waarom is de basis niet altijd belangrijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 13:13

Ik denk dat het komt omdat het gewoon interessant is voor mensen op schouder voor en travers enzo te rijden. Vooral mensen die ergens in de onderste regionen hangen op wedstrijden of helemaal niet starten. "Ik heb mijn paard op M-niveau"...yeah right. Het ellendige is dat er ook instructeurs zijn die drommels goed door hebben dat ze dit soort ruiters blij houden door ze - terwijl de basis verre van voor mekaar is - dit soort zijgangen en oefeningen uit de hogere klassen te laten doen. Want zo iemand is echt niet blij als je zegt 'zo, en nu gaan we eens even een uurtje aan je houding werken'. Helaas heb ik hier zelf ervaring mee. Een les is schijnbaar niet compleet als er niet wat moeilijke oefeningen inzitten en als je als instructeur hierin niet meegaat ben je je klant kwijt.

Ik ben zelf dan ook dol op instructeurs die zich hierdoor niet laten leiden, maar ja, zo zit niet iedereen in elkaar...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 13:16

Omdat mensen vergeten dat de basis belangrijk is of het wil niet helemaal lukken en geven het op.
Ze gaan verder met de andere oefeningen, maar na verloop van tijd komen ze zichzelf toch weer tegen.

Stiekem lach ik me helemaal rot als ik foto's tegenkom van mensen zoals jij beschrijft.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 13:36

Stop,
Ik wil even iets rechtzetten.
Zojuist heb ik een PB ontvangen over van een bokker die ik perongeluk gekwetst heb.
Zij had het idee dat ik het over haar had in dit topic.
Bij deze nogmaals mijn excuses bokkertje.

Voor alle andere ook nog even de uitleg.
Ik heb het misschien verkeerd verwoord waardoor men denkt, dat ik het over een topic heb, waarin iemand verschrikkelijk rijd.
Dat is niet zo.
Ik zag de foto's van GF en dacht, dat is heerlijk om naar te kijken.
Meteen schoot het door mijn hoofd, waarom zie je dat tegenwoordig niet meer zoveel.(irl)
Waarschijnlijk heb ik het zo opgeschreven dat men dacht dat ik een ander topic had gezien waar ik bij moest gruwelen. Dat is dus niet zo het geval.
Zelfs als ik heel hard nadenk, kan ik me geen topic voor de geest halen waarin iemand zo verschrikkelijk aan het trekken en plukken is dat ik er van achter het behang kruip. Het gaat dus niet om een topic, maar om wat er in het dagelijks leven om je heen in paardenland te zien is.

De bokker van wie ik de PB kreeg, vind ik helemaal niet verkeerd rijden, dus nogmaals bokkertje, mijn excuses.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 13:41

Sjonniej schreef:
Omdat mensen vergeten dat de basis belangrijk is of het wil niet helemaal lukken en geven het op.
Ze gaan verder met de andere oefeningen, maar na verloop van tijd komen ze zichzelf toch weer tegen.

Stiekem lach ik me helemaal rot als ik foto's tegenkom van mensen zoals jij beschrijft.

Zou het dat zijn? Dat er tegenwoordig door instucteurs ook niet zo veel meer gekeken word naar de basis en dat oefeningen voor de afwisselingen er wel tussendoor kunnen, ook al gaan deze op de verkeerde manier? Of heeft het niks met de lessen te maken?

Zulke foto's kom je hier niet tegen. Ik heb ze iig nog niet gezien.

Marengo_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 13:49

Top Holly! OK dan! Ze was er echt wel van gedaan, daarmee dat ik het eventjes voor haar opnam.

Verder vind ik dat je gelijk hebt hoor, dat was wel al duidelijk in mijn eerste reactie denk ik?

Gail schreef:
Ik denk dat het komt omdat het gewoon interessant is voor mensen op schouder voor en travers enzo te rijden. Vooral mensen die ergens in de onderste regionen hangen op wedstrijden of helemaal niet starten. "Ik heb mijn paard op M-niveau"...yeah right. Het ellendige is dat er ook instructeurs zijn die drommels goed door hebben dat ze dit soort ruiters blij houden door ze - terwijl de basis verre van voor mekaar is - dit soort zijgangen en oefeningen uit de hogere klassen te laten doen. Want zo iemand is echt niet blij als je zegt 'zo, en nu gaan we eens even een uurtje aan je houding werken'. Helaas heb ik hier zelf ervaring mee. Een les is schijnbaar niet compleet als er niet wat moeilijke oefeningen inzitten en als je als instructeur hierin niet meegaat ben je je klant kwijt.

