In galop met een Fries...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

March

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 22:51

Starbreeze schreef:
Galoppeerd ze in de wei wel? Waarschijnlijk wel, dus ze kan het wel. Je moet haar ook wel echt heel erg laten schrikken, de natuurlijke reactie van een vluchtdier is dat ze er echt hard vandoor gaan dan, en daar kun je dan even 'misbruik' van maken Knipoog

Jah in de wei galoppeert ze wel, het probleem is ook niet dat ze het niet kan, maar ze wil niet galopperen in de bak.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 09:56

Gemma schreef:
Jah in de wei galoppeert ze wel, het probleem is ook niet dat ze het niet kan, maar ze wil niet galopperen in de bak.

Ik denk dat het niet een kwestie is van niet willen, maar niet snappen!
Ze snapt de schakeling niet hulp=galop!
Dus je moet haar deze duidelijk gaan maken.
Ik heb zelf ook een fries. Toen ik hem aan het inrijden was, snapte hij de galophulp ook niet (logisch). Toen moest ik van mijn instructeur van stap naar galop. Toen dacht ik nog: dat lukt nooiiiiiiiiiiiiit, maar et lukte prima!
Die van mij heeft overigens een goede galop, alleen snapte ie toendertijd de hulp niet!

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 02:53

Hmmm, bij ons op stal stond een fries die niet in de linkergalop kon galopperen. Volgens mij hebben veel friezen last van galop problemen.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 09:34

Angeliek schreef:
Hmmm, bij ons op stal stond een fries die niet in de linkergalop kon galopperen. Volgens mij hebben veel friezen last van galop problemen.

Klopt.. om de galop onder het zadel AAN te leren. Als het euro-centje eenmaal gevallen is, kunnen ze het wel degelijk!

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 09:39

Toen ik met Lucien begon was hij 8 jaar en de linkergalop was hem nog steeds niet aangeleerd. Dat heb ik hem aangeleerd door te gaan draven en op het verkeerde been te gaan lichtrijden. Als je maar hard genoeg draaft, valt hij vanzelf in galop. Maar je hebt er wel een beetje de ruimte voor nodig.
Als het galopperen een paar keer is gelukt zal het steeds makkelijker gaan en kan je het vanuit een rustiger draftempo aan gaan leren.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:01

eveline_B schreef:
Toen ik met Lucien begon was hij 8 jaar en de linkergalop was hem nog steeds niet aangeleerd. Dat heb ik hem aangeleerd door te gaan draven en op het verkeerde been te gaan lichtrijden. Als je maar hard genoeg draaft, valt hij vanzelf in galop. Maar je hebt er wel een beetje de ruimte voor nodig.
Als het galopperen een paar keer is gelukt zal het steeds makkelijker gaan en kan je het vanuit een rustiger draftempo aan gaan leren.

Bij een fries moet je net niet zo hard mogelijk gaan draven om hem in galop te laten vallen!

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:04

Ben ik niet met je eens. Het kan wel helpen in de aanleerfase. Op deze manier ben ik tot nu toe met 4 friezen bezig geweest. Als je ze eenmaal in de galop krijgt, kan je het tempo steeds verder terugzetten. Ze hebben gewoon tijd nodig om sterker te worden.
Met Lucien ben ik een jaar bezig geweest om het voor elkaar te krijgen. De gewone manieren lukten allemaal niet, zelfs mijn toenmalige instructrice kreeg het niet voor elkaar. Maar met deze methode is het wel gelukt. Dus als andere methodes niet werken zou ik het vooral eens proberen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:42

Eerlijk gezegt heb ik nog nooit een fries met een galop probleem gereden, het is denk ik maar net hoe je het zelf aanpakt? Dat de een een betere galop heeft dan de andere geloof ik direct, maar als je kan aandraven, kan je ook aangalopperen als je bovenstaande adviezen opvolgt Knipoog

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:03

Met de antwoorden van Jnien en Starbreeze ben ik het helemaal eens. Blijft proberen vanuit een heel rustige drafje ineens de hulp voor galop te geven (je paard echt overvallen) en als ze dan ook maar de neiging heeft om een galopsprong te doen belonen en herhalen (wachten tot ze weer rustig is en heel goed opletten dat ze niet al wat sneller draaft). Het gaat er niet om hoeveel meter je galoppeert, maar dat ze de hulp eerst leert snappen. Probeer dus niet om als ze éénmaal in galop is haar erin te houden maar beloon haar en laat haar rustig terug naar draf gaan.

