ïn balans om oefeningen te doen of oefeningen doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat acht jij waar?

Eerst werken aan een goede balans, dan oefeningen
25 (29%)
Oefeningen helpen om een goede balans te krijgen
59 (70%)

Totaal aantal stemmen: 84

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 12:14

whoooo
easy
denk dat vele die hier in dit topic reageren heel goed weten wat rechtrichten is

En rechtrichten doe ik itt de both met m'n benen ipv m'n handen
Dus niks 1 hand hoger en dat soort ongein
rechtrichten doe je van achter, niet van voor.
en als jij de bolling uit je paard wilt rijden zal hij moeten begrijpen wat het betekend als je 1 been daarvoor gebruikt (eenzijdige beenhulpen)
En hoe leer ik een grasgroen paard na een tijdje aan wat 1 zijdige beenhulp is, door een pasje te wijken (dan heb ik het niet over 10 meter)
pasje schoudervoor, zodat je het zwakke achterbeen onder leert treden.
met alleen mar rechtuit huppelen, zal hij nooit daarin sterker worden en zich daar goed en recht leren dragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 12:15

Bets schreef:
Het probleem is dat veel mensen niet eens weten wat rechtrichten is.... jammer genoeg.

Ik weet het wel hoor Knipoog.

Het kan geen kwaad om de verschillende inzichten te lezen en te bezien in combinatie met de praktijk.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 12:21

hihihihi, ik ben heel blij dat ik dankzij mijn instructrice nu eindelijk leer voelen wanneer een paard recht is en wanneer niet... Dat is iets wat ik pas sinds november heb geleerd te voelen terwijl ik toch al zo'n 12 jaar pony Haha! heb gereden... Hoe goed je het kunt voelen verschilt voor mij van paard tot paard. Ben er nog niet helemaal achter hoe dat komt...

Misschien dat iemand mij dat kan uitleggen?
Laatst bijgewerkt door joyce B op 19-07-04 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 12:24

runningkawa schreef:
whoooo
easy
denk dat vele die hier in dit topic reageren heel goed weten wat rechtrichten is

En rechtrichten doe ik itt de both met m'n benen ipv m'n handen
Dus niks 1 hand hoger en dat soort ongein
rechtrichten doe je van achter, niet van voor.
en als jij de bolling uit je paard wilt rijden zal hij moeten begrijpen wat het betekend als je 1 been daarvoor gebruikt (eenzijdige beenhulpen)
En hoe leer ik een grasgroen paard na een tijdje aan wat 1 zijdige beenhulp is, door een pasje te wijken (dan heb ik het niet over 10 meter)
pasje schoudervoor, zodat je het zwakke achterbeen onder leert treden.
met alleen mar rechtuit huppelen, zal hij nooit daarin sterker worden en zich daar goed en recht leren dragen.

Ho ho je praat even voor jezelf en niet voor mij, ik heb duidelijk boven gezegd dat ik als voorbeeld heb gegeven dat ik ook schouder voor doe om paard recht te richten op binnehoefslag op linkerhand als het een rechtsgebogen paard is... inderdaad om binnenachterbeen eronder te zetten ja. Maar dat is indien het paard been extreem erbuiten zet. Anders stuur ik hem naar buiten. Ik heb ook gezegd dat de motor van achter zit. En ik het paard ook actief rijd en rechtricht. Maar het is afhankelijk hoe ver paard scheef is.
En dat het in deze topic veel mensen zijn die weten wat rechtrichten, dat kan, maar er worden niet voor niets jonge paarden tussen de 3 en 6 die al op slachtbank terecht komen omdat ze verkeerd gereden worden.
Maar ik heb gelukkig dan ook geen problemen met rijden van mijn paard. Maar ik vind zo jammer dat ik gewoon het uit wil leggen wat hiermee bedoeld word en dat ik min of meer aangevallen word.
Tuurlijk gebruik ik benen maar een lichte kuitdruk en jonge paarden hoeven bij mij nog niet te kunnen wijken, die probeer ik eerst te sturen en actief voorwaarts te rijden, maar wil niet zeggen dat ik niet goed vind dat je jonge paarden actief maakt aan eenzijdige beenhulp. Maar ik heb een andere weg gevonden, DAT is wat ik ermee wil zeggen, kom op zeg er zijn zoveel wegen naar Rome.