Nu voel ik mij toch wel wat aangesproken. Tong uitsteken Ik ben zo iemand die, toch op dressuurgebied, in de onderste regionen hangt op wedstrijd. Ik heb ook, zoals eerder gezegd, een instructrice gehad die mij verschillende oefeningen liet doen waar ik mij niet goed bij voelde en mijn paard zeker niet. Mijn paard liep wel prachtig hoor, na een uur, als je er tenminste niet veel van kende. Mooi in de krul, maar tempo, achterhand en echte nageeflijkheid... We begonnen ook meestal heel ontspannen aan de les en naar het einde toe was die ontspanning ver te zoeken.
Daarom dat ik ook besloten heb om iemand anders te zoeken. Bij deze vrouw moet ik mss alleen maar 'stom rondjes draaien' maar ik voel er mij geweldig bij! *LOL* Mijn paard blijft ontspannen heel het uur lang en die moeilijkere oefeningen? Wie weet komen die ooit wel eens, mss ook niet, het maakt mij niet uit. Dan blijf ik gezellig E4en en E5en , ik heb daar toch nog steeds geen handicappunten. Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 13:52

Een instructeur moet zorgen dat zijn leerlingen begrijpen wat er gedaan moet worden en waarom. Er zijn zat instructiemensen die maar wat aankwelen waarbij de ruiter dus echt niet leert wat hij doet, wanneer en waarom. Als je als instructeur je leerling wat werk laat doen wat gaat over het wijken voor de eenzijdige kuitdruk dan moet die instructeur duidelijk uitleggen wat de bedoeling is en waarom die oefening zo gereden moet worden. Juist bij de wat mindere combinaties is het een goede manier om de ruiter meer controle te geven over het geheel en er is altijd wel een 'wijk-oefening' te bedenken die de ruiter ergens bij kan helpen. Dat heeft dan niks te maken met de oefening 'wijken voor het been' zoals die in het proevenboekje staat.

Zo'n beetje alle rijtechnische problemen vinden hun oplossing met 'meer been'.

sjokkemeule

Ik blijf er bij: Basis is belangrijk, en valt of staat met goede instructie EN de bereidwilligheid van de ruiter/amazonne.
Wat ik bedoel is, ik heb net 2 maand een eigen paard. 20-25 jaar geleden, deed ik het helemaal niet zo onaardig in de sport. Dat nivo is er gewoon niet meer, en ik MOET terug naar die basis. Doe ik dat niet "verpest" ik het paard. En gaat de lol eraf, krijg je spanningen enzo.

Ik moet me elke 5 minuten mezelf vertellen: blijf kalm, blijf kalm. Want is die basis goed, dan kun je verder. anders gaat er op de duur de lol af omdat je -misschien- te lang op een bepaald nivo blijft "hangen".

Mooi voorbeeld. Gisteren ga ik rijden. Kom ik op de wasplaats staat daar een paardje. Ik ken de eigenaresse. Die is ong 17. Loopt alleen dressuur. Paardje heeft 3 dagen stilgestaan op stal. Dier wordt in de bak gegooit, 5 minuten opgejaagd. Wordt daarna gezadeld en onmiddelijk met de slof eraan in de krul getrokken. Dier krijgt elke 5 stappen een oplawaai, want hij stribbelt tegen, ja DHUH.

Wat ik wil zeggen: staar je niet altijd zo blind op dat fel begeerde doel. Neem daar de tijd voor. Ik weet al wanneer ik mijn "rijkennis" op peil heb, ik dacht binnen 2 maand. Nou ik ben even wakker geworden, en mijn "doel" is starten in 2005. Lijkt soms nog ver weg, maar ga ik het eerder doen wordt het stressen, en heeft dat paard dat verdient ? Denk het niet.

Dus: ik blijf erbij: die basis is de sleutel tot een fijne combinatie worden en genieten van de paardensport !!!

