Paard dat steigert zodra je rechtsom wil

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pyrrhus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 12:54

Gerrie schreef:
dat is wat calippo bedoelt don't change gait, don't change direction.

als ze achteruit wilt aan de longe nou dan doet ze dat maar ,steigeren idem dito .
Net zolang totdat ze het zelf niet meer leuk vind, gaat ze dan in de vooruit dan belonen!

Doet dit met begeleiding, maar eerst naar Emiel Haha!

Ja uh maar als we dat toelaten dan gaat ze dwars door de omheining van longeerbak. Dat is overgens al een paar keer gebeurt.

pyrrhus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 13:05

Ik zal is gaan overleggen met de eigenaren. Ik rij zelf niet zo heel veel op dit paard omdat het het paard van de dochter van de eigenaar is. Ik heb zelf ook wel het idee dat er iets mis is met dat dier. Een paard wordt niet gemeen geboren dus er moet iets gebeurt zijn waardoor zij dit gedrach vertoont. Ik heb het idee dat ze aan de linkerkant (hals, rug) vast zit of iets dergelijks. Ik vind namelijk zelf dat ze rechts niet makkelijk wil toegeven en al helemaal niet voor je been is en eigenlijk ook niet goed wil buigen. En dat heb ik ook gemeld. (dat is mijn ervaring met haar)

Ik heb al eens gedacht aan hoefkatrol, want als ze op stal staat steek ook vaak 1 been ver naar voren toe. Maar ja de dierenarts zegt dat er niks te zien is op de fotos.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 13:18

Beschrijf is hoe en welk been steekt ze naar voren.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 13:30

Pyrrhus, het paard is gewoon wat scheef en dat kun je met rijden zo oplossen. het is niks ernstigs. Het ene paard uit het alleen wat extremer of gewoon anders dan het andere paard. Het ene paard gaat steigeren, de andere gaat keihard scheuren of ze vallen juist stil.
Je kunt ook gewoon eens op zo´n lesdag van antoine gaan kijken waarschijnlijk steek je er al zoveel op dat je thuis zo al een paar problemen uit de weg kan ruimen. Ik ga zelf misschien morgen middag nog wel even kijken op zijn lesdag, als ik mijn werkstuk op tijd af krijg ten minste!!!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 13:40

Guusje je zegt het zo makkelijk, maar jammer genoge is dat niet zo. Zelf ken ik het probleem van scheef zijn en daardoor onregelmatig gaan lopen. Ik heb dat zelf op kunnen lossen, maar dit is veel moeilijker.

Iets scheef is waarschijnlijk niet het goede woord, maar zeer scheef wel. Door die scheefheid word 1 voorbeen sterker belast in dit geval het linker voorbeen en krijg je dus onregelmatigheids problemen bij extra belasting als rijden.
Evenover dat voorben. Sterkt ze haar rechter voorbeen naar voren. Dan wil ze in haar natuurlijke scheefheid staan omdat ze last heeft van deze spier. Strekt ze haar andere been, dan zou ze het gewicht van haar linker been willen ontlasten.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 13:51

Josien, ik zou niet zomaar zeggen of het paard extreem scheef is of niet.
Het paard is een jazz afstammeling en ik ging er even van uit dat het een zeer temperamentvol paardje is (maar ja dat weet ik dus ook niet zeker, dat moet pyrrhus ons maar even vertellen). Maar bloedpaarden kunnen vrij heftig reargeren op de minste scheefheid. en ja , rechtrichten hoeft echt niet moeilijk te zijn......dat kan iedereen als je maar weet hoe je het moet doen, maar das met alles zo he!!!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 14:08

Inderdaad als je weet hoe het moet. Weet je het niet, dan zou ik aanradenom er niet aan te beginnen. Je doet dan eerder verkeerd dan goed.

Ik weet niet veel van afstamelingen en gedrag bij deze paarden. Je hebt zeker paarden die bij het minste of geringste de lucht in springen als het waren, maar uit het verhaal van het gestrekte voorbeen kwam ik misschien wat te snel aan deze conclusie.

Nathaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 14:12

Dit paard weigert te werken voor je, hij probeert je als het ware gewoon uit. Dat een paard steigert mag jij nooit goedkeuren, je moet hem proberen de baas te blijven, en totaal niet bang te zijn! Dit is natuurlijk moeilijk, maar een paard voelt precies aan als een ruiter bang is. Meer zelfvertrouwen kweken door op een ander paard te rijden die makker is. En heel consequent zijn met je paard ik zag dat het een Jazz was en die zijn toch meestal wat moeilijker. Dus als je paard steigert achter over gaan zitten en 1 flinke tik op de schouder of hals geven. Je paard de baas blijven is heel belangrijk, want als jij dit goedkeurt dan doet hij dit de volgende keer weer.

Met slof rijden is geen oplossing, je kan ook misschien als hij erg druk is voor dat je gaat rijden eerst even een half uur longeren.
Verder zou ik met dit probleem naar een proffesionele indstructeur gaan, die je verder kan helpen want alleen een beetje aankloten is ook niet verstandig.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 16:24

Nathaley"]
Dit paard weigert te werken voor je, hij probeert je als het ware gewoon uit.
[/quote]
onzin, het is niet dat hij niet wil werken, hij kan het gewoon niet!
linksom loopt hij wel en rechtsom steigert hij, dat geeft dus aan dat het geen staken of klieren is, maar en lichamelijk probleem, een paard denkt echt niet zo van "nou linksom wil ik wel lopen maar rechtsom niet hoor" dat het paard linksom wel loopt, maar rechtsom meteen in verzet komt, ligt niet aan het karakter maar aan een lichanelijk probleem. was het op beide kanten even erg, dan had het wel een trucje kunnen zijn om onder het werk uit te komen, maar ook dan had het ook een lichamelijk probleem kunnen zijn, zoals bij mijn paard.

[quote="Nathaley"]
Dat een paard steigert mag jij nooit goedkeuren, je moet hem proberen de baas te blijven, en totaal niet bang te zijn! Dit is natuurlijk moeilijk, maar een paard voelt precies aan als een ruiter bang is. Meer zelfvertrouwen kweken door op een ander paard te rijden die makker is. En heel consequent zijn met je paard ik zag dat het een Jazz was en die zijn toch meestal wat moeilijker.
[/quote]

hier ben ik het wel mee eens, behalve dan dat het bij dit paard niet zo werkt, een paard dat echt alleen maar aan het uitproberen is, die moet je overbluffen en goed aanpakken, een paard wat alleen rechtsom steigert, die moet lichamelijk ergens last van hebben, anders maak je mij niet wijs waarom hij linksom wel gewoon loopt.

[quote="Nathaley"]
Dus als je paard steigert achter over gaan zitten en 1 flinke tik op de schouder of hals geven.
[/quote]

achterover?? als je niet met paard en al achterover wil vallen, kan je maar beter voorover gaan zitten en hem dan naar voren schoppen/slaan, wat je ook doet, ga iig NOOIT achterover zitten op een steigerend paard, vriendin van mij heeft zo haar lever&milt geperforeerd Scheve mond weekje op intensive care gelegen.... zelf ga ik dus ook altijd naar voren zitten als Q steigert, ik probeer hem naar voren te krijgen dmv been en zweep, maar ik ga zelf dus voorover zitten(ben al een keer omgeklapt, vind 1x wel genoeg!)

