Klassieke dressuur, Kunst of kunstjes?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 00:25

Romkabouter schreef:
Nou, het boeit in zoverre dat je je af kunt vragen of de klassieke dressuur het dan wel verdient om zo opgehemelt te worden en niet moet worden gezien als een mooi theorieboek waar we nu veel aan hebben Cool

Niet dat dat zo belangrijk is als je door een herfstbos rijdt op je trouwe (of iets minder trouwe Tong uitsteken ) viervoeter Cool

Wat is er in jouw ogen dan mis met het beoefenen van "klassieke dressuur"?
Zoals ik al zei, is alles wat mensen doen met paarden min of meer gekunsteld. Een bepaalde mate van dwang is altijd aanwezig Ook als jij door het bos crosst op je viervoeter. Of kwam 'ie opgezadeld en al bij je smeken:"Aah, Romkabouter, toe, zullen wel een rondje door het bos?" Clown

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 00:36

Foogul schreef:
Wat is er in jouw ogen dan mis met het beoefenen van "klassieke dressuur"?

Ehm niks Haha!
Ik vraag me alleen af of het beeld niet geidealiseerd is Knipoog

Citaat:
"Aah, Romkabouter, toe, zullen wel een rondje door het bos?" Clown

Neuh, hij gaat liever alleen *LOL*
Maar ik heb nu een slot dat ie niet los kan krijgen Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 00:38

Ow ja, en als dat beeld geidealiseerd is, waarom zou dan over tig jaar iets wat nu als Kunstje gezien wordt, over tig jaar niet als klassiek gezien kunnen worden Lachen

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 00:41

Haha! Het liefst liep het paard lekker 24/7 op de weide niks niet zadeltje erop en rijden, niks niet naar stal, alleen maar voor de lekkere dingen.
Maar goed als we dan toch perse willen rijden dan maar het paard lichamelijk trainen zodat hij ons kan dragen en dat heel lang vol kan houden.

Dus in alle eenvoud lekker het paard zijn spiertjes trainen.
En van daaruit klassieke dressuur zonder komische hulpteugeltjes, rare bitten, scherpe sporen, en dergelijke.
En als beloning een dikke kus, een lekkere wortel en hop weer spelen op de weide met zijn vriendjes.

Waarin ik wel een nieuwe topic wil openen wie vind dat een paard lekker iedere dag op de weide moet kunnne, in de koppel.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 00:46

Dat soort topics zijn er volgens mij al vrij veel Knipoog
Probeer ze niet te zoeken, want de zoekfunctie werkt zo goed als een ambtenaar op vrijdagmiddag Haha!

owow Nagelbijten / Gniffelen

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 07:59

Er zijn ook nu nog wel enkele voorbeelden van het klassieke rijden te vinden hoor (en daar zijn ook beelden van te krijgen). Om een paar levende voorbeelden te noemen, denk aan een Branderup, Kottas, Hinrichs, Belasik en natuurlijk onze eigen David (toch, Foogul? Knipoog ).

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 09:05

Romkabouter schreef:
Leuke theorie Lachen
Helaas is dat ook het enige wat het is Haha!
Ik bedoel, zijn er filmpjes of wat dan ook van wat jij "klassiek" noemt.
Zo ja, dan ben er daar wel benieuwd naar.
Zo nee, hoe weet je dan het allemaal zo puur en ongedwongen was >;)
Behalve dan "het van horen zeggen";)

als een ruiter het paard met lange teugel toch de oefeningen kan laten doen, met weinig beenhulp, puur op de zit, en deze oefeningen zijn niet met hulpteugels, scherpe bitten en andere rare fratsen aangeleerd. dan is het klassiek. en jah die ruiters bestaan nog kijk maar eens goed om je heen naar mensen die hun paard eerlijk rijden, er plezier in hebben en vraag ze eens met een losse teugel verschillende oefeningen te doen. ik kan mijn paard omzetten en achterwaarts laten gaan op een losse teugel Bloos voor de rest zijn we hard aan het trainen.
nu tevreden? Schijnheilig

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:00

Nee Haha!
Wat jij kan, kan ik namelijk ook Knipoog
Rij ik dan ook klassiek dressuur? Ik heb een zadel met een knop Knipoog
Ik kan ook spinnen zonder teugels, cirkels galoperen en wat al niet meer.

