Wat verstaan jullie onder zware training???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 14:13

Ik vind een zware training voor een paard, iets doen wat het dier moeilijk vind, ongeacht leeftijd, niveau.

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 16:24

Iris82 schreef:
Ik vind een zware training voor een paard, iets doen wat het dier moeilijk vind, ongeacht leeftijd, niveau.

mooi geformuleerd Bloos

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 18:14

ik rij vrij intensief maar mijn paard is natuurlijk nog maar 4. ze heeft meestal 1 rustag in de week, ik heb minstens 2 (in de vakantie 3) keer in de week heel intensief les. daarvan 1 soms 2 springlessen. daarnaast ga ik 1 keer per week galoptraining doen in heb bos en 1 keer rustig met vrij veel draf en een beetje galop wandelen en dan is het nog jumping in het weekend soms 1 dag soms 2 dagen. meestal elke week.
dus de planning ziet er meestal zo uit:
maandag rust.
dinsdag intensief rijden.
woensdag heel intensieve les
donderdag wandelen
vrijdag heel intensieve les
zaterdag of les of galoptraining in het bos. soms ook jumping
zondag jumping

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 19:38

*grinnik* voor James en mij samen is intensief rijden een half uur tot 3 kwartier veel overgangen en voltes rijden met soms een stukje rechtuit... Dan ben ik bekaf van James aan mn been en verder ook goed luisterend krijgen en James... Geen idee waar hij dan eigenlijk moe van is, of zelfs of hij wel echt moe is, of gewoon geen zin meer heeft, vooral aangezien hij dan in het bos ineens weer een rengalopje kan doen (waarbij de rem vervolgens wat minder goed werkt, maar dat is standaard Tong uitsteken )

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 21:08

ik rij toch wel zeker een uur per dag of soms 1.5 uur, wandelingen en galoptrainingen 2uur

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 21:22

Kimpjeuh: dat is behoorlijk zwaar voor een 4 jarige vind ik persoonlijk...

Ik zelf heb een 4 jarige en een 17 jarige.

De 4 jarige:
Maandag zelf rijden of longeren
Dinsdag dressuurles
Woensdag vrij (s'winters los in de bak, of wandelen/aan de hand grazen, zomers gewoon in de wei laten staan)
Donderdag dressuurles
Vrijdag zelf rijden of buitenrit
Zaterdag vrij (zie woensdag)
Zondag buitenrit

Ik zit er meestal maar een half uur op, af en toe wat langer. (buitenritten meestal wel een uur of 1,5 uur, hoofdzakelijk stappen)

De 17 jarige:
Maandag zelf rijden of longeren
Dinsdag zelf rijden of dressuurles
Woensdag buitenrit
Donderdag zelf rijden of dressuurles
Vrijdag vrij
Zaterdag zelf rijden
Zondag buitenrit of springles

Ik zit er meestal maar een half uur 45 minuten op. (behalve bij buitenritten)

De lessen zijn intensief, zelf rijden minder intensief.

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 21:27

Ineke2 mijn paard moet elke week op wedstrijd ze moet getraind zijn anders is ze niet fit genoeg. Mijn paard rijd van haar 3.5 wedstrijden, nu op haar 4 jaar bijna elke week en ze zou niet fit genoeg zijn met jou schema. Maandag gaat ze heel de dag de weide op maar derest van de dagen moet ze vrij hard werken behalve dan de wandeling die is ook altijd heel kalm. Ze is nu in topconditie en dat moet zo blijven.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 22:11

Waarom moet je paard elk weekend op wedstrijd? Kan me niet voorstellen dat dat erg goed is voor een 4-jarige... Laat zo'n beestje lekker jong zijn...

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 22:14

Jacksel schreef:
Waarom moet je paard elk weekend op wedstrijd? Kan me niet voorstellen dat dat erg goed is voor een 4-jarige... Laat zo'n beestje lekker jong zijn...

mijn paard is 3 jaar "jong" geweest nu moet ze werken ze is gelukkig en doet haar werk graag, ze doet niets liever dan op jumping gaan, zelfs in die camion staan vindt ze fantastisch. mijn paard moet nu getraind worden wand die moet toekomst hebben en dat gaat niet als ik ze "jong" laat zijn. jong is ze genoeg, nu het echte werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 22:25

Kimpjeuh schreef:
mijn paard is 3 jaar "jong" geweest nu moet ze werken ze is gelukkig en doet haar werk graag, ze doet niets liever dan op jumping gaan, zelfs in die camion staan vindt ze fantastisch. mijn paard moet nu getraind worden wand die moet toekomst hebben en dat gaat niet als ik ze "jong" laat zijn. jong is ze genoeg, nu het echte werk.

