dan weer ook door de voorwaartse drang en het vertrouwen het bit aan te nemen en te ontspannen in zijn bewegingen.

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 17:36

goeie impuls, dus goede kracht van achter naar voren.

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:55

Nageeflijkheid begint bij ontspanning in het paard. Verder zijn een goede zit en goede rijtechnische vaardigheden van belang!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 02:23

Jippie als jij niet weet dat er maar 1 nageeflijkheid bestaat, zou ik met de beste bedoelingen niet weten wat ik zou moeten uitleggen daaraan.

Appie: met je buitenbeen lang maken help je het paard door een wending. Je bereidt hem of haar namelijk duidelijk op die manier voor. Mijn paarden wenden allemaal al bij het iets verlengen van je buitenbeen.

CCCCorine: het hoogste punt van het paad is afhankelijk van de balans waar het dier zich in bevindt. Naarmate een paard meer verzameld is, zal het zich meer oprichten. Als ruiter kan je dat het beste overlaten aan het paard omdat je als ruiter onmogelijk voor je paard de juiste balans kan bepalen. Met je uitspraak zodra je erop gaat zitten hoort een paard nageeflijk te zijn, ben ik helemaal met je eens.

Nageeflijkheid begint bij de achterhand van het paard. Door het dragen brengt hij het gewicht van de ruiter al naar achteren. Door de impuls zal het paard zich daardoor rond maken omdat dat voor het dier het meest aangenaam is. Vanaf dat moment is een paard nageeflijk en blijft hij dat ook zonder dat de ruiter daar aan hoeft te werken. Een ruiter zal dus nooit meer dan 2 ons druk in zijn hand hebben bij een correct nageeflijk paard. Tijdens wendingen rijden op je buiten teugel en je binnenbeen. Op deze manier garandeer je correct gebruik van het binnen achterbeen waardoor de tact gewaarborgd blijft. Het paard blijft heerlijk nageeflijk.Door aan je binnen teugel te werken haal je het paard uit balans en kan hij zijn binnenachterbeen niet goed plaatsen. Dit gaat ten koste van de tact en de impuls. Het paard zal proberen zijn rug weg te drukken door omhoog te komen met zijn hoofd of zal onrustig worden. Bij een ontspannen binnenhand tijdens de wending zal een paard probleemloos nageeflijk blijven en zijn impuls, tact en schwung gewaarborgd. Het aan de teugel rijden van een paard stelt dus eigenlijk helemaal niets voor!

Samenvattend: nageeflijkheid is een ontspannen paard dat kan dragen en waarvan de bewegingen vanuit het paard komen en blijven komen onder invloed van de impuls waardoor schwung en tact gewaarborgd zijn en blijven. Een correct nageeflijk paard ( dus uitzichzelf nageeflijk en niet onder dwang van de ruiterhand of slof) is een juweel om mee te werken. Misschien wel een voorwaarde om optimaal mee samen te kunnen werken waarbij de samenwerking voor zowel de ruiter als het paard plezierig is. (en nooit ten koste gaat van het welzijn van het paard)

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 09:53

ik dacht al, wanneer komt die 2 ons nou voorbij?

als je het al zo goed weet a8, waarom stel je dan de vraag. een andere visie accepteer je toch niet. het lijken inmiddels wel nationale overhoringen, die postings van jou.

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 10:01

Haha, ja idd, BOKT-proefwerken! Krijg je ook een stickertje als je iets goed beantwoordt Tong uitsteken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 10:42

Aqua8horse"]
Jippie als jij niet weet dat er maar 1 nageeflijkheid bestaat, zou ik met de beste bedoelingen niet weten wat ik zou moeten uitleggen daaraan.
[/quote]
Tja, maar goed, ik heb al een heel ander idee over wat nu precies die 2 ons is die je in je hand houdt en wat nu het onderscheid is tussen verzameling en traag en zo kan ik nog wel even doorgaan. Je hebt ons bovendien al zo vaak verrast met je creatieve uitleg, ik kijk er niet van op als er nog een A8-nageeflijkheid blijkt te bestaan.

[quote="Aqua8horse schreef:
Het aan de teugel rijden van een paard stelt dus eigenlijk helemaal niets voor!

Ik heb je zien rijden, waarom lukt het jou dan niet?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 11:39

Nou aqua8horse het belangrijkste in nageefelijkheid uitleg mis ik en dat is totale ontspanning. Een paard aan de lange teugel kan namelijk ook nageefelijk zijn oftewel Durchlassig, het laat de hulpen door. Je moet aan de lange teugel ook je oefeningen kunnen rijden dan rijd je namelijk op je zit.