(sorrie als het lang verhaal is...)

SuperPepeijn

@sjonnie, volgens mij spoor je niet helemaal als je "rot kunt lachen" om een dergelijk probleem van een ander.

holly schreef:
Stop, Ik wil even iets rechtzetten.
...
De bokker van wie ik de PB kreeg, vind ik helemaal niet verkeerd rijden, dus nogmaals bokkertje, mijn excuses.
misschien begrijp je dan inmiddels wat ik met mijn posting bedoelde; wat is in hemelsnaam het doel van een dergelijk topic? denk je dat ze na het lezen van zo'n posting het opeens anders doen? laat dan het goede voorbeeld zien.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 13:56

Maar je hebt ook instructeurs die, wnn ze bij iemand nieuw komen en zien dat die fatsoenlijk genoeg rijden, veronderstellen dat zij de basis genoeg onder de knie hebben. Zo ken ik er wel een paar (zelf heb ik er zo geen gehad, maar ik heb er genoeg gezien). Ze hechten dan totaal geen belang aan de basis, in veronderstelling dat die toch goed genoeg gekend is, en beginnen dan maar aan SB, travers, wissels, en weet ik wat nog allemaal.
Zelf rij ik op een manege waar ik dressuurlessen volg, en daar wordt enorm veel belang gehecht aan de basis, als die niet goed gaat, beginnen we gewoon niet aan dingen zoals wijken etc. Daarom ben ik ook blij als er eens in de maand een les is waar er een hele les voltes, diagonalen, gebroken lijnen, etc. gereden worden, en waar er nog eens extra veel op je houding gelet wordt Lachen

sjokkemeule

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 14:00

Mijn instructrice zei gewoon dat ik alles maar moest vergeten, en we gaan gewoon op de juiste manier rijden, vind het je niet leuk zei ze, jouw probleem, een klant meer of minder maal ik niet om. Stond paf van zo een boute uitspraak.... inmiddels gaat het goed, en heb er een hoop plazier aan/van. Al zijn er lessen bij waar alleen maar stap/draf/stap/draf en houding gewerkt wordt. Ja je wilt wat bereiken of niet............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 14:04

Als je basis in orde is, dan is een zijgangetje het probleem niet. Een schouderbinnenwaarts is dan gewoon heel simpel en op niks te rijden. Travers is iets lastiger omdat je dan een evenwichtsprobleempje tegen kan komen en dan weet je dus dat je daar eerst mee aan de gang moet voordat de travers de moeite waard zal zijn. Betekent niet dat je de oefening niet mag rijden, betekent vooral dat je in de oefening moet zoeken naar handvaten. Simpele opgave: controleer tijdens een travers maar eens of je paard de hand nog volgt en of je de hals wat kan laten zakken; ik durf er 100 euro op te zetten dat 90% van de paarden ineens geen wijs meer weet uit zijn benen.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 14:16

Ik zie toch best veel reacties over het nog niet helemaal snappen van het rijden. Maar dat is bij iedereen toch zo? Daarvoor leer je toch? Zou handig zijn als je geboren zou zijn met alles al snappen.

Het gaat mij om de vraag, als iemand rijd om van te huilen, en waarvan je denkt, dat paard staat morgen kreupel op stal. Dus echt het verschrikkelijke rijgedrag van de ruiter. (heeft niks met welk niveau je rijd te maken)
Ligt dat dan aan de instructeur?
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een instructeur zou zeggen, ga maar eens in de mond trekken en je handen naar je oren brengen. Houd je benen wagenwijd afgestoken en rammen maar. Nog even geduld en dadelijk zal hij mooi in de krul getrokken zijn. Prima zo.
Is het niet zo dat je in een les leert, recht op je paard te zitten en mee veren met je paard?
Ik vraag me dus af, hoe kom je aan zulke ruiters?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 14:17

Holly, het kan zijn dat de instructeur iets heeft gezegd als: " als hij niet voldoende reageert, dan maakt het me niet uit wat je doet, als je maar reactie krijgt".

