Kunnen ponies zakken in de achterhand/verzamelen?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 08:22

Ik denk dat de kwaliteiten van de pony-ruiters ook nog niet zo zijn ontwikkeld als die van bijvoorbeeld een junior of Young Rider die zijn paard even laat passageren.
Denk aan kracht, leeftijd, feeling --> dit wordt alleen maar meer als je net van de pony afgegroeid bent.

Achterom
Berichten: 23114
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 09:32

Nistria schreef:
Ik denk dat de kwaliteiten van de pony-ruiters ook nog niet zo zijn ontwikkeld als die van bijvoorbeeld een junior of Young Rider die zijn paard even laat passageren.
Denk aan kracht, leeftijd, feeling --> dit wordt alleen maar meer als je net van de pony afgegroeid bent.

Dan wordt het bij mij nooit meer wat, ben nooit van de pony afgegroeid Huilen Tong uitsteken

Karin

Berichten: 65340
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 09:43

Nistria schreef:
Ik denk dat de kwaliteiten van de pony-ruiters ook nog niet zo zijn ontwikkeld als die van bijvoorbeeld een junior of Young Rider die zijn paard even laat passageren.
Denk aan kracht, leeftijd, feeling --> dit wordt alleen maar meer als je net van de pony afgegroeid bent.


Maar dan heb je het over ponyruiters die nog niet zo ver ontwikkeld zijn. Dat wil dan niet zeggen dat pony's per definitie niet zouden kunnen verzamelen. Zet een goede Grand Prix-ruiter met feeling en ervaring op een pony en die krijgt hem (vroeg of laat) echt wel goed verzameld, dan ligt het dus niet aan de pony! Tenzij de pony een lichamelijk probleem heeft, maar dat laat ik hier buiten beschouwing.

En heb je kracht nodig om een pony of paard te laten verzamelen? Mij is juist geleerd dat je met zo weinig mogelijk kracht moet rijden (hoewel dat moeilijk is, weet ik uit ervaring). Maar kracht mag IMO bij het verzamelen van een paard of pony geen doorslaggevend aspect zijn.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 10:00

Een kennis van mij reed met haar e-pony in het Z. En ik heb een ponymaat Haha! onder mijn kont en we rijden m2.

Juist als een paard vierkant is gebouwd is het volgens mij makkelijker verzamelen. Als ze een lange rug hebben moet de achterhand er ook meer onderkomen om de voorkant te 'verlichten'. Bij een kortere rug hoef je niet zo'n eind te overbruggen (zet het wat krom neer volgens mij, maar kom even niet verder). Waarom roept iedereen anders dat de barokke rassen zo goed zijn in verzamelen? Die zijn juist vierkant gebouwd.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 10:04

Ik zou niet weten waarom pony's niet kunnen verzamelen. Wat een klets. Bovendien gaan de ponywedstrijden ook verder dan de L. Meneer weet niet waar hij het over heeft.

Het argument dat paarden en pony's gescheiden in wedstrijden wedstrijden lopen om die reden is ook klets. Dit heeft m.i. meer met de leeftijd van pony-ruiters te maken.

Bij de westernsport is geen onderscheid in maat van je paard. Of je nu op een shetlander, een quarter een welsh, een arabier of een KWPN-er rijdt. Je start in de klasse waar je als ruiter thuishoort. Paarden en ponys' door elkaar.

Melanie

Berichten: 2270
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: B en R

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 10:12

pony's kunnen echt wel verzamelen, anders kan je toch nooit in de Z komen, er zijn nat. pony's die er wa minder aanleg voor hebben maar ze kunnen het dan wel leren.

Lielle

Berichten: 66272
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 10:13

misschien moet je Joyce Heutink (sp?) met (Berkel I.) Dancer aanhalen *LOL* Ooit nog kampioen bij de pony's geweest, nu PSG bij de paarden.

Overigens denk ik dat je het beter over een andere boeg kunt gooien. Volgens jouw verhaal zegt hij dat dieren die in het vierkantsmodel staan niet kunnen verzamelen (mn pony's) en dieren in het rechthoeksmodel (mn paarden) dat wel kunnen. Maar juist paarden/pony's in het vierkantsmodel kunnen makkelijker sluiten, daarentegen levert de lengtebuiging meer problemen. Invasor van Rafael Soto is daar een erg goed voorbeeld van.

gabyfedde

Berichten: 11900
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 10:26

Lielle schreef:
misschien moet je Joyce Heutink (sp?) met (Berkel I.) Dancer aanhalen *LOL* Ooit nog kampioen bij de pony's geweest, nu PSG bij de paarden.