[quote="Nathaley schreef:
Je paard de baas blijven is heel belangrijk, want als jij dit goedkeurt dan doet hij dit de volgende keer weer.
Met slof rijden is geen oplossing, je kan ook misschien als hij erg druk is voor dat je gaat rijden eerst even een half uur longeren.
Verder zou ik met dit probleem naar een proffesionele indstructeur gaan, die je verder kan helpen want alleen een beetje aankloten is ook niet verstandig.

met longeren steigert het paard ook, denk niet dat longeren voor het rijden dus veel zin heeft....
zelf ermee blijven aanklooien is idd ook geen optie, ik zou dus door een kraker/manueel therapeut/oid het paard laten nakijken, mijn paard was op de foto's en scans 100% goed en toch bleef hij staken en steigeren.
nu is hij gekraakt en gaat het super, oke als hij iets moeilijk vind komt hij even in verzet, maar is daarna weer voorwaarts te krijgen, het extreme staken en echt geen pas meer willen verzetten behalve kaarsrecht de lcht in gaan, dat is over!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 16:30

guusje&josien, dit paard zal idd wel scheef zijn, maar los van dat je dat dmv goede les(AdB kan goed zijn, andere instructeurs horen je daar ook biju te kunnen helpen) kan oplossen, is het wrsch zo da je dit paard beter eerst kan laten behandelen door iemand die 'kraakt' zoals harry hoevers, of rodinde(zij is dat toch die met een hamertje op de rug tikt?) omdat er wrsch zoveel geblokkeerd is dat het paard echt niet KAN lopen op de manier die je van hem vraagt.
Quentin was ook wat scheef, en wat ik ook probeerde, het laatste restje scheefheid ging er niet uit, hij was door harry hoeversd behandeld, ik stap er 2 dagen later op en ik rij weg op een paard dat op beide kanten hetzelfde loopt en op beide teugels had ik evenveel druk! de fysio kon dat ook voor elkar krijgen, maar die blokkades kwamen steeds terug, dat was een teken dat het dieper zat dan alleen stijve spieren, maar dat het werd veroorzaakt door scheve wervels.

zelf ga ik ook naar de kraker ivm nek&rug, stond er eerst erg sceptisch tegenover, toen ik zelf zoveel profijt er van had, besloot ik Q ook na te laten kijken en heb nu spijt dat ik het niet eerder heb gedaan! Q was al zo vaak onderzocht door DA's en steeds werd er niets gevonden, en nu weet ik dus eindelijk wat er met hem aan de hand was. steigeren doet hij nog soms, maar dat extreme staken is weg
ik hoop dat dat bij het paard van de TS ook zo gaat, want ik weet 100% zeker dat dt paard niet zomaar vervelend is, anders zou hij het altijd doen, en niet alleen bij zwaar werk of rechtsom rijden.

Nathaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 16:56

Renske20: Ik had het verhaal niet super goed gelezen ik dacht namelijk dat het paard alle twee de kanten steigerde. Vandaar dat ik zei dat dit een kwestie van uit proberen was. Na het verhaal goed gelezen te hebben weet ik bijna zeker dat het paard lichamelijk niet helemaal in orde is. Het beste is naar een kraker idd, of misschien heeft het paard toch wel hoefkatrol.
Over dat achterover gaan zitten als dat paard steigert, klopt natuurlijk niet, als een paard bokt dan moet je achterover zitten, en bij steigeren voorover. Sorry foutje!!
Maar Renske kom jij hier om mij te verbeteren of om je eigen mening te geven? Want nou lijk je net een lerares die het allemaal even komt vertellen hoe het moet.. Verward

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 17:09

Nathaley schreef:
Renske20: Ik had het verhaal niet super goed gelezen ik dacht namelijk dat het paard alle twee de kanten steigerde. Vandaar dat ik zei dat dit een kwestie van uit proberen was. Na het verhaal goed gelezen te hebben weet ik bijna zeker dat het paard lichamelijk niet helemaal in orde is. Het beste is naar een kraker idd, of misschien heeft het paard toch wel hoefkatrol.
Over dat achterover gaan zitten als dat paard steigert, klopt natuurlijk niet, als een paard bokt dan moet je achterover zitten, en bij steigeren voorover. Sorry foutje!!
Maar Renske kom jij hier om mij te verbeteren of om je eigen mening te geven? Want nou lijk je net een lerares die het allemaal even komt vertellen hoe het moet.. Verward

je hoeft je niet meteen zo aangevallen te voelen hoor! tuurlijk kom ik hier niet om jou te verbeteren, ik reageer toch ook op josefien en guusje, over dat de scheefheid er wrsch niet zomaar uit te rijden is, maar dat bv kraken zodat alles los is, eerst nodig is voordat je weer kan gaan rijden en kan gaan rechtrichten.

pyrrhus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 17:36

josien schreef:
Beschrijf is hoe en welk been steekt ze naar voren.