In jouw geval praat je toch iets teveel naar mijn bescheiden mening over het in de hand stellen, meer doorstellen dus Durch das genick rijden. Het van achteren naar voren rijden is oke, maar rijd je het tegen je ontspannen ademende hand zorgen dat de hulpen door komen maar sterker nog dat het paard de hulpen doorlaat is nagevelijk durchlassig.
Maak ik nu op mijn buitenhand een ophouding en drijf ik hem met mijn zit en benen nog meer tegen die hand aan dan komt hij meer aan de teugel zoals jullie dat noemen.

Takt , schwung moeten in iedere gang en iedere houding blijven bestaan. Essentieel is dat een paard altijd taktmatig gaat dit is een basisprincipe.
Takt het eigen zuivere ritme van de beweging, die mag nooit verloren gaan nog geen seconde. Daarna komt Losgelassenheit ook wel eens souplesse, nageefelijkhgeid en ontspanning genoemd. Daarna komt de aanleuning is eigelijk de reactie die je paard op je hulpen geeft. Daarna komt natuurlijk de schwung, het rechtrichten en de verzameling.

Het zijn de zes begrippen waarmee je rijd. Met een jong paard kun je het zesde begrip de verzameling natuurlijk niet idioot ver meenemen en alles met mate.

Maar de takt, losgelassenheit, aanleuning, recht richten en schwung komen in iedere uurtje rijden voor.

Nagevelijkheid is dus het antwoord op jouw manier van rijden. Een goede ruiter krijgt ieder paard nagevelijk en een slecht niet. Aan ieder paard is de wijze waarop een ruiter rijd of gereden heeft af te zien en af te voelen.

Aqua8horse legt het best goed uit maar in een iets andere context als ik het zou willen zien en het heb geleerd.

En het belangrijkste van al in het rijden is natuurlijk de onafhankelijke zit, 85% beenhulpen, 15% zithulpen en de handen die doen eigelijk weinig mischien 1% maar dat is toch echt het maximum.

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 16:31

Wat ik in de meeste verhalen mis hier is het rechtrichten van het paard??? Zonder een recht paard geen ontspanning. Zonder ontspanning zeer zeker geen nageeflijkheid.

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:13

Ik vind dat nageeflijkheid begint bij ontspanning en goed aan het been zijn.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 19:05

joycje schreef:
Wat ik in de meeste verhalen mis hier is het rechtrichten van het paard??? Zonder een recht paard geen ontspanning. Zonder ontspanning zeer zeker geen nageeflijkheid.

Lachen Dat heb ik duidelijk genoemd bij de zes basisbegrippen.
Rechtrichten is inderdaad erg belangrijk evenals de takt, de surchlassigkeit, schwung.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 19:32

Aqua8horse schreef:
Nageeflijkheid begint bij de achterhand van het paard. Door het dragen brengt hij het gewicht van de ruiter al naar achteren.

En hoe doet dat paard dat? Zomaar Verward

Citaat:
Door de impuls zal het paard zich daardoor rond maken omdat dat voor het dier het meest aangenaam is. Vanaf dat moment is een paard nageeflijk en blijft hij dat ook zonder dat de ruiter daar aan hoeft te werken.

En dat rond maken doet hij ook vanzelf? En verward jij hier nageeflijkheid niet met aanleuning? En waarom is rond voor dat dier het meest aangenaam? Wie zegt dat hij niet het lekkerst loopt met z'n neus een vreselijk eind naar voren?
Het rond worden 'dwing' je op een zachte manier af met een opwachtende, ontspannen hand....

Citaat:
Een ruiter zal dus nooit meer dan 2 ons druk in zijn hand hebben bij een correct nageeflijk paard.

Hoeft niet nee, maar mag het ook een onsje meer of minder zijn? Niet elk paard biedt hetzelfde aan.

Citaat:
Tijdens wendingen rijden op je buiten teugel en je binnenbeen. Op deze manier garandeer je correct gebruik van het binnen achterbeen waardoor de tact gewaarborgd blijft. Het paard blijft heerlijk nageeflijk.Door aan je binnen teugel te werken haal je het paard uit balans en kan hij zijn binnenachterbeen niet goed plaatsen. Dit gaat ten koste van de tact en de impuls. Het paard zal proberen zijn rug weg te drukken door omhoog te komen met zijn hoofd of zal onrustig worden. Bij een ontspannen binnenhand tijdens de wending zal een paard probleemloos nageeflijk blijven en zijn impuls, tact en schwung gewaarborgd.

Hier ben het wel mee eens, behalve dat van die takt- en impulsfouten. Dit hoeft niet persé aan de ruiter te liggen, maar kan ook voort komen uit een gebrek aan kracht van het paard, omdat juist in een wending het binnenachterbeen tot 'dragen' komt en daardoor meer belast wordt.

Citaat:
Het aan de teugel rijden van een paard stelt dus eigenlijk helemaal niets voor!

