Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Viennanova schreef:Dit is echt wel het domste wat ik ooit gehoord heb, sporen met wieltjes kopen omdat het cool staat.....![]()
De helft van de ruiters die met zulke sporen rijden, kunnen ook wel met een knopspoortje toe. En de ruiters in de B en L die er mee rijden; wat wil je gebruiken als het paard echt wat moet doen (zoals in de Z).....
Slechts mijn bescheiden mening natuurlijk.
Citaat:Dit is echt wel het domste wat ik ooit gehoord heb, sporen met wieltjes kopen omdat het cool staat.....
De helft van de ruiters die met zulke sporen rijden, kunnen ook wel met een knopspoortje toe. En de ruiters in de B en L die er mee rijden; wat wil je gebruiken als het paard echt wat moet doen (zoals in de Z).....
Slechts mijn bescheiden mening natuurlijk .
YvonneS schreef:Ik dacht precies hetzelfde hoor na een aantal van bovenstaande reacties!! Ik rij nog gewoon met van die kleine 1 cm spoortjes en dat werkt nog prima, dan ga ik toch geen wielen aanhangen?! Die is gek!
Ik ben eruit. Ik heb overlegt met mijn trainer, grand prix ruiter. Mijn paard heeft in principe geen sporen met wielen nodig ik gebruik mijn spoor niet eens zo verschrikkelijk veel en mijn pard is uitstekend aan mijn kuit. Wel zou ik iets soepeler in mijn heupen mogen zijn bij het doorzitten.
O ja en de grootste schade kwam van de hamersporen dat zijn echt slachtmessen. Aan vakkundige benen zijn sporen met wielen niet erg, aan onvakkundige en onrustige benen zijn alle sporen martelwerktuigen

Kafue schreef:Maar zegt hij sporen met wieltjes en dan die dikke grove wielen niet de radeerwielen hoor zijn veel vriendelijker dan die kleine knopspoortjes daar veroorzaak je enorm veel schade mee.
Citaat:O ja en de grootste schade kwam van de hamersporen dat zijn echt slachtmessen.
Cassidy schreef:Dus nieteens van de vreselijke stersporen die je in western gebruikt? Goh, weer wat geleerd...
Als je maar niet die scherpe bedoeld he. Maar hij had dus op het slachthuis meer schade aan de buikwand gezien van paarden die met knopspren en hamersporen gereden waren dan van die met grove wielen.
Viennanova schreef:Patos; met gewone knopspoortjes (waar ik ook mee reed in de B).
En ik wist niet dat je tegenwoordig sporen met wieltjes moet verdienen....En dat knopspoortjes scherper zijn dan sporen met wieltjes gaat er bij mij nog niet echt in. En nog steeds met wieltjes willen rijden omdat het vet cool staat??!!
Nee ik bedoelde dat je je sporen moet verdienen en dat is altijd al zo geweest. Je moet een rustige onafhankelijke beenligging hebben zodat je op ieder moment exact kunt vertellen waar je been en je spoor ligt. Dat kan een beginner niet, maar goed ook veel Z ruiters niet. Acjh en als je je benen stil kunt houden maakt het niet uit waar je mee rijdt. Mijn paard is super aan het been ik kan wel zonder sporen rijden als ik dat zou willen maar dat wil ik niet want ik heb met veel bloed zweet en trainen en door iedere dag 5 even zonder beugels door te trainen mijn zit verdiend en mijn onafhankelijke beenligging ook. Dus ja ik neem sporen met wieltes omdat dat vet cool staat, omdat ik er mee om kan gaan en omdat ik een onafhankelijke beenligging hebt.
Viennanova schreef:Ten eerste moet ik zeggen dat het wel van veel discipline getuigt dat je elke dag 5 minuten zonder beugels rijd.....Ik geloof je wel als je zegt dat je een onafhankelijke zit, beenligging e.d. hebt. Het is ook geen aanval op het feit of je wel of niet goed kunt rijden, ik ben er gewoon op tegen dat je met sporen met wieltjes wilt rijden omdat dat cool is.
En als je jezelf goed prikt met sporen met wieltjes heb je en een blauw plek en een open plek!
Nogmaals; geen aanval op je rijden, maar ben het niet met je eens over sporen met wieltjes!
En het is waar dat veel mensen tegenwoordig met sporen rijden, die eigenlijk de sporen nog niet verdiend hebben. Daarom ben ik ook zo huiverig voor al dat 'geschut'.
Er zijn ook maar weinig mensen die zonder beugels kunnen rijden hoor. Er zijn overigens nog maar weinig die correct les kunnen geven als ik hier soms op bokt kijk dan springen me de tranen in de ogen. Wie weet er tegenwoordig nog hoe een correcte parade gemaakt wordt, welke hand het werk doet? Weinig hoor. Ik heb 12 jaar gereden voordat me eindelijk eens iemand juist duidelijk kon maken hoe te handelen met de handen.
Viennanova schreef:En als je jezelf goed prikt met sporen met wieltjes heb je en een blauw plek en een open plek!
. Anoeska schreef:Dat betekent dus dat je ze verkeerd gebruikt! Als gaspedaal, en niet als verfijning van je hulpen.
) Viennanova schreef:Patos; met gewone knopspoortjes (waar ik ook mee reed in de B).
Kafue schreef::) Als je maar niet die scherpe bedoeld he. Maar hij had dus op het slachthuis meer schade aan de buikwand gezien van paarden die met knopspren en hamersporen gereden waren dan van die met grove wielen.
Maar goed in onvakkundige handen of moet ik benen zeggenzijn alle sporen kwaadaardig. Maar in vakkundige handen of benen zijn sporen met wielen nog wel vriendelijker dan sporen zonder wielen.