4 soorten basis-beenhulpen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 22:39

Pipo schreef:
Heb jij dat ook, dat je best weet hoe je het moet doen, maar het in de praktijk allemaal nog niet zo wil lukken Haha! Dat je aan het rijden bent en denkt................waarom hang ik um nou aan z'n kop, ik weet toch ie daar niet beter van word?

nee hoor Schijnheilig ik denk alleen maar, waarom zit ik nou mijn rechterhand weer vast te houden en in zijn nek te kijken Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 22:44

Lielle schreef:
nee hoor Schijnheilig ik denk alleen maar, waarom zit ik nou mijn rechterhand weer vast te houden en in zijn nek te kijken Haha!

Wel fijn om te weten dat ik niet de enige ben hier op bokt die niet perfect paardrijdt Schijnheilig

En het van mijn leven ook niet ga leren Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 22:51

rijden we fijn samen niet perfect *LOL*

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 22:53

Perfect rijden bestaat niet, je kan er alleen maar naar streven Knipoog

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 23:09

Pipo schreef:
Hij moet gewoon normaal reageren als ik harder wil en normaal reageren als ik opzij wil.

Maar wat jij "normaal" reageren vind, vind een ander misschien een te trage of juist te snelle reactie

Erg moeilijk dit soort gevoelskwesties over internet te ventileren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 23:15

Wouter24 schreef:
Maar wat jij "normaal" reageren vind, vind een ander misschien een te trage of juist te snelle reactie

En daarom is het dus onmogelijk te stellen dat je je paard bloedjevlug aan het been hebt

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 23:16

Zep schreef:
Nog even doorgaan op Pipo: ik probeer inderdaad om nooit met een knijpend been te rijden. Mijn beenhulpen varieren dus van aanleggen van een been, zonder druk uit te oefenen tot een korte 'tik' van mijn kuit of spoor. Als je druk gaat geven gaan ze namelijk alleen maar tegen je been aan hangen, daarmee krijg je ze dus nooit op eigen benen.

Je kan je paard ook tijdelijk even druk geven met je been en dat is ook drukken. Maar ja das maar net wat voor betekenis je geeft aan druk geven. Misschien dat Aqua ons dat wat beter uit wil leggen voor dat we elkaar verkeerd gaan begrijpen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 23:40

Lachen Mijn been ligt altijd waakzaam aan. Op mijn kuitdruk zou mijn paard als het goed is voorwaarts moeten gaan in de gang die ik aangeef mede naar aanleiding van de lengte van mijn teugels een paard in galop wordt korter in de teugels gereden dan in stap. Mijn been ontspant zich maar doordat mijn hak uitgedrukt is blijfr mijn kuit min of meer op spanning en waakt voor de gang, in de wending ligt de buitenkuit een fractie terug mischien 3 cm ofzo en zorgt ervoor dat de achterhand niet uitzwaait. Zodra het paard zijn gang verliest geeft ik weer been span dus mijn kuit iets meer aan. Indien mijn paard niet reargeert op kuitdruk draai ik mijn hak iets naar het paard en prik met de spoor waarna mijn been weer in uitgangspositie terug komt dat wil zeggen mijn hak is juist onder mijn oor ik moet een recht lijn kunnen trekken. De parades worden in combinatie met been en het meest met gewichtshulkpen gegeven. Als je continue been moet geven wordt je ja zelf doomoe en dat is niet de bedoeling. Zie het als een schaats, je zet af je glijd je glijd net zolang totdat je langzamer gaat en dan zet je opnieuw af.
Als jew continue been geeft stompt je paard ook af en dat moet je niet hebben want dan wordt een beetje meer en meer en meer en dan kunnen we hem niet meer rijden. *LOL* Pling

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 08:26

Wouter24 schreef:

OK dan! *LOL*

Ik probeerde dit al aan te geven.....

