Als je een Z-pony hebt, is het makkelijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 10:11

runningkawa schreef:
Heb nog nooit iemand aan het rechteroor zien trekken om een travers te rijden Tong uitsteken

Haha!:D

Denk dat dat toch ook wel aan het paardje zelf ligt. Ik ken een pony, had geloof ik ook Z ofzo gedressuurd, en de ruiter van dat paardje had er veel problemen mee, en heel vaak dat het niet lekker ging enzo, die hebben echt aan elkaar moeten wennen, echt een moeilijk paardje. Maar zo ken ik ook een pony die ook hoog heeft gelopen, en toen ik er een keer op zat, kon ik meteen toen ik erop stapte een M proef rijden bij wijze van, die liep meteen in wedstrijdhouding.

En het ligt ook natuurlijk aan de ruiter zelf, je rijd toch weer anders als die vorige eigenaar, maar als het klikt en je hebt begeleiding, lijkt het mij wel veel makkelijker, omdat je hem niet alles meer aan hoeft te leren, omdat hij het al goed kent. Dan heb je toch wel een streepje voor, lijkt me.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 10:15

Ik heb een tijdje op een Z paard gereden, al was dat volgens mij wel heel lang geleden, dat hij Z liep Tong uitsteken

Maare, makkelijker? Neuh niet echt hoor! Een beetje wel, maar niet dat je hem zo weer een Z proefje kon laten lopen met jou erop.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 10:22

Makkelijk misschien niet, dat is paardrijden toch nooit. Haha!
Maar zeker wel makkelijker. Je hebt gewoon een voorsprong.

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 10:24

kimmy schreef:
Bij een Z pony zitten alle knoppen er al op. En jij moet die zien te vinden. Met geen goede inwerking van ruiter / amazone zal het paard het niet doen.

OK dan! mee eens

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 10:35

Kijk het zal natuurlijk niet in een klap allemaal makkelijk zijn, je zult toch de knopjes eerst moeten vinden. De knoppen zitten er echter al wel op en daarom deel ik de mening van RK. Met een groen paard zal het waarschijnlijk meer tijd en moeite kosten om vorderingen te maken Knipoog Simpelweg om het feit dat het paard het in principe al kan en de ruiter nog moet leren, met een groen paard en een beginnende ruiter zijn er natuurlijk 2 partijen die nog moeten leren Knipoog

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 10:38

Daarbij heeft een groen paard zijn balans nog te vinden en zijn spieren op te bouwen. Zonder een goede inwerking doet een groen paard het al helemaal niet.

anke2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 10:44

runningkawa schreef:
ben ik dan 1 van de weinige die denkt als je goede les hebt dat het wel makkelijker is?
niet dat je niks hoeft te doen, maar ga een groen paard maar eens alles leren, dat duurt echt langer als je dat zelf nog nooit gedaan hebt.

verder knopjes zoeken?
Bijna iedereen leert toch op dezelfde manier die dingen aan.
Heb nog nooit iemand aan het rechteroor zien trekken om een travers te rijden Tong uitsteken

ik denk dus wel dat je in je voordeel bent, maar niet zoveel dat je er nu elke keer de 1e prijzen door wegsleept Lachen

Ik denk dat ook hoor. Tuurlijk doet een Z paard het niet allemaal vanzelf, maar als de ruiter de juiste hulpen geeft zal een Z paard de oefeningen makkelijker doen dan een groen paard, simpelweg omdat hij ze al eens gedaan heeft en weet hoe ze moeten. Natuurlijk moet je 'de knoppen'dan wel vinden, maar als jij de juiste hulpen geeft lijkt het mij inderdaad ook logisch dat je pony de oefeningen juist uitvoert. Een groen paard moet je die oefeningen en alles zelf leren. Dus als je goed les krijgt denk ik wel dat rijden makkelijker op een Z paard makkelijker gaat dan op een groen paard.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 13:13

Ik ben het ook met bovenstaande eens. Het is alleen wel vervelend als een paard oefeningen ooit niet helemaal goed heeft aangeleerd. Zie het er dan maar weer uit te krijgen.

