Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sjuimpje schreef:Als je nog nooit met dat stukje 'opleiding' bezig bent geweest is het heel erg moeilijk om er alleen naar toe te rijden.
Je hebt daar eigenlijk iemand voor op de grond nodig die je precies zegt wanneer je 'vast' moet houden en wanneer je moet ontspannen.
Sjuimpje schreef:Als je nog nooit met dat stukje 'opleiding' bezig bent geweest is het heel erg moeilijk om er alleen naar toe te rijden.
Je hebt daar eigenlijk iemand voor op de grond nodig die je precies zegt wanneer je 'vast' moet houden en wanneer je moet ontspannen.
sjokkemeule schreef:Heb nu ik nadenk wel een mening...
als je paard mooi luistert, mooi onder je zit blijft en de kant opgaat die jij wilt....
dan ben je al een heel eind denk ik.....
Remember schreef:Haha, vind dit soort een droog stukje humor! Wij zitten hier allemaal met crisis omdat het paard en zus, en zo, en dan nog met dit en dat moet lopen en jij bent gewoon al lekker tevreden als je normaal rond kunt sturen. Heerlijk, wou stiekem dat ik er nog zo over kon denken, zou het hele paardrijden gebeuren een stuk makkelijker maken!
kattebeest schreef:Dat is het net, hoe verder je raakt in de paardensport hoe gecompliceerder het wordt
Citaat:Allereerst hoort een paard een impuls te hebben, waarbij het paard zo scherp is voor het been, dat het een onmiddelijke, controleerbare reactie geeft op een beenhulp/zithulp.
Citaat:Het middenstuk, de rug, is hierbij van groot belang: door het impuls en ondertreden van de achterbenen krijgt de rug een dragende functie. Mede hierdoor wordt de oprichting geprikkeld.
sjokkemeule schreef:Heb nu ik nadenk wel een mening...
als je paard mooi luistert, mooi onder je zit blijft en de kant opgaat die jij wilt....
dan ben je al een heel eind denk ik.....
Riant schreef:En dan nog een vraag: als ik jou verhaal lees werk je eerst aan nagefelijkheid en daarna komt pas de aanleuning..
Kan je aanleuning hebben zonder nagefelijkheid?? Vraag me niet waarom maar ze hebben mij wijsgemaakt dat je met een goede rustige aanleuning makkelijker een nageefelijk paard hebt en dat voor correct nageven een goede aanleuning belangrijk is.
Heb ik het verkeerd begrepen of ie het een kip ei verhaal waar de menignen over verdeeld zijn?
Riant schreef:Stel je hebt dit :
Quote:
Allereerst hoort een paard een impuls te hebben, waarbij het paard zo scherp is voor het been, dat het een onmiddelijke, controleerbare reactie geeft op een beenhulp/zithulp.
Maar nog niet dit:
Quote:
Het middenstuk, de rug, is hierbij van groot belang: door het impuls en ondertreden van de achterbenen krijgt de rug een dragende functie. Mede hierdoor wordt de oprichting geprikkeld.
Kortom hoe krijg je die verbinding goed?
overgangen rijden om de rug te stimuleren om te dragen, veel voltes voor de stelling en buiging (immers, als een paard gebogen -over het hele lijf- is, kan hij zich niet blokkeren in de rug/kaak).
Je heb wel gelijk, Riant, ik zit een stukje verder te denken dus het is goed dat je dit aanhaalt. Met name met groene paarden is dit uiteraard erg belangrijk
En dan nog een vraag: als ik jou verhaal lees werk je eerst aan nagefelijkheid en daarna komt pas de aanleuning..
Kan je aanleuning hebben zonder nagefelijkheid?? Vraag me niet waarom maar ze hebben mij wijsgemaakt dat je met een goede rustige aanleuning makkelijker een nageefelijk paard hebt en dat voor correct nageven een goede aanleuning belangrijk is.
zoals gezegd zit ik eigenlijk vanuit Tol zijn niveau te denken en dan ligt aanleuning en nageeflijkheid dicht bij elkaar, omdat dit paard al erg doorgereden is. De aanleuning oftewel het "aan de teugel zijn" komt uiteraard als eerste. Immers, zonder aanleuning is je paard ook niet bestuurbaar
Appie schreef:Volgens mij heb jij het goed begrepen. Eerst aanleuning, dan nageeflijkheid. En de aanleuning komt vanuit het paard, niet vanuit de ruiter.
Tyrza schreef:Ik vind dat je gelijk hebt, en toch ook weer niet; eerst moet de ruiter aangeven wat deze van het paard verlangt, waarna het paard de hand opzoekt. Een paard gaat dat niet uit zichzelf doen
Tyrza schreef:Maar juist in deze oprichting kan er spanning ontstaan als het paard blokkeert in de kaak/hals/schouder. Het is daarom van belang het paard lossig in de rug te houden dmv correcte reactie aan het been/zithulp en het smakelijk blijven van de mond. Indien het paard te opgericht loopt, kan deze de rug niet correct meer gebruiken, vanwege het wegdrukken van deze rug. Op dat moment kies ik er dan voor het paard wat ronder in te stellen om zo weer ontspanning te krijgen.
Appie"]
Wat bedoel je met 'te opgericht'?
Als ik nu weer de nek als het hoogste punt neem, dan betekent dat niet dat de rug niet meer correct gebruikt kan worden. Juist als de nek daar is, heeft het paard een heel goed ondertredende achterhand (hankenbiegung) en kan de rug simpelweg niet worden weggedrukt. Gebeurt dat wel, dan betekent dat volgens mij dat of het paard dit nog niet goed aankan of dat er te weinig impuls is.
Op zo'n moment hoef je m.i. alleen even iets meer te geven (om het paard meer de ruimte te geven) en van daaruit weer verder te werken.
[/quote]
dit:
[quote="Joyce B schreef:De oprichting komt voort uit het ondertreden en op de achterhand zetten. In mijn lessen vanuit korte stukjes verruimen en weer terugrijden.
Ik vraag dus geen oprichting, ik rijd en Moenira gaat zichzelf meer oprichten. Als je meer oprichting vraagt, mbv van hand/teugelhouding of druk, dan kunnen ze wel heel goed die rug wegdrukken, omdat het niet van achter uit de impuls komt en vanuit de ontspanning. Zodra je voelt dat een paard te veel oprichting neemt, door zich eruit te drukken, dan is ook mijn ervaring dat je dat weer beter krijgt door eerst weer laag te rijden. In lage halshouding krijg ik een pony makkelijker over de rug en ontspannen, dan in een hoge halshouding. Dan heb ik eerder het gevoel dat er iets wringt of blokkeert.