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 14:20

Bij ons op de manege zijn er mensen die vreselijk rijden, maar hun pony loopt wel in een krul. Kleinere ruiters zien dat, denken 'wauw, die pony loopt mooi' en gaan dan ook zo rijden: lekker zagen in de mond van hun pony, en weet ik veel wat nog allemaal Scheve mond

sjokkemeule

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 14:24

[quote="holly"]

Het gaat mij om de vraag, als iemand rijd om van te huilen, en waarvan je denkt, dat paard staat morgen kreupel op stal. Dus echt het verschrikkelijke rijgedrag van de ruiter. (heeft niks met welk niveau je rijd te maken)
Ligt dat dan aan de instructeur?
[quote]

Ik denk niet, ik denk aan de mentaliteit vandegene die er op zit en denk ook dat ze soms te ongeduldig zijn. Misschien idd niet onder willen doen voor hun "idolen" van de manege etc....

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 14:25

Lovely schreef:
Holly, het kan zijn dat de instructeur iets heeft gezegd als: " als hij niet voldoende reageert, dan maakt het me niet uit wat je doet, als je maar reactie krijgt".

Dat zeg ik ook wel eens, maar daarmee bedoel ik niet effe flink sjorren.
Wat ik dan bedoel is meestal, ben eens wat strenger, je vraagt toch iets, waarom laat je het dan toch voorbij gaan.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 14:32

Mientjeuh schreef:
Bij ons op de manege zijn er mensen die vreselijk rijden, maar hun pony loopt wel in een krul. Kleinere ruiters zien dat, denken 'wauw, die pony loopt mooi' en gaan dan ook zo rijden: lekker zagen in de mond van hun pony, en weet ik veel wat nog allemaal Scheve mond

Dus in feite kan het ook het afkijken van elkaar zijn.

Een aantal jaren geleden, reed ik braaf in de winter dagelijks naar de binnenrijbak, zodat ik toch kon trainen.
Regelmatig kwam er een meisje rijden waarvan ik gewoon die kriebels kreeg.
Een super chique paardje, duurste van het duurste aan tuig en zichzelf ook helemaal netjes aangekleed. Toch heeft dat niks met hoe goed je rijd te maken.

Ze begon met het zagen is de krul.
Dan wilde ze een oefning doen, stuurde dat paard rond en trok hem dan ineens boven op de rem en snukte een paar keer flink aan de teugel terwijl ze flink kletste met de zweep. En dat paardje wist niet of hij op, over, of in de bak rand moest kruipen.
En waarom? Omdat de stelling niet helemaal wilde lukken bv Verward
Toch heeft het niet gelegen aan de instructeur wat die was hier fel op tegen.
Hoe komt zij dan toch op het idee dat dit zo opgelost komt?

sjokkemeule

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 14:37

Hoe komt zij dan toch op het idee dat dit zo opgelost komt?

Teleurstelling, druk uitoefenen, want zij wil het zo graag. Die zouden eigenlijk op een hobbelpaardje moeten.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 14:37

Tsja, ken helaas ook mensen die geen les hebben. Zo vanuit de manege een paard gekocht (geen geld meer voor les) en die willen toch doen wat de anderen ook doen die tegelijk met ze in de bak rijden. Geen les, geen basis, maar wel proberen wissels te rijden, contragalop etc. etc. etc..

Als dergelijke mensen bijvoorbeeld zien dat een paard in de staak flink op zn donder krijgt dan worden ze daardoor op ideeen gebracht. Paard doet niet wat ik wil = flink op donder geven.

sjokkemeule

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 14:40

Denk dat je de spijker op zijn kop slaat Apple.........

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 14:46

Nu heb ik vorig jaar een klant overgenomen van een instructrice.
Ze rijd een overgang naar het halthouden (ze reed M met dat paard), zet haar handen op de knieen en port wat in de buik.
Mijn eerste reactie, wat ben jij aan het doen Verward
Ja hem na laten geven zegt ze.
Doe je dat zo tegen woordig Bloos! Is het niet zo dat jij zelf fout de overgang in kwam dan? Verward
Zo heb ik het geleerd van mijn andere instructrice zegt ze heel rustig.

Het eerste wat ik dacht was, dat kan nooit joh.
Deze instructrice lest namelijk zelf bij familie Bartels en rijd zelf ook een heel aardig potje. Kon me niet voorstellen dat zij het zelf ook zo geleerd krijgt van Tineke.
Later viel ik over meer dingen die de ruiter geleerd kreeg van deze instructeur.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 14:46

Afkijken, zo kun je het noemen, ja.

