Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
KimBalaa schreef:En toen zei die ander weer : Jaa maar niet op de juiste plekken.
smurf schreef:en bij zijn oren is ie ook altijd nat, wij noemden dat vroeger "denkzweet"
Remember schreef:Iemand die uit de 'bezweting' conclusies trekt of jij op de juiste manier getraind hebt of niet zou mijn aandacht niet waard zijn, of hij/zij zou met een zeer goed onderbouwd stukje theorie moeten komen. Niks van aantrekken dus!
Blossomm schreef:Niet te vergeten dat er niet overal hetzelfde aantal zweetklieren aanwezig is!
Zweten gaat via de hersenen, eerst neemt een aantal sensorische vezels waar dat de lichaamstemp. te hoog is. Daarna zal de hersenstam een hormoon uitscheiden om het lichaam te laten zweten. Homeostase dus..
Niet ieder paard zit fysiologisch gezien hetzelfde in elkaar, daarom zal ook niet elk paard op dezelfde plek of in dezelfde intensiteit zweten.
Sjuimpje schreef:Ik vind dat je wel degelijk uit de zweetplekken kan opmaken of je op de juiste manier bezig bent geweest.
Je ziet regelmatig paarden die bijvoorbeeld sterk zweten op de hals achter het hoofd... IMO ben je dan niet goed bezig geweest
Ik zelf vind dat mijn paarden goed zweten, zowel Triumph als Ozep zweten veel op de kont, lendenen, broekspier en flanken. Op het front zweten ze ook, dat begint onder het zadel en naarmate de training vordert breidt de zweetplek zich steeds meer naar voren uit over de kap van de hals en op de schouder.
Zweten tussen de billen is heel normaal, wij zweten ook snel onder de oksels. Onder het zadel, shabrack en hoofdstel is ook logisch aangezien de warmte daar niet wegkan.