En bovendien zijn er een hoop Z paarden die wel makkelijk na te rijden zijn. Als je goede begleiding hebt is het makkelijker om knoppen te vinden dan ze erop te zetten.

Ik rij momenteel op een ex-springpaard. Heeft in een grijs verleden Z gelopen. Ik ben absoluut geen springtalent maar ik kan hem ondersteboven en achterstevoren voor de hindernis plaatsen, hij redt ons er altijd met veel enthousiasme uit.

Of ligt het met springpaarden weer anders?

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 13:38

je bent natuurlijk de anderen al één stap oor,jij moet het nog leren,maar je pony kan het iig al!
da;s toch net iets makkelijker dan dat je het allebei nog moet leren!

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 13:53

ik heb zelf 2 jaar een Z2 pony gehad,
deze was ook al 2x eerder Z2 geweest

maar man wat een werk,
ik kreeg ook opmerkingen hoor, ja jij hebt een Z pony, logisch dat je kunt winnen. Dan zei ik, nou ga je gang, ga er maar opzitten, en kijk maar eens hoe simpel het is...

Dat meisje was er snel van op terug gekomen, toen de pony na 10 minuten eindelijk zijn neusje wat liet zakken, i.p.v. sterren-kijken

Het was een drie-kwart arabiertje, hoge staart implant, korte rug...
moeilijk om dat rond te krijgen. en elke pas erbij zijn, een pas genieten kon niet, want dan was ie er weer uit

okai, de L reed ik op me sloffen, lekker beetje leuten aan de kant met mensen, beetje om me heen kijken, ohja gebroken lijntje, nou vooruit..

en toch 170 punten halen.

maar daarna hielt het wel op hoor, als het beesie aan het werk moest
moest ik ook hard werken, het heeft me een jaar gekost ( met uitstekende begeleiding) om hem echt voor mezelf te hebben, dat ie voor mij werkt en elke pas van mij was, en dan nog niet eens altijd.

Tuurlijk is het dan wel stiekem genieten Bloos
maar ik heb eigenlijk het hele rijden wel van hem geleerd.
Als er echt werkelijk knopjes op zaten, en hij werkelijk alles kado gaf, had ik er nisk aan gehad.

maar nu was het een uitstekende leer pony! OK dan!
amondi: dankjewel dat je het me soms zo moeilijk maakte Pling
dus, laat ze kwebbelen....

En leerse Lachen veel rijplezier

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 14:10

Het ligt er een beetje aan, of dat paard door zijn vorige eigenaar een beetje fatsoenlijk gereden is. Met een hoop gefruts en gepluk kan je nog heel aardig in het Z komen, dus dat zegt verder niets.
Iedere ruiter rijdt weer anders dus zal je paard ook aan jou moeten wennen. Als de vorige ruiter hem beroerd heeft gereden, kost je dat waarschijnlijk behoorlijk wat moeite om hem te corrigeren, vooral als hij wat ouder is. Het paard kent niet alleen de Z-oefeningen, maar ook álle truukjes om onder het werk uit te komen. Hij is door ervaring gewoon niet meer zo neutraal als een jong paard.
Dat heeft als voordeel dat je er misschien niet meer zoveel aan kan verpesten (als bij een jong paard) en dat je, als hij goed gereden is, veel van hem kan leren. Maar als hij NIET goed gereden is (of in ieder geval niet zoals jij rijdt, of dat nu beter is of niet), zit jij met de gebakken peren en valt hij hoogstwaarschijnlijk erg tegen.
Bovendien; een slechte ruiter is op een "Z-paard" nog steeds een slechte ruiter en dat kan dan juist duidelijk naar voren komen...