En wat Apple zei: als je paard niet doet wat jij wilt (ookal snapt ie het gewoon niet) geef je hem maar flink met de zweep/sporen, oid. Scheve mond Zo zijn er genoeg mensen. Op één van de maneges waar ik rij (ik rij op een grote en kleine manege), hadden mensen waarvan de kinderen met mij dressuur rijden, een paard uit de andere manege waar ik rij, gekocht. Paardje liep vroeger goed, nu echt niet meer . Ze hadden hem dan thuis gestald, en kwamen er 3 à 4 keer per week mee naar de manege, ze woonden vlakbij. Een maand nadat ze Vagant hadden gekocht, kwamen ze aan met een stang, sporen en een dressuurzweep Scheve mond Ik had echt zoiets van, denk je daarmee wat te bereiken? Dat paard snapte het gewoon niet, hij gaf, zonder dat hij het wist, hulpen voor achterwaarts te gaan, Vagant doet dat. Natuurlijk was dat niet wat die man in gedachten had dus: rammen met z'n sporen en meppen met z'n zweep Scheve mond

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 15:03

Geen idee waarom mensen de basis niet belangrijk vinden.
Ik kan me geen dressuurproef voorstellen zonder een goede basis. Mijn dagelijkse training bestaat uit het bijhouden en versterken van de basis. Trucjes zijn een eitje als de basis maar goed is. Wanneer patos en ik problemen hebben gaan we weer even drie jaar terug in de tijd en beginnen we weer bij het begin. Van daaruit kun je zien waar het fout is gegaan.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 15:07

Lovely schreef:
Simpele opgave: controleer tijdens een travers maar eens of je paard de hand nog volgt en of je de hals wat kan laten zakken; ik durf er 100 euro op te zetten dat 90% van de paarden ineens geen wijs meer weet uit zijn benen.

Handig, maar zeer pijnlijk manier Haha! Toen mijn instructrice mij dat in het begin onder de travers liet doen, werd ik toch even lelijk met mijn neus op de feiten gedrukt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 15:09

Ik heb privéles en clubles. beide leggen heel erg de nadruk op de basis en rijden we alleen oefeningen om die basis beter te krijgen. Dus geen oefeningen zoals ze in de ring getoond moeten worden (zal wel een keer het doel worden, maar nu nog niet) Mijn instructrice heeft zich al een paar keer zich verontschuldigd voor het feit dat het zo "saai" is, maar daar was ik het niet mee eens. Aan de basis werken is niet saai, want als je merkt hoe het paard veranderd in lopen is dat een heel fijn gevoel! Beide instructeurs benadrukken het belang van een goede basis. een fijn nagevelijk paard dat in balans over de rug loopt met een actief achterbeen. Pas als het paar sterk en makkelijk genoeg loopt komt er weer iets moeilijkers bij. Wij vliegen door de b, maar de oefeningen die in de L erbij komen zijn we nog niet zo veel mee bezig geweest, in elk geval niet zoals ze in de proeven voorkomen.

Ik weet dus dat het in de L straks moeilijker gaat worden, maar ik ga niet de oefeningen overhaasten en daarmee mijn zorgvuldig opgebouwde basis weer afbreken... Dan maar wat minder wedstrijden en wat langer in de L rijden straks totdat we weer door kunnen...

Ik ben dus hel blij met mijn instructie die erg veel belang hecht aan de training voor een fijn lopend paard, met als bijkomstigheid dat je uiteindelijk in een dressuurproef ook goed mee kan lopen...
Soms is het heel hard en confronterend, maar beter die confrontatie met jouw mankementen en de zwakke punten van je paard in de training, dan dat je denkt dat je fantastisch bent en vervolgens in de wedstrijdbaan nooit een puntje rijd... En dan maar klagen over die strenge jury's!!!

Wat dat betreft kun je beter een realistisch beeld van jezelf hebben, of zelfs ietsje negatiever en dat het in de baan dan ineens heel erg mee blijkt te vallen! Haha!
Laatst bijgewerkt door joyce B op 14-07-04 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt