3 kwartier instappen?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 19:55

Ik stap meestal 10 minuten in en rij daarna nog 20 minuten los voordat ik haar echt aan het werk zet.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 22:56

Ik snap best dat paarden dit ook moeten leren. Het instappen. Probeerde het mijn paard te leren. In de zomer is instappen geen probleem maar in de winter wel. Als ik te lang laat stappen (langer dan 5-10 minuten) dan lig ik er echt af. In 1 winter heb ik er 5 keer naast gelegen door een rodeo omdat ik vond dat hij het instappen maar moest leren ook in de kou maar na die 5 valpartijen waarbij ik me ook behoorlijk bezeerd heb heb ik toch maar besloten de instapperiode in de winter wat korter te maken. Voor mijn eigen veiligheid.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 14:18

Randy01 schreef:
Kan ik me wel een goede voorstelling bij vormen, maar in dit geval adviseer ik je om eens het boek van Coby van Baalen en Johan Hinneman te lezen.
Daarin staat beschreven hoe Coby zelf heeft moeten leren om de tijd te nemen voor het instappen. Ook de paarden hebben dit moeten leren.
Ik denk dus wel dat het een kwestie is van je paard hierin te 'trainen'. Ik kan me goed voorstellen dat als je paard begint te etteren, je het liefst meteen begint, maar ik denk wel dat je meer moet stilstaan bij de nadelige gevolgen (op de langere termijn) van het korte instappen - zeker in de winter (koude) periode.

Weet ik, ik heb het boek gelezen, maar doe nog steeds wat ik altijd gedaan heb, met mijn Lagos bijv., die is nu net verkocht, maar als ik daar mee ging stappen dan ontplofte die zowat, dus dan lag ik er sowieso al meteen naast, daarmee is het er eigenlijk ingeslopen. Met de Climax doe ik eigenlijk altijd hetzelfde, die wil op zich wel losstappen, ze ettert wel, maar ze blijft wel 'braaf'. Maar daar irriteer ik me dan genoeg aan om snel aan te draven..

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 09:22

Mariek87 schreef:
Weet ik, ik heb het boek gelezen, maar doe nog steeds wat ik altijd gedaan heb, met mijn Lagos bijv., die is nu net verkocht, maar als ik daar mee ging stappen dan ontplofte die zowat, dus dan lag ik er sowieso al meteen naast, daarmee is het er eigenlijk ingeslopen. Met de Climax doe ik eigenlijk altijd hetzelfde, die wil op zich wel losstappen, ze ettert wel, maar ze blijft wel 'braaf'. Maar daar irriteer ik me dan genoeg aan om snel aan te draven..

En toch denk ik dat het ook een kwestie van opvoeding en gewenning is. Als je je paard in de winter inrijdt, kan ik me voorstellen dat je niet altijd kunt instappen (en werk je vaak toch eerst aan de longe). Maar er komt altijd een warmer seizoen waarin je je paard hierin kunt trainen.
Ik zou persoonlijk geen paard kopen van iemand waarvan ik weet dat het dier niet normaal is warmgestapt voor het rijden. Gewoon vanwege het slijtage gevaar en de 'klap' op de spieren. Ik vind dat het paard het moet leren om het geduld op te brengen om eerst relaxed in te stappen en dit moet - ook in de winter - aan een losse teugel kunnen. 's Winters is bijna ieder paard veel heter dan tijdens het warmere seizoen. 's Winters stap ik evengoed mijn paarden geruime tijd los maar als ze echt druk zijn, pak ik de teugels wat meer op. Wel laat ik ze in de stap al gehoorzaamheidsoefeningen doen waardoor ze dus met hun hoofd bij mij zijn....
Hetzelfde denk ik trouwens ook over de coolingdown....

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 10:14

Het ligt aan je paard, aan de omstandigheden, aan het weer, aan wat je onder losrijden verstaat..........
Het ene paard is sneller los dan de andere, 's winters stap ik vaak langer los (met deken over de kont), 's morgens zo van stal stap ik wat langer dan 's avonds zo uit de wei.
Soms stap ik los, maar sommige paarden willen na 5 minuten toch echt liever draven. Ik heb het daar niet zo moeilijk mee, tenslotte zijn ze wel gebouwd op plotselinge inspanning. Iets anders is dat je dan tussendoor in ieder geval weer moet gaan stappen om er voor te zorgen dat je niet aan je melkzuur-grens komt.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 10:25

Kendra schreef:
Ik heb het daar niet zo moeilijk mee, tenslotte zijn ze wel gebouwd op plotselinge inspanning.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Natuurlijk zijn paarden gebouwd op plotselinge inspanning: ja, als ze in de wilde natuur lopen of als ze op het land staan (dan zíjn ze al in beweging), maar tegenwoordig zijn de paarden meer en meer gewend (én gefokt) om langer op stal te staan. In de 'wilde natuur' hoeft een paard ook geen verdere prestaties te leveren en heeft het paard geen mens op zijn rug.
In onze 'wereld' gaat dit dus wel op.

Ik kan er wel meer vrede mee hebben als het paard 's morgens bv. in de stapmolen is geweest.
Los in de paddock zegt me ook weinig want hoeveel paarden zie je niet uren achtereen op hetzelfde plekje staan suffen?
En hoeveel (onopgevoede) paarden kunnen niet stappen aan de longeerlijn?

Nee hoor, ik blijf bij mijn standpunt - uitzonderingen door gevaar voor letsel voor de ruiter - daar gelaten.
Ik heb zelf een jong paard en een heet ZZ-licht paard en het komt zelden voor dat ik ze meteen aan het werk moet zetten om hun frissigheid kwijt te raken omdat er anders ongelukken gebeuren. Ze zijn natúúrlijk wel fris, maar ik vind dat ze het 'geduld' moeten kunnen opbrengen tot ik aangeef dat ik een tempo hoger wil etc. Ik rij idd regelmatig los met een (zweet)deken.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 10:28

Ik had zeker drie kwartier nodig voordat mijn paard goed liep..
Maar door steeds consequenter te gaan en blijven rijden gaat het nu steeds makkelijker en wordt mijn paard steeds elastischer OK dan!

Dus het ligt er enorm aan wat voor paard dat je hebt
En het inrijden is zeker niet alleen stappen

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 12:46

Randy01 schreef:
En toch denk ik dat het ook een kwestie van opvoeding en gewenning is. Als je je paard in de winter inrijdt, kan ik me voorstellen dat je niet altijd kunt instappen (en werk je vaak toch eerst aan de longe). Maar er komt altijd een warmer seizoen waarin je je paard hierin kunt trainen.
Ik zou persoonlijk geen paard kopen van iemand waarvan ik weet dat het dier niet normaal is warmgestapt voor het rijden. Gewoon vanwege het slijtage gevaar en de 'klap' op de spieren. Ik vind dat het paard het moet leren om het geduld op te brengen om eerst relaxed in te stappen en dit moet - ook in de winter - aan een losse teugel kunnen. 's Winters is bijna ieder paard veel heter dan tijdens het warmere seizoen. 's Winters stap ik evengoed mijn paarden geruime tijd los maar als ze echt druk zijn, pak ik de teugels wat meer op. Wel laat ik ze in de stap al gehoorzaamheidsoefeningen doen waardoor ze dus met hun hoofd bij mij zijn....
Hetzelfde denk ik trouwens ook over de coolingdown....

Ik kies dan toch voor mijn eigen veiligheid en stap dan maar liever niet in hoor..
Bovendien haal ik mijn paarden vaak van het land als ik ga rijden, en vind ik het hele losstappen dan wat overdreven.

SelenaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 16:02

Koortje schreef:
Ik ga pas draven als mijn paard los en ontspannen is. De ene dag is dat na 10 minuten, de andere dag kan dat na een half uur zijn. Daar kijk ik niet voor op mijn horloge, het is een gevoelsmatige kwestie die je per paard aan moet voelen.

idd ik ook Knipoog Ik hou mn horloge er niet bij dat ik na een bepaalde tijd moet gaan draven. eerst lekker over de rug en als ze haar onstpant en naar beneden wil komen en lekker voorwaarts doorstapt dan ga ik pas draven. En dat heeft idd ook alles met gevoel te maken

Moon_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 21:26

Ik stap eerst ongeveer een kwartier tot half uur los en dan ga ik galoperen daar wordt ze lekker los van en daarna ga ik pas echt draven en aan het werk.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 09:39

Mariek87 schreef:
Bovendien haal ik mijn paarden vaak van het land als ik ga rijden, en vind ik het hele losstappen dan wat overdreven.
'
Helemaal eens - waar je dan veel meer aan moet werken is dat het paard z'n gedachten bij jou heeft en dat doe je niet per definitie in stap.

