Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Sjonniej schreef:Omdat mensen vergeten dat de basis belangrijk is of het wil niet helemaal lukken en geven het op.
Ze gaan verder met de andere oefeningen, maar na verloop van tijd komen ze zichzelf toch weer tegen.
Stiekem lach ik me helemaal rot als ik foto's tegenkom van mensen zoals jij beschrijft.
Gail schreef:Ik denk dat het komt omdat het gewoon interessant is voor mensen op schouder voor en travers enzo te rijden. Vooral mensen die ergens in de onderste regionen hangen op wedstrijden of helemaal niet starten. "Ik heb mijn paard op M-niveau"...yeah right. Het ellendige is dat er ook instructeurs zijn die drommels goed door hebben dat ze dit soort ruiters blij houden door ze - terwijl de basis verre van voor mekaar is - dit soort zijgangen en oefeningen uit de hogere klassen te laten doen. Want zo iemand is echt niet blij als je zegt 'zo, en nu gaan we eens even een uurtje aan je houding werken'. Helaas heb ik hier zelf ervaring mee. Een les is schijnbaar niet compleet als er niet wat moeilijke oefeningen inzitten en als je als instructeur hierin niet meegaat ben je je klant kwijt.
Ik ben zo iemand die, toch op dressuurgebied, in de onderste regionen hangt op wedstrijd. Ik heb ook, zoals eerder gezegd, een instructrice gehad die mij verschillende oefeningen liet doen waar ik mij niet goed bij voelde en mijn paard zeker niet. Mijn paard liep wel prachtig hoor, na een uur, als je er tenminste niet veel van kende. Mooi in de krul, maar tempo, achterhand en echte nageeflijkheid...
We begonnen ook meestal heel ontspannen aan de les en naar het einde toe was die ontspanning ver te zoeken.
Mijn paard blijft ontspannen heel het uur lang en die moeilijkere oefeningen? Wie weet komen die ooit wel eens, mss ook niet, het maakt mij niet uit. Dan blijf ik gezellig E4en en E5en , ik heb daar toch nog steeds geen handicappunten.
holly schreef:misschien begrijp je dan inmiddels wat ik met mijn posting bedoelde; wat is in hemelsnaam het doel van een dergelijk topic? denk je dat ze na het lezen van zo'n posting het opeens anders doen? laat dan het goede voorbeeld zien.Stop, Ik wil even iets rechtzetten.
...
De bokker van wie ik de PB kreeg, vind ik helemaal niet verkeerd rijden, dus nogmaals bokkertje, mijn excuses.
Lovely schreef:Holly, het kan zijn dat de instructeur iets heeft gezegd als: " als hij niet voldoende reageert, dan maakt het me niet uit wat je doet, als je maar reactie krijgt".
Mientjeuh schreef:Bij ons op de manege zijn er mensen die vreselijk rijden, maar hun pony loopt wel in een krul. Kleinere ruiters zien dat, denken 'wauw, die pony loopt mooi' en gaan dan ook zo rijden: lekker zagen in de mond van hun pony, en weet ik veel wat nog allemaal
Is het niet zo dat jij zelf fout de overgang in kwam dan?
Zo zijn er genoeg mensen. Op één van de maneges waar ik rij (ik rij op een grote en kleine manege), hadden mensen waarvan de kinderen met mij dressuur rijden, een paard uit de andere manege waar ik rij, gekocht. Paardje liep vroeger goed, nu echt niet meer
. Ze hadden hem dan thuis gestald, en kwamen er 3 à 4 keer per week mee naar de manege, ze woonden vlakbij. Een maand nadat ze Vagant hadden gekocht, kwamen ze aan met een stang, sporen en een dressuurzweep
Ik had echt zoiets van, denk je daarmee wat te bereiken? Dat paard snapte het gewoon niet, hij gaf, zonder dat hij het wist, hulpen voor achterwaarts te gaan, Vagant doet dat. Natuurlijk was dat niet wat die man in gedachten had dus: rammen met z'n sporen en meppen met z'n zweep
Lovely schreef:Simpele opgave: controleer tijdens een travers maar eens of je paard de hand nog volgt en of je de hals wat kan laten zakken; ik durf er 100 euro op te zetten dat 90% van de paarden ineens geen wijs meer weet uit zijn benen.
Toen mijn instructrice mij dat in het begin onder de travers liet doen, werd ik toch even lelijk met mijn neus op de feiten gedrukt.