ik snap het echt niet meer!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 09:24

okey ik zal het eens proberen!

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 20:24

Ik heb zelf ook zoiets met mijn paard. Alleen bokt ie er ook nog een beetje bij. Het is ook naar 5 minuten voorbij. Hij is er dan gewoon doorheen gereden.
Ik longeer altijd van tevoren eventjes met zadel op dan ontspant ie langzaam zijn rug en kan ik rijden. Mij is door verschillende mensen gezegd dat het een lichte vorm van zadeldwang is (of iets wat erop lijkt). Het kan ook gewoon spanning of stijfheid zijn. Omdat het ook naar 5 minuten over is. MIj is ook gezegd dat het naar een tijdje minder word. Ik weet niet hoelang je er al op rijd?
Als ik jou was zou ik niet te vaak en intensief rijden. Zodat ie went en soepeler word.

Elskevree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 20:39

Duidelijk een geval wat je na moet laten kijken door de dierenarts. Aangezien je dat niet kan, zou ik in ieder geval niet meer rijden. In plaats daarvan wandelen aan de hand, los laten lopen, masseren en buigoefeningen doen. Succes!

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 14:47

none schreef:
Ik weet niet hoelang je er al op rijd?
Als ik jou was zou ik niet te vaak en intensief rijden. Zodat ie went en soepeler word.

ik rijd er ong een half jaar op en het is net een maand begonnen ik rijd nooit intensief

kalicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 17:12

hey isabellover,

het zou ook kunnen dat jou pony last heeft van zadeldwang, het paard an mijn vriendin kreeg dat ook pas na een jaar.......... Als dit zo is, is er niet zo veel aan te doen. Behalve dat je hem/haar niet meteen strak aan moet singelen moet je gaatje voor gaatja doen en ja kan ook eerst even longeren na het singelen als ze dan uitgebokt is, kan je er zo op weg rijden. En anders zouik inderdaad een veearts ernaar laten kijken, niet alleen naar de rug maar ook naar de bekken en de verdere achterhand................ in iedergeval succes ermee

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 17:18

Ik denk ook zeker dat je wat zwaar wordt, in je profiel te zien ben je al wat groot en zoals ik kon zien ben je (gelukkig hoor) ook geen extreem dunne en slanke den.

Wel eens over nagedacht hoe je erop springt zonder zadel, ik doe dat altijd met een aanloopje en dan spring ik met mijn lichaam op haar rug (net achter de schoft) en daarna zwaai ik me voeten eroverheen. Ineens dat hele gewicht op de rug van een pony is een aardige klap maar zonder zadel erop springend onvermijdelijk, helemaal als ze al wat ouder zijn en als jij ook relatief te zwaar begint te worden voor je pony is dat geen pretje voor je beestje.

Het zou best een een soort 'zadeldwang' iets kunnen zijn ja, zoals hierboven genoemd. Elke keer voor het rijden dat gewicht ineens op dr rug, maakt er natuurlijk erg sjachereinig.

Daarbij komt dat met zonder zadel rijden je gewicht minder goed wordt verdeeld, dus dat is tijdens het rijden ook niet al te prettig voor je pony, almaar die zitbeenknobbels in dr rug (maar een slecht passend zadel kan natuurlijk meer kwaad ja).

Dat masseren helpt denk ik weinig, afgezien van dat je paardje het op het moment wel prettig zal vinden. Met masseren los je je 'ik ben waarschijnlijk te zwaar voor mijn pony' probleem niet op namelijk.

Probeer dus weer met zadel te gaan rijden of iig rustig opstappen in het vervolg met behulp van een opstapje. En als het blijft bij het opstappen die rare reactie, 2x rustig het zadel op de rug leggen van een paard met zadeldwang heeft hem ook nog lang niet genezen!

Het is wel jammer, maar af en toe eens rijden en verder longeren/ wandelen/ VD aanleren of voor een karretje kunnen ook leuk zijn (sommigen wel lastig als het niet je eigen paardje is, maar toch)

Succes..!

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 17:43

kalicha schreef:
hey isabellover,

het zou ook kunnen dat jou pony last heeft van zadeldwang, het paard an mijn vriendin kreeg dat ook pas na een jaar.......... Als dit zo is, is er niet zo veel aan te doen. Behalve dat je hem/haar niet meteen strak aan moet singelen moet je gaatje voor gaatja doen en ja kan ook eerst even longeren na het singelen als ze dan uitgebokt is, kan je er zo op weg rijden. En anders zouik inderdaad een veearts ernaar laten kijken, niet alleen naar de rug maar ook naar de bekken en de verdere achterhand................ in iedergeval succes ermee

Ze rijdt al een tijdje zonder zadel, aangezien het zadel stuk is.

Bienotje, jij zegt precies wat ik bedoel! alleen weet jij het beter uit te leggen OK dan!

schaafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 18:08

heeej

hoe kun je nou zien of voelen of je op het goede been galoppeerd???? Verward

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 20:53

wat heeft dat er nou mee te maken

enne ik stap altjd op met een krukje Haha!
ehh bedankt voor de informatie!