Wat is eigenlijk de functie van een sperriem??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 14:24

Die opmerking snap ik ook niet, Woestein.... kauwen is juist positief (knarsen weer niet).
De sperriem heeft geen extra functie voor het dichthouden van de mond: de onderkaak zit maar met EEN scharnier vast aan het hoofd, dus een enkele neusriem is voldoende. Voor een opgeleid paard heb je idd niet echt een neusriem nodig (mits je een opgeleidde ruiter bent Knipoog ).
Van origine is de neusriem er om te voorkomen dat door hard inwerken in paniek situatie (veldslag of zo) de kaak van het paard niet breekt (want dat rijdt zo rottig Tong uitsteken ). Kan zijn dat het sperriempje daar wel nog wat toe heeft bijgedragen. Ook voorkomt deze dat je het bit zo uit het paard z'n mond trekt als je hem aan de teugels achter je aan probeert te slepen (terwijl je vlucht om dekking te zoeken of zo).
Bij jonge paarden, die erg onrustig in de mond zijn en de neiging hebben om de tong over het bit te gooien, kan de sperriem nuttig zijn. Meestal kan je gewoon zonder rijden.
Op wedstrijden ben je verplicht om -als je neusriem een lusje heeft- met sperriem te rijden. Ik snijdt het lusje altijd netjes weg, zodat ik gewoon zonder kan

Edit: typo

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 18:46

Totaal nutteloos riempje die sperriem. Een paard moet kunnen kauwen, en als je de sperriem aansnoert kan dat niet.
Het enige 'nut' wat een sperriem misschien nog heeft is dat je verplicht bent dat ding te gebruiken als je neusriem een lusje heeft. Probeer maar eens een hoofdstel te kopen met alleen een engelse neusriem. Je zit dan vast aan de stang en trens modellen. Of je moet het lusje wegsnijden.

Zelf rij ik altijd met een engelse neusriem. Deze hangt volledig los om de neus, soms vragen mensen wel eens waarom. Een neusriem is in principe ook niet nodig, maar verplicht met wedstrijden.

Heb je een sperriem nodig omdat het paard de mond opent, de tong eruit gooit, te sterk is of wat dan ook, dan zul je eerst bij jezelf te rade moeten gaan voordat je nog maar meer gaat aansnoeren.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 21:36

Woestein schreef:
Woes heeft ook zo'n ding maar hij zit aardig los, heb al regelmatig gehoord dat de neusriem strakker moest omdat meneer zodra hij nageeft nogweleens zo ontspannen wordt dat hij dan op zijn bit gaat kauwen..

Citaat:
Die opmerking snap ik ook niet, Woestein....

Zal het anders neer zetten:

Woestein heeft dus ook een gecombineerde neusriem, nu wilt hij dus wanneer hij ontspan heerlijk op het bit kauwen.
Met als resultaat een mooi wit schuimmondje.
Er zijn mensen (heb al wat vaker commentaar gehad daarover) die zeggen dat ik de neusriem en dan met name de sperriem strakker moet doen zodat hij dat niet meer kan doen..
Ik zeg erbij dat ik bij woes ruim 2 vingers tussen neus en neusriem kan doen en dat de sperriem er voor de sier hangt, en ik dus niet alles vast snoer.

(ben heel eerlijk als ik zeg dat indien hij een poging doet om de tong over het bit te gooien en ik het niet rt kan oplossen ik eventjes alles een gaatje strakker doe, al heeft hij dat trucje alweer een poosje niet uitgehaald....(ondertussen op onbehandeld hout aan het afkloppen.....)

Misschien dat mijn opmerking nu beter begrepen wordt?
Zoniet willen jullie dan even melden wat er niet begrepen wordt?

gr. Angenita

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 21:51

Wat ik niet begrijp is wat die mensen tegen Woes z'n kauwen hebben Verward Da's prima: zo laten! Die neusriem hoeft ook zeker niet strakker
Als ie z'n tong erover dreigt te gooien, kan je proberen het bit een gaatje hoger te leggen. Ook kan een ander bit wel eens helpen (iets dunner en/of meer tongruimte).

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 23:28

Woes! lekker los laten die neusriem! als je paard knabbelt op zijn bit is ie ontspannen en voelt hij zich op zn gemak! En een ontspannen paard is toch wat je wilt tijdens het rijden???

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 08:02

He, leuk onderwerp. Ik denk ook zoals al eerder gezegd is dat een sperriem geen functie heeft, als je niet op je teugels rijdt en ze enkel als begeleidng gebruikt. Het bit blijft dan namelijk altijd stabiel liggen. En op het bit kauwen is helemaal niet erg dat is heel vaak een teken van ontspanning. Een sperriem gebruiken om het paard zijn mond te snoeren vind niet reeel. Wanneer dat nodig is, denk ik dat je toch eerst eens naar jezelf moet gaan kijken.

