Paard met 2,5 jaar inrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CaLiMeR0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 14:27

jaa vind ik ook...
Als mulan het geestelijk niet aan kon had hij wel enig verzet gegeven. je moet gewoon kijken of je paardje het aan kan en dan komt het vast goed!! jezelf niks verwijten hoor!! suc 6 verder!!! Lachen

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 14:56

ellenlouise schreef:
Okay, mijn laatste 'duit in het zakje' voor vanavond Haha! . Als je dan niet op je huidige stal kunt blijven dan zou ik zeker iets zoeken waar ze wèl lang naar buiten gaat. Naar mijn idee is dat één van de beste dingen die je voor Mulan kunt doen. Beter voor haar bewegingsapparaat èn ze blijft lekker fris tussen de oren.

Veel succes met haar!

helemaal mee eens! OK dan!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 00:06

Ik denk niet dat he echt beschadigend is voor je paard, maar ook zeker niet bevordelijk! Het zal er niet goed voor geweest zijn, omdat toen je er mee begon ze nog vol in de groei was, en in dr hoofd eigenlijk nog maar een jong paardje dat in de wei wil spelen met vriendjes.. Btje hetzelfde idee als je een kind van 10 hebt, maar je denkt dat het 14 is, en het drm een aantal x per week een krantenwijk laat lopen.. En op straat komt het dan vriendjes en vriendinnetjes tegen, het wil daar mee spelen, maar dat kan niet, want het moet de kranten rondbrengen.. Zo kan je het vergelijken denk ik...
En misschien moet je voor de zekerheid dr rug is laten controleren door de VA..

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 02:26

heb niet het hele topic gelezen maar hier mijn commentaar

denk dat het meevalt hoor met dat beschadigen van je paard.. als je netjes gereden hebt en rustig aan gedaan zie ik het probleem niet zo.. bij veel paarden wordt al op 2,5 jarige leeftijd begonnen.. nu lijkt jouw paard me ook geen hele grote maar dat kan ik mis hebben.. dat scheelt ook.. een heel groot paard heeft vaak wat meer tijd nodig..
ik zou zeggen rij je paard 3 x in de week een half uur..daarnaast misschien nog wat longeren.. pakt ze het goed op dan kun je langzaam opbouwen naar vaker en langer

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 06:02

Jammer dat je er niet wat eerder in het seizoen achter bent gekomen dan had je paard lekker een paar maanden met andere paarden het land op gekund en helemaal niet rijden of tutten. Gewoon voor de rust in het koppie. Dat zou je nu ook nog kunnen doen voor een week of 4 misschien als die mogelijkheid er is. Overdag in een paddock oid en s avonds op stal. Verder niet trainen of zo. Daarna weer rustig opbouwen.

De kans op beschadiging is in dit geval denk ik net zo groot als wanneer je een paard een jaar later gaat inrijden en dan wat al te snel van start gaat. Ik denk niet dat het zinnig is als je de rest van het paard zijn leven 'rustig'aan gaat doen omdat je deze start heb gehad. Vanaf een jaar of vijf kunnen ze best 4 of 5 x in de week lekker aan het werk als je maar zorgt voor een goede opbouw en afwisseling in het werk.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 20:27

je moet nu dan 1 jaar lang 2 x per week rijden en 3 x per week longeren en 2 x per week wandelen en vrij geven an dan heb je geen beschadigd paard

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 20:29

Beter niet teveel longeren. Beter 3 keer per week een half uur rijden, 1 keer 20 minuten longeren en de rest vrij

paulanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 21:31

ik zou idd ook rustig aan met mulan doen,lekker veel afwisseling enz.en tja er worden toch best veel paarden met 2,5 ingereden,maar vind het vooral voor de grotere paarden wel wat vroeg,mijn merrie is nu 2 jaar en 4 maanden en die longeer ik nu 1x per week aan halster,gewoon kwartiertje,alles heel relaxt en ze pakt het prima op,ik wil over een maand of 2 wel al keer zadel erop gaan leggen enz en dan misschien 2x per week wat longeerwerk en misschien eens bijzetten.je kan er nu toch niets meer aan doen,je hebt het allemaal goed rustig aan gepakt,en zou maar gewoon lekker zo verder gaan,maar hou hem leker fris in het koppie.succes!