Dat is inderdaad een mooi voorbeeld.

Lekkere instructeur...

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 12:55

Ships, hebben wij net een Z pony gekocht die niet kan verzamelen.Ik heb wat anders in de bak gezien!?!

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 14:08

Gelukkig zijn er altijd beesten die deze vooroordelen tegenspreken! Ik ga zelf zaterdag voor het eerst M1 starten met mijn welsh cob TUSSEN DE PAARDEN! Ik heb hem op koninginnedag voor het eerst gestart in de B. Tot nu toe heb ik alleen nog maar prijs gehad, waarvan het merendeel eerste prijzen waren. Dat betekent dus dat het gros van de grote, dressuur gefokte paarden achter ons eindigden! Ook was mijn laagste score die voor winst telde 165, ja tussen de paarden. Kheb ook verschillende keren in de 180 gereden met die dikke pony tussen de paarden.

Nu ga ik dus na 6 proefjes in de L2 promoveren naar het M1. Mn laagste score was 167 en een tweede plaats. De rest alleen eerst geworden. Denk dat je instructeur wel een hart aanval krijgt als hij dit leest.

Oja, ik heb alleen nog maar 7-ens gehad voor de impuls en dergelijke en ik krijg vaak commentaar vaak mensen dat ze vinden dat hij zo'n mooi front maakt en dus wel degelijk zakt in zn achterhand!

Katja
Blogger

Berichten: 42179
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 14:47

Als je kijkt naar de pony's die in Duitsland aan de top meelopen dan kunnen die bijna allemaal een goede piaffe en passage.

Mischien is die meneer toe aan een stukje bijscholing. Schijnheilig

Luominen

Berichten: 913
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 15:17

Geef hem gewoon de url van dit forum :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 16:17

Op een vroegere kennis van me werd altijd een beetje laatdunkend gereageerd omdat ze al in de twintig was en nog steeds op haar eerste schimmel welsh B/C'tje reed. Tot ze dan 's zondags weer eens voor de grap op haar trensje een wedstrijd bij de paarden meereed en steevast bij de eerste vijf eindigde. En we hebben het hier dus over klasse Z. Ze had hem daar zelf naartoe gereden en hoewel hij met pensioen was, op de wei stond en buitenritjes maakte, vond ze dat het voor de broodnodige variatie wel leuk was om af en toe weer eens een wedstrijdje op hun oude niveau te doen.

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 16:52

Mijn instructeur klaagt niet over verzameling van pony's, maar geeft wel aan dat je bij de paarden minder punten zou kunnen rijden in de hogere klasses (vanaf M) door dat ze korter zijn en daardoor minder lengte buiging lijken te tonen. (niet zozeer in verhouding, maar wel in absolute zin).
Maar hij zegt in elk geval niet dat het niet kan Haha!
Er rijden genoeg pony's Z tussen de paarden, en daaronder ook haflingers en Fjorden. We kunnen wel een lijstje gaan samenstellen met combinatienummers Knipoog Kan hij het zelf controleren Haha!

spoekie

Berichten: 2407
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 17:02

ehmm..is het daarnaast ook niet zo dat Fjorden (en Haflingers volgens mij ook) onder de paarden vallen??? Dus die zouden het dan wel kunnen ofzo? Terwijl die er juist meer moeite mee hebben (vaak dan he?) dan een welsh K... Daarnaast is het natuurlijk sowieso klinkklare onzin wat hij zegt...Het ligt aan de kunde van de ruiter. Misschien zie je idd wel minder pony's verzamelt lopen..maar vaak is het zo dat iemand het op zijn pony allemaal leert en dan tegen de tijd dat hij op een paard gaat rijden het dus allemaal kan. Maar dat zegt idd niks over het wel of niet kunnen verzamelen van een pony.

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 17:06

Op mijn vorige manege (De Kroo) stond er toch echt een pony die Z dresuur gelopen heeft.

Was sowieso een hele leuke pony om te zien.

oude foto die op hun site staat:

Afbeelding

Ze hadden/hebben zelfs een pony die Z dressuur, Z springen en Z samengesteld gelopen heeft en meerdere malen Zeeuws Kampioen is geweest.

Nog een oude foto van hun site:

Afbeelding

DiantaM
Berichten: 11288
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 17:09

Bij ons staat ook een pony die Z gelopen heeft.. en ik ken nog een pony die heeft het pony EK gelopen.. verzamelen? Zal wel moeten!! Wat een onzin dat pony's dat niet kunnen.