Tevens kan het zeker geen kwaad om verschillende inzichten te lezen en te bezien in combinatie.... ben ik het ook mee eens en sta er zeker ook voor open....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 12:35

Ik praat voor mezelf, doe ik altijd Haha!

en als jij wel Sb doet, doe je toch ook oefeningen, wat aqua bedoeld?
En natuurlijk rij je een paard aktief naar voren, dat is idd van dag 1 tot je gp bent Haha!
en jonge paarden op de slachtbank heb ik gelukkig geen gereden en dat terwijl ik wel een pasje wijk Haha!

En aangevallen, waar?
er word gewoon van alle kanten verteld hoe wet doen en over gediscusieerd, als je dat aanvallen vind, oke, wat je wilt Lachen
maar de both is niet de enige die leert rechtrichten, ik heb gelukkig alleen maar les gehad, waarin dat als eerste aanbod kwam, want zonder recht paard kun je niks.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 12:42

Ik zeg ook niet dat Antoine de enige is op de wereld die paarden kan rechtrichten (ik geef dan ook een voorbeeld). IK heb er alleen wel baat bij. Ik geef ook mijn mening Haha! en bij mij helpt het wel maar ook bij anderen gelukkig Schijnheilig . En dat is wat ik ook zie, want ik bekijk ontzettend veel combinaties overal waar ik kom. Ik pas niet altijd het schoudervoor toe, dat is wat ik zeg, het is afhankelijk hoe scheef paard is. Maar ik begin ga ik zoals ik beschreven heb juist paard van zijn been afzetten door middel van (contra)stelling en later op andere kant kan het zijn door middel van terug sturen naar lijn waar ik hem wil hebben of als paard binnenbeen ver buiten massa zet dmv schoudervoor. Maar niet altijd. Cool

En dat laatste ben ik helemaal met je eens: zonder een rechtgericht paard kun je niets! En als paard niet rechtgericht is kom je gegarandeerd in de problemen OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 12:46

wat ik persoonlijk een nadeel van contra stelling vragen bij een jong paard, is dat ik dan voor mijn gevoel teveel aan zijn mond zit. Omdat ze het anders nog niet snappen.
Ik heb daar een gruwelijke hekel aan.
En als ik dan bv foto's van de both zie, zie ik binnenhanden omhoog, flink die buitenteugel eraan.
Imo, is dat niet nodig, en kun je veel minder met hand, maar veel meer met been.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 12:53

Bij jonge paarden hoef je vaak nog niet contrastelling te vragen omdat die nog niet extreem scheef zijn. Maar meer stuurwerk van maken. Kijk ik rij in begin al veel op binnenhoefslag omdat je vaak bij jonge paarden ziet (als ik naar andere jonge paarden kijk die veel over hoefslag gereden zijn) dat ze makkelijk gaan "plakken"aan bakrand. Dus ik probeer ze al gelijk in begin op hun eigen benen te laten lopen en niet afhankelijk te maken van die bakrand. Dus word het stuurwerk bij jonge paarden ook niet zo erg meer. Tuurlijk zijn ze vaak nog zwak en slingeren wat, oke dat moet ook kunnen, maar ik zit dat ook niet te rukken en te plukken.
Dat moet je ook niet doen bij jonge paarden, daar bereik je niets mee. Juist een rustige en stille hand is beste, maar je mag best je hand wat openen (van de hals af zetten en weer rustig terug brengen) dat bedoel ik eigenlijk.
Hoge handen is alleen van toepassing indien paard op voorhand wil vallen en dat is vaak bij HKO-ers het geval. Om ze van de voorhand af te krijgen gebruikt de Bodt dat. Maar anders is dat absoluut niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 12:58

Ik vind juist jonge paarden echt scheef (oudere natuurlijk ook als er nooit aandacht aan gegeven is, maar ik mag hopen van wel)
En de hand van de hals af doe ik ook bij de jonkies. Wel ondersteund met been, om ze recht te krijgen (1 zijdig, wat ze wel geleerd moet zijn wat dat betekend). Zowel op als naast de hoefslag.
Maar bv meer van die voorhand afkrijgen heb ik toch echt geleer met been, zelfde hand als altijd.
dat vind ik meer tijdelijke oplosmiddeltjes dan echte.
ik zie je al met je handen zo ongelijk de proef in komen.Lachen
En als die ruiters het zo geleerd is, dan leren die toch nooit een paard vanachteruit van die voorhand af te lopen?
daarom zet ik bij zoiets mijn vraagtekens Lachen

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 13:01

Ha ha die hko-ers komen dan nog niet op wedstrijd uit zo hoor. Die zijn nog in de leer..... Dus die proef blijft wel even bij thuis oefenen tot het niet meer ter sprake is hoor en dat je je handen niet meer hoog hoeft te houden. (Tenminste ik ga zo niet op wedstrijd.... en ik doe dat ook niet meer maar heb het wel paar weken moeten doen)
Ja natuurlijk moet het in samenhang van achteruit, maar het is TER VOORKOMING van dat paard op voorhand gaat vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 13:03

Hoe bedoel je ter voorkoming?