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 14:23

dat is waar ronja, die van mij was gelukkig uitstekend gereden
maar kende echt wel alle truukjes, hij was al wel 15 toen ik hem kreeg.
( toch schatte mensen hem op het eerste gezich zo'n 6 jaar)

maar hij kende echt wel alle truukjes om onder het werk uit te komen

ag het was een lieverd Bloos *LOL*

Marsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 14:59

runningkawa schreef:
ik denk dus wel dat je in je voordeel bent, maar niet zoveel dat je er nu elke keer de 1e prijzen door wegsleept Lachen

Nou, een meisje van ons bij de club die wilde graag wedstrijd rijden. Ze hadden al een pony maar die was al wat ouder en niet helemaal goed meer voor wedstrijden. Dus kochten de ouders een andere pony voor haar erbij, die had al M/Z gelopen. 20 Juni had ze haar eerste wedstrijd. 2 x 1e prijs en 4 wp. Volgende wedstrijd; weer 2 x 1e prijs met 5 wp. Toen in Steenderen 10/11 Juli ofzo; 2 x 1e prijs met 4 wp.......In de B is dat dan, maargoed we zien wel hoe ze het in de L maakt.......

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 16:31

tja misschien zit het wel tussen je oren! het is makkelijk om als buitenstander te zeggen dat jouw pony toch al Z heeft gelopen!! ergens is dat waar, de een zal sneller de klik met de pony hebben gevonden dan de ander!

het is voor iedereen anders. ik zelf(en dat zeg ik eerlijk!) ben opgegroeid met het idee dat het knapper is om met een vuilnisbak die nog nooit wat heeft gedaan een prestatie te leveren dan dat je pony onder je kont krijgt die die dingen allemaal al kent!!

als buitenstaander is het altijd makkelijk om je bek open te trekken Bloos ik vind het opzich ook wel...dat als je een onder je kont hebt die hoog niveau heeft gelopen dat het wat sneller gaat. ik heb het hier niet over makkelijk!

maar voor jou.....trek het je niet aan wat andere zeggen! die verhalen zul je altijd hebben! as jij maar tevree bent en lol hebt in de paarden!! dat kan niemand van je afpakken!! OK dan!

YellyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 17:02

De ruiter moet natuurlijk alle knoppen kunnen bedienen. Dat is ook een kunst. En als je op een paard rijdt die hoger loopt dan jij, kan je er weer wat van leren. Dat is ook erg leuk. Makkelijk is het niet, maar wel makkelijkér..vind ik. Heel veel succes verder, en vooral plezier met je paard!! Lachen

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 17:05

Ik denk dat t voor n deel wel makkelijker is jah.. de knoppen zitten er al op. je moet wel weten waar ze zitten en niet elke ruiter kan dat (al zat k laatst op een paard wat de passage kon.. heb k nog nooit gedaan.. en met wat uitleg deed ie het zo....)

Een jong/groen paard moet je alles nog leren, de knoppen er nog opzetten. Ik denk dat dat lastiger is dan de knoppen zoeken op een z-paard..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 17:07

je eerste pony een Z pony is juist heel leerzaam,daarna vind ik het persoonlijk leuker en knapper om een groen dier in de wedstrijden te rijden met winst
eerlijk is eerlijk, een Z pony doet een oefening eerder dan een pony die de oefening nog nooit kent.. maar das mijn mening

daarnaast heb je Z en Z veel pony's die Z hebben gelopen, hoeven ook niet in de wins hebben gelopen, en kunnen dus alle oefeningen erin gefrutseld zijn , zonder dat ze de oefeningen perfect lopen ..
als je maar vaak genoeg op concours gaat kom je vanzelf in de Z terecht...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 18:00

runningkawa schreef:
ben ik dan 1 van de weinige die denkt als je goede les hebt dat het wel makkelijker is?
niet dat je niks hoeft te doen, maar ga een groen paard maar eens alles leren, dat duurt echt langer als je dat zelf nog nooit gedaan hebt.

verder knopjes zoeken?
Bijna iedereen leert toch op dezelfde manier die dingen aan.