Een paard dat in no time kapot gereden is heeft ook geen toekomst hoor.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 22:27

Sja, ik ben het daar niet mee eens... Hoop voor je paard dat ze dit overleeft en niet vroegtijdig versleten is, mentaal of lichamelijk...

edit: was reactie op kimpjeuhh

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 22:34

hoe weet jij nu da ik ze kapot rij omdat ik vrij hard werk met een 4 jarig paard? ze is dol op werken en ik ga nooit te ver als ik zie dat ze het niet aankan stop ik onmiddelijk en ik zaag mijn paard ni naar bineden en rij ze kapot tot en met . ik werk hard met haar maar heb veel momenten van plezier en ms zelfs meer als bij jullie. mijn paard moet werken omdat ze ver moet geraken in de sport maar ze heeft er plezier aan, ze straalt en doet alles graag en dat moet zo blijven ik heb veel afwisseling in mijn werk. bij ons moet nu eenmaal een paard op zijn 4 jaar B en L springen, op 5 jaar M en op 6 Z. dat is nu zo, wij weten wat goed voor hun is wij hebben paarden van over de 25 jaar op stal die nationaal en interantionaal gesprongen hebben op deze methode en zijn die kapotgereden?? ik denk het niet die galoperen nog altijd rond in de weide. ik ben niet iemand die mijn paard tot 4 maar rustig aan laat doen. ze moet nu leren en een rustperiode krijgt ze zeker en vast maar niet nu, nu moet ze leren, nu leren ze ook snel nieuwe dingen. een volwassen paard heeft het daar veel moeilijker mee. vraag dit aan elke GOEDE springruiter en ze zeggen hetzelfde, die hebben allemaal 4 jarige in de cyclus zitten en die rijden ook elke week of toch verschillende keren in de maand L . mijn paard heeft toekomst en misschien meer of minder dan die van jou, dat weten we nog niet daar is ze nu eenmaal nog jong voor.

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 22:36

Jacksel schreef:
Sja, ik ben het daar niet mee eens... Hoop voor je paard dat ze dit overleeft en niet vroegtijdig versleten is, mentaal of lichamelijk...

edit: was reactie op kimpjeuhh

wie weet sterft jou paard eerder dan dat van mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 22:52

Kimpjeuh,

Je gaat mij echt niet wijs maken dat een 4-jarige iedere dag zware training nodig heeft om een B-parcoursje te kunnen springen, hoor. Dat kan namelijk zo ongeveer ieder paard na een beetje oefening wel. Natuurlijk is het prima om een 4 jarige mee te nemen naar wedstrijd. Daar doen ze toch de nodige ervaring van op. Maar ieder dag 1 tot anderhalf uur flink doorrijden vanaf 3,5 jaar? Daar valt mijn mond pas echt van open.

Mijn 4-jarige wordt op het moment ook goed doorgetraind (dressuur), maar zeker niet dagelijks gereden en ook geen heel tot anderhalf uur per dag, dat is echt veel te veel. Paarden, zeker jonge paarden, hebben namelijk ook hersteltijd nodig. Als ze zo door blijft gaan, kan ze als vijfjarige makkelijk in de Z uitgebracht worden, alleen dan zonder haar in haar jonge jaren overbelast te hebben. DAT noem ik een paard met toekomst.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 22:56

Inderdaad, een echt goede heeft het helemaal niet nodig om zo veel te trainen.

Elskevree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 22:56

Het ligt aan de tijdsduur en de inspanning. veel dezelfde oefeningen achter elkaar doen is zwaar voor een paard en beschadig je zijn spieren mee. Lang rijden hoeft in principe niet erg te zijn als de intensiteit er maar op is aangepast. Dat laatste doen de meeste ruiters volgens mij niet veel.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 23:25

Kimpjeuh schreef:
wie weet sterft jou paard eerder dan dat van mij.

Ik heb geen paard, maar rijd op een voormalig jachtpaard die behoorlijke artrose heeft... Waarschijnlijk door het teveel belasten met het springen enzo van de jacht...

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 14:43

Jacksel schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens!! OK dan!
en ookal word er gedacht dat het paard het allemaal erg leuk vind:
Er zijn genoeg paarden die gewoon doorgaan ookal kunnen ze het werk niet aan! Ze blijven doorlopen en hun best doen, ookal is het werk te zwaar.
Een 4 jarig paard met zo'n schema?
Dat gaat een keer fout, vroeg of laat!

