hoe ver ga je met je paard..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 20:23

Oscar schreef:
Maar zolang we samen veel lol hebben en niks bijzonders presteren kan ik daar prima vrede mee hebben *LOL*

Dat is ook best prettig, je hebt namelijk geen concurrenten, je hoeft je met niemand te meten, je hoeft niet aan andermans verwachtingen te voldoen, enzovoort. Je doelen hoeven dus ook niet altijd in een wedstrijdklasse te liggen, mag ook elders.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 00:17

Mijn doel was vroeger, toen ik nog geen eigen paard had altijd minstens L worden. Toen ik m'n eerste eigen paard kreeg kwam ik de B niet eens door, paard had absoluut geen zin om rondjes in een bak te lopen en had ook niet bepaald aanleg voor dressuur en/of springen. Ik wilde toch wat verder in de wedstrijden, dus het paard werd verkocht en mijn huidige paard werd aangeschaft. Met haar ben ik de B in een mum van tijd doorgeknald en ook de L1 ging in enkele wedstrijden voorbij (ondertussen heeft ze wel bij elkaar zo'n anderhalf jaar met blessures o.i.d. gestaan).

Nu is mijn doel om ooit eens Z te worden. Helaas is mijn paard nogal een kwakkel gevalletje wat de benen betreft (ze staat nu weer kreupel Huilen ) en ik kan ook niet zo goed opschieten met haar. Omdat mijn ouders en zusje haar ook rijden en haar niet weg willen doen, moet ik het toch uit zien te houden met dit paard. Of ik met haar ooit Z word? Ik weet het niet, ze zou het wel kunnen denk ik, maar dan moet ze nu wel weer gezond blijven. Lukt het niet met dit paard, dan hoop ik toch op het moment dat dit paard haar hoogtepunt heeft bereikt, mijn ouders over te kunnen halen om een ander paard te zoeken. Lukt dat niet, dan koop ik wellicht over een paar jaar m'n eerste echte eigen paard en probeer dan mijn doel alsnog te bereiken.

Conclusie: ik zal mijn paard nooit dwingen tot dingen die ze niet kan, maar ik heb wel een bepaald doel voor ogen en om het paardrijden leuk te houden moet er wel vooruitgang in blijven zitten, althans, dat geldt voor mij. Ben nooit een buitenrittenruiter geweest (Ja tuurlijk rijd ik buiten! Maar ik bedoel te zeggen dat ik niet zonder een wedstrijdje op z'n tijd kan) en vind het gewoon leuk om steeds meer dingen te bereiken. Dat houdt het paardrijden voor mij spannend Lachen Aan alleen buitenritten en recreatieve rondjes in de bak beleef ik gewoon weinig lol.

Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 10:56

Toen ik een paard ging kopen had ik een hele drukke baan en was ik op zoek naar een paard, waar ik lekker mee kon buitenrijden, en ook nog wat dressuur voor de fun, misschien een keertje B dressuur starten. Eerlijk gezegd had ik naast die drukke baan, niet zoveel zin wedstrijddrukte in het weekend, doordeweeks was het al gekkenhuis. Ik wilde ook een bijrijder. Misschien omdat ik vroeger Z heb gereden Bloos , viel ik bepaald niet voor een rustig recreatiepaard, maar voor een hele hete, hoog in het bloed staande merrie Hyper! (met wie je overigens príma kan buitenrijden), die onbeleerd was, want ja, dat temperament spreekt me toch het meeste aan . Dus: aan de bak maar weer, want die moet zwaar aan het werk om hanteerbaar te blijven, en een bijrijder zet je er voor goed fatsoen niet op , want het is gewoon een lastig paard omdat ze zo heet is. Voor de sport blijkt ze nogal wat aanleg te hebben. Mijn einddoel is Z2 dressuur, maar volgens mijn instructrice heeft ze ook wel de capaciteiten voor Lichte tour Bloos! , maar ja, dat zien we tzt wel. En qua springen vind ik B voldoende, misschien L, ik ben niet zo'n held Bloos , maar vind het wel erg leuk. Maar ondanks de capaciteiten van mijn paard, stel ik, hoewel ik wel Z2 zou willen bereiken mijn streefdoel nooit te ver vooruit. Slechts één klasse vooruit en dan trek ik een half jaar per klasse uit, hoewel ik zowel de B als de L in hooguit 5 wedstrijden door was. Maar dan begint het pas: selectie, kampioenschappen, puntjes op de i; proberen boven de 170 te rijden, vóórdat ik promoveer naar een volgende klasse. De reden dat ik dat zo doe is omdat ik het veel belangrijker vind om mijn paard dressuurmatig te verbeteren (gangen verbeteren, overgangen perfect vanuit de achterhand, op de letter, zonder dat het neusje eruit komt, dat soort dingen) dan om binnen no-time in het Z te zitten. Ondertussen trainen we thuis natuurlijk gewoon door, en ze is echt wel M klaar (met mij, mijn instructrice kan er wel een Z-proef mee rijden). Tegen de tijd dat ik M start, hoef ik me over die schouderbinnenwaarts en travers en zo niet druk te maken, dat kan ze nu al gewoon. Maar hóe een paard zich beweegt daarin, dát vind ik belangrijk om te trainen. Zuivere tact en schwung. Bijvooreeld niet tevreden zijn met een 6 voor middendraf of uitgestrekte draf (en dan "accepteren" dat je paard dat nou eenmaal niet spectaculair kan) maar trainen voor een 8. Kan wel een jaar duren. Maar dat vind ik belangrijkere doelen dan zo snel mogelijk Z halen. Alleen , heeft het meer tijd nodig. En ik hou er ook rekening mee dat ik dat Z nooit ga halen, omdat er van alles kan gebeuren onderweg daarnaar toe, kreupelheid enzo. Maar mijn paard gaat nooit weg. Gaan we gewoon lekker buitenrijden als de sport niet meer lukt. Want ik ben wel fanatiek, maar als het moet, laat ik het zó los. Mijn paard staat voorop. Overigens heb ik die drukke baan al lang opgezegd voor een baantje voor de klas van 10 uur in de week Haha! , zodat ik me volledig op mijn paard en de sport kan concentreren.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 17:25

Ik vind het altijd best erg als mensen hun paard verkopen omdat ze hoger in de sport willen komen en het niet met hun huidige paard kunnen halen. Ik kan de Z waarschijnlijk ook niet halen met mijn paard, maar ik ga haar daar absoluut niet voor wegdoen!! Ze is tenslotte gehecht aan me en misschien zou ik haar er nog veel pijn mee doen ook. Ik denk eerder aan mijn paard dan aan mezelf. Dan wacht ik maar een paar jaar, tot ik een 2e paard kan betalen en die wel hoger in de sport kan komen.
Maar ik zal nooit een paard wegdoen die niet kan wat ik van hem verwacht.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 17:32

Toevallig kan ik dat ook niet en kómt er dus een tweede paard. maar......... daar heb ik gelukkig ook de tijd en financien voor. Als ik dat niet zou doen zou ik tóch die keuze moeten maken van verkopen of niet. En dan weet ik niet wat ik uiteindelijk zou doen. Als ik alleen pride nog zou hebben weet ik zeker dat ik zelf binnen 5 jaar zwaar depressief zou worden omdat ik met hem niet kan doen wat ik zélf het liefste zou willen. Voor mij komt er dus wel een paard bij en voor pride heb ik nu het compromis gesloten dat we endurance gaan rijden. En dat wil zeker niet zeggen dat ik daar geen plezier in zou hebben, integendeel.... Maar juist omdat er nog een paard bij komt kan ik met hem samen weer genieten van de dingen die híj leuk vind en graag doet.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 17:54