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 13:11

SisLeone schreef:
Als ik te lang laat stappen (langer dan 5-10 minuten) dan lig ik er echt af.

Lang leve de stapmolen!!!

Mijn paard komt veel in de molen. Gister riep een bezoekster van onze stal nog 'o wat zielig die paarden die maar rondjes moeten lopen' maar dat vind ik dus dikke onzin. Hoe meer beweging des te beter. Mijn paard gaat overdag al een poos in de molen. Als ik kom zet ik mijn paard aan de molen voor ik al mijn spullen ga pakken, dan zadel ik m op en doe ik oefeningen in stap - zeker tien minuten - en dan begin ik met loswerken in galop. Ik stap m zelf uit om m na het douchen weer in de molen te zetten. Ik heb genoeg blessures gehad dus geen haar op mijn hoofd die er aan denkt met een koud paard te gaan werken! Stappen is ontzéttend goed voor een paard, ook qua conditie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 20:28

flink overdreven 3 kwartier... als ik met mijn pony buiten ga rijden wil die als ik de plaats af ben al draven...het buitenritje is voor zijn plezier dus laat ik hem ook maar doen....hij gaat soms na 100 meter al een stukje (10 meter ofzo)galoperen. hij is nu 16 en met mij zowat klaar dus laat ik m lekker genieten van z'n leven

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 21:00

@ Lot, dat is idd makkelijk als je een molen hebt Haha!
Ik heb echter mijn paarden altijd aan huis staan, en helaas geen molen Knipoog

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 10:28

we hebben gelukkig ook een stapmolen en daar staat ie in. nou ja stapmolen..ze kunnen ook draven in dat ding want er zit een drafstand op.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 10:41

ik stap meestal ook 10 min los en daarna wat over gangen van draf - stap en andersom, lekker wat dieper en ronder zodat hij lekker over de rug komt. Zelfde met de galop.

Hij heeft wel het geduld om in te stappen echter soms is hij zo gek als een deur en levensgevaarlijk omdat hij dan van alles ziet, dan moet ik hem echt aan het werk zetten en dan niet in stap. Het is niet ideaal en ik stap liever in, maar soms gaat het gewoon niet. En dan denk ik ook van jij wilt zo nodig lopen? Dan zul je ook lopen totdat je er bij neer valt Haha!

Dyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 20:22

Skipper schreef:
ik stap meestal ook 10 min los en daarna wat over gangen van draf - stap en andersom, lekker wat dieper en ronder zodat hij lekker over de rug komt. Zelfde met de galop.

Hij heeft wel het geduld om in te stappen echter soms is hij zo gek als een deur en levensgevaarlijk omdat hij dan van alles ziet, dan moet ik hem echt aan het werk zetten en dan niet in stap. Het is niet ideaal en ik stap liever in, maar soms gaat het gewoon niet. En dan denk ik ook van jij wilt zo nodig lopen? Dan zul je ook lopen totdat je er bij neer valt Haha!

Idd, zo doe ik het ook! 10 min losstappen en dan wat overgangen maken. Heel ontspannen allemaal.

Iljar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 12:11

haha ja 3 kwartier is wel erg overdreven. 1 rondje stappen en dan begin ik al met rijden. Ik heb dat altijd al gedaan en nooit problemen mee gekregen met m'n paarden.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 16:20

Sammie schreef:
Een manegepaard is toch al los. Die hoef je niet 3 kwartier los te stappen.

Blond Verward

Waarom zou in godsnaam een manegepaard al los zijn, omdat er al 2 of 3x per dag aan m geplukt en getrokken word???

Maar 3 kwartier zal idd wel staan voor helemaal los, ook na draf en galop.Ik stap ze meestal 10-15 min en ga dan wel in draf en galop verder.