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 17:10

Even aan Spoekie:
Tja, wat is dan een pony en wat een paard Verward Wat is een arabier van 1,60 en wat een arabier van 1,40 en wat een kruising als een NRPS?
Wat is een te klein gebleven KWPN-er en wat een uit de kluiten gewassen welsh K van 1,58?

Voor mij zijn haflingers en Fjorden gewoon pony's. Qua bouw, karakter en gangen...

spoekie

Berichten: 2407
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 17:23

joyce B schreef:
Even aan Spoekie:
Tja, wat is dan een pony en wat een paard Verward Wat is een arabier van 1,60 en wat een arabier van 1,40 en wat een kruising als een NRPS?
Wat is een te klein gebleven KWPN-er en wat een uit de kluiten gewassen welsh K van 1,58?

Voor mij zijn haflingers en Fjorden gewoon pony's. Qua bouw, karakter en gangen...


nou vanaf een bepaalde lengte zou het een paard moeten zijn..maar gewoon bepaalde rassen worden tot het paard gerekend...arabieren geloof ik ook ofzo..ik weet het ook niet precies maar weet het wel van de fjord en de haflinger...waarom precies weet ik ook niet..ik dacht dat het altijd iets met de bouw te maken moest hebben ofzo (want mij is ook altijd geleerd dat de bouw van een paard en een pony toch verschillen van elkaar..en dat daarom ook een falabella een paard is)...zo is het mij geleerd en het zou best eens fout kunnen zijn..dan graag dat iemand mij verbetert zodat ik het goed kan gaan onthouden Knipoog

Luominen

Berichten: 913
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 21:53

Officieel gezien behoort de arabier tot een paard: Arabisch Volbloedpaard. Maar ze zijn van die slimme mensen die zeggen: Die arabier is (pakweg) 1.45 groot, dus een pony. Er zijn zelfs mensen die zeggen dat een arabier van 1.55 ook nog een pony is. Tja, dan weet ik niet meer wat er klopt (misschien een buitenregel?) Misselijk

ACSM

Berichten: 1950
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 22:40

ZaimFahd schreef:
Officieel gezien behoort de arabier tot een paard: Arabisch Volbloedpaard. Maar ze zijn van die slimme mensen die zeggen: Die arabier is (pakweg) 1.45 groot, dus een pony. Er zijn zelfs mensen die zeggen dat een arabier van 1.55 ook nog een pony is. Tja, dan weet ik niet meer wat er klopt (misschien een buitenregel?) Misselijk



Hetzelfde geldt voor de haflinger... Het is een haflingerpaard, maar als je kijkt naar de stokmaat, dan is het een pony.

Apple

Berichten: 76249
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 22:56

De wedstrijdjes voor de AB pony's gaan niet verder dan de L2. Ik heb altijd begrepen dat dit eigenlijk zo is omdat de ruitertjes tegen de tijd dat ze verder willen dat de L2 meestal toch wel uit hun pony zijn gegroeid Lachen.

Misschien dat de instructeur dat bedoelde? Of dat hij even in de war was met de wedstrijden voor de AB pony's?

fokfanaat

Berichten: 20221
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 23:12

Afbeelding

Een verenigingsinstructrice van ons start een goedgekeurde welsh hengst in de Z2 dressuur, hij liep mee in de finale op de Gelderse!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 23:27

Nope hij zei letterlijk dat ze dat niet kunnen. En ik vond dat zo kortzichtig van hem. Dat ze meer moeite hebben bij de paarden om welke reden dan ook, daar hadden we het niet over.

Ik ben namelijk ervan overtuigd dat een pony hetzelfde kan als een paard. De vorige instructeur van ons was het daar wel mee eens denk ik. Die gaf ook gewoon goed les. Ik heb besloten niet meer met hem in discussie te gaan. Hij zit zo vastgeroest in zijn overtuigingen dat ik eigenlijk geen zin heb om daar energie in te stoppen.

Het kan een beste vent zijn, en hij kan waarschijnlijk goed lesgeven. Maar dus niet aan mij (en mijn pony Schijnheilig )

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 10:58

als je naar de verhoudingen gaat kijken zijn paarden en pony's toch gewoon hetzelfde? een pony is gewoon een klein paard... ik zie niet in waarom een pony niet hetzelfde kan als een paard!

geef hem gewoon de tip om eens op bokt te komen kijken, er lopen hier zat pony's hoger dan L! vind het belachelijk dat iemand met deze opvattingen zich instructeur mag noemen... die van mij zal hij in ieder geval nooit worden Lachen