hoe zadelmak maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sequel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 10:39

longeren met een zadeltje, eerst met een halster na enkele jeren met een bitje in de mond. Is het paard hieraan gewend, en je hebt hulp van iemand kun je in de stal van het paard, aan de zadel gaan hangen en proberen erop te gaan zitten, dit moet wel iemand doen die hier ervaring mee heeft. Het paard kan nl niet weglopen in de box
suc6

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 12:09

gijsenkim schreef:
Het rijden op zich is nog geen probleem met het zadelmak maken........ dat komt pas bij het beleren......... de psyge van het desbetreffende paard doorgronden is het belangrijkste

Eindelijk krijg ik back up!! Inrijden is idd OK dan! geen grap en per paard verschillend net als wij mensen hebben we een eigen karakter met verschillende gebruiksaanwijzingen.
Dacht dat ik de enige was die er zo over dacht.
Bedankt gijsenkim!!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 12:13

Sequel schreef:
longeren met een zadeltje, eerst met een halster na enkele jeren met een bitje in de mond. Is het paard hieraan gewend, en je hebt hulp van iemand kun je in de stal van het paard, aan de zadel gaan hangen en proberen erop te gaan zitten, dit moet wel iemand doen die hier ervaring mee heeft. Het paard kan nl niet weglopen in de box
suc6

Lekker gevaarlijk in een stal!! Als het paard schrikt of het niet accepteert en gaat steigeren of bokken wordt je geplet of het paard loopt verwondingen op.

Goed advies (ahum)!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 12:16

Jeetje zeg.......... die had ik nog niet eens gelezen.........

In een stal op een jong paard gaan zitten is zo ongeveer het stomste, maar dan ook het allerstomste wat je kan gaan doen......... gevaarlijk voor jou, en gevaarlijk voor het paard. Das idd geen al te best advies.........

rojos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 12:18

Party!! je moet over de rug gaan hangen.
als ie dat niet wil dan moet je er een been over heen hangen leer hem anders eerst aan de long te lopen en leg een zak met meel er in.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 12:18

gijsenkim schreef:
Jeetje zeg.......... die had ik nog niet eens gelezen.........

In een stal op een jong paard gaan zitten is zo ongeveer het stomste, maar dan ook het allerstomste wat je kan gaan doen......... gevaarlijk voor jou, en gevaarlijk voor het paard. Das idd geen al te best advies.........

Tja ik moest hier ook even op reageren...
Vond het ook geen slim advies Verward

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 15:10

klomp schreef:
Tja ik moest hier ook even op reageren...
Vond het ook geen slim advies Verward

haha zo stom ben ik ook weer niet hor
dat ik erop ga zitten in een stal haha
*LOL*

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:25

gelukkig snap je zelf ook dat dat geen goed advies is

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 16:26

klomp schreef:
gelukkig snap je zelf ook dat dat geen goed advies is

nee maar ik geloof dat iedereen dat wel weet

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 20:56

Als je geen ervaring hebt met het zadelmak maken van paarden zou ik er niet aan beginnen.
Ik begin altijd met longeren, dan een zadeltje erop aan de longe, vervolgens erop gaan hangen. Dan rustig even erop gaan zitten, de volgende keer dat je erop gaat zitten een paar rondjes stappen, vervolgens uitbouwen tot dat je een paar rondjes aande longe kunt draven en je paard weet dat ie voorwaarts moet gaan. en los door de bak heen sturen, wel heb ik altijd een zweepje om hem bij te tikken ze snappen natuurlijk nog niks van been hulpen en remmen kunnen ze ook nog niet. Dus vooral rustig blijven en niet in paniek raken.Ik zorg er ook voor dat ze zeker in het begin goed moe zijn voordat je erop gaat zitten.

lizjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 08:31

ik had er ook geen ervaring mee, wel veel over gehoord en gelezen... ik heb het toen samen met een ander gedaan die al een paardje had ingereden... ik ging er wel op en zij gaf advies enzo...
zo leer je ook het meest! en toen ik erop kon les...