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:34

voor mij is dat het eerste begin van klassieke dressuur, je bent dus hard op weg Lachen zou klassieke dressuur dan toch nog bestaan? pas als je alle hogere school dressuur oefeningen kunt rijden op een losse en/of ontspannen teugel is het echte klassieke dressuur Lachen

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:40

flirtvogel schreef:
pas als je alle hogere school dressuur oefeningen kunt rijden op een losse en/of ontspannen teugel is het echte klassieke dressuur Lachen
Nee...dan is het Kunst
Klassieke dressuur kan het al in de B zijn, of daarvoor.

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 11:03

dan zijn er dus een boel ruiters die klassieke dressuur kunnen rijden, maar voor mij blijft klassieke dressuur toch de kunst van het rijden op hoog niveau, maar wel diervriendelijk, puur op de geest Lachen. maar behalve het rijden, moet de band buiten het rijden ook goed zijn. als het paard alles voor je wil doen en jij wil alles voor het paard doen, dan pas kun je echt klassiek dressuur rijden

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 12:27

flirtvogel schreef:
dan zijn er dus een boel ruiters die klassieke dressuur kunnen rijden,
ZOUDEN kunnen rijden, ja. Er zijn er niet veel die het kunnen.
Als een van de mensen die ik eerder noemde gewoon stap-draf-galop laat zien op een paard dat niet bijzonder hoog is opgeleid (hetzij van henzelf, hetzij van iemand anders), dan tonen ze wel degelijk klassieke dressuur, maar geen Kunst.

Vele mensen beweren tegenwoordig wel dat ze ook klassieke dressuur incorporeren maar daarnaast nog wat anders doen. Dat is net zoiets als in een hardrock-nummer een stukje beethoven plakken: Het wordt er geen klassieke muziek van. (wat je van de muziek of de combinatie daarvan vind laten we even buiten beschouwing Knipoog )
In veel gevallen kan dat geen kwaad - in andere gevallen wel.

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 13:39

maar het gaat hier om klassiek is kunst of kunstjes (even heel bijdehand) als je klassiek kunst vind en de door jou genoemde ruitersoort (nieuw woord) wel klassiek maar geen kunst vind, is het dan wel klassiek??
even diepzinnig over dit onderwerp nagedacht

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 17:07

flirtvogel schreef:
maar het gaat hier om klassiek is kunst of kunstjes (even heel bijdehand) als je klassiek kunst vind en de door jou genoemde ruitersoort (nieuw woord) wel klassiek maar geen kunst vind, is het dan wel klassiek??
even diepzinnig over dit onderwerp nagedacht

Klassiek op het hoogste niveau = Kunst
Klassiek gaat op geen enkel niveau over kunstjes.

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 18:03

QQQQ schreef:
Klassiek op het hoogste niveau = Kunst
Klassiek gaat op geen enkel niveau over kunstjes.

ik heb ook niet gezegt dat ik klassiek kunstjes vind.. dit is de vraag waarmee het topic begon Lachen

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 18:06

flirtvogel schreef:
ik heb ook niet gezegt dat ik klassiek kunstjes vind.. dit is de vraag waarmee het topic begon Lachen

Dan hebben we nu (mijn) antwoord

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 18:25

Het berijden van paarden, op welke manier dan ook, is een kunstje, het paard op een eerlijke manier rijden, op welke manier dan ook, is een kunst. Het kan naar mijn mening op allerlij manieren, western, klassiek of op de "moderne" manier. Het gaat er nl niet om hoe scherp het bit is wat je paard in zijn mond heeft of hoe scherp je sporen zijn. Het gaat erom hoe de ruiter ze gebruikt! Ik heb mensen paarden zien pesten met een klein knopspoortje en een dikke bustrens! Er zijn ruiters die op de klassieke manier de levade rijden op een tot kunst verheven wijze en er zijn western ruiters die geweldig zonder zadel allerlei oefeningen doen met hun paard. Anky is wat mij betreft ook een kunstenares Lachen