Ik zal morgen is even kijken welk been het is. Ze doet het eigenlijk altijd als ze staat te rusten op stal. (als dus niet aan het eten is). Het ene been heeft ze dan gewoon normaal onder zich staan en het andere been steekt ze echt wel een heel eind naar voren. Maar ik zal is opletten welk been het is.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 18:22

renske, je moet je paard inderdaad eerst laten ontspannen voordat je hem gaat rechtrichten. Maar je hoeft daarvoor echt niet naar een kraker oid. Dat kun je ook al rijdende of met dubbele longes doen. Een kraker kan het paard ook weer los krijgen en hij kan hem recht zetten, maar als je vervolgens niks aan je rijden veranderd heb je je paard zo weer scheef. Je eigen paard is daar het voorbeeld van. Hij staakt nu weliswaar minder maar hij steigert nog wel. Als je je paard goed recht rijdt zou je paard dat nooit doen. Een kraker is dus eigenlijk geen oplossing. Rijtechnisch is scheefheid het beste op te lossen. Als je goed rijdt heb je geen kraker nodig. Je kunt beter je geld uitgeven aan een goede instructeur en zo dit soort problemen voorkomen. Het is veel voordeliger en je leert nog goed paardrijden ook!!!!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 18:31

guusje, mijn paard had verschoven wervels na een val tegen de bakrand, daarna kreeg hij pas moeite met het ondertreden rechtsachter en ook al zag je er niets aan, ben bij DA's geweest omdat ik iets voelde, hij werd 100% gezond verklaard
ben dus verder blijven rijden, tot ik problemen tegenkwam, zijgangen die ineens moeilijk waren etc
heb toen een fysio bij hem gehad, die maakte zn rugspieren weer los, daarna ging het rijden weer zoals het hoorde, maar het kwam steeds terug, toen bij een manueel therapeut geweest, wervels zijn goedgezet en nu blijft hij ook zonder fysio goed los.
daarnaast heb ik 3x per week les, waarvan 1x priveles van een hele goede instructeur.

maar wat ik bedoelde is dat dit paard misschien ook door een val in de wei of iets anders ergens een wervel scheef heeft zitten, waardoor hij rechtsom niet wil lopen, en ook daardoor zelf anders is gaan lopen en dus scheef is geworden.
zolang er een wervel fout zit, kan je rijden en lessen wat je wil, maar los je het niet op
vandaar mn reactie dat ik dit paard sowieso zou laten nakijken door een krakr oid, daarnaast is goed les en rechtrichten natuurlijk altijd ontzettend beklangrijk en zou ik nadat hij gekraakt is, ook niet zomaar zelf blijven rondrijden maar zeker lesnemen!

als je je paard laat kraken, maar zelf hetzelfde 'fout' blijft doen(bv scheefzitten, of je binnenhand vastzetten oid) zal je paard idd niet blijvend verbeteren na het kraken.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 18:42

Dat wist ik niet van je paard renske.
Een paard kan natuurlijk een probleem hebben wat rijtechnisch niet te verhelpen is, maar dat komt maar weinig voor. Het is meestal zo dat de ruiter (vaak zonder dat ie het weet) iets verkeerd doet

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 19:07

klopt, ik doe ook nogsteeds dingen fout, ik dacht 'vroeger' in mn ponytijd dat als ik later met een paard M of Z zou rijden(ben nu net Z1) het allemaal wel zou weten en hardstikke goed kon rijden, valt dat ff tegen Clown heb mn les heel hard nodig en ik doe onbewust nogsteeds dingen fout, ben er inmiddels dus wel achter dat je nooit bent uitgeleerd en niet zonder goede les kan!

