hoe juist bezweet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 17:13

Ik zou hier ook wel eens een wetenschappelijk onderbouwde verklaring voor willen hebben. Is dit niet 1 van de zoveelste broodje aap verhalen binnen het paardenwereldje?
Niet aanvallend bedoeld hoor maar ik persoonlijk vindt het een beetje onzin en wat maakt het uit, je kunt toch ook wel voelen dat je paard hard werkt of niet?

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 17:21

volgens mij wel marquez1, ik ben het met je eens.

wat ik wel weet is dat er verschillende redenen zijn voor transpireren. bij mensen bv. op het voorhoofd om te koelen en de voeten als die niet goed geventileerd worden. dus de vergelijking van elise klopt al niet.

mijn paard zweet vrijwel niet, terwijl hij toch zeker een hardwerkend baasje is.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 17:29

Zweten gebeurt niet alleen bij de spieren die je gebruikt hebt!!

Zweten dient ter afkoeling van het lijf. Je zou het indirect kunnen relateren aan de arbeid die het paard heeft geleverd (tijdens spiergebruik wordt veel warmte geproduceerd) maar het is geen vereiste tijdens arbeid.

De hals is voor het paard een goede plek om te te zweten en dus af te koelen, omdat daar een relatief groot oppervlak aan 'frisse wind' wordt blootgesteld. Boven op de rug zie je weinig paarden zweten, terwijl daar wél spieren zitten die veel arbeid leveren tijdens training. Dit komt omdat dat geen economische plek is om te zweten, omdat de luchtstroom daar relatief laag is. Tussen de billen zweten bijna alle paarden, omdat het daar zó warm wordt dat zweten onvermijdelijk is, terwijl afkoeling door zweten daar eigenlijk nihil is.

Je kunt niet alleen de intensiteit van je training meenemen als je kijkt naar het zweten. Vacht, buitentemperatuur, overgangsverschil naar binnenbak, 'stress' zijn allemaal factoren die het zweten beïnvloeden. Bij mensen kan het 'angstzweet' je ook uitbreken terwijl je op je stoeltje zit.

Ik heb ook weleens een fikse training achter de rug en dan is het paard klam, ietwat nat en een andere keer kun je de druppeltjes zien lopen. Eigenlijk geen pijl op te trekken, verschilt iedere keer. Misschien een leuk onderwerp voor mijn onderzoeksstage straks Tong uitsteken

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 20:14

Als mijn merrie correct gewerkt heeft, dan issie in eerstenstantie nat op de hals, met name de bovenhalsspier en in de flanken. Werk ik door, dan komt het schuim tussen de billen en zweten over het hele lijf.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 20:21

Niet te vergeten dat er niet overal hetzelfde aantal zweetklieren aanwezig is!
Zweten gaat via de hersenen, eerst neemt een aantal sensorische vezels waar dat de lichaamstemp. te hoog is. Daarna zal de hersenstam een hormoon uitscheiden om het lichaam te laten zweten. Homeostase dus..

Niet ieder paard zit fysiologisch gezien hetzelfde in elkaar, daarom zal ook niet elk paard op dezelfde plek of in dezelfde intensiteit zweten.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 20:24

Mijn paard Parouscha zweet overal waar ze maar zweten kan Haha!
Maar vooral rond het hoofd Haha! en schouder.
Als we echt een uur goed werken, dan is ze over 't hele lichaam nat Haha! , daarom scheer ik ook Tong uitsteken

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 23:43

wat blossomm zegt klinkt erg aannemelijk. Bij mensen is het toch ook zo dat bepaalde plekken meer zweetklieren bevatten dan anderen? Neem aan dat dat bij paarden ook het geval is. Verder weet ik natuurlijk niet in hoeverre je een vergelijking tussen paard en mens kan maken, maar wat remember al zei: zweten gebeurt niet alleen bij gebruikte spieren. Voor zover ik weet gebruik ik geen spieren in mijn voorhoofd (áls die er al zitten Haha! ) als ik step...

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 17:10

Mijn pony zweet het meest boven de ogen, tussen de billen en bij zijn flanken.

