Sporen met wieltjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 19:56

ik zou er nooit mee gaan rijden.....vind spoortjes met wieltjes maar niks. En je paard word er alleen maar lui van, als je dan een keer zonder rijd zijn ze haast niet vooruit te branden/

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 19:57

ik zou er nooit mee gaan rijden.....vind spoortjes met wieltjes maar niks. En je paard word er alleen maar lui van, als je dan een keer zonder rijd zijn ze haast niet vooruit te branden

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 20:25

Viennanova schreef:
Dit is echt wel het domste wat ik ooit gehoord heb, sporen met wieltjes kopen omdat het cool staat.....

De helft van de ruiters die met zulke sporen rijden, kunnen ook wel met een knopspoortje toe. En de ruiters in de B en L die er mee rijden; wat wil je gebruiken als het paard echt wat moet doen (zoals in de Z).....

Slechts mijn bescheiden mening natuurlijk Haha! .

Ik dacht precies hetzelfde hoor na een aantal van bovenstaande reacties!! Ik rij nog gewoon met van die kleine 1 cm spoortjes en dat werkt nog prima, dan ga ik toch geen wielen aanhangen?! Die is gek! Boos!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 20:38

Citaat:
Dit is echt wel het domste wat ik ooit gehoord heb, sporen met wieltjes kopen omdat het cool staat.....

De helft van de ruiters die met zulke sporen rijden, kunnen ook wel met een knopspoortje toe. En de ruiters in de B en L die er mee rijden; wat wil je gebruiken als het paard echt wat moet doen (zoals in de Z).....

Slechts mijn bescheiden mening natuurlijk .

YvonneS schreef:
Ik dacht precies hetzelfde hoor na een aantal van bovenstaande reacties!! Ik rij nog gewoon met van die kleine 1 cm spoortjes en dat werkt nog prima, dan ga ik toch geen wielen aanhangen?! Die is gek! Boos!

Daar ben ik het helemaal mee eens *LOL*

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 21:01

indd, alleen, als een goede ruiter het draagt, kan hij zijn paard ook zonder spoor goed rijden(misschien niet de hele moeilijke oefeningen, maar wel gewoon L-niveau minstens)

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 21:05

Viennanova schreef:
Bovenstaande is precies wat ik bedoelde. Liever niet als wel gebruiken.

Mag ik vragen met welke sporen jij dan Z2 start? (heb even in je profiel gespiekt)

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 21:08

Ik ben een beetje lui, ik vind die sporen nml erg prettig in gebruik. Ik vind er niets mee mis. Die hele dikke wielen kunnen weinig kwaad denk ik zo...

Overigens vermeld ik er wel bij dat ik kleine spoortjes bij mijn 4 jarigen gebruik hoor Knipoog

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 21:17

Omdat het cool staat... Scheve mond Scheve mond Scheve mond je koopt zeker ook ineens ach... laat maar...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 23:16

*LOL* Ik ben eruit. Ik heb overlegt met mijn trainer, grand prix ruiter. Mijn paard heeft in principe geen sporen met wielen nodig ik gebruik mijn spoor niet eens zo verschrikkelijk veel en mijn pard is uitstekend aan mijn kuit. Wel zou ik iets soepeler in mijn heupen mogen zijn bij het doorzitten.
Maar zegt hij sporen met wieltjes en dan die dikke grove wielen niet de radeerwielen hoor zijn veel vriendelijker dan die kleine knopspoortjes daar veroorzaak je enorm veel schade mee. Ik ben nu zover dat ik ze gewoon een keer ga gebruiken en dan zien welke me beter passen. Maar pluim op mijn hoed en voor mijn rijkunst mijn paard is super aan het been ik heb de sporen niet nodig ik gebruik de knopsporen bijna niet dus kan ik rustig met sporen met wielen gaan rijden omdat het vet cool staat. Jongens jippie ja jee ik heb mijn sporen verdiend ongeacht welke ik zou nemen. Ben dus super blij met het compliment. Iedereen bedankt voor de informatie. OK dan! Bloos
O ja en de grootste schade kwam van de hamersporen dat zijn echt slachtmessen. Aan vakkundige benen zijn sporen met wielen niet erg, aan onvakkundige en onrustige benen zijn alle sporen martelwerktuigen Boos!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 23:38

Kafue schreef:
Maar zegt hij sporen met wieltjes en dan die dikke grove wielen niet de radeerwielen hoor zijn veel vriendelijker dan die kleine knopspoortjes daar veroorzaak je enorm veel schade mee.

Dat zei ik toch? Schijnheilig

Citaat:
O ja en de grootste schade kwam van de hamersporen dat zijn echt slachtmessen.

Dus nieteens van de vreselijke stersporen die je in western gebruikt? Goh, weer wat geleerd...Lips are sealed

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 23:44

Cassidy schreef:
Dus nieteens van de vreselijke stersporen die je in western gebruikt? Goh, weer wat geleerd...Lips are sealed

Lachen Als je maar niet die scherpe bedoeld he. Maar hij had dus op het slachthuis meer schade aan de buikwand gezien van paarden die met knopspren en hamersporen gereden waren dan van die met grove wielen.
Maar goed in onvakkundige handen of moet ik benen zeggen OK dan! zijn alle sporen kwaadaardig. Maar in vakkundige handen of benen zijn sporen met wielen nog wel vriendelijker dan sporen zonder wielen.
*LOL*

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 08:24

Patos; met gewone knopspoortjes (waar ik ook mee reed in de B).

