Piaffe dvd Anky?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 00:05

Weer een hoop "boekenwijsheid" in dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 08:34

Wouter24 schreef:
Over de paiff, dat dier komt zo'n eind van de vloer dat een miniscuul zweefmoment me niet verbaasd. Hij is wel iets ongelijk in het voorbeen. maar kom op dit is echt een beetje muggenziften hoor...

Maar de achterbenen komen helemaal niet een heel eind van de vloer, dat zijn de voorbenen. Daarom is een zweefmoment bij de voorhand wel 'goed', aangezien dat onderstreept dat het de achterhand is die dan al het gewicht draagt. Zweefmoment achter betekent dat de voorhand al het gewicht draagt en dat er gewoon geen sprake is van verzameling.

En ja, er bestaan ruiters die hun paarden wel volgens het boekje laten piafferen. Op de video van Richard Hinrichs over het werken aan de lange teugel is een erg jong paard de piaffe aan het leren (6 jaar?) en die heef geen zweefmomenten achter als ik het me goed herinner. Ik heb helaas geen digitale camera om dat te fotograferen, maar ik heb wel het boek van Harry Boldt, Das Dressurpferd waarin van elke dressuurbeweging beeldseries gegeven worden, ook van de piaffe. En ook zijn paard heeft op sommige momenten een zweefmoment - maar dan voor, of bij alle vier de benen tegelijk. Ik zal kijken of ik ze vanavond kan scannen.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 09:37

xyzutu2; de foto's van dat boek zijn natuurlijk geselecteerd en geven alleen het ideale beeld. je zou om te vergelijken een spontane piaffe (en liever meerdere) van de ene moeten vergelijken met de andere en aan dezelfde test moeten onderwerpen zoals je dat bij die van anky hebt gedaan. en dan ben ik erg benieuwd wat daar uit komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 09:40

Afbeelding

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 10:15

xyzutu2 schreef:
En ja, er bestaan ruiters die hun paarden wel
volgens het boekje
laten piafferen.

Inderdaad volgens het boekje Gaaaap
Waarschijnlijk doet die andere dingen weer niet volgens het boekje zoals de overgangen. Een paard laten piafferen is één maar nog moeilijker en belangrijker is wat er daarna gebeurd (of daarvoor)

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 10:39

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 11:06

Ik erger mij steeds meer aan het feit dat er mensen zijn die vinden dat de paarden als machines hun oefeningen moeten uitvoeren, helemaal als het paarden van Anky zijn...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 11:39

Tjonge jonge, hebben jullie dan van alle toppaarden de dv'd-opnamen zo bekeken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 13:52

Sjuimpje schreef:
Ik erger mij steeds meer aan het feit dat er mensen zijn die vinden dat de paarden als machines hun oefeningen moeten uitvoeren, helemaal als het paarden van Anky zijn...

Nee hoor, ik denk dat niemand wil dat de paarden hun oefeningen als machines uitvoeren. Maar het valt soms een beetje op dat sommige dingen niet zijn zoals ze zouden moeten zijn en dat is jammer.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 14:02

Lovely schreef:
Nee hoor, ik denk dat niemand wil dat de paarden hun oefeningen als machines uitvoeren. Maar het valt soms een beetje op dat sommige dingen niet zijn zoals ze zouden moeten zijn en dat is jammer.

Ik weet niet of dat jammer is... waar zouden we het dan nog over moeten hebben hier op bokt Haha! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 14:04

Nou nee, ik kan perfectie ook wel waarderen, maar dan moet het niet nep of nageaapt zijn Haha!.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 00:52

Ik heb de DVD niet gezien wilde hem kopen maar als ik jouw verhaal nu lees is dat zinloos omdat zij toch niet laat zien hoe haar training gaat.
Vaak zie je in die hoge wedstrijden paarden die niet volgens het boekje gan en toch staan ze er vooraan bij. Bijvoorbeel Rusty van Ulla Salzgeber die is gewoon taktonrein, die heeft zoal we dat hier in Duitsland noemen Taktfehler en toch is ze tweede geworden.
Is het de naam van zo een ruiter of wat is het?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:07

Waarom doen zoveel mensen zo moelijk over het feit dat anky ook fouten maakt en wordt er dan meteen geroepen dat ze het zelf maar eens beter moeten doen e.d: A waar haal je het paard vandaan? B Het is toch leuk om over dit soort dingen je mening te kunnen geven ookal is het anky. Zij maakt ook fouten, dat houdt de paardensport leuk. Ik vind dit geen muggenziften maar een conclusie waarover toch prima gepraat kan worden zonder dat het anky de grond in boort ofzo. Daar is bokt toch voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:09

Ik vind trouwens inderdaad wel raar dat Rusty zo'n hoge beoordeling krijgt voor zijn piaffe want die is gewoon behoorlijk onregelmatig en hakkerig in de piaffe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:19

Wouter24: Bedankt voor je link, echt super om zo al die piaffes en pirouettes te kunnen vergelijken. Hij staat bij mij onder de favorieten! OK dan!