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 17:17

Nou.. Gister was ik op stal en er waren ook nog wat andere mensen. En iemand zei zo tege de andere iemand (handig:P) Jaa, hij is flink bezweet.. En toen zei die ander weer : Jaa maar niet op de juiste plekken. Dus t zal wel bestaan...

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 17:20

Nou, ik ben nog nooit door mijn (ex)trainer(s) op de bezwete plekken van mijn paard gewezen. Alleen als er sprake was van een slechte conditie waardoo het paard sneller zweette.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 21:08

KimBalaa schreef:
En toen zei die ander weer : Jaa maar niet op de juiste plekken.

Iemand die uit de 'bezweting' conclusies trekt of jij op de juiste manier getraind hebt of niet zou mijn aandacht niet waard zijn, of hij/zij zou met een zeer goed onderbouwd stukje theorie moeten komen. Niks van aantrekken dus!

Helen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 21:30

Grappig, ik was al van plan een topic met deze vraag te openen, ik vroeg het me namelijk al een tijdje af. Lachen Iemand zei tegen me dat het goed is als je paard meer op de achterhand is bezweet dan op de voorhand, lijkt me aan de ene kant logisch, maar als je het met mensen vergelijkt ook weer helemaal niet.
Mijn verzorgpaardje (IJslander) begint meestal te zweten op zijn schouder, en daarna op zijn lies en hals. En verder ook altijd onder het zadel en hoofdstel. Maar wel met de nadruk op meestal, want het is lang niet altijd zo.
Maar het wisselt inderdaad ontzettend per paard, ik ken een paard waarbij tijdens het rijden de druppels van zijn hoofd aflopen, terwijl hij op de rest van zijn lichaam nauwelijks bezweet is. Haha!

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:46

Mijn paardje zweet bij intensieve arbeid op de hals en borst, tussen de billen en op de flanken (waar de haargroei 2 verschillende kanten opgaan bij het achterbeen) En onder het zadel natuurlijk ook, maar dat lijkt me ook wel logisch Knipoog

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:45

Ik vind dat je wel degelijk uit de zweetplekken kan opmaken of je op de juiste manier bezig bent geweest.
Je ziet regelmatig paarden die bijvoorbeeld sterk zweten op de hals achter het hoofd... IMO ben je dan niet goed bezig geweest
Ik zelf vind dat mijn paarden goed zweten, zowel Triumph als Ozep zweten veel op de kont, lendenen, broekspier en flanken. Op het front zweten ze ook, dat begint onder het zadel en naarmate de training vordert breidt de zweetplek zich steeds meer naar voren uit over de kap van de hals en op de schouder.

Zweten tussen de billen is heel normaal, wij zweten ook snel onder de oksels. Onder het zadel, shabrack en hoofdstel is ook logisch aangezien de warmte daar niet wegkan.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:42

smurf schreef:
en bij zijn oren is ie ook altijd nat, wij noemden dat vroeger "denkzweet"

Haha! Geweldig! Haha!

Ik denk dat je ook niet moet vergeten hoe een paard in zijn vacht zit. Het klinkt allemaal leuk theoretische.
Maar wat met een paard die niet geschoren is? Die gewoon lekker in zijn dikke vacht zit?
Daarbij verschilt het per paard, net als bij mensen.

Ik geloof wel zeker dat er bepaalde plekken zijn die aanduiden hoe hard je paard heeft gewerkt en op welke manier. Maar ik denk niet dat het zo zwart wit ligt als sommige mensen schrijven.

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:25

ik ken een pony die nu heel erg dik in de wintervacht zit, en die al gaat zweten als ze staat te eten op stal!

je moet haaar eens zien na een uurtje rijden, ze druppelt van alle juiste en niet juiste plaatsen! en toch werkt ze heel goed en is ze erg gezond!

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 23:03

Remember schreef:
Iemand die uit de 'bezweting' conclusies trekt of jij op de juiste manier getraind hebt of niet zou mijn aandacht niet waard zijn, of hij/zij zou met een zeer goed onderbouwd stukje theorie moeten komen. Niks van aantrekken dus!

Het ging niet over mij hoor Bloos
dat zei iemand zelf over haar eigen paard...