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 08:21

helemaal mee een aqua8horse!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:26

Nu hebben we het over de sperriem. Maar waarvoor dient nou eigenlijk een neusriem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:40

Om zijn kaken op elkaar te klemmen
liefst het aansnoer model, ander kun je niet genoeg kracht zetten.

Dus dat ding hangt er als het goed is ook voor de sier aan, dus ruimte genoeg om zijn mond wel open te kunnen als het moed.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:44

Aqua8horse schreef:
Nu hebben we het over de sperriem. Maar waarvoor dient nou eigenlijk een neusriem?

Van origine: Om het paard te beschermen als de ruiter in het heetst van de strijd te hard aan z'n teugels trekt, want door de meestal vrij lange scharen, was het gevaar om de kaak te breken serieus aanwezig.
Tegenwoordig: Inderdaad, om tekenen van verzet, zoals het openen van de mond, tegen te gaan.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:50

Ja, RK bij mij hangt dat ding er inderdaad voor de sier. Want ik heb hem erg los. Als het paard zou willen zou hij best iemand kunnen aanvallen Haha!

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:05

Hmmmm als ik het hier zo eens lees.....word het dan niet eens tijd voor een nieuw soort hoofdstel.
We rijden dus nog met een modellekke rond dat stamt uit de tijd der veldslagen Haha! .......
(en wat het ergste is....rijd 30 jaar met zo een ding rond en nooit geweten van die neusriem).

Ik rijd trouwens met aansnoerneusriem en sperriem(aansnoerneusriem niet om goed dat smoeltje dicht te wurgen maar mijn tink valt tussen cob en full Schijnheilig )

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:07

Dat is misschien de enige goede reden om met zo'n aansnoerspulletje te rijden Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:14

CarS schreef:
Ik rijd trouwens met aansnoerneusriem en sperriem(aansnoerneusriem niet om goed dat smoeltje dicht te wurgen maar mijn tink valt tussen cob en full Schijnheilig )

Sja...'t wordt tegenwoordig niet alleen steeds moeilijker om een hoofdstel zonder sperriempje te kopen, ook moet je steeds vaker noodgedwongen voor zo'n aansnoergeval gaan....

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:19

Ja, dat is waar QQQQ. Maar wie bedenkt nou zoiets als een aansnoerneusriem? Toch hartstikke stom....het ding knelt en beinvloedt daarom het concentratie vermogen van je paard negatief. Je moet er toch niet aan denken om een moeilijk boek te lezen met een knellend ding om je hoofd...... Nee, zo'n aansnoerneusriem in mijn ogen een slecht investering, tenminste als je hem aansnoert

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:25

Euh,
is er niemand hier die wel eens een stevige ophouding maakt? Verward
Ik wel hoor
Mijn paarden zijn (in tegenstelling tot blijkbaar alle andere boktpaarden Schijnheilig ) niet altijd even gehoorzaam. Haha!
Die vinden het niet altijd leuk om van achteren geactiveerd te worden en die proberen er van voor dan nog wel eens uit te duiken. Op zo'n moment grijp ik in (letterlijk en figuurlijk) en dan vind ik het prettig dat ze niet mijn hulp kunnen omzeilen door de tong over het bit te gooien of om de mond open te sperren waardoor mijn teugelhulpen niet meer doorkomen.

Een aansnoerneusriem is verder niets minder knellend dan een aangesingeld zadel, een kopstuk waaraan het bit hang, een beenbeschermer etc. Ik heb toch ook een strakke cap op mijn hoofd?
Zolang je de druk verdeeld (en die druk is bij een aansnoerneusriem beter verdeeld dan bij een smalle Engelse) en de pasvorm goed is dan zie ik het probleem niet.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:27

Dan zullen we jouw cap eens met een aansnoersluiting moeten gaan uitvoeren Sjuim

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:34

Eeb ophouding maken of een stevige ophouding maken zoals jij het noemt heeft niets te maken met een neusriem. Gelukkig hoef ik zelden een ophouding te maken omdat mijn paarden eigenlijk vrijwel allemaal gehoorzaam zijn (ondanks hun temperament) Maar als ik eens een ophouding maak gooien ze nooit de tong over het bit. Ze schrikken zich helemaal wezenloos omdat ik dat zelden doe. Het is dus meteen duidelijk wat ik bedoel. Daarna luisteren ze meteen weer prima.