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 20:21

pyrrhus schreef:
Ik zal morgen is even kijken welk been het is. Ze doet het eigenlijk altijd als ze staat te rusten op stal. (als dus niet aan het eten is). Het ene been heeft ze dan gewoon normaal onder zich staan en het andere been steekt ze echt wel een heel eind naar voren. Maar ik zal is opletten welk been het is.

Zijn de pezen ook gescand bij de veearts? Ik had hetzelfde probleem linksom met mijn paard. Na een paar weken rust ging het even weer goed en daarna begon ze weer. Bleek een zware peesblessure te hebben.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 20:28

Wat ik me ook afvraag .. is het een grote merrie?

Zijn de voorvoeten gelijk gevormd?

Dit kan duiden op een ongelijke belasting.. en als ze al wat ouder is zal ze daardoor ook ongelijk in het lijf ontwikkeld zijn.

Al met al een pijnlijke kwestie als je dan ook op je slechte kant "goed" lopen moet Ach gut

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 21:25

Renske20 schreef:
waarom zou hij, als het puur staken was, wel linksom lopen en niet rechtsom Verward

ik zou dus zeker iemand als rodinde/harry hoevers/emiel voest ofzo naar je paard laten kijken, dit is nml geen staken om te klieren maar vanwege pijn!!

Helemaal mee eens! Ik zou dit paard niet meer aan het werk zetten totdat de oorzaak gevonden is (maar ik begrijp dat het jouw paard niet is).

Dat ze niks kunnen vinden wil helaas niet zeggen dat er ook niets aan de hand is.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:22

pyrrhus schreef:

ALs dit het voorbeen betreft kan dit ook een aanwijzing voor hoefkatrolontsteking zijn...

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:26

Daarom vroeg ik het ook monya. Hopen dat dit niet het geval is en anders het paadr eerste laten nakijken door een osteopaat en dan pas gaan rijden ondat goede begeleiding.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 19:10

Ja, maar hoefkatrolontsteking is niks anders dan overbelasting. Dat het paard het voorbeen voor zich uitsteekt duidt op overbelasting. En dat komt omdat het paard waarschijnlijk wat scheef gereden wordt. De kans dat het echt iets fysieks is wat niet rijtechnisch op te lossen is (waar renske en ik het eerder over hadden in deze topic) is gewoon heel klein. daarom kun je beter eerst kijken of het rijtechnisch niet op te lossen is bij antoine bijvoorbeeld. Als hij je probleem niet kan oplossen hoef je niet te betalen em hij ziet het meestal direct aan een paard. (dan hoef je hem ook niet eerst heel lang te rijden terwijl het misschien toch niet rijtechnisch op te lossen is). Als hij het niet kan oplossen kun je altoijd nog naar een osteopaat gaan. Het scheelt je misschien wel bakken met geld.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 20:50

Citaat:
Ja, maar hoefkatrolontsteking is niks anders dan overbelasting

Onzin. HKO is een verzamelnaam voor allerlei kwaaltjes in een bepaald gebied van de voet. Overbelasting kan een reden zijn maar is dat zeer zeker niet altijd.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 21:18

Het is geen onzin. hoefkatrol is altijd rijkunstig op te lossen, omdat het niets anders is dan overbelasting. het is niet voor niks dat de verzekeringen nu met antoine de bodt willen gaan samenwerken omdat hij hoefkatrol altijd rijkunstig kan oplossen. Dierenartsen kunnen er gewoonweg niks aan doen, omdat het overbelasting is. Ze kunnen alleen tijdelijk de pijn wegnemen door pijnstillers, injecties enz. Het is niet voor niks dat adb elk hoefkatrolpaard aanneemt onder de voorwaarde no cure no pay. Hij krijgt ze namelijk toch altijd goed.