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 09:53

@ Jippie: jij zegt dat een paard niet op zijn hoofd mag zweten. Jij maakt mij niet wijs dat jou paard geen zweetplekken op het hoofd heeft. Door het hoofdstel komen er al zweetplekken op het hoofd.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 10:28

Ik weet niet of jullie wel eens hardlopen?

De benen doen het meeste werk, maar ik heb maar weing mensen écht zien zweten op hun benen. De meesten zweten op hun voorhoofd en hun rug.
Dus deze theorie gaat niet op denk ik...

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 10:33

Blossomm schreef:
Niet te vergeten dat er niet overal hetzelfde aantal zweetklieren aanwezig is!
Zweten gaat via de hersenen, eerst neemt een aantal sensorische vezels waar dat de lichaamstemp. te hoog is. Daarna zal de hersenstam een hormoon uitscheiden om het lichaam te laten zweten. Homeostase dus..

Niet ieder paard zit fysiologisch gezien hetzelfde in elkaar, daarom zal ook niet elk paard op dezelfde plek of in dezelfde intensiteit zweten.

dit was ook mijn eerste gedachte... waar zweetklieren zitten, gaat een paard zweten, lijkt me nogal logisch.... als mens kan je ook niet zelf controleren waar je zweet... je kan nog zo hard rennen, je zal niet snel op je scheenbeen gaan zweten.. daar zitten gewoon minder (of geen?) zweetkliertjes!

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 10:42

Er zitten haarvaatjes, maar idd geen zweetklieren.

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 10:43

Een paard kan idd twee manieren zweten! Als je lekker hard werkt met les ofzo, Zweet die gewoon, net zo als wij ook zweten als we hard gewerkt hebben, dus dan gebruikt die zijn spieren goed. Maar als die gewoon rustig op stal staat en hij/zij is zeik nat, dan is het niet zo best. Moet je wel even kijken of die zich niet heeft lopen opfokken in de stal. Want ze kunnen soms ook de hele tijd heen en weer lopen. En dan zweten ze ook. Maar als die rustig staat of weer gaat liggen en weer gaat staan dan is het niet zo best. Dus onrustig in de stal maar ook niet druk. Ook weer te vergelijken met ons. Als wij ziek zijn zweten wij soms ook wel.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 10:47

Het paard en de mens zweten op de plekken die het meest economisch zijn. De plekken waar veel zweetklieren zitten, en de plekken waar het voor veel afkoeling zorgt. Bij een mens is dit respectievelijk, oksel, rug en hoofd, en bij een paard, tussen de billen, hals/borst en flanken.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 16:53

Mijn paard zweet naar intensiefe arbijd altijd heel erg
zijn hoofdstel kan ik dan ook gelijk afnemen met zadelzeep want die is dan ook aardig wit hij heeft dan ook een lekker schuimmende lippen.
Ook tussen zijn billen is het wit en voor de rest is zijn hals schouders borst ondr het zadel en de zijkant van de achterbenen erg nat je kan dat ook zien bij mijn laatst geplaatste foto`s op haw.
volgens mijn instructrice is het goed dat hij zo zweet kan je zien dat hij echt aan het werk is geweest.

Mijn man rijdt er ook op die is beginnend en dat kan je aan lonan toch wel merken hij zweet dan lang niet zo erg als bij mij.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 09:52

Sjuimpje schreef:
Ik vind dat je wel degelijk uit de zweetplekken kan opmaken of je op de juiste manier bezig bent geweest.
Je ziet regelmatig paarden die bijvoorbeeld sterk zweten op de hals achter het hoofd... IMO ben je dan niet goed bezig geweest
Ik zelf vind dat mijn paarden goed zweten, zowel Triumph als Ozep zweten veel op de kont, lendenen, broekspier en flanken. Op het front zweten ze ook, dat begint onder het zadel en naarmate de training vordert breidt de zweetplek zich steeds meer naar voren uit over de kap van de hals en op de schouder.

Zweten tussen de billen is heel normaal, wij zweten ook snel onder de oksels. Onder het zadel, shabrack en hoofdstel is ook logisch aangezien de warmte daar niet wegkan.

Helemaal mee eens Haha!