En volgende snap ik ook ff niet
je leert je paard af om op de voorhamd te lopen, door je hand omhoog te brengen.
maar hoe ga je vandaaruit verder dat je je hand weer op de gewone plaats kunt houden, zonder dat je paard dan weer op de voorhand loopt?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 13:15

Bij hko-ers is bijna altijd het geval dat ze op voorhand willen lopen, met hoofd laag naar beneden omdat ze gezien hebben dat bepaalde bekende amazones/ruiters dat ook doen. Maar geen erg in hebben gehad dat paarden scheef geraakt zijn en dus als gevolg hko. Die paarden moeten juist in begin enorm naar voren gereden worden (drang) en vervolgens de handen hoog zetten zodat als paard toch maar een kans ziet om weer laag te gaan lopen met hoofd om op voorhand te willen vallen (omdat ze dat zo geleerd hebben en dus het als een gewoonte hebben aangeleerd) dit dus te voorkomen. Als berijder net even vergeet om de drang juist onder controle te houden en dus even vergeet, dan kan het paard niet op voorhand vallen doordat de ruiter het paard de neus vooruit rijd en oren zo hoog mogelijk (dus paard loopt helemaal met hoofd in de lucht zeg maar, dus dat ziet er even niet uit.... maar dat komt vanzelf goed) want ondertussen kan paard dan wat makkelijker de achterhand naar voren plaatsen (wat dus ook vaak geval is dat achterhand te ver erachter zit en niet onder de massa) en beetje bij beetje paard andere houding aan gaat nemen. Zo blijven ze niet rijden, want als de achterhand na verloop van tijd (zeg maar paar weken) beter eronder komt, zal paard zichzelf beter gaan dragen door de buikspieren goed aan te spannen en rug ontspannen, kan de aanleuning op orde komen en dergelijke... (wat we hierboven allemaal beschreven hebben in orde komen) en zal paard ontspannen genoeg blijven zodat hij niet meer wil zakken uit zichzelf en kun je je handen gewoon op normale hoogte houden.

Probleem vaak is dat de drang niet voldoende is geweest en daardoor paard met hoofd naar beneden gereden is zonder dat de achterhand goed geactiveerd is. Dus de motor zit van achteren maar als die niet goed werkt of aan werk is gezet.... kan dat fout gaan.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 18:46

Lovely schreef:
En HOE dacht je dat paard recht te richten als je geen oefeningen mag rijden???

Is het weer grote-onzin-op-bokt-maandag ofzo??

ik geloof eerder dat het een ik-ben-met-het-verkeerde-been-uit-bed-gestapt-dag was?? Haha! ik kan mij vergissen maar in je 1e twee posts klinken wat sarcasme doorheen??

Ik heb ook voor de eerste optie gekozen. punt 1 omdat Gam en ik nog niet aan de genoemde oefeningen (schoudervoor, binnenwaarts etc.) toe zijn maar wel aan de balans werken door simpele oefeningen (voltes, rechtuit etc.) te doen. Dus het kan heus wel Lovely!!

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 18:58

Hangt ervan af welke oefeningen!

Er zijn oefeningen die helpen de balans te zoeken.
Maar voor andere oefeningen moet de goede balans er al zijn.

Ik vind de oefeningen in de B en L1, of oefeningen die daar gelijkwaardig aan zijn, geschikt om de balans te vinden.
Voor de dingen in het M en hoger, plus alle oefeningen die meer onder die categorie vallen, moet er al een juiste balans zijn.
L2 zit er een beetje tussenin naar mijn mening.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 18:59

ik vind:

eerst het paard op eigen benen later lopen
dan oefeningen om de balans te versterkten
en dan omdat de balans er is, de oefeningen uitbreiden Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 19:11

Locanda schreef:
Hangt ervan af welke oefeningen!

Er zijn oefeningen die helpen de balans te zoeken.
Maar voor andere oefeningen moet de goede balans er al zijn.

