Galop wissel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xCipaEnRubyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 16:12

ahah had je het al geprobeerd dan? Tong uitsteken

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 16:33

xCipaEnRubyx, lees jij wel wat er staat?

Als je laat changeren, moet je dat niet over een balkje doen omdat het paard dan eerst van voren overspringt en daarna pas van achteren. Je krijgt de wissel dan in tweeen gesprongen.

Een vliegende wissel zou ik inderdaad vanuit een eenvoudige wissel aanleren. Zowel de contragalop als de eenvoudige wissel goed onder de knie hebben, goed bevestigd.

Pink_kellogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 18:07

Ik ga toch voor een balkje op de grond!! Knipoog

Je legt het balkje bijvoorbeeld recht op de ac-lijn en gallopeerd er in de linker galop op af. Boven het balkje verplaatst je je gewicht iets naar rechts en leg je je linker been naar achter en drijft je rechterbeen aan.
Het balkje leert het paard makkelijk te changeren en op een gegeven moment leert hij jou hulp herkennen en doet hij het ook zonder balkje.
Jij zelf leert hiervan pas de hulp te geven als het paard 'opspringt'.
Ik heb zo mijn springpony de chargementen geleerd en het werkte heel goed.
Je moet alleen wel oppassen dat ze niet automatisch overspringen!!
Want hierdoor wordt de contragalop in de M wel erg moeilijk!!
Kuzz Kellogs OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 18:18

xCipaEnRubyx schreef:
Milkaatjuh, je moet gewoon een balkje op X leggen en dan gewoon changementen gaan maken... je komt in galop aan sringt over het balkje (ze zal niet echt springen want het is een gewoon draf balkje) en je verandert van hand maar als je achter het balke aan komt moet je op de beugel gaan staan van de kant die je op wil, en zo maakt zij ook een changement! maar uit eindelijk zou zij het ook zonder balkje moeten kunnen gewoon een changement moeten maken als jij je buiten been naar achtere legt..dus ik weet niet zeker of dit echt helpt...maar doet heb ik wel geleerd.... Verward

maja...je kan het proberen...

heb je een hoop onzin geleerd Haha!

Leren overspringen met balkjes zorgt er juist voor dat je meer kans hebt in een wissel in 2 delen. (wat hier al 100 keer gezegt is)

Doordat je gaat staan in de beugel welke kant je op wilt, belemmer je die kant om naar voren te kunnen grijpen/onder komen.
Dus zal een paard de makkelijkste weg kiezen, dus voor jou de verkeerde kant.

En idd hij zou gewoon een wissel moeten maken als jij je andere been naar achter legt.

maar daar is voor nodig dat je paard al goed op je hulpen is.

Pink_kellogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 18:22

Waarom zou je gaan staan in de beugels?
das nergens voor nodig!
Maar ik heb het zo geleerd en zo ook geleerd dat hij juist ook achter oversprong en bij mij heeft het echt wel geholpen!!
Maar het kan natuurlijk dat iemand anders hier slechte ervaringen mee heeft, maar da heb k nog nie mee gemaakt!

Pink_kellogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 18:27

Maarre misschien Runningkawa, heb jij dan ook een oplossing voor mijn probleem!!!
Zou je ff bij medisch willen kijken? Bij pony zakt in na het springen? Ik hoop dat jij misschien een oplossing hebt!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 18:56

marloezzke schreef:
als je paard niet kan appuyeren is het dus ook nog niet toe aan een galopswissel.
maar dat even terzijde.

met een kruisje zou ik niet doen, dan gaat je paard al gauw de wissel in 2 stukken doen en dat is niet de bedoeling.