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 09:45

Ik kan hier niet uitleggen hoe 'goed' mijn paard aan het been is.
Ik streef er altijd naar dat het nog beter kan.En ik probeer mijn been netjes af te laten hangen, niet krampachtig in ieder geval.
En ik zal altijd mijn been eerder proberen voor mijn gevoel af te steken dan aan te leggen. Ik weet zeker dat ik dan juist te veel ga lopen duwen en constant drijven, vroeger is mij dat ooit eens geleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 09:50

Even doorgaan op de beenhulpen. Volgens mij is het allemaal hetzelfde. En is er maar een manier van drijven: De manier waarop jij je paard de hulp leert Haha!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 10:02

Ja dat klopt Lachen
Zoals ik bijv. rij:
Linksom: rechterheup naar voren, linkerheup naar achter (ietsjes) linkerbeen iets aan de singel, linkerteugel licht aannemen (indien nodig).
Vooruit: kort aandrijven met beide benen
Langzamere gang: benen er wel aan houden, dieper zitten. Ophouding met de teugel meestal niet nodig (tenzij hij de wind in zijn kop heeft)
Stoppen: zelfde, wel ophouding aan de teugels.

Zo kan ik dus zowel aan de teugel als met losse teugel rijden.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 10:36

Nicolletje schreef:
Ja dat klopt Lachen
Zoals ik bijv. rij:
Linksom: rechterheup naar voren, linkerheup naar achter (ietsjes) linkerbeen iets aan de singel, linkerteugel licht aannemen (indien nodig).Vooruit: kort aandrijven met beide benen
Langzamere gang: benen er wel aan houden, dieper zitten. Ophouding met de teugel meestal niet nodig (tenzij hij de wind in zijn kop heeft)

ik denk zeker niet na over mijn heupen ietsje naar achter of naar voren.
Het lijkt me beter ernaar te streven recht op je paard te zitten.
Geldt ook voor mijn been en hand. En ik rijdt dan altijd nog meer op de buitenteugel dan op de binnenteugel.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 10:58

Nicolletje schreef:
Ja dat klopt Lachen
Zoals ik bijv. rij:
Linksom: rechterheup naar voren, linkerheup naar achter (ietsjes) linkerbeen iets aan de singel, linkerteugel licht aannemen (indien nodig).
Vooruit: kort aandrijven met beide benen

Verdrietig Linksom : rechterheup naar voren??????? Jeetje wat ben jij lenig zeg dat je je hele heup naar voren kunt leggen. Is dus fout alleen de kuit kan in de wending een fractie van 3 cm naar achteren liggen om het uitzwaaien tegen te gaan. LInkerteugel doet niets en mag niets. Rechterteugel controleert. Langzamer gang is ophouding op buitenteugel, diep zitten.
Ten alle tijde zitbeenknobbels in het zadel houden en geen heupen naar voor en achter gooien. Doe jij je beugels maar eens uit tijdens het rijden en doe dan je heup naar voren kun je zandkorels tellen. *LOL*

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 10:59

Ik rij mijn paard op mijn zit dat heeft niks met recht zitten te maken.
Zolang ik mijn heupen maar niet knik.
en ik rij dus ook regelmatig zonder beugels ja.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 11:08

Nicolletje schreef:
Ik rij mijn paard op mijn zit dat heeft niks met recht zitten te maken.
Zolang ik mijn heupen maar niet knik.
en ik rij dus ook regelmatig zonder beugels ja.

Lachen Ik rijd mijn paard ook op mijn zit en met mijn benen maar zit wel altijd op dezelfde plek in het zadel. Mijn instructeur leert me dat zo en die is grand prix dus ga ik ervan uit dat dat zo hoort. En het functioneert goed dus waarom niet. En als het bij jou functioneert waarom ook niet dan vind het alleen vreemd zou ik niet kunnen.

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 11:11

tja de een is nou eenmaal leniger dan de ander hè? Knipoog

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 13:19

Aqua8horse schreef:

1. een drijvend been: om voorwaarts te gaan, kuit aanspannen en ontspannen

2. een begrenzend been: een been wat tegen de buik van het paard duwt

3. een been om de nageeflijkheid te waarborgen, een been wat als een magneet werkt door de buik van het paard naar het andere been.