De tip van zo hard mogelijk draven kan ik absoluut niet plaatsen, dat is zeker niet de manier om het je paard duidelijk te maken.
Je bent ook altijd welkom om een keer een Friezentrainingsweek mee te doen op Academy Stal Bartels, dan wordt je een hele week begeleidt en kun je elke dag oefenen op de juiste manier.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 19:42

De vorige Fries die ik altijd reed, ging eerst ook niet in de galop. Dat hebben we haar kunnen aanleren door niet al te hard te draven, overdreven de hulpen te geven en een tikje in de hals. Na een tijdje had ze de smaak te pakken en op de buitenritten hebben we heel wat afgeraced.

Helaas is zij gestorven aan koliek en onze nieuwe merrie doet de galop niet. Ze is ook niet ingereden, daar zijn we nu mee bezig. Ik hoop dat ze het ooit nog wel gaat doen, want het is natuurlijk wel zo fijn Lachen

Ik ken trouwens wel een Fries die absoluut niet wil galloperen. Ze krijgen het haar maar niet aangeleerd. Met longeren doet ze het wel, maar wanneer iemand eropzit, vertikt ze het. Heel raar..

March

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 20:53

horseyfries schreef:
Met de antwoorden van Jnien en Starbreeze ben ik het helemaal eens. Blijft proberen vanuit een heel rustige drafje ineens de hulp voor galop te geven (je paard echt overvallen) en als ze dan ook maar de neiging heeft om een galopsprong te doen belonen en herhalen (wachten tot ze weer rustig is en heel goed opletten dat ze niet al wat sneller draaft). Het gaat er niet om hoeveel meter je galoppeert, maar dat ze de hulp eerst leert snappen. Probeer dus niet om als ze éénmaal in galop is haar erin te houden maar beloon haar en laat haar rustig terug naar draf gaan.

De tip van zo hard mogelijk draven kan ik absoluut niet plaatsen, dat is zeker niet de manier om het je paard duidelijk te maken.
Je bent ook altijd welkom om een keer een Friezentrainingsweek mee te doen op Academy Stal Bartels, dan wordt je een hele week begeleidt en kun je elke dag oefenen op de juiste manier.

Mjah dat doe ik verder ook wel zeg maar, als ze het WEL doet belonen enzo. Maar eigenlijk komt ze niet veel verder dan een paar sprongetjes. En die tips van met de zweep dat is helemaal niks want zodra ze ook maar een zweep ziet wil ze helemaal niks meer, dan is ze helemaal in paniek dus dat is echt GEEN optie

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:26

Dan kun je je al afvragen WAAROM ze daardoor zo in de stress schiet en proberen haar wat te desensibiliseren door af en toe een klein springzweepje mee te nemen en er niets mee te doen of juist mee te aaien en snoepjes geven zodat ze die zweep niet als iets bedreigends leert ervaren.
Misschien heb je zelf niet de ervaring die nodig is om een paard dit te leren en kun je iemand in je omgeving die goed kan rijden vragen om haar te leren galopperen zodat je kan "narijden"?

March

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 21:54

horseyfries schreef:
Dan kun je je al afvragen WAAROM ze daardoor zo in de stress schiet en proberen haar wat te desensibiliseren door af en toe een klein springzweepje mee te nemen en er niets mee te doen of juist mee te aaien en snoepjes geven zodat ze die zweep niet als iets bedreigends leert ervaren.
Misschien heb je zelf niet de ervaring die nodig is om een paard dit te leren en kun je iemand in je omgeving die goed kan rijden vragen om haar te leren galopperen zodat je kan "narijden"?

Een zweep is niet eng zolang ik niet met haar bezig ben. Ben ik aal het longeren of rijden dan is de zweep eng. Hou ik op met longeren dan kan ik haar gewoon 'aaien' met de zweep. Zodra ik de zweep heb en ze weet dat ik hem heb is ze al in paniek en kan ik niks meer met haar. En mjah, en bang paard kan je niks leren...

Wat ervaring betreft, ik heb wel eerder twee paarden gereden die eerst ook niet wouden/konden galopperen en ik heb die paarden het ook kunnen leren, dus het zou nu ook moeten kunnen maar het lukt niet echt (echt niet dus Knipoog )