een van de betere manieren is om eerst te zorgen dat je paard goed van de stap naar de galop aanspringt met niet al te veel hulp. (hij moet ook van galop naar stap kunnen), als hij dit een beetje onder de knie heeft, kun je het beste beginnen met het aanspringen op de rechtezijde en dan dus alleen de goede galop en die de contra, lukt dat goed op bijde kanten en ook in wendingen dan zou je kunnen proberen om je paard vanaf de rechte/langezijde in contra galop aan te laten springen (het is het makkelijkste om deze 2 manieren van aan galloperen eerst een aantal keren in draf te doen en daarna vanuit stap.)
als dit goed lukt. kun je gaan proberen om je paard een eenvoudige wissel te laten maken op de lange zijde, dus contra aanspringen van uit stap of draf, dan terug naar stap een paar passen en dan vanuit stap weer naar de "goede" gallop. lukt dit goed op bijde kanten dan kun je het eens op de diagonaal proberen. als je dit onder de knie hebt, kun je overgaan naar de vliegende galop wisselss, eerst contra aanspringen en dan wisselen naar de goede galop. hier voor moet je de juiste hulpen onder de knie hebben (dit geld ook voor de eenvoudige wissel) zorg ten alle tijden dat je paard voldoende sprong heeft anders kan hij geen goede wissel maken, zorg dat hij goed van achter naar voren loopt en iets berg opwaarts gaat lopen. zorg bij de wissel dat je goed de stelling en buiging insteld, liever overdreven veel dan te weinig en je sprong verliest. zorg dat de overgangen vloeient zijn, zorg voor goede been en zit hulp hier geldt ook bij liever overdreven dan te weinig.

als je ze op de langezijde onder de knie hebt zou je ze kunnen proberen op de diagonaal, maar let op dat je hier niet altijd op te werk gaat, en zorg dat je ook ooit gewoon door gallopeert en in contra galop doorgaat.

ik kies er bewust voor om het eerst vanaf de contra galop te proberen omdat je paard dan makkelijker omspringt naar de "goede" galop omdat hij de contra waarschijnlijk moeilijker vindt dan de "goede" galop.

zorg daarnaast ook voordat je hier aan begint dat je paard over een goede contragalop beheerst omdat je dit nodig hebt.

je ziet dat dit een best lang traject is en neem er dan ook de tijd voor, ga er van uit dat het een aantal maanden zal duren voordat het goed gaat.

daarnaast vindt ik dat als je paard nog niet kan appuyeren e.d je nog neit met de galopwissels aan de slag dient te gaan.

Wat een enorme berg onzin!!!! ik val gewoon van mijn stoel.

waar in godsmaam heb je les?????

je denkt dat je het best goed weet geloof ik. Wil je me dan alsjeblieft uitleggen hoe springpaarden wissels kunnen springen zonder dat ze kunnen appuyeren, de meesten kunnen ook travers..

Hoe moet een springruiter dan een wissel leren volgens jou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 19:02

een springruiter hoeft later ook geen contra, dus zal het worst wezen of hij dan automatisch omspringt of niet Haha!

Want dat is vaak als je het tuucje wissel leert, dan springen ze ook om als het niet altijd gevraag word.
Dit is niet het geval als je een dressuurmatige wissel rijd.

En ja ik weet ervan, heb voorheen alleen maar springpaarden gereden, met de 3 kende ze het truucje wissel al.
op het been als ik wilde, maar ook regelmatig niet op mijn hulp, vond ik niet erg, alleen maar makkelijk. Als hij mar in de goede galop zat.

Totdat ik 1 paard (Kawa) later omschoolde zijnde dressuurpaard en hij contra moest en hij elke keer omsprong, want dat ongemakkelijk galloperen vond hij maar helemaal niks Haha!

Dus je paard dressuurmatig klaar hebben (is een andere uitleg dan wat Marloezke zegt) vind ik heel normaal.
Als dat niet nodig zou zijn vroegen ze een wissel ook wel al in het B
En niet in de Z2, na het appuyement (Z1)

Alles in de proeven staat vaak ook netjes in een mooi opbouwende volgorde, niet voor niets lijkt me Haha!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 19:10

ben het dit keer gedeeltelijk met je eens RK, ik vind het ook voor springruiters weldegelijk belangrijk dat je paard niet ongevraagd overspringt en ik let daar zelf ook erg op. Omdat ik ook dressuur rijd (alleen dan minder fanatiek) en dus de contra galop niet wil "verliezen" is het de bedoeling dat mijn paard alléén op de hulpen wisselt. Bij springen heb ik de wissel eerder nodig dan bij de dressuur. Ongevraagd wisselen wordt direct gecorrigeerd bij mij.