En ik wist niet dat je tegenwoordig sporen met wieltjes moet verdienen....En dat knopspoortjes scherper zijn dan sporen met wieltjes gaat er bij mij nog niet echt in. En nog steeds met wieltjes willen rijden omdat het vet cool staat??!!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 11:19

Viennanova schreef:

En ik wist niet dat je tegenwoordig sporen met wieltjes moet verdienen....En dat knopspoortjes scherper zijn dan sporen met wieltjes gaat er bij mij nog niet echt in. En nog steeds met wieltjes willen rijden omdat het vet cool staat??!!

Lachen Nee ik bedoelde dat je je sporen moet verdienen en dat is altijd al zo geweest. Je moet een rustige onafhankelijke beenligging hebben zodat je op ieder moment exact kunt vertellen waar je been en je spoor ligt. Dat kan een beginner niet, maar goed ook veel Z ruiters niet. Acjh en als je je benen stil kunt houden maakt het niet uit waar je mee rijdt. Mijn paard is super aan het been ik kan wel zonder sporen rijden als ik dat zou willen maar dat wil ik niet want ik heb met veel bloed zweet en trainen en door iedere dag 5 even zonder beugels door te trainen mijn zit verdiend en mijn onafhankelijke beenligging ook. Dus ja ik neem sporen met wieltes omdat dat vet cool staat, omdat ik er mee om kan gaan en omdat ik een onafhankelijke beenligging hebt.
En als een Grand prix ruiter zegt die les gehad heeft nog van Reiner Klimke dat een wielspoor in principe vriendelijker is dan geloof ik dat. Het knopspoortje veroorzaakt plaatselijke bloedingen door dat geprikt dat veel ruiters doen. Ook in de M zie je dat nog ze hebben een plek van wel 20 cm breed op de buik aangeprikt, ach die zijn geen sporen waardig.
En die bloedinmgen worden wel littekens. Prik jij je maar eens goed met je knopspoortje in je eigen kuit, dat doet wel pijn en morgen heb je blauwe plekken.

En jij kun je met je paarden ook alle oefeningen doorrijden zonder beugels, zonder sporen en met lange teugel? Zonder trekken plukken en dergelijke? Als jouw antwoord ja is dan heb je mischien ook een onafhankelijke zit en dan been jij meer sporwaardig dan de meeste prikkers zijn. Lachen

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 11:38

Ten eerste moet ik zeggen dat het wel van veel discipline getuigt dat je elke dag 5 minuten zonder beugels rijd.....Ik geloof je wel als je zegt dat je een onafhankelijke zit, beenligging e.d. hebt. Het is ook geen aanval op het feit of je wel of niet goed kunt rijden, ik ben er gewoon op tegen dat je met sporen met wieltjes wilt rijden omdat dat cool is.

En als je jezelf goed prikt met sporen met wieltjes heb je en een blauw plek en een open plek!

Nogmaals; geen aanval op je rijden, maar ben het niet met je eens over sporen met wieltjes!

En het is waar dat veel mensen tegenwoordig met sporen rijden, die eigenlijk de sporen nog niet verdiend hebben. Daarom ben ik ook zo huiverig voor al dat 'geschut'.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 11:46

Viennanova schreef:
Ten eerste moet ik zeggen dat het wel van veel discipline getuigt dat je elke dag 5 minuten zonder beugels rijd.....Ik geloof je wel als je zegt dat je een onafhankelijke zit, beenligging e.d. hebt. Het is ook geen aanval op het feit of je wel of niet goed kunt rijden, ik ben er gewoon op tegen dat je met sporen met wieltjes wilt rijden omdat dat cool is.

En als je jezelf goed prikt met sporen met wieltjes heb je en een blauw plek en een open plek!

Nogmaals; geen aanval op je rijden, maar ben het niet met je eens over sporen met wieltjes!

En het is waar dat veel mensen tegenwoordig met sporen rijden, die eigenlijk de sporen nog niet verdiend hebben. Daarom ben ik ook zo huiverig voor al dat 'geschut'.

Knipoog Er zijn ook maar weinig mensen die zonder beugels kunnen rijden hoor. Er zijn overigens nog maar weinig die correct les kunnen geven als ik hier soms op bokt kijk dan springen me de tranen in de ogen. Wie weet er tegenwoordig nog hoe een correcte parade gemaakt wordt, welke hand het werk doet? Weinig hoor. Ik heb 12 jaar gereden voordat me eindelijk eens iemand juist duidelijk kon maken hoe te handelen met de handen.