Ik zou dit zinnetje iets genuanceerder maken: "Het aan de teugel rijden van een correct gebouwd paard dat van nature al dragend beweegt en daarbij over voldoende kracht en zelfhouding beschikt stelt dus eigenlijk helemaal niets voor als de ruiter daarbij het juiste gevoel in weet te brengen"..... En als ik dit zinnetje teruglees zet ik er nog vraagtekens bij!

Citaat:
Samenvattend: nageeflijkheid is een ontspannen paard dat kan dragen en waarvan de bewegingen vanuit het paard komen en blijven komen onder invloed van de impuls waardoor schwung en tact gewaarborgd zijn en blijven.

Is het paard nageeflijk omdat hij draagt, of kan hij dragen omdat hij nageeflijk is?

Citaat:
Een correct nageeflijk paard ( dus uitzichzelf nageeflijk en niet onder dwang van de ruiterhand of slof) is een juweel om mee te werken. Misschien wel een voorwaarde om optimaal mee samen te kunnen werken waarbij de samenwerking voor zowel de ruiter als het paard plezierig is. (en nooit ten koste gaat van het welzijn van het paard)

Hier ben ik het wel mee eens!

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 19:34

Ik ben het totaal met bovenstaande (van Remember) eens!

bluehunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 22:49

het begind bij zijn neus en eidingd bij het puntje van zijn staart wortel *LOL* .

ik denk dat het begint bij een stabilie ruiter met een stille hand die van achter uit aanleuning naar de hand toe kan rijden. en het paard jong of oud, zo kan ondersteunen dat hij zich loslaat. en gaat dragen.. en de ondersteuning van de ruiter licht aan de africhtings graad van het paard, en ruiter..

me eens??

misschien moetten we een ''topbokker'' vragen tyrza, suzanne f, alexander ??

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 22:50

Kafue schreef:
:) Dat heb ik duidelijk genoemd bij de zes basisbegrippen.
Rechtrichten is inderdaad erg belangrijk evenals de takt, de surchlassigkeit, schwung.

sorry, kafue Bedoelde jou ook niet. Lachen had het over de meeste verhalen en jij was de enige die het er wel over had.

Wat opvalt is dat nog steeds hier niet over gesproken wordt.. Terwijl ik een recht paard toch echt mijn eerste prioriteit heeft.. als ie recht is wordt ie ontspannen, gaat ie in balans lopen, wordt ie nageeflijk enz enz enz...

gr. joyce

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 22:56

joycje schreef:
sorry, kafue Bedoelde jou ook niet. Lachen had het over de meeste verhalen en jij was de enige die het er wel over had.

Wat opvalt is dat nog steeds hier niet over gesproken wordt.. Terwijl ik een recht paard toch echt mijn eerste prioriteit heeft.. als ie recht is wordt ie ontspannen, gaat ie in balans lopen, wordt ie nageeflijk enz enz enz...

gr. joyce

Lachen Lachen Helemaal mee eens Joyce. Ik snap niet dat ruiters niet volgens de basisbegrippen werken. Ik bedoel nagevelijk kan toch ook aan de lange teugel als er maaar inderdaad ontspanning, takt en recht gericht paard is.

gr. Nathalie

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 23:45

JA dat ben ik met jullie eens Kafue en Joycje! De basis van t rijden is een recht paard! Voor je met een paard oefeningen enzo gaat doen moet hij eerst recht zijn en als ie dat is kan je pas gaan werken aan de nageeflijkheid en al die andere dingen!

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 23:53

bluehunter schreef:
het begind bij zijn neus en eidingd bij het puntje van zijn staart wortel *LOL* .

ik denk dat het begint bij een stabilie ruiter met een stille hand die van achter uit aanleuning naar de hand toe kan rijden. en het paard jong of oud, zo kan ondersteunen dat hij zich loslaat. en gaat dragen.. en de ondersteuning van de ruiter licht aan de africhtings graad van het paard, en ruiter..

me eens??

misschien moetten we een ''topbokker'' vragen tyrza, suzanne f, alexander ??

ik denk dat het net andersom is bluehunter! t paard word van achter naar voren nageeflijk , dus begint bij de staartwortel en eidingd bij de neus. Anders kan een paard toch nooit nageeflijk zijn met een losse teugel?? Je zegt zelf ook al : van achter aanleuning naar de hand toe rijden. Das ook niet meer dan logisch want de moter zit ook van achter toch??? Knipoog

of heb ik je verkeerd begrepen???

bluehunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 00:00

jw hebt gelijk dat eerste zinnetje was een beetjuh komisch bedoeld , om dat de vraag er zo stond waar begint.. en ja ik zij het verkeerd. maar gelukkig staat het onder aan wel goed en niet 2 teugles veel druk en dan veel been om tja hoe zal ik het noemen een bommetjete wkeken :>