Ik vind het dressuurtechnisch gezien gewoon onzin om eerst te moeten kunnen appuyeren om een wissel te kunnen springen. Helemaal omdat ik er van uit ga dat we het hier over galop-appuyementen hebben.

Springruiters zijn er wel veel makkelijker weten wij beide meen ik, maar ik vond het stukje dat in de quote stond gewoon écht zwaar overdreven..
Laatst bijgewerkt door Janski op 13-07-04 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 19:14

Maar wisselt jou paard nooit vanzelf in het parcours?
Omdat hij merkt aan jou houding dat dit dadelijk gevraagt gaat worden, dus net voor de hulp uit?

En kun jij je 4 jarige altijd contra houden, ook in scherpe wendingen?
Zie toch maar weinig springruiters die dat kunnen Haha!

En ik zeg 4 jarige omdat die dressuurmatig vaak nog nt wat bijgespijkerd moeten worden.

Kijk om het moment dat jij er 1 hebt die je Z hebt lopen, zal hij dressuurmatig ook geen B meer zijn Lachen

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 19:23

sorry riant, ik was dresuur matig aan het denken.

ik spring zelf niet dus zou ik het ook begot niet weten. ik weet alleen dat het knap vervelend is, dat als je een springpaard om wilt scholen dot dressuurpaard, dat ze dan geen contra-galop kennen en "!meestal!" ook niet de goede hulpen voor de wissels.

met dat van eerst moeten kunnen appuyeren voor dat je de wissels gaat leren, bedoelde ik simpel weg dat ik vind dat je niet ergens aan moet beginnen als je er nog niet klaar voor bent.

als je springt ligt dit anders, maar ik merk bij veel springpaarden dat er een basis ontbreekt jammer genoeg (ik bedoel daar jou absoluut niet mee).

mare wat ik schrijf is echt geen onzin, het is een van de wegen die naar rome leiden en die zijn er zoveel. voor een dressuur paard is het wel belangrijk dat je het op een uitgebreide manier doet omdat je anders echt wel in de knoop komt met je oefeneningen.

nog maals sorry ik was uit gegaan van dressuur.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 19:31

Ik rijd uiteraard niet foutloos en ik heb ook geen vierjarige. Ik begrijp je voorbeeld goed hoor. Tuurlijk ga ik in een parcours niet corrigeren als mijn paard ongevraagd wisselt, maar thuis en op oefenparcous dus wel. Als het paard zelf vooruitdenkt en aan mij voelt dat ie moet wisselen dan lijkt me dat goed in een parcours. Leuk dat ie meedenkt, maar dan blijft het mijn initiatief. Het streven is dat mijn paard niet zelf gaat bedenken wanneer het wisselt en blijft wachten op de hulpen.

En ik geloof ook niet dat ik en vierjarige contra kan houden in een scherpe wending. Dus hoop ik de zaak dusdanig voorelkaar te hebben dat ik voor die wending de goede galop heb.

Ik weet wel dat weinig springruiters er zo over denken maar ik rijd ook dressuur en vind dat wel belangrijk dat dat ook goed gaat.

Er is een wezelijk verschil tussen wisselen tijdens een parcours, een een dressuurtechisch correct gesprongen changement! Maar het een sluit het ander niet uit.

evenzo goed, vind ik het nog steeds onzin dat een dressuurpaard pas aan wissels toe is nadat het kan appuyeren (dat was eigenlijk het punt dat ik wilde maken).

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 19:32

Riant schreef:
maar ik vond het stukje dat in de quote stond gewoon écht zwaar overdreven..

Net als jou reactie dus Knipoog

ff rustig tot 10 tellen werkt best goed Lachen

Ik spring trouwens nooit een wissel in een parcours, nou ja, die wissel zit dan wel met een stel balkjes eronder Schijnheilig

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 19:37

Romkabouter schreef:
Ik spring trouwens nooit een wissel in een parcours, nou ja, die wissel zit dan wel met een stel balkjes eronder Schijnheilig

dat is ook mijn streven, als je goed aanrijd hoef je in principe niet te wisselen, maar ja mij lukt dat nog niet altijd inhet heetst van de stijd.