4. een waakzaam been, een been wat niets doet alleen aanligt en elk moment een actie van de bovenstaande benen kan uitvoeren als het nodig is.

1. is zeker aanwezig, moet op ieder moment mogelijk zijn en een paard moet daar direct op reageren. Dit been gebruik je uiteindelijk ook om achterwaarts te gaan Knipoog

2. begrenzen op bijv. een volte, in een wending of een figuur. Ook altijd aanwezig. Hiermee spoor je niet echt aan imo, maar leg je tegen de buik van je paard om uitzwaaien te voorkomen.

3. is ook aanwezig, maar niet continu. Bij een nageeflijk paard ontspan ik zit, benen en is die "magneetwerking" tijdelijk uitgeschakeld om het zo te noemen.

4. Is volgens mij een gevolg van wanneer een paard op een hulp heeft gereageerd en (even) loopt zoals het moet. Moet dus altijd aanwezig zijn.

Dit denk ik er zo ongeveer van, wat ik er van kan zeggen.
Wel wil ik ten alle tijden dat een paard altijd reageert op een beenhulp. Ook een verkeerde reactie is een reactie en zeker in het begin ben ik blij met alles Haha!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 13:59

[quote="Kafue
LInkerteugel doet niets en mag niets. Rechterteugel controleert.
[/quote]

Ik snap je niet. Als ik linksom ga, voor mij is dat deze kant <= dan stuur ik toch bij met de linker teugel en niet met de rechter?

Ik denk dat ik verkeerd begrepen word. In het boek van Hempfling (natuurlijk paardrijden) staat precies wat ik bedoel.
Ik zwaai niet onwijs uit met mijn heupen, ik blijf gewoon op mijn zitbeenknobbels zitten.
Ik bedoelde gewoon als ik de bocht om ga doe ik: eerst de zit, dan het been en dan pas de teugel.

Ik ben trouwens wél lenig in de heupen ja, ik kan ze onafhankelijk van mijn bovenlijf bewegen (bellydance)

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 15:04

Dus jij denkt elke keer bij een bocht:
eerst zit, dan been, dan pas teugel?!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 16:06

ik niet. Hooguit extra binnenbeen en begrenzende buitenteugel, omdat de buiging anders wel wat onvoldoende is (:oo ik rijd nog niet perfect Knipoog ) maar verder

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 16:11

essie79 schreef:
Dus jij denkt elke keer bij een bocht:
eerst zit, dan been, dan pas teugel?!

Ja
Ik stuur de bocht in vanuit mijn zit
Laatst bijgewerkt door Nic op 13-10-04 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 16:13

jeetje, dan moet ik veel te veel denken met rijden. Hoe moet je dat straks in een proef doen met dingen als C linkerhand, H volte 10 meter, HXF van hand veranderen middendraf, F volte 10 meter? Dat moeten toch automatismen zijn.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 16:14

Ja, dat is het toch ook, bij mij, automatisme.

Ik doe btw geen wedstrijden met mijn paard

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 16:15

Lielle schreef:
jeetje, dan moet ik veel te veel denken met rijden. Hoe moet je dat straks in een proef doen met dingen als C linkerhand, H volte 10 meter, HXF van hand veranderen middendraf, F volte 10 meter? Dat moeten toch automatismen zijn.

Ik vind dat je gelijk hebt hierin, maar dat je wel eerst moet vragen aan Nico hoe ver zij is met het rijden. Hoeveel ervaring ze heeft zeg maar.

Een absolute beginner moet ook de eerste paar lessen nog steeds meetellen: staan-zit-staan-zit etc.

Voor jou en mij zijn dit misschien automatismen, maar voor Nico nog niet?

(Als dat zo is, vraag ik me wel af waarom ze gereageerd heeft in dit topic)