Okkie1 schreef:Even voor de duidelijkheid, ik maak beroepsmatig paarden zadelmak. En weet wel degelijk dat je niet onzeker mag zijn wanneer je een paard zadelmak maakt, ik heb in al die jaren me maar één keer ongemakkelijk op een paard gevoeld en dat was niet eens met het zadelmak maken. Ook weet ik wel degelijk dat het geen kinderspel is!!
Tijdens mijn meer dan 30 ervaring met paarden heb ik zowat alle manieren van zadelmak maken al voorbij zien komen. Iedere keer wordt er wel een nieuwe wondertechniek uitgevonden. De oudste techniek van goede voorbereiding, vertrouwen rust, opstappen en wegrijden is nog altijd de meest paardvriendelijke én verstandigste gebleken.Zeker op de lange termijn.
Wij, en een aantal andere stallen die ik ken, maken succesvol gebruik van een pop.
Daarbij moet je niet denken dat alleen Volbloeden temperament hebben. Ik ken een Fries met meer temperament dan menig Arabier wat ik heb gereden. Het ligt helemaal aan het karakter en de manier hoe er met het dier omgegaan is hoe hij met zadelmak maken is. Of dat nou een rustig koudbloedtype is of een warmbloed of een volbloed.
Heb nimmer beweerd dat alleen Arabische volbloeden temperament zouden hebben. Wél hebben ze een zeer sterke vluchtdrang (groter dan het gem. warmbloedpaard) en maken hun gevoeligheid, snelheid wendbaarheid én vluchtdrang hen géén standaard makkelijk paardje(enkele uitzonderingen daar gelaten).
Nogmaals, bij de pop draait het ook niet om het gewicht maar om de beweging. Ik heb nu al tig paarden met die pop zien lopen en zelden geeft er een een bok of raakt in paniek. Als ze braaf zijn met de pop zijn ze ook braaf onder de man.
Het is juist die beweging die het probleem is. Een levend iets gaat in de beweging mee! Een dood voorwerp hindert juist alleen in de beweging en "stuitert" als een levenloos object. Het kan geen been geven, geen druk met de zit, geen ondersteuning bieden...helemaal niets..het bungelt, stuitert en zwaait heen en weer. Kortom.alles wat men mag hopen dat een ruiter NIET zal gaan doen.
Heb je ervaring met die pop? Waarschijnlijk niet, dus ik vraag me ook af, waar je je argument dat dat "van de zotte is" op bazeert???
Ja, daar heb ik ervaring mee en heb ook de blinde paniek meegemaakt. Een slim paard is echt wel in staat een pop van een mens te onderscheiden. Ze worden tegen het gezwieber van een pop murw gemaakt. Dat is iets heel anders dan vertrouwen krijgen in de zit en gevoel van een mens.
Met het 'opstappen-wegrijden' heb ik ook ervaring. Dat is toen gelukkig goed gegaan maar ik kan ook een aantal gevallen opnoemen waar het minder goed is afgelopen en dan vind ik dat je beter voor het zekere als het onzekere kunt gaan en dat heeft met zelfvertrouwen niks te maken. Maar wel met gezond verstand en levenslust!
Voorbereiding is het halve werk. Een jong paard mág een bok geven of een keer wegsprinten. Hij kan moeilijk tegen je gaan schreeuwen:.....ga van mn rug af!!!
Daarbij vraag ik me af waarom je op je Arabieren blijft hameren, wat heeft dat in godsnaam met het topic te maken?
Alles dus!! aangezien het over een Arabische Volbloedmerrie gaat!