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 14:47

Kimpjeuh schreef:
hoe weet jij nu da ik ze kapot rij omdat ik vrij hard werk met een 4 jarig paard? ze is dol op werken en ik ga nooit te ver als ik zie dat ze het niet aankan stop ik onmiddelijk en ik zaag mijn paard ni naar bineden en rij ze kapot tot en met . ik werk hard met haar maar heb veel momenten van plezier en ms zelfs meer als bij jullie. mijn paard moet werken omdat ze ver moet geraken in de sport maar ze heeft er plezier aan, ze straalt en doet alles graag en dat moet zo blijven ik heb veel afwisseling in mijn werk. bij ons moet nu eenmaal een paard op zijn 4 jaar B en L springen, op 5 jaar M en op 6 Z. dat is nu zo, wij weten wat goed voor hun is wij hebben paarden van over de 25 jaar op stal die nationaal en interantionaal gesprongen hebben op deze methode en zijn die kapotgereden?? ik denk het niet die galoperen nog altijd rond in de weide. ik ben niet iemand die mijn paard tot 4 maar rustig aan laat doen. ze moet nu leren en een rustperiode krijgt ze zeker en vast maar niet nu, nu moet ze leren, nu leren ze ook snel nieuwe dingen. een volwassen paard heeft het daar veel moeilijker mee. vraag dit aan elke GOEDE springruiter en ze zeggen hetzelfde, die hebben allemaal 4 jarige in de cyclus zitten en die rijden ook elke week of toch verschillende keren in de maand L . mijn paard heeft toekomst en misschien meer of minder dan die van jou, dat weten we nog niet daar is ze nu eenmaal nog jong voor.

Als ik dit lees kan ik maar weinig voelen:
medelijden met de paarden en walging voor de schrijfster.
En als ik je profiel zo bekijk, ben je nog maar een kind,
dus ik hoop dat als je ouder word eindelijk eens je hersens op een goede manier gaat gebruiken,dat zal je paardje je in dank afnemen!
maarja, dit is maar mijn mening...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 17:53

joepje schreef:
Als ik dit lees kan ik maar weinig voelen:
medelijden met de paarden en walging voor de schrijfster.
En als ik je profiel zo bekijk, ben je nog maar een kind,
dus ik hoop dat als je ouder word eindelijk eens je hersens op een goede manier gaat gebruiken,dat zal je paardje je in dank afnemen!
maarja, dit is maar mijn mening...

En niet alleen de jouwe, ga ik van uit...

Toch heb ik het idee dat Kimpjeuh het gewoon niet begrijpt. Ze is of met de 'verkeerde' paardenmensen in aanraking gekomen, of ze vat veel dingen verkeerd op.

pattyhot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 18:41

Zwaar trainen is voor iedereen erg verschillend, ik train met mijn draver zo'n 1.5 uur per dag dressuur en dannog een half uur intensief springen. Dat is omgoed op conditie te blijven.

Edit Katja: Caps verwijderd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 19:06

Ik vind het ook veeel te zwaar voor een 4 jarige.

Ik heb het geluk dat ik twee zeer getalenteerde paarden kan rijden waar een hele hoge verwachtingsgraad aan hangt. Deze twee worden 3 en zelfs soms maar 2 keer per week gereden en dan maar een half uurtje in de top. Soms zijn we na 15 minuten al klaar. Beiden zijn in super conditie. beiden zijn 4 jaar.

nee hoor Kimmetjuh, ik denk, eigenlijk weet ik het wel zeker, dat de mate waarin jij dit jonge dier belast nooit goed is!.

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 19:07

pattyhot schreef:
ZWAAR TRAINEN IS VOOR IEDEREEN ERG VERSCHILLEND, IK TRAIN MET MIJN DRAVER ZO'N 1.5 UUR PER DAG DRESSUUR EN DAN NOG EEN HALF UUR INTENSIEF SPRINGEN.
DAT IS OMGOED OP CONDITIE TE BLIJVEN

Het is natuurlijk grote onzin om zoveel te moeten trainen om een paard in conditie te houden,
Dat betekend dus dat een paard dat niet 2 uur per dag traint geen goede conditie heeft?
dan hebben de paarden van Anky, met gemiddeld 45 min. training per dag, zeker geen goede conditie...
Twee uur trainen per dag...moet je over een paar jaar (of eerder) niet klagen dat je paard versleten is,
ik hoop voor je dat je Draver niet al een paar jaar koersen achter de rug heeft...en dan ook nog eens zoveel trainen, dat gaat nooit goed!

pattyhot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 19:14

het paardje dat ik heb komt rechtstreeks van de baan en is niet anders gewend als dat ze minimaal zo'n 15 km per dag lings en rechtsom rijdt.
het type draver is heel anders den een rijpaard.
hierbij niet et vergeten dat ze met een jaar al aan de training beginnen, omdat ze met twee jaar de top al moeten halen.
andrs liggen ze der gewoon uit.
het trainen van mij is misschien een beetje veel maar doe ik dit niet dan heeft ze zoveel energy over en kan ik der geen 5 uur normaal in stal houden.

pattyhot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 19:16

daarom zij ik al dat het trainen van een paard heel persoonlijk is en ook zeker van het paard moet komen.
want een paard dat je de Z dressuur in schopt met hakken en stoten komt niet ver hoor