runningkawa schreef:Heb nog nooit iemand aan het rechteroor zien trekken om een travers te rijden
:DDenk dat dat toch ook wel aan het paardje zelf ligt. Ik ken een pony, had geloof ik ook Z ofzo gedressuurd, en de ruiter van dat paardje had er veel problemen mee, en heel vaak dat het niet lekker ging enzo, die hebben echt aan elkaar moeten wennen, echt een moeilijk paardje. Maar zo ken ik ook een pony die ook hoog heeft gelopen, en toen ik er een keer op zat, kon ik meteen toen ik erop stapte een M proef rijden bij wijze van, die liep meteen in wedstrijdhouding.
En het ligt ook natuurlijk aan de ruiter zelf, je rijd toch weer anders als die vorige eigenaar, maar als het klikt en je hebt begeleiding, lijkt het mij wel veel makkelijker, omdat je hem niet alles meer aan hoeft te leren, omdat hij het al goed kent. Dan heb je toch wel een streepje voor, lijkt me.

Simpelweg om het feit dat het paard het in principe al kan en de ruiter nog moet leren, met een groen paard en een beginnende ruiter zijn er natuurlijk 2 partijen die nog moeten leren 

ik vind het opzich ook wel...dat als je een onder je kont hebt die hoog niveau heeft gelopen dat het wat sneller gaat. ik heb het hier niet over makkelijk!
. Maar als je goede begeleiding hebt, zal dat wel meevallen en scheelt het idd werk om knopjes te maken, maar om ze te vinden kost toch ook wel tijd.