Mijn doel is: zoveel mogelijk te leren.
Wedstrijden doen mij helemaal niets. Als in het voordeel werkt voor het paard (bijvoorbeeld omdat ze veel talent heeft en het mooi staat op haar CV voor later Knipoog ) wil ik het heus wel doen, en met veel plezier ook nog. Maar voor mezelf...
Voor mezelf probeer ik gewoon het beste uit een paard te halen, tot zover als het fysiek mogelijk is. Ongeacht welk wedstrijdniveau daaraan vast hangt. Zodra je op dat punt bent, waarin je het hoogst mogelijke hebt bereikt (bij dat paard) en ik en mijn paard niets meer van elkaar kunnen leren, mag ik daar van mezelf een paar maandjes van genieten en daarna zal ik dat paard verkopen. Aan iemand die wel wat van hem kan leren, of waarvan dat paard weer kan leren. Dan koop ik een ander paard. De kunst is natuurlijk elke keer een beter paard te kopen, dat wil zeggen een paard waar je weer meer of andere dingen van kunt leren, zodat je niet te vaak een pas op de plaats maakt.
De enige uitzondering op deze theorie is mijn eerste paardje, die blijft voor het leven. Over dat kopen en verkopen, dat kost natuurlijk veel geld en zolang het niet gaat rijd ik op paarden van anderen, maar wel met hetzelfde doel.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 18:25

Ik heb nooit een echt doel gehad, wel wilde ik ooit (reining) wedstrijden gaan rijden. Twee jaar ben ik bezig geweest met trainen, trainen en nog een trainen, en ja er was vooruitgang, tuurlijk we zijn beide super vooruit gegaan in die jaren, maar eigenlijk hadden we er beide geen lol meer in.
Toen heb ik besloten dat ik eigenlijk helemaal geen wedstrijden wilde gaan rijden, niet als het op deze manier zou moeten.
Dus zijn we een jaar geleden gestopt met de echte trainingen, 5 dagen in de week. We zijn begonnen met eens in de paar weken springles en een keer in de week lekker naar buiten, 2 keer in de week los en de overige 3 dagen gewoon lekker rijden, wel de oefeningen doen die we altijd deden, als we daar zin in hadden tenminste Knipoog

En eerlijk is eerlijk, dit bevalt me veel beter. Die wedstrijden, ach, het zou leuk zijn geweest maar met een paard dat het gewoon niet wil en niet aankan, dan heb ik liever gewoon plezier met haar Lachen

Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 18:32

Milkaatjuh schreef:
Ik vind het altijd best erg als mensen hun paard verkopen omdat ze hoger in de sport willen komen en het niet met hun huidige paard kunnen halen. Ik kan de Z waarschijnlijk ook niet halen met mijn paard, maar ik ga haar daar absoluut niet voor wegdoen!! Ze is tenslotte gehecht aan me en misschien zou ik haar er nog veel pijn mee doen ook. Ik denk eerder aan mijn paard dan aan mezelf. Dan wacht ik maar een paar jaar, tot ik een 2e paard kan betalen en die wel hoger in de sport kan komen.

Ben het helemaal met je eens! Enne .. ik zou niet alleen het paard verdriet doen, maar mezelf ook Verdrietig . Mijn paard gaat ook altijd vóór!

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 19:41

Zolang we er samen nog plezier in hebben proberen we natuurlijk beter te worden. Over 2 maanden gaan we eens kijken wat de jury er van zegt, en we zien wel waar het schip strand. Na 2 wedstrijden met mijn pony had ik dat hele wedstrijd rijden wel gezien, niks voor mij. Maar nu 2 jaar later, wil ik het toch weer eens gaan proberen.
Mochten we nu op een bepaald niveau niet verder komen, dan gaat ze niet weg. Zolang ik lol in het rijden heb, blijft ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 22:10

Ik probeer me vooral te richten op wat er nu gebeurt, keine stapjes vooruit denken. Blij zijn met kleine vorderingen. Vroeger was ik altijd ontevreden over mijn eigen rijden. Tegenwoordig probeer ik juist de goede punten uit de training te halen. Dan denk ik er over na hoe het nu kwam dat een bep. onderdeel die dag juist heel goed ging.

je moet ook niet te snel denken dat het 'over' is voor jou en je paard. Ik weet nog dat Anky vertelde dat Bonfire op zijn laatste afscheid, een jaar na de OS, beter liep dan ooit. Als ze toen weer OS had moeten rijden was ze weer voor goud gegaan, zo goed voelde Bonfire. Bonnie was toen 18 en al een jaar met pensioen.