Er is best wel een verschil tussen springen en dressuur, maar voor mij is het niet of het een óf het ander.. het kan toch beide? Er zijn zat paarden die hoog in de dressuurlopen en l/m/z springen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 19:38

Citaat:
En ik geloof ook niet dat ik en vierjarige contra kan houden in een scherpe wending. Dus hoop ik de zaak dusdanig voorelkaar te hebben dat ik voor die wending de goede galop heb

maar contra is dan de goede galop Haha!
Wil je dat kunnen behouden is een correcte dressuurtraining een must.
Want een scherpe wending haal je anders niet in een nette contra.

en idd het 1 sluit het ander niet uit.
Maar als je wissels gaat leren terwijl je dressuurmatig nog niet zover bent, kan ik je vertelln dat de contra een heel gedoe gaat worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 19:39

Riant schreef:
dat is ook mijn streven, als je goed aanrijd hoef je in principe niet te wisselen, maar ja mij lukt dat nog niet altijd inhet heetst van de stijd.

Er is best wel een verschil tussen springen en dressuur, maar voor mij is het niet of het een óf het ander.. het kan toch beide? Er zijn zat paarden die hoog in de dressuurlopen en l/m/z springen zijn.

dan heb je het vaak over ervaren ruiters, niet over ruiters die zelf niet weten hoe een wissel te leren.
Dat verschil mag je ook niet uitvlakken.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 19:48

DAT ben ik roerend met je eens RK !!!!!!!!!!
Wissels vóór de contra daar ben ik ook tegen. Een scherpe wending in een parcours rijd ik waarschijnlijk in contra niet uit maar dressuurmatig een slagevolte als het goed is weer wel.

Hier wordt echter gezegd dat een paard niet aan wissels toe is voor het kan appuyeren.

Contra komt vanaf de M apuyementen indraf pas inde Z.
Voor het geval we hetzelfde bedoelen maar elkaar niet begrijpen:

Eerst contragalop dan wissels. Anderom geeft inderdaad problemen.
maar (nog steeds) vind ik het onzin om te zeggen dat een paard pas aan changementen toe is als het het goed kan appuyeren en het pas vanuit een galopappuyement te leren wisselen.

't is maar een mening

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 19:57

ik heb het al een keer gezegd heb je denk ik over heen gelezen.

dat van dat appuyeren voor de wissels bedoelde ik er mee te zeggen dat je niet ergens aan moet beginnen als je er nog niet aan toe bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 19:59

Ik denk dat we alle 3 hetzelfde bedoelen Haha!
Eerst je dressuur een heel stuk voor elkaar hebben, niet als je B bent een wissel leren oid van de Z/Z2

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 20:03

volgens mij ook wel ja.

maar ik vind de reactie van riant op mijn stukje erg overdreven, het komt bij mij net over of zij/hij alleen de eerste regel heeft gelezen en verder niets.

er zijn ontsettend veel manieren om een paard een wissel aan te leren en ook heel veel goede maar ook heel veel slechte. wat ik beschrijf is slechts een manier om het te doen. ik vind dit persoonlijk een hele fijne manier, deze duurt misschien dan wel wat lang maar ik heb er nog nooit een probleem mee gehad.

met de andere manier die hier beschreven wordt wel, dus doormiddel van een balkje of een spongetje.

verder ben ik hier geen manieren meer tegen gekomen. (tenminste als ik me niet vergis.)

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 20:21

We bedoelen ook het zelfde denk ik maar je schrijft drie keer letterlijk dat je vind dat als een paard niet kan appuyeren dat het niet toe is aan de wissel. Dat is ook hetgeen waar mijn ractie op sloeg, daarom heb ik dat stukje ook vet gedrukt gezet in de quote.

Een B ruiten moet geen wissels willen rijden natuurlijk, dat snappen we allemaal. Ik was gewoon erg verbaast om dat je tot drie keer toe expliciet zegt dat een paard eerst moet kunnen apuyeren.
Voor jou is dat een goede methode, en ik vind dat overdreven.
Zoals je zelf al aangeeft er zijn meer wegen die naar romen leiden.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 19:27

nouja da ter verduidelijking, "je moet geen dingen doen waar je simpel weg nog niet aan toe bent"! Lachen