beleren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marcelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 14:49

beste g&k hij is zeker nog niet zadelmak, er overheen hangen gaat maar dan ook alleen omdat ik ernaast loop. Hem erdoorheen rijden is dan ook niet de oplossing omdat hij zich misschien 1 keer laat overrompellen maar er de volgende keer juist minder vertrouwen in zal hebben en dit is nu juist het punt. Hij vind het eng en wil het daarom nu niet. Het idee van Kanzi spreekt me aan, ben op dit ogenblik aan het kijken of ik een aantal weken samen met hem op vakantie kan naar een stal die een geheel andere aanpak, op de freestyle methode, heeft. Zij willen de oorzaak van het probleem samen met de eigenaar(ik) proberen te achterhalen en vandaaruit aan het probleem te werken. Een nieuw gedrag aanleren inplaats van oud gedrag afleren door middel van correctie. Het gaat er niet om bij hem dat je hem leert dat zijn gedrag onnacceptabel is en "dat hij zich er maar in heeft te schikken" het gaat erom dat hij genoeg vertrouwen krijgt dat hij zelf ook inziet dat het er niets aan de hand is. Aan de hand is hij ook wel eens huiverig voor een doorwaadbare plaats of een vrachtwagen, dan kan ik hem er met een zweep langs krijgen en dan leert hij dat hij MOET, ik kan hem ook vragen vertrouwen in mij te hebben en hem er met gedult doorheen krijgen en laten zien dat ik als "leider " gelijk heb dat het niet eng is. de volgende keer is er niets aan de hand en heeft hij geleert dat het niet eng was, en het heeft me dan misschien 1 minuut gekost maximaal!Natuurlijk vraag ik hem iets dat hij kent en waar ik zeker van ben dat hij het kan niet 10 keer, 1 keer en dan "eis' ik uitvoering van het gegeven commando. Maar iets dat hij nog moet leren en wat hij nog niet kent daar kan ik hem niet voor straffen want hij begrijpt het simpelweg nog niet. Kanzi maakt een goed punt, de hondenwereld is ontzettend verandert, hoewel er nog steeds legio mensen zijn die niet met de nieuwe inzichten meegaan. ook de paarden wereld doorgaat nu een verandering. Een die door een positieve training samenwerking bewerkstelligt. Voor iedere mannier van training geld dat je concequent moet wezen maar de aanpak verschilt enorm.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 20:55

weet je Marcelle, Problemen worden door mensen gecreeerd, een paard heeft geen problemen.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 21:42

Net als Gijsenkim,wil gerust meedenken maar zie mijn onderschrift Knipoog

marcelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 09:37

klopt maar als je erop wil gaan zitten maak je het zijn/haar probleem

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 16:27

marcelle,heeft je paard angst voor wat hoger dan hem is of uit zijn gezichtsveld?

ik zou om je paard eraan te laten wennen vaker hoger staan(krukje),gewoon poetsen,tutten,praten.

als hangen op je paard al angst inboezemt en spanning opwekt hoe reageert hij dan met je armen over zijn rug,wat duwen/trekken,gewoon spelenderwijs.

later ook vanaf het krukje.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 16:41

Wij hebben ook wel eens een stropop op een paard gebonden, kan ook nuttig zijn.

Verder ben ik het eens met Gijsenkim.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 21:03

Klinkt alsof je een fijne trainingsstal hebt gevonden.
Waar gaan jullie naar toe?

marcelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 10:37

hoi Kanzi we gaan als het goed is naar de Ballingehof, dat ligt verweg maar hun aanpak lijkt me geweldig en ik heb mazzel want ik kan bij mijn moeder logeren die daar redelijk in de buurt woont. Ze willen dat de eigenaar er bij betrokken is, en dat is bij andere stallen nog wel eens anders en hun aanpak is op de freestyle methode gebaseerd. We gaan waarschijnlijk half oktober en dan neem ik zelf nog een paar weken vrij zodat we gezamelijk op training gaan, en ik heb er zin in!!!

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:07

Joh, wat leuk! Heel veel succes (en plezier) daar samen.
Lekker hoor, dat je nu gewoon op je eigen manier en inzichten aan de slag kan.
We willen hier natuurlijk wel een verslag lezen als je terug bent he! Knipoog

marcelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 21:20

belooft! zodra we terug zijn breng ik verslag uit, duurt nog wel even we gaan half oktober voor een aantal weken weg maar ik laat het weten