Over de neusriem ben ik het niet helemaal met je eens. als je zadel namelijk goed past, knelt het niet. Die vergelijking gaat dus niet helemaal op in mijn ogen. Ik weet natuurlijk niet hoe styrak jij je neurriem doet maar ik zie wel eens mensen die er bijna geen speld tussen krijgen. Nou, dan ben je echt wel een groot gedeelte van de concentratie van je paard kwijt. En mijn vraag is dan wat denken die mensen daar dan toch in vredesnaam voor voordeel uit te halen? Nee, ik wil de uiterste concentratie van mijn paard en daarom probeer ik zoveel mogelijk storende factoren te mijden. Maar heb je het wel eens met een losse/ lossere neusriem geprobeerd Sjuim?

horse_girl

Je kan toch ook een hoofdstel met een lage neuriem kopen? Daar zit geen sperriem aan en hoef je ook niet per se strak te doen :p Ik rijd zelf wel altijd met sperriem trouwens, maar ik heb geen eigen paard dus ik weet nooit wat die managepaarden gaan doen Tong uitsteken Grtz

ibikus

De sluiting van een cap is niet te vergelijken met de aansnoerneusriem, dan zou je hem moeten vergelijken met de keelriem en het lijkt mij inderdaad niet zo verstandig om die aan te snoeren.
Hoewel je paard dan wel heel erg braaV wordt denk ik Schijnheilig

Ik snap gewoon niet waarom je een aansnoerneusriem niet zou willen aanschaffen, je hoeft hem toch niet aan te singelen? Verward
Als ik met gecombineerde neusriem rij, dan gebruik ik alleen nog maar aansnoer en ik maak ze niets strakker vast als wat ik voorheen met de Engelse deed.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:37

Sjuimpje schreef:
Als ik met gecombineerde neusriem rij, dan gebruik ik alleen nog maar aansnoer en ik maak ze niets strakker vast als wat ik voorheen met de Engelse deed.

Als je 'm niet strakker doet, waarom heb je dan een aansnoer uitvoering nodig? (of vind je 'm gewoon mooier?)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:37

Het hangt er natuurlijk ook nog vanaf hoe strak je de neusriem en de sperriem vast maakt .

Helaas zie je vaak dat de sperriem te strak wordt vast gemaakt waardoor de sperriem de neusriem naar beneden trekt. Idealiter loopt de neusriem gewoon horizontaal over de neus en wordt als eerste vastgemaakt en wordt de sperriem als tweede vastgemaakt.

Ik vind het inderdaad ook jammer dat het bijna niet meer mogelijk is om een gewone neusriem te kopen en dat je bijna altijd aan het 'aansnoermodel' vast zit. Dan nog, het daadwerkelijke 'aansnoeren' moet nog altijd door de ruiter zelf gebeuren dus je hebt er zelf invloed op hoe strak je dat doet Haha!.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:45

Ik weet dat jij geen ophoudingen maakt aqua, jij hebt meer constante druk en bent sowieso niet zo bezig met de activiteit van achter. Ik weet dat mijn doel in de verste verte niet lijkt op waar jij naar toe streeft dus dat is geen vergelijk.

Ook een goed passende zadel wordt aangesingeld, ooit wel eens een paar opstaande vingers tussen een singel geprobeert te wurmen?
Ik rij op het moment mijn paarden alleen nog maar met lage neusriem en daar zit vrij veel spelingsruimte tussen, alleen niet genoeg om te sperren. Daarbij, als hij zijn mond dichthoud werkt de neusriem helemaal niet in. Net als dat een slof pas inwerkt op het moment dat het paard zich opdrukt. Zo zie ik de werking van een neusriem ook.

Ik vind een aansnoerneusriem inderdaad mooier maar ik vind het onderlegde stukje wat onder de kaak zit ook erg fijn, daar kreeg je eerder snel schuurplekjes door het smalle riempje met gespje wat daar zat en met de aansnoerneusriemen heb ik daar nooit geen last meer mee.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:46

Ik heb ooit eens geleerd dat de neusriem, en met name de sperriem, er voor dient om het bit stil(-ler of rustiger) in de mond te laten hangen. Dat heeft dus niets met het dichtsnoeren van de mond te maken, maar juist met een prettiger gevoel voor het paard.

Maar kennelijk past dat idee niet in de bokt-filosofie over neusriemen... Verward

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:47

Het grootste gedeelte van het hoofdstel is overbodig allemaal sier, ik heb sinds paar weekjes combihoofstel, halster waar aan de zijkant het bit kan worden bevestigd, geen niesriem dus, heerlijk voor de recratieve ruiter, voor mij is de sperriem dus overbodig