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 16:44

ik zou alleen aan inrijden denken als je zeler weet dat je t kan, en streng maar tegelijk ook zacht kan zijn!! weet waar je mee bezig bent!! ik rij een verpest paard opnieuw in, dat paardje is nu negen, en geloof mij, dat is echt geen eitje meer om zo'n pony een nieuw begin te gunnen. je kan je pony voor de rest van zn leven verpesten!! en dat is zonde? zou je jezelf dan niet voor je kop slaan, als je niet gewoon de moeite hebt genomen, iemand te zoeken die er veel ervaring in heeft?
probeer iemand te zoeken die t al vaker gedaan heeft en jou erbij helpt!!
succes..

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 16:48

ja en hoe kan je nou ervaring krijgen? als je volgens jullie er niet op mag :S eens moet de eerste keer zijn

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 16:55

Mijn eigen paard is ook het eerste paard wat ik echt helemaal zelf heb ingereden, maar hiervoor heb ik samen met mijn instructrice een paard ingereden en nu heeft zij mij ook weer heel erg goed geholpen. Je moet echt ervaring hebben,anders gaat het mis, of je moet ontzettend geluk hebben

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:02

Vraag over een half jaar nog eens advies, als hij 3 is en er lichamelijk en geestelijk klaar voor is. Knipoog

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:35

Mijn merrie was vorig jaar er echt nog niet aan toe, toen was ze 3 jaar.
Ze was er gewoon lichamelijk en geestelijk nog niet aan toe.
Ze was toen echt nog zo Puppy ,

2003 - Afbeelding

2004- Afbeelding

Het paard is er nu echt aan toe, ze is lekker uitgedeid Haha!

Wat ik hiermee bedoel te zeggen, dat het paard er zelf ook aan toe moet zijn, het is niet leeftijds gebonden.
Ik ben haar nu zadelmak aan het maken.
Ik ben al een paar maanden bezig met het longeren aan de bijzet, gaat steeds beter, stemcommando's gaat stap voor stap beter.
En maandag gaat voor het 1st het zadel erop Haha!
Deze merrie is niet erg makkelijk , en ik vind het zelf ook altijd spannend, misschien als ik het zelf toch niet aandurf, dat ik het laat doen.
Ik heb men ongelukken zat gehad met het beleren van mijn 1ste paard(Moeder van deze)
En dus daarom raad ik het je ook zeker niet aan , als je de ervaring er niet mee hebt.

lizjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 21:10

ilovejuno ik zeg toch en andceren ook: doe het samen! je moet het van iemand anders leren! en er valt nog zoveel te leren en dingen leren met paarden is toch altijd leuk?!
vind het zoooo jammer als mensen hun paarden verkeerd inrijden/rijden..
toen ik ponykampen heb begeleid was er een meisje die had haar eigen pony mee... het meisje was al 14 en zag niet hoe dramatisch scheef haar pony liep...
hij liep äan de teugel" met zijn hoofd helemaal naar rechts gebogen ook echt helemaal vast...
en oo wat vond zij het geweldig dat haar paardje zo liep... nou wij weten wel beter!!
dus denk na en ga er hulp bij halen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 15:20

Even mijzelf gequote uit een ander topic over inrijden:

Citaat:
Na twee jaar kan ik eindelijk zeggen dat ik (een beetje) op mijn pony kan rijden en dat ik hem zelf aan het inrijden ben.
Het belangrijkste vond ik om vertrouwen in elkaar te krijgen. WB had geen vertrouwen in mensen en de aanval was de beste verdediging dacht hij.
De volgende stap was het leren van de basiscommando's aan de longe en, later, los. Daarna een nieuw hoofdstel en zadel proberen, geen oude versleten spullen. Veel te gevaarlijk.
Tussendoor veel rustperiodes waarin alleen dingen herhaald werden en waarin ik leerde zien wanneer hij iets (niet) helemaal begreep.
Sinds twee maanden zijn we bezig met het "echte" rijden.
Laarzen aan, cap op, aan de longe met een extra begeleider aan de buitenkant en zo erop. Toen dit lukte de extra begeleider weggelaten en de longe als mentale steun voor WB gebruikt.
Nu ga ik drie of vier keer per week een kwartier/half uur door het bos stappen, conditie en evenwicht opbouwen. Soms doen we een drafje tussendoor, soms oefenen we halthouden wat extra. Als dat allemaal goed gaat gaan we pas aan galop denken.

Het inrijden van een paard of pony begint niet bij het erop gaan zitten, maar ver daarvoor.

Het belangrijkste zinnetje heb ik maar even dik gemaakt Lachen

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-04 17:11

mee eens met die dikke zin

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 12:11

ik ook!!

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 21:07

mooi zo Tong uitsteken

Myrthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 12:49

Op dit moment ben ik ook bezig een drie jarige Metall. Maar wel met begeleiding van mijn instructrice. Hij bokt echt vies en kan ook ontzettend ondeugend zijn. Je moet erg consequent zijn en streng! Maar als hij het goed doet prijs ik hem de hemel in.
Ik zou zeggen begin er absoluut niet aan als je er geen ervaring mee hebt!
Als ik hier ook reacties lees van dan ga je er de eerste keer op hangen en dan de volgende keer rustig zitten, ja dat gaat misschien soms zo maar het paard waar ik nu mee bezig ben dacht daar wel anders over!
hij begon me daar vies te bokken, dat wil niet weten, en zo is dat de afgelopen vier weken wel vaker gegaan, uit het niets heel rillerig en bokkerig doen, nou als je dan geen ervaring in huis hebt, verpest je
je paard gewoon, dus mijn advies, niet zelf gaan prutsen daar baal je als het fout gaat alleen maar van.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 14:51

een paard zadelmak maken is niet niks komt bijna 100 procent aan op vertrouwen maar met 2,5 jaar kun je best beginnen met longeer werk
met bit daar overheen een kaptoom bevestig je longeerlijn aan de captoom je paard kan zo wennen aan het bit zonder dat er in zijn mond word gerukt als hij hier aangewent is kun he een longeersingel op zijn rug leggen doe dit wel in de bak en zorg dat je met twe personen bent een houd het paard vast een legt de longeer singel er op singel niet te strak
zadelmak maken kan dus nog wel even duren zeker niet aan beginnen
voor januarie en niet zelf gaan prutsen vraag hulp aan iemand die wet waar hij mee bezig is desnoods samen met jouw jij kent je paard toch het beste nogmaals vertrouwen heel belangrijk je kan een paard met verkeerd zadelmak maken behoorlijk verpesten heb dit al verschillende keren meegemaakt
begin dus eerst met longeer werk succes ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 20:19

Sequel schreef:
suc6
weet jij wel wat er kan gebeuren als je er in een stal op gaat hangen en daarna zitten????? heb je weleens overna gedacht dat er stallen zijn die een dak hebben op 2.50 hoogte....nou lekker als dat paard steuigerd of bokt als je er net op zit of hangt dan kom je onderhand door het plafond heen. als het een paard is of groote pony een A-B-C en mischien wel b pony kan het maar is nog niet verstandig omdat je niet direct wegkunt springen in een kleine ruimte. doe het dan in een paddock net als ik heb gedaan met zadelmak maken. of een longeerbakje. maar als je het in stal gaat doen ben je echt van de zotte..

sorry maar dit is voor de veiligheid van de bokkers die dit lezen....niet waad bedoeld hoor!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 20:32

Ben het helemaal met je eens Janneke... ¨Persoonlijk hen ik liever ruimte want dan kan ik het oplossen

NOOIT, maar dan ook NOOIT in een stal op een paard gaan zitten......... levensgevaarlijk