Claudia19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 10:49

ik heb 1 doel met lotte Tong uitsteken
zorgen dat ik er gewoon lekker op kan rijden Haha!
dat ze de basis kent, lekker in de bak kan rijden, maar ook buiten.
als dat lukt zien we verder wel.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 10:51

Ik probeer het maximale er uit te halen binnen de grenzen van het kunnen van mijn paard. Dat is wel zo eerlijk voor hem en ook voor mij.

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 11:19

Hmm, ik heb eigenlijk niet echt een doel.. Ondanks dat ik straks wel weer ga starten. Ik doe het meer voor het plezier, mooi meegenomen als we goed gaan. Zo niet, dan stop ik ermee en ga ik recreatief rijden. Nu heb ik wel behoorlijk les en ga er voor de 100% voor. Maar als het er niet is, is het er niet. Weg gaat ze iig niet...

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 11:28

Moet zeggen dat ik veel dromen heb, met dit paardje zal k niet de z dressuur halen, tenzij ik er langer over kan doen, want ik ben nu 16 en ik geloof niet dat ik snel naar die Z kom, bij de pony;s iig niet.. Aangezien hij erg lui is, en er heel veel moet gebeuren wil hij echt heerlijk lopen( hem heel erg hard aanpakken, hebben we 1 keer gedaan en toen liet hij zichzelf pas zien) Hij is ook meer een springer, dus op dat gebied kan ik veel sneller, als t aan hem ligt wel de Z bereiken, hij zou t iig kunnen...

Ik zie t wel, mijn doel is zoveel mogelijk uit hem te halen, ook in de dressuur, ik heb nu als doel gewoon lekker een tijdje gaan springen( ik weet niet tot hoever ik t durf hoor!) en lekker te oefenen, in de dressuur, hem zo te laten lopen als hij loopt als je hem keihard echt keihard aanpakt, maar dan met gewone aanpak, dta is mijn doel voor nu... Ik kan mijn dromen wel gaan opnoemen maar dat is toch niet haalbaar nu en ik zie wel hoe t gaat....

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 12:21

Milkaatjuh schreef:

Voor sommige mensen ligt dit anders. Mensen die wel graag iets bereiken met hun paard, maar die een paard hebben met beperkte mogelijkheden zullen met steeds minder enthousiasme hun paard gaan rijden als het paard op z'n top blijkt te zitten en de ruiter/amazone nog niet. En mensen die al chagrijnig op hun paard stappen zullen het dier nooit in alle eerlijkheid kunnen behandelen. En dát is dus erg.

Dan kan je in mijn ogen beter je paard verkopen aan iemand die net zo lief voor hem of haar is, en die er nog jaren plezier van kan hebben, dan dat je altijd met een k*tgevoel rijdt en daardoor je paard misschien niet helemaal eerlijk behandelt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 12:29

Ik bekijk mijn doel per dag, mijn doel is zowizo het beste uit het paard te halen op DIE dag. En dan ben ik tevreden Haha! Haha! Haha!

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 13:47

Ik heb het stellen van doelen heel snel afgeleerd. Het stellen van doelen brengt alleen teleurstellingen met zich mee. Een blessure en weg doel.

Plezier en kijken waar het schip strand... die doel staat bij mij voorop. Alles wat er extra uit voort komt, is natuurlijk mooi meegenomen

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 19:28

ik heb als doel om hem zo lang mogelijk goed te houden Lachen
met een kraakbeenbeschadiging en rugklachten weet ik dat hij langzaam maar zeker steeds minder zal worden, maar ik baal er vooral van als hij door dingen als een slechte bodem, dingen waar je wat aan kan doen achteruit gaat.
als hij weggaat, gaat hij naar de slager omdat ik het niet aan zou kunnen zien dat hij, als hij bij iemand anders terecht zou komen, met pijn zou moeten lopen.
en, eerlijk gezegd dacht ik toen hij 6 was niet dat hij de 10 zou halen en hij is nu toch alweer 11 Haha!

Nijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 21:09

mijn doel is om Nynke een gelukkig leven te bezorgen. Dat lukt. Met rijden maken we kleine vorderingen (rechtrichten!) en als het geod gaat ben ik onwijs trots op haar (zij ook op zichzelf trouwens). Ik heb geen wedstrijdambities, ik heb geen jury nodig om te weten of ik goed bezig ben.
Als Nynke happy is, lekker in dr vel zit en goed loopt dan weet ik dat ik goed bezig ben. Ik zou haar nooit weg doen als ze iets niet kan wat ik wil. Ik ben er voor haar, niet andersom, want het dier heeft uiteindelijk nergens om gevraagd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 21:17

kimmy schreef:
Ik heb het stellen van doelen heel snel afgeleerd. Het stellen van doelen brengt alleen teleurstellingen met zich mee. Een blessure en weg doel.

Plezier en kijken waar het schip strand... die doel staat bij mij voorop. Alles wat er extra uit voort komt, is natuurlijk mooi meegenomen

Heel wijs
Maar tot die conclusie kun je alleen maar komen als je zelf al het een en ander hebt meegemaakt...... Knipoog

MickeyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 21:23

Een doel is mooi als het een streven is.
Maar een doel is waardeloos als het een must wordt.

Ik vind dat je een doel moet laten afhangen van de omstandigheden. Wanneer je weet dat je paard iets niet zal kunnen halen, moet je niet ten koste van je paard het toch willen proberen.

Natuurlijk zijn er verschillende dingen die ik leuk vind om met mijn paard te bereiken, maar het allerbelangrijkste voor mij is dat we het beide leuk vinden om dingen te doen. Zodra blijkt dat een van de twee voortdurend dingen doet of moet doen tegen zijn/haar wil, ben je in mijn ogen verkeerd bezig.

Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 23:29

Mickey schreef:
Een doel is mooi als het een streven is.
Maar een doel is waardeloos als het een must wordt.

Mooi gezegd!

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 12:16

Ik kocht mijn paard met het idee recreatief te gaan boscrossen en van alles wat te gaan doen. In de loop van de tijd zijn mijn interesses toch meer verschoven naar wat meer wedstrijdgericht rijden. Mijn paard en ik vinden springen fantastisch maar door onze blessures zit dat er voorlopig gewoon niet in. We zijn toen noodgedwongen wat meer dressuurmatig gaan rijden en zijn erachtergekomen dat dat ook leuk kan zijn. Al kost het ons meer moeite dan springen. Op het moment is ze aan het herstellen van een peesblessure en we zien wel hoe het gaat. Voor mijn dressuurmatige ambities mag ik nu een paar keer in de week een fijn leerpaard rijden waar ik veel van leer. Dressuur is voor mij een grotere uitdaging omdat mijn fijne motoriek nooit zo geweldig was en het een kunst is zo fijn mogelijke hulpen te geven. In de loop van de tijd is het zo verbeterd dat ik hoop ooit eens een z proef te kunnen rijden. Wie weet komen mira en ik ooit nog eens aan starten toe.
Het belangrijkste is dat je met je paard plezier hebt in wat je doet, anders werkt het niet.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 12:17

Ik geloof nu langzaam ook wel dat het belangrijk is om de positieve kanten te benadrukken in een training. Vroeger kon ik zelf erg nukkig worden als een oefening niet volgens het boekje ging. Terwijl ik nu bijv tevreden ben met een SBW als het ritme en de tact behouden blijft op 1 lijn. Dan maar iets minder los in de nek. Dat is weer de volgende stap om aan te werken. Aan losheid is niet te werken imo zonder een goede moter.

En zoals GK al zegt. Elke training heeft een doel opzich. Vroeger bepaalde ik die onbewust al voordat ik er op zat. Nu ga ik eerst een kwartier rijden en aanvoelen en daar baseer ik nu mijn oefeningen op.
Oftewel je flexibel instellen.

Ik geloof ook niet dat het over is voor sjaak, maar wel dat ik niet veel meer moet verwachten van het aanleren van nieuwe oefeningen. Daar gaat bij hem echt een lang proces overheen.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 19:06

In de eerste plaats komen bij mij de paarden. Ze moeten zich goed voelen! Iedere wedstrijd die je met succes rijdt is mooi meegenomen.
Maar sommige paarden en/of mensen zijn nu eenmaal niet gemaakt voor bepaalde doeleinden. En als je dat niet onder ogen ziet, zullen zowel mens als paard een rotleven hebben.
Niet te hoge eisen stellen, en van dag tot dag tevreden zijn met vooruitgang.