Helaas wil de scanner het even niet doen, dus de fotoserie komt nog. Sommigen lijken te denken dat ik een hekel heb aan Anky of haar de grond in probeer te boren. Nu ken ik haar niet persoonlijk dus het zou best kunnen dat onze karakters volledig botsen, maar zoals de situatie nu is heb ik niets tegen haar als mens, en het feit dat ze niet volgens het boekje rijdt doet niets af aan haar prestaties. Ze heeft meerdere malen de top bereikt en op welke manier dat is, volgens welke methode of met welke jurieleden doet niets aan die prestatie an sich af.

Wat ik wel jammer vind is dat zowel de methodes als de resultaten van de huidige sportdressuur zo hemelsbreed verwijderd staan van wat we eigenlijk zouden moeten zien. De piaffe in de link van Wouter24 die met een 10 beoordeeld wordt, is nog steeds niet volgens het boekje qua aanleuning, taktreinheid en triangulatie (waarbij het voorbeen schuin naar achteren staat om gewicht van de achterhand over te kunnen nemen). Het interessante van deze site is dat jurieleden het grotere publiek hun motivatie achter de cijfers willen laten zien, en dat is een lovenswaardig streven. Het probleem is dat ze in het inleidende hoofdstuk bij de beschrijving van de ideale piaffe uitleggen dat ze bij de beoordeling het (inmiddels oubollige?) FEI-boekje aanhouden waarin taktreinheid, actieve achterhand en een neus op/voor de loodlijn in een goede aanleuning centraal staan. Het is erg leerzaam om te zien dat men zowel die eisen vasthoudt, als een niet volgens het boekje uitgevoerde piaffe als perfect (10) beoordeelt. Dat kan toch niet? We zeggen met z'n allen A, maar doen B?

Inmiddels lijkt het me geen gek idee meer om zoals Anky (toevallig weer haar naam, maar het is ook haar voorstel) voorstelde om het FEI boek aan te passen aan de dressuur zoals die op dit moment getoond wordt. Waarbij men dan ook duidelijk afstand doet van de oorspronkelijke regels en tenminste eerlijk kan jureren. Dan kun je nog altijd voor de liefhebbers van klassieke dressuur afzonderlijke wedstrijden organiseren die volgens het oude boekje beoordeeld worden - en dan ook streng. Wat Anky op haar dvd laat zien is niet de klassieke dressuur zoals die aan het begin van de vorige eeuw omschreven is, maar de manier waarop je op op dit moment kunt scoren. En daar is niets mis mee, maar wees er dan wel eerlijk over.

Zoals het nu is, kun je de dressuursport vergelijken met een bizarre springwedstrijd. Een ideale sprong is volgens dat boekje bij de doorsnee wedstrijd een die er voor zorgt dat het paard foutloos over een hindernis komt. Als je dat zou jureren zoals dat nu in de dressuur gebeurt, dan zou je 0 strafpunten geven aan iemand die de bovenste balken eraf gooit, in plaats van de 4 die in het boekje staan:
'Ja, die balk viel inderdaad. Maar het was ook een moeilijke hindernis en sommige paarden hebben hier gewoon net iets meer moeite mee dan anderen, daar moet je ook rekening mee houden. En bovendien, hij sprong toch?'

Wie houdt dan wie voor de gek?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:23

Ik denk dat je niet moet vergeten dat men in de tijd dat het dressuurboekje is geschreven met ideale manier van piaffe en of passage, men nog niet in het bezit was van alle/dezelfde technische mogelijkheden (video-opnamen en dan ook nog scherp beeldje voor beeldje op de miliseconde af kunnen spelen) en kennis had van de fysieke mogelijkheden van het paard als nu. De beoordeling zal toen met het blote oog gebeurd zijn en daarmee kunnen we niet alle zien omdat het te snel gaat. Dus bestaat de perfecte piaffe of passage wel als je hem op deze manier ontleed, en kan een paard dat fysiek wel uitvoeren?

Ben erg benieuwd of jullie op deze manier een "perfecte" piaffe kunnen vinden op video/DVD.
De link vond ik erg mooi.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:56

Zoals het nu is, kun je de dressuursport vergelijken met een bizarre springwedstrijd. Een ideale sprong is volgens dat boekje bij de doorsnee wedstrijd een die er voor zorgt dat het paard foutloos over een hindernis komt. Als je dat zou jureren zoals dat nu in de dressuur gebeurt, dan zou je 0 strafpunten geven aan iemand die de bovenste balken eraf gooit, in plaats van de 4 die in het boekje staan:
'Ja, die balk viel inderdaad. Maar het was ook een moeilijke hindernis en sommige paarden hebben hier gewoon net iets meer moeite mee dan anderen, daar moet je ook rekening mee houden. En bovendien, hij sprong toch?'

