niet voorwaarts..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Touwhalsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 14:57

Als mijn paard geen zin heeft om door te lopen krijgt ze zodra ze inzakt een tikkie met de zweep dat hoef ik maar 3 a 4 keer te doen en dan heeft ze meestal wel zoiets van oke ik loop wel.. Gewoon op 1 tempo door laten lopen zakt ze in tik en zo ff door gaan.... leren ze het heel snel van...

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 17:33

@ Touwhalsters: dus jij geeft niet eerst been? En je moet niet in één tempo, maar juist veel schakelen in je gangen en ook gangen schakelen. Daarvan leren ze te reageren op je benen.

@Bonny4life, dan kun je idd beter je sporen af doen. En ik geloof je dat je er hard aan wilt werken, maar ik zou dit wel samen met je instructrice doen. Je hebt toch iemand nodig die je zegt hoe en wat en wanneer je iets moet doen. Bovendien is een oude gewoonte bijna niet af te leren, zonder dat iemand je er constant aan herinnert

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 18:08

M3isSi3j schreef:
zoek de oorzaak van dit probleem dan kan je hem vanuit de kern oplossen en is je aanpak dus eerlijk.

Hier sluit ik me bij aan.
Het is zo jammer dat zulke problemen vaak schoppend, slaand en prikkend moeten worden opgelost.
Meid, je hebt een welsh k! Daar moet toch voldoende bloed in zitten om niet vanuit zichzelf retesloom te zijn.....
Ik zou inderdaad uit proberen te zoeken waarom je je pony niet voorwaars krijgt. Het lukt je nu zelfs nauwelijks als je haar met een spoor naar voren schopt..... daar ligt kennelijk dus niet de oplossing!
Vind je pony het wel leuk om bezig te zijn met jou? Biedt je haar voldoende afwisseling? Vind je het zelf wel leuk?

Ik zou eerst eens een stapje terug doen. Ga haar eens longeren en probeer haar op je stem tempowisselingen te laten doen.
Bouw dit uit naar het rijden, dus zonder je been te gebruiken op je stem het tempo te laten wisselen. Gaat dit goed, dan kan je je stem gaan combineren met beenhulpen. Dat kan echt heel zachtjes, ze voelen een vlieg op hun huid landen.
Bij mijn eigen welsh hoef ik op deze manier alleen maar te DENKEN aan galop, en hij springt al aan.
Succes!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-04 18:43

dank je, ja buiten is ze wel alltijd voorwaarts! alleen met dressuur wordt ze egt zo sloom en niet voorwaarts.. met springen is ze ook helemaal niet zo! groetjes

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 18:59

Misschien vindt ze dressuur wel saai, of juist te moeilijk of zo.
Probeer eens wat dingetjes uit om het voor haar wat leuker te maken, bijvoorbeeld zigzaggen om pionnetjes heen, tikkertje, andere figuren bedenken. Wees creatief, volgens mij kom je hier wel uit.
Als je 'ontploft' naar je pony toe hou je er zelf ook een rotgevoel aan over.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 14:30

ja precies dat gebuerde gister ook, denk dat ik maar meer ga springen of galoperen met tussen twee balkjes ofzo en naar buiten toe! ik wil gewoon teveel af en toe terwijl mijn pony vele tijd nodig heeft voor dingen.. ze loopt gewoon niet vanzelf naar beneden en ontspannen.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 16:26

misschien moe tje eerst buiten wat meer gaan trainen met overgangen en nagevelijkheid.

Als je paardje vertrouwen krijgt in jou handen en benen zal ze deze in de bak ook wat meer accepteren en misschien dan de lol er ook meer van in zien..

Als een paardje niet onspannen loopt vertrouwd die je niet! en dit is toch de basis van elke takt in deze sport

Nikitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 16:58

Mijn paard loopt ook niet altijd door. Vandaag kreeg ik de tip om zonder beugels te gaan rijden en je benen daarbij te ontspannen (dus laten hangen) Dan merk je dat je tijdens het rijden met beugels constant je paard naar voren aan het drijven bent, en ze daardoor niet meer reageert op steeds dezelfde hulp. Nu ik zonder beugels reed spoorde ik mijn paard maar enkele keren aan waarbij ze echt reageerde en doorliep. Misschien kun je het een keer proberen.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 18:15

dank je, ik denk dat ik gewoon standaard elke keer in de bak even ene poosje zonder beugels ga~! kijken of het werkt!

furore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 22:09

Misschien kun je het met je stem proberen. Geef je beenhulp, reageert het paard niet gebruik je stem (een brul of iets dergelijks) dan tegelijktijd met je beenhulp. Misschien krijg je dan een betere reactie. Je kunt ook nog tegelijkertijd met je stem en beenhulp een klein tikje bij geven met een lange dressuur zweep. Waarschijnlijk heb je over een tijdje dan wel genoeg aan je stem en beenhulp en dat kun je dan weer afbouwen zodat je alleen aan een beenhulp genoeg hebt.
Ik denk niet dat je sporen moet gebruiken om een probleem als dit op te lossen. Maar dat is iets wat ieder voor zich moet weten.
Misschien is een andere samenstelling van voer een idee, wat meer energie gevende producten voeren of een wat meer afwisselende training zodat het paard er zin in houdt. In de bak rijden worden de meeste paarden gauw zat.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes hiermee!