En ja ik heb zelfdicipline maar alleen omdat ik eerzuchtig ben ik wil net zo als mijn instructeur kunnen rijden zo mooi en zonder beugels. Ik wil dat gewoon. Ik snap wel dat het geen aanval is. Maar als ik mijn been juist weet te gebruiken en mag kiezen ja dan vind ik die wielen mooier, maar kan nog perfect uit met mijn knopspoor ik kan altijd kijken welke ik aan de laars gesp natuurlijk. Knipoog

Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 14:26

trisca schreef:
Meestal worden paarden al beter aan het been doordat ze de spoor horen rammelen.

Hihi, die van mij wordt al heet als ze de wielsporen van iemand anders hoort rammelen. Ik hoef er dus sowieso niet mee te rijden!

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 15:12

Viennanova schreef:

Je moet er ook niet mee prikken maar ze "aanleggen", knopspoortjes kun je (volgens mij) alleen maar gebruiken door ermee te prikken. Verder moeten de wieltjes ook niet puntig zijn. Maar inderdaad, als je met wielsporen gaat hakken haal je een paard open; als je ze goed gebruikt zijn ze (weer, volgens mij) zachter.

En, als je je paard zonder sporen kunt rijden, zou ik het altijd zonder sporen doen. Hoe cool ze ook staan, een ruiter die geweldig rijdt zonder sporen vind ik veel cooler Cool .

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 15:17

elmiran schreef:
ik zou er nooit mee gaan rijden.....vind spoortjes met wieltjes maar niks. En je paard word er alleen maar lui van, als je dan een keer zonder rijd zijn ze haast niet vooruit te branden

Dat betekent dus dat je ze verkeerd gebruikt! Als gaspedaal, en niet als verfijning van je hulpen.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 16:08

Anoeska schreef:
Dat betekent dus dat je ze verkeerd gebruikt! Als gaspedaal, en niet als verfijning van je hulpen.

inderdaad, in principe mogen je sporen het paard niet aanraken tenzij hij niet genoeg reageert op een beenhulp. Dan kun je ze even aanleggen om de hulp te versterken. En ze daarna weer uit de buurt van je paard houden.
Wanneer een paard vervolgens zonder sporen erg slecht reageert betekent dat óf dat je ze gebruikt heb als standaard aandrijfhulp in plaats van versterkende hulp, óf dat je benen gewoon nog niet stil genoeg liggen om überhaupt met sporen te rijden... En dat geldt voor zowel stompe spoortjes als wieltjes, schade aanrichten doen ze allemaal op die manier!
(ik ben zelf duidelijk niet zo'n fan van sporen Cool)

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 16:29

Viennanova schreef:

Dat vind ik knap, dan staat je paard imo goed aan het been.
Patos is wat minder heet en kan bijvoorbeeld soms wat lui worden in de travers waardoor ze de lengtebuiging lekker laat zitten. In zo'n geval gebruik ik even mijn grove wielsporen van 2.5 cm. Ik heb vanaf de L2 met knopspoortjes gereden, tot eind M1, toen ben ik de huidige sporen gaan gebruiken. Ik vind dat als je er met je spoor bij moet komen, dat ze best even mogen schrikken, dan is het niet nog een keer nodig. Als ik met mijn wielsporen kietel, merk ik meer reactie dan bij knopsporen, waardoor ik de spoorhulp maar 1 keer hoef te geven. Ik rijd de oefeningen op mijn kuiten en grijp in of maak een correctie met mijn spoortjes.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 16:44

Ik rijd de oefeningen op mijn kuiten en grijp in of maak een correctie met mijn spoortjes.[/quote]

OK dan! Goed zo en zo hoort het ook, hier heeft iemand duidelijk begrepen hoe het moet, jij hebt de pluim ook verdiend OK dan!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 16:57

Kafue schreef:
:) Als je maar niet die scherpe bedoeld he. Maar hij had dus op het slachthuis meer schade aan de buikwand gezien van paarden die met knopspren en hamersporen gereden waren dan van die met grove wielen.
Maar goed in onvakkundige handen of moet ik benen zeggen OK dan! zijn alle sporen kwaadaardig. Maar in vakkundige handen of benen zijn sporen met wielen nog wel vriendelijker dan sporen zonder wielen.
*LOL*

Ik vraag me dan toch af hoe hij weet welk paard met welke sporen is gereden, en af dat door iemand met een stille beenligging was of niet enz?

Mij lijkt toch dat een kleine knopspoor minder kwaad kan bij een iets minder stille beenligging. En mij een erg stille beenligging maakt het denk ik weinig uit, aangezien diegene ze zo netjes kan gebruiken dat hamersporen ook geen kwaad kunnen.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 20:22

Kafue schreef:
Ik rijd de oefeningen op mijn kuiten en grijp in of maak een correctie met mijn spoortjes.

Citaat:
OK dan! Goed zo en zo hoort het ook, hier heeft iemand duidelijk begrepen hoe het moet, jij hebt de pluim ook verdiend OK dan!

*glunder, glunder* Knipoog

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 20:28

Cassidy schreef:
Maar een deze spoor (de veel verfoeide sterspoor in de westernsport:
[image]
id minder scherp dan bijvoorbeeld deze:
[image]
ligt er maar net aan hoe ze gebruikt worden Knipoog

pevoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 23:17

Die sporen met die fijne wieltjes moeten ze vandaag nog afschaffen!