Mee eens. Een groen paard opleiden duurt lang, en als je alles zelf ook nog moet leren is het maar de vraag of het lukt. Met een paard dat alles al kan hoef jij alleen nog maar het juiste te leren.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 19:08

K denk juist dat het moeilijker is om een Z-pony te rijden als je dat nog nooit gedaan hebt. Als die pony heel goed voor de hulpen is, en je hebt net je been een beetje verkeerd, ga je al van die rare figuren maken, ikke tenminst Haha! Bloos! . Maar als je goede begeleiding hebt, zal dat wel meevallen en scheelt het idd werk om knopjes te maken, maar om ze te vinden kost toch ook wel tijd.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 19:31

Woodstock schreef:
K denk juist dat het moeilijker is om een Z-pony te rijden als je dat nog nooit gedaan hebt. Als die pony heel goed voor de hulpen is, en je hebt net je been een beetje verkeerd, ga je al van die rare figuren maken, ikke tenminst Haha! Bloos! . Maar als je goede begeleiding hebt, zal dat wel meevallen en scheelt het idd werk om knopjes te maken, maar om ze te vinden kost toch ook wel tijd.

Als je op een groen paard je benen een beetje verkeerd legt, kunnen er veel ergere dingen gebeuren en kost het sowieso nog meer tijd Haha!
En begeleiding heb je sowieso nodig of je nou op een groen paard zit of eentje waar alle knopjes al op zitten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 21:16

loutje schreef:
Tuurlijk merk je het verschil...
Maar ik moet hier keihard voor trainen.....
En dan zijn zulke opmerkingen niet altijd terecht!
En idd de knoppen zitten erop, maar die moet je er wel zien uit te rijde Haha!

het is alleen wel eenvoudiger dan met een groene pony, waarmee ik niet zeg dat het makkelijk is. Maar als jij het correct doet, voert je pony het uit, want die kent de 'trucjes' al, itt een pony die het nog moet leren.

En blij mee zijn, je hebt een gouden kans om zo dingen goed te leren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 21:19

als je het niet correct doet wordt je ook ongenadig afgestraft Haha! Haha! Haha! Haha!

en daarom leer je er zo veel van........ mits je er natuurlijk vanuit gaat dat de pony alleen maar doet wat je van m vraagt en dat als het niet goed gaat het eigenlijk alleen maar aan jou kan liggen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 21:27

en dan maak ik ook nog onderscheid tussen de echteknopjes pony's en paarden, die al honderd keer naar het Z zijn gereden door weer een andere ruiter Knipoog vooral met springen zie je die veel en die precies weten hoe het allemaal moet als jij nou mooi blijft zitten zorg ik wel dat we erover komen en een pony/paard dat ook ooit een keer Z geweest is.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 21:49

Lielle schreef:
Citaat:
vooral met springen zie je die veel en die precies weten hoe het allemaal moet als jij nou mooi blijft zitten zorg ik wel dat we erover komen

Zo eentje rij ik nu.

Springen is gewoon een kwestie van de juiste hindernis aanwijzen, hand voor je ogen, zorgen dat je stevig zit en wachten tot je weer geland bent Haha!

"Hou je mond nou maar meisje, ik regel dit wel" Aldus paardlief

loutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-04 22:04

Hallo,
Bedankt voor jullie reacties....
Ik vind ze allemaal erg leuk en fijn!
Mijn pony is zeer goed aangereden, en tot nu toe loopt het allemaal erg goed met ons...
Ben erg tevreden over m (ben er toevallig net met springen afgevallen, maar ik stond meteen weer op ff kijken natuurlijk hoe mn paardje eraan toe was ....waarschijnlijk is mn vinger ffies uit de kom geweest, doet nu nog wel een beetje pijn maar het gaat wel weer )