Wie houdt dan wie voor de gek?[/quote]

OK dan! Helemaal mee eens tegenwoordig wordt het kunstjes rijden beloond. Kijk maar in de basissport, wie staat een. Niet die braaf gereden volgens de regels normalen niks niet aparte paard. Nee die blonde met die hengst en haar grote vrachtwagen, of dat meisje van wie haar moeder ook jurylid is en de jury kent, of die jongen die van de organiserende vereniging is. En okee mischien kunnen we nu iets beter zien wat er fout gaat als je per seconde kijkt. Maat iedere geoefende kijker kan taktfehler zien, een stang die teveel inwerkt, een ruiter die niet stil zit, een piaffe die teveel voorwaarts is enzovoort enzovoort. Ik heb het met deschrijver eens dat juryleden te vaak beoordelen wat mooi is en niet wat volgens wat beschreven staat.
Die eerlijk gereden paarden staan niet vooraan, het zijn die spectaculaire paarden want het oog wil ook wat, of wilde het oog nu graag een oogje dichtknijpen. Ik weet het niet meer wat ik wel weet is dat de paarden die alles volgens het FEI boekje doen vaak niet vooraan staan.
Niet tegenstaand reed Anky met Salinero super in Athene en was daar gewoon de beste van het aangeboden materieel en daarmee heeft ze Nederland maar mooi weer en medaille bezorgt. OK dan! Clown

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 15:21

Kafue schreef:
wat ik wel weet is dat de paarden die alles volgens het FEI boekje doen vaak niet vooraan staan.

Welke paarden horen dan bovenaan te staan Verward

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 15:46

Wouter24 schreef:
Welke paarden horen dan bovenaan te staan Verward

Boos! Welke denk je zelf????????????

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 15:47

Kafue schreef:
:( Welke denk je zelf????????????

Euhm... Ik vraag dat aan jou, omdat jou stelling is dat die dieren nooit bovenaan staan. Dus ik ben benieuwd welke paarden er volgens jou bovenaan moeten staan

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 16:06

De paarden die volgens de regels gereden zijn en in hun houding en beweging dat ideaalbeeld het dichtst benaderen, dan natturlijk ook in ogenschouw genomen hoe ongedwongen de ruiter rijd en hoe makkelijk het paard die hulpen aanneemt. Van mij mag een paard zonder fouten die gewoon loopt best een staan boven die spectaculaire paarden met veel fouten en vooral taktfehler en fouten in beweging of uitgevoerde oefeningen. Ik vind een paard dat het ideaalbeeld benaderd mooier dan een spectaculaire met een verheven beweging wat voor de koets niet zou misstaan.
Okee ik vind een grootste beweging ook mooier dan een normale maar wil alleen dan belone als dat paard het ideaalbeeld benaderd in perfecte harmonie met zijn ruiter.
Anky had super harmonie en dan zijn die fouten haar vergeven omdat ze gwoon de beste was op dat moment maar haar paard is er nog lang niet die kan nog vele procenten beter. Rusty bijvoorbeeld had zoveel taktfehler en fouten en juist bij die vraag ik me af waarom ze zo hoog komen. Vraag jij je dat niet eens af?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 16:13

Dressuur wordt per onderdeel gejureerd en dan nog een eindoordeel met een paar cijfers.
Als een spectaculair paard 9-ens en 5-en scoort, komt die gemiddeld meestal hoger uit dan een paard met zessen en zevens. Dat is een logisch gevolg. Afhankelijk van hoeveel fouten er gemaakt worden natuurlijk.
Nadeel van een beeld is dat het niet in tekst te vangen is. Vandaar dat "ideaalbeeld" ook nog wel sterk kan verschillen tussen verschillende mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 16:14

namen noemen Kafue... Welk paard uit de achterhoede vh klassement vond jij dan dat op 1 had moeten staan?

fouten kijken is zo makkelijk namelijk!

Waar had Rusty dan zoveel fouten met uitzondering van de piaffes? Ik heb daar toch een aantal akelig goede series/appuyementen/pirouettes voorbij zien komen... Lips are sealed

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 16:42

Ik heb de laatste jaren ook weinig dressuur op tv gezien, maar verbaasde me over het feit dat een onregelmatig paard als Rusty zo hoog kon eindigen, terwijl ik bij anderen toch vaak rustiger plaatjes zag.
Maar het blijft natuurlijk een jurysport...

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 16:45

Onregelmatig en onrustig zijn kan heel anders uit de verf komen, WendytjeG.

Rusty was inderdaad gespannen, maar ik kan me niet herinneren dat hij echt onregelmatig was?