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:40

Ik zie het meest in overgangen rijden Maar dan wel heel consequent. Een beenhulp geven geen reaktie nog een beenhulp met daarbij een tik van een lange zweep direkt achter je been, dat is de plaats waarop hij moet reageren. Hij moet direkt op je kuit zijn. (Ik geef ook wel een 2 tikjes snel achter elkaar om haar wakker te houden) Let ook goed op je teugelvoering deze moet aangesloten blijven. Vaak zie je een buitenteugel die er niet bij is. Voorwaarts houden is het allerbelangrijkste de rest volgt later wel.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 14:43

ja ik dacht eerst ook aan andere voeding maar voor de rest is ze zo gek als een deur buiten enzo, het is puur met dressuur dat ze soms gewoon niet wil want ik heb nog een probleem in 2005 ga ik dressuur bij de paarden starten maar ze wordt egt super bang in een bak vol vreemde grote paarden? hellup hoe ga ik dit oplossen? bedankt voor alle reacties!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 10:11

ik heb hier ook altijd problemen mee. Maar wat ik allemaal lees over schoppen en tikken, werkt niet echt bij mij. Als ik een harde tik geeft werkt het maar een paar pasjes. En op been reageert ze ook niet veel meer ik moet constant drijven. Dus wat doe ik dan ??????? Verward Verward Verward

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 11:37

dit heb ik dus ook....

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 14:41

wemkelover schreef:
ik heb hier ook altijd problemen mee. Maar wat ik allemaal lees over schoppen en tikken, werkt niet echt bij mij. Als ik een harde tik geeft werkt het maar een paar pasjes. En op been reageert ze ook niet veel meer ik moet constant drijven. Dus wat doe ik dan ??????? Verward Verward Verward

Veel overgangen rijden en heel conseqent zijn.. wat vaak ook helpt is veel afwisseling in het werk, zorg dat je paardje ook je stemhulpen kent want vaak reageren ze daar beter op dan op een zweep.

Verder moet je denk conditie opbouwen.. en paard wat niet gewend is om te werken en is lui en moeilijker te rijden.. dus door hem goed aan het werk te zetten en te houden maak je het jezelf en je paardje ook makkelijk..

succes

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 14:53

hier ben ik het helemaal mee eens..
die van mij is ook liever lui dan moe en moet dus afentoe ook flink aan het werk gezet worden.

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 21:41

geen reactie=> tik van de zweep maar ik straf mijn paard op die manier door is met mijn sporen te prikken

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 08:25

bedankt voor jullie tips !!!! OK dan!
maarre, conditie heeft hij wel, hoor. Want hij kan een heel uur voldraven, de eigenaar van haar heeft gezegd dat zijn karakter heel lui is.
En dat is onder het rijden niet echt leuk. Verdrietig
Ik ga geregeld op buitenrit met haar. Dus het is best wel afwisseling in het werk. Dus ....... iemand nog tips ????
groetjes

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 11:15

Ja die van mij is ook lui en hij moet leren dat waneer er iemand op hem zit er gewerkt moet worden.
Ik moet dus dan ookniet boven zijn tempo draven zodat hij er flink aan moet trekken en leren gewoon door te lopen en niet reageren op mijn been is dan een tik.
Ik doe dit nu 2 weken en het gaat al erg vooruit het helpt echt.
succes

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 10:45

mag ik vragen hoe je dat bedoelt niet '' boven zijn tempo draven '' dat snap ik niet helemaal Bloos . Wil dat a.ub. even uitleggen. Lachen

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 13:53

boven het tempo draven is als je hem harder laat lopen dan ze gang werkelijk is., Met als gevolg dat het paard geen tijd heeft om zn stappen af te maken, vaak gaat slenteren (struikelen) en zn rug niet meer gebruikt.

Als je niet goed weet of je je paard over zn tempo rijdt kan je balkjes gaan lopen.. als die boven de balken heel erg terug valt in zn tempo dan weet je dat jij hem te snel door laat lopen.

Als je je paardje goed op tempo rijd zal je ook merken dat die zn achterhand er makkelijker bij zal zetten waardoor die ook makkelijker voorwaards (dus niet harder maar bewegelijker) zal gaan lopen!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 10:51

Met boven zijn tempo draven bedoel ik.
Mijn paard heeft nog al de eigenschap om lekker sloom te gaan draven een bijna in slaap vallend drafje noemt ze dat.
Maar dit is dus zijn eigen tempo hier loopt hij het liefst op.

Nu moet ik dus iets harder draven dan dat hij gewent is mijn instructrice noemt het boven zijn tempo. Zodat hij lekker aan het werk moet.
Ik heb dit ook over balkjes gedaan en zijn tempo valt niet terug.
Het is niet zo dat we hem de bak door laten scheuren, maar gewoon net iets harder als dat hij gewent is.

Ik moest er in het begin een boel voor doen om hem in dit tempo te laten lopen maar nu twee weken later gaat het bijna vanzelf hij is nu lekker voorwaarts lekker los en over de rug. En zijn achterhand is er nu ook goed bij.

Bij mij heeft dit dus goed geholpen Haha!

levendige

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 12:41

Ik heb dit met mijn paar dook gehad, ben toen op de Western manier gaan rijden, ander zadel en hoodstel....hij is nu zo snel dat ik hem haast niet meer kan houden!

Echt een goeie tip, lekker westerzadel aanschaffen! Veel comfortabeler voor je paard en ook voor jou!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-04 17:10

goeie tip!! altijd te proberen!