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-04 22:58

Manuutje1990 schreef:
En misschien moet je voor de zekerheid dr rug is laten controleren door de VA..

Tijdje geleden was ze kreupel. DA dacht aan rug.
Fysio erbij... heel d'r rug onderzocht door een (zachte) kraker, conclusie:
Soepele rug met zachte spieren, alleen een héél klein beetje meer bespierd aan de ene kant. Dat was alles.

Rede kreupelheid? Ik dacht zelf aan een hoefzweer en weer DA gebeld of hij dat niet eens wilde uitsluiten. Bleek idd een hoefzweer te zijn, en niks rugproblemen!

D'r rug lijkt me dus in orde.

Allemaal bedankt voor de adviezen. Ik ga er zeker iets mee doen!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 22:59

Mulan schreef:
Tijdje geleden was ze kreupel. DA dacht aan rug.
Fysio erbij... heel d'r rug onderzocht door een (zachte) kraker, conclusie:
Soepele rug met zachte spieren, alleen een héél klein beetje meer bespierd aan de ene kant. Dat was alles.

Rede kreupelheid? Ik dacht zelf aan een hoefzweer en weer DA gebeld of hij dat niet eens wilde uitsluiten. Bleek idd een hoefzweer te zijn, en niks rugproblemen!

D'r rug lijkt me dus in orde.

Allemaal bedankt voor de adviezen. Ik ga er zeker iets mee doen!

Dan denk ik dat je je nu geen zorgen meer hoeft te maken.. Lachen

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 14:08

Vos is ook met 2,5 ingereden en daarna nog weer lekker de wei op gegaan, hij begon toen ook pas echt te groeien en is daar tot zijn 6e niet meer mee opgehouden.
Je kunt niet echt meer terugdraaien wat er gebeurd is, maar een half jaartje wei lijkt me niet verkeerd voor je paard. In de stapmolen als alternatief voor wei lijkt me geen optie.

xMariekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:01

Ik zou dr rustig door blijven rijden, dus paar keer per week. En rekening ermee houden dat ze misschien wel snel last krijgt van dr rug. Als je daarop alert bent is er denk ik niet zo veel aan de hand. Ideaal is het natuurlijk niet om je paard in te rijden als ie 2,5 maarja. Nu gewoon rustig aan (lijkt mij).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 14:47

Van mijn paardje weet ik ook niet zeker hoe oud hij is. De vorige eigenaar zegt dat hij nu 3,5 is, maar ik twijfel soms....

poemba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 00:21

Hai,

Ik las net dat je ook 2x in de week longeerde Verward ... Longeren is wel goed als je een paard aan het inrijden bent, maar dan ook liefst niet te vaak. Op een circel lopen is namelijk helemaal niet goed voor de gewrichten van een jong paard.

Ik heb net een jong paard gekocht Haha! en die moet ook nog ingereden worden. Met deze gaan we een paar rondjes aan de longeerlijn met zadel proberen en mocht ie veel bokken dan daarna nog een keer, maar na dat 2 a 3x te hebben gedaan, gaan we er al los op zonder op de circel te blijven. Rechte lijnen, op de binnenhoefslag, daar krijgen ze balans van en de juiste spieropbouw.

Ik zou als ik jouw was je paard maar 2x in de week in de bak rijden zo een ca 20 a 30 min.. En bijv. 1x in de week buiten rijden, lange lijnen maken. Wordt ie sterk van en is ook goed voor de afwisseling. Dit ongeveer een half jaartje volhouden en dan beginnen met wat vaker en serieuzer werk. OK dan!

Hopelijk heb je hier iets aan, dit is mijn ervaring met jonge paarden. Lachen