Ik vind de oefeningen in de B en L1, of oefeningen die daar gelijkwaardig aan zijn, geschikt om de balans te vinden.
Voor de dingen in het M en hoger, plus alle oefeningen die meer onder die categorie vallen, moet er al een juiste balans zijn.
L2 zit er een beetje tussenin naar mijn mening.

ja zoiets idd
pasje wijken word daarom ook al in de L1 gevraagd.
Dit omdat reageren op 1 zijdige beenhulpen nodig zijn wil je een paard netjes in balans , recht krijgen.
En met een paar pasjes wijken kun je zien of hij dat idd ook kent en goed op reageert Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 21:25

as usual Haha! Haha! Haha! Haha!

ben ik het weer eens compleet met RK eens..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:32

Doe nie so saaaai
Zijn we weer achter elkaar hobbelaars...Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 12:04

Pellie schreef:
ik geloof eerder dat het een ik-ben-met-het-verkeerde-been-uit-bed-gestapt-dag was?? Haha! ik kan mij vergissen maar in je 1e twee posts klinken wat sarcasme doorheen??

Ik heb ook voor de eerste optie gekozen. punt 1 omdat Gam en ik nog niet aan de genoemde oefeningen (schoudervoor, binnenwaarts etc.) toe zijn maar wel aan de balans werken door simpele oefeningen (voltes, rechtuit etc.) te doen. Dus het kan heus wel Lovely!!

Wat versta je onder "balans"???

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 21:05

Lovely schreef:
Wat versta je onder "balans"???

evenwicht.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 21:36

Ik heb ook voor het eerste gekozen, mijn paard loopt nu redelijk in balans
galop is nog wat minder, dat hebben we gedaan door veel op de binnen hoefslag te rijden zodat hij niet aan de bakrand kan gaan hangen.
Veel voltes rijden zowel het sluiten en openen van voltes en pasjes wijken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 21:40

de eerste twee drie keer dat ik op een paard zit gaan we alleen stukken rechtuit waarbij ik m probeer zo min mogelijk te belasten, zodat ie een beetje kan wennen aan het gewicht van de ruiter en wat dit doet met zn balans, en dan ligt het aan het paard en hoe die het oppakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 23:37

Pellie schreef:
evenwicht.

Wat versta je precies onder "evenwicht"??? Zolang hij op zijn pootjes blijft is er al sprake van een zeker evenwicht, daarom ben ik best benieuwd wat jij er precies onder verstaat, dan begrijp ik ook wat je bedoelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 08:19

Ik krijg hier sterk het vermoeden dat er zondag weer wat mensen naar een clinic van Antoine de Bodt zijn geweest, vervolgens het licht hebben gezien en dat nu proberen te verkondigen Haha!

Ik geloof dus niet in van die zwart-wit stellingen. Wat versta je onder balans? Wanneer is die goed? Een paard dat perfect in balans is kan piafferen Clown.
In de training werk je voortdurend aan balans en rechtrichten. Rechtrichten gaat verder dan binnenhoefslag en A-C lijn rijden maar ik geloof dat dat bij een aantal mensen niet is doorgedrongen. En dan mis je toch de essentie van het rechtrichten.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 10:09

Nee, Jippie je vermoeden is niet juist. Ik ben helemaal niet bij A de Bodt geweest. Dat zou ik ook niet doen omdat ik het met zijn manier van trainen niet eens ben. En een paard in balans kan inderdaad zonder haperingen, onregelmatigheden en houterigheid piafferen.

Een paard in balans = een paard die zijn gewicht over zijn 4 benen gelijk kan verdelen(geen kans op overbelasting)
Rechtrichten doe je in mijn visie om het paard in balans te krijgen. De dressuur oefeningen die ook in het begin genoemd worden, doe je vanuit mijn visie gezien dus alleen als er balans is. Doe je dat niet dan zou je volgens mij problemen kunnen helpen ontstaan. Er kan bij een paard wat niet in balans immers meer belasting zijn op een bepaald been. Door dan een oefening te doen die dat been extra belast loop je dus risico.

Joyce B: het voelen is zeker niet afhankelijk van het paard. Je moet elk paard goed kunnen voelen. Een niet passend zadel zou eventueel een lichte storende factor kunnen zijn.

Een paard eerst in balans brengen kan dus heel goed! Het geeft de paarden ook zelfvertrouwen. Bovendien kan je ook dan alleen, althans dat denk ik, van de kracht van het paard optimaal gebruik maken.

Hoe denken jullie hierover: er ontstaat discussie over de balans. Als je nu op een evenwichtsbalk een onervaren persoon moeilijke oefeningen(vergelijk met dressuuroefeningen als travers etc) laat doen lukt het toch ook niet lijkt mij. Deze persoon zal toch eerst een uitmuntende balans moeten hebben alvorens ze met de wat moeilijkere oefeningen aan het werk kan? Dan gaat volgens mij de vlieger van "oefeningen als SB, travers etc helpen om de balans te krijgen" niet op?