ENGGGGG....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 21:46

ik snap niet waarom je dan een
paard koopt en dan ook nog wel zon jong paard
koop dan een ouder ervaren paard
of neem les op manegepony's die je wel vertrouwd

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 23:51

Annetjuh schreef:
Gewoon doorzetten. Dat vertrouwen komt vanzelf wel. Knipoog Ga lekker buitenritjes maken en doe dingen met je paard, zo kunnen jullie elkaar beter leren kennen Lachen

Ik ben het wel met Annetjuh eens dat je moet doorzetten, jij en je paard moeten elkaar beter leren kennen. Maar die buitenritjes zou ik nog even mee wachten. Als dit jonge paard je angst voelt, kunnen er natuurlijk vervelende dingen gebeuren als je er mee in het verkeer rijdt.

Maar ik zou idd les nemen met je eigen pony, niet met een andere pony. Je zal zien dat je, als er iemand naast je staat, of iig bij je is, een stukje zelfverzekerder op je pony zit. Doorzetten hoor! suc6!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 15:57

Inderdaad les nemen ! En gewoon lekker ontspannen blijven, plezier hebben in het rijden. Breng genoeg tijd door met je paardje zodat er een wederzijds vertrouwen komt, dan wordt alles automatisch leuker! Had ik vroeger ook met me paardje omdat zij nogal een crossertje is Knipoog Les genomen en alles werd gewoon beter.

Zeker eens proberen!

Veel suc6

groetjes chipieke

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 13:30

Ik ken je probleem wel, ik heb het ook een hele tijd gehad maar bij mij is het eigenlijk vanzelf wel over gegaan. Je moet jezelf ook niet dwingen om met je paard in galop te gaan. Doe leker dingen waar je nu plezier in hebt en over een tijdje ben je zo vertrouwd met je paard dat je zonder problemen een galopje aandurft. Neem dus gewoon de tijd en geniet van de dingen die je niet eng vind, de rest komt vanzelf.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 14:33

Ik ken je probleem volkomen . Ik ben er nu zo goed als vanaf (roep niet e hard Lachen ).

Euhm, je moet gewoon les nemen, MET je eigen paard. Niet op 'manegeknollen' ofzo. Je hebt schrik met je eigen paard, niet met die manegeknollen. Ik heb ook les genomen met Olga, de eerste les zelfs weer aan de longe voor een stuk.

Het is gewoon belangrijk dat je het vrtrouwen terug krijgt. Dit duurt natuurlijk wel even. In het begin was het bij mij zelfs zo erg, dat als Olga haar oortjes naar voren deed en naar iets keek, ik mezelf al helemaal vastzette omdat ik bang was dat ze ervan door zou gaan.

Les heeft dus echt wel geholpen. Verder moet je ook veel poetsen enzo, in het begin had ik daar zelfs schrik van (jaja het lijkt meer en meer dat ikd acht dat Olga een mosnter was Bloos ). Maar dat schept ook meer en meer band met je paardje.

En wat ik ook altijd deed voor het rijden, een paar rondjes aan de hand stappen om te kijken wat ze deed enzo.
Mssn dom, maar dat hielp mij al veel. Dan kon ik kijken wat ze mssn 'enge' zou vinden en moest ik daar extra opletten dat ze het niet 'enge' vond:).

Maar het belangrijkste blijft toch les nemen met je eigen pony. Stap voor stap zal het beter gaan Lachen.

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 17:42

maaykuhhh schreef:
gewoon doorzetten! Haha! de pony voelt jou angst!
ik ben al ontelbaar vaak van verschillende paarden af gevallen, en ben nog nooi bang geweest. het kan namelijk altijd gebeuren he, het is en blijven dieren! Knipoog
gewoon veel met je paardje omgaan en veel oefenen!

idd Haha!

fidootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 10:57

Probeer voor jezelf een aantal doelen op een rijtje te zetten waarbij je steeds een stapje verder gaat dus bijv.
* eerst stappen aan de longeerlijn
* draven aan de longeerlijn
* los stappen
* los draven
* galoperen aan de longeerlijn
* kleine stukjes los galopperen nadat je aan de longeerlijn heb gegaloppeerd.

En probeer zo langzaamaan alles op te bouwen, neem hier wel de tijd voor en probeer vooral niet te snel te gaan.
Pas als je het voorgaande echt zonder angst doet weer een stukje verder gaan maar dan ook wel echt er voor gaan.
Ook als het uiteindelijk goed gaat, toch aan jezelf blijven werken door bijv. ook over balkjes te gaan stappen, draven en galopperen zodat je het vertrouwen in jezelf steeds groter kan maken.

De angst zal vanzelf weg gaan als je meer vertrouwen krijgt in je pony en hij zal veel makkelijker worden als hij jouw meer kan vertrouwen.
Het is een wisselwerking en je zal zien dat als je er de tijd voor neemt dat het echt wel goed komt.
En als het een dag echt niet lukt, geeft helemaal niet: morgen weer een nieuwe dag.

Ook op de grond veel met je paard gaan werken en daarin ook consequent met hem omgaan, dat helpt je ook met het rijden en het vertrouwen in elkaar.
Verwacht ook niet teveel van je pony want ook hij is jong en moet nog veel leren. Vaak begrijpt hij je gewoon niet en reageert hij heel instinctief.

Zorg in ieder geval voor goede instructie en dat er altijd iemand bij je is want dit kan veel steun geven.

Veel succes!!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 11:12

hai,

dit heb ik ook gehad hoor, toen ik mijn vorige pony inreed schoot hij er altijd vandoor en ik lag er altijd naast. ik kreeg blessures en mocht op een gegeven moment niet meer op hem rijden.

later reed ik op het paard van mijn broer, was eigenlijk nergens bang voor dus alles gewoon proberen. tot ik ging springen met haar, op het moment dat ze over de hindernis ging nam ze een scheinbeweging en ik lag er naast, zag niets meer en had een of andere zwarte waas voor mijn ogen.
ik ben er toen wel wat over heen gekomen kreeg toen mijn huidige pony. daar ben ik 1 keer mee onderuit gegaan en eigenlijk sinds die tijd durf ik niet in achterhoeken, ik ben er wel mee bezig, en de laatste tijden doet ze weer raar met sprongen en.d. het blijft natuurlijk wel wat eng , maar er over heen komen lukt vast wel Knipoog
ik denk dat je gewoon iemand nodig hebt die je ermee kan helpen, dat was namelijk bij mij ook het geval.

verder zou ik de raad van fidootje opvolgen Lachen

Heel veel succes!

BJuwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 12:12

tijd doet wonderen en neem les, daar kan je geholpen worden.