en nu? verkopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 13:32

Wegbrengen lijkt mij zeker wel een optie. Een ervaren persoon kan een paard door een moeilijke periode helpen, als hij dan terugkomt kan je instructeur je helpen. Ik zou iig nog even doorzetten. Vergeet niet dat je zo'n paard nog niet zomaar kwijt bent.

nicolietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-04 11:11

om even terug te komen op de energie die ze krijgt uit de muesli;

opde website van havens vond ik dit over muesli zonder haver, wat mijn paard dus krijgt.

Citaat:
KENMERKEN van Muesli-zonder-Haver zijn o.a.:
-zeer goed verteerbaar eiwit bij relatief weinig energie (komt gelijkmatig vrij);
-zeer geschikt voor nerveuse of temperamentvolle paarden;

dus qua voer zit ik geloof ik wel goed

Groetjes

valencia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 16:08

hoi,

wat ook kan is dat ze gewoon helmaal vast zit. (hals/rug/kont) Hierdoor kunnen ze zich ook heel raar gaan gedragen. Je denkt dan dat ze gewoon in verzet zijn, maar het kan dus iets medisch zijn. (hoeft niet ernstig te zijn)

Uit ervaring;

Mijn paard hebben we bij een manege gekocht. daar voor kwam ze van de handel. Toen wij haar kochten knapte ze erg op, ook op wedstrijden deed ze het netjes, we waren best snel de B door. Toen kwamen we in de L1, ze deed niets meer, totaal in verzet en niet meer normaal te rijden. Alleen maar bokken en steigeren en rennen!

Dit was niet wat we verwacht hadden en ik heb haar dus ook geprobeerd goed aan te pakken, opzich ging het weer ietsje better, maar absoluut niet hoe het zou moeten. Toen kwam er een masseuge op ons pad. Tja, als het met trainen niet lukt, dan komt het misschien ergens anders vandaan....

nou, na 1 x gemasseerd te zijn is mel zo op geknapt. het was totaal een ander paard, ze loopt weer super en doet wat ik van haar verwacht! Ze is nu een paar keer gemasseerd en het reslutaat blijft verbeteren. Ze schijnt van vroeger nog erg last van spanning te hebben, dit vooral in haar hals en haar kont. Ze is a;l veel losser en nu kan ik weer normaal rijden! *LOL*

misschien is dit iets voor jou, als je er iets over wilt weten moet je mij maar even PB-en dan kan ik je een tel nr. geven als je dat zou willen.

groetjes mariska

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 18:04

Is erg vervelend zeg, voor jou en het paard want die zit er iets dwars of hij neemt je in maling.

Wat je zou kunnen doen is:

* Zadel na laten kijken, een gelpad heb je niet nodig als je een zadel hebt wat goed ligt.

* Paard na laten kijken door een da evt. samen met een fysiotherapeut

* Voeding aanpassen, dus alleen brok met een laag energie gehalte en verder niks. dit voor tijdelijk om te kijken hoe ze op reageerd

* Mocht er niks lichaamelijk uit voort komen kun je overwegen om je paard uit te besteden aan een ervaren trainer.

Je bent al lang bezig met dit paard, ik zou zo'n paard niet verkopen voordat ik wist waar de oorzaak vandaan komt, als je de oorzaak weet is een oplossing vaak snel gemaakt.

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 08:42

tja moeilijk mieschien ff voor het rijden in de bak laten lopen¿?
rent ie dan ook probeer daarna ff te rijden

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 09:06

Ik heb dat ook gehad met mijn paardje, dat was gewoon puur onder het werk uitkomen, ik kan een ding zeggen probeer haar voor te zijn zoals je zelf al zegt gewoon uit de onspanning of als ik aandraaf let heel goed op en als ze dan een galop sprong maakt trek je haar om en ga je gewoon weer verder waar je mee bezig was rustig en in de ontspanning of wat hier ook al is gezecht helpt ook gewoon met de oefeningen doorgaan maar dan in de galop Lachen

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 09:07

sammylover schreef:
tja moeilijk mieschien ff voor het rijden in de bak laten lopen¿?
rent ie dan ook probeer daarna ff te rijden

Dat heeft denk ik geen zin ik denk dat dit een puur geval is van onder het werk uit proberen te komen ik herken haar verhaal.

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 09:18

Psycho_Horse schreef:
Dat heeft denk ik geen zin ik denk dat dit een puur geval is van onder het werk uit proberen te komen ik herken haar verhaal.

dan denk ik toch blijven proberen maar als het nie tmee rleuk word of zo gewoon verkopen tja Ach gut ik zou het persoonlijk zelf niet doen

nicolietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-04 13:21

haaj..
Ik denk zelf niet dat ze vast zit, ze loopt zo soepel, en aan de longe loopt ze zelfs in gallop met de neus over de grond..echt super..
en ik heb ook echt na het longeren de laatste tijd gehad dat het super ging.. maar de laatste keer was ze gewoon weer oerverlend zoals ze voor de longeersessie was...daar schrok ik dus van..
helaas kan ik nu niet rijden want onze bak is inmiddels meer een vijver dan een bak..
zo gauw de bak weer berijdbaar is, ga ik der gewoon weer met frisse moed op. en zie wel wat ze doen, zal der eens lekker aan het werk zetten en kijken hoe ze het aanpakt. wie weet is er dan gewoon niks aan de hand. mocht ze zo blijven klieren dan moet ik er misschien toch afscheid van nemen Verdrietig

ohja en met dit zadel rijd ik haar al 2jaar en der heeft al een zadelkenner naar gekeken, en het is gewoon een prima zadel wat goed op haar ligt.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 18:14

Een paard belast en onbelast vergelijken is niet helemaal eerlijk natuurlijk. Dat ze aan de longeerlijn soepel is zegt niet dat ze dat onder het zadel ook is. In voer kan nogwel wat zitten. Mijn merrie is vrij groot (1.76) Dus die kreeg 4 kilo brok 1,5 kilo muslie en een berg hooi & kuil. Dat lijkt normaal maar die werd veel te heet en krijgt nu 2 kilo brok 1 kilo musli zonder haver en verder wel veel hooi en loopt daat dus veeeel beter op. OP het land krijgt ze allen 1,5 kilo musli zonder haver en verder niks en ze heeft een conditie waar je U tegen zegt.
Om maar aan te geven dat je ondanks dat je normale hoeveelheden geeft toch kan overvoeren.

r_nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 19:54

als t niet goed klikt tussen jullie zou ik inderdaad voor een ander paard gaan kijken

Olevalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 20:38

Ik heb zelf een fjord gehad ..(ja je weet hoe eigenwijs die krengen Haha! kunnen zijn : Schijnheilig ) en die deed precies hetzelfde..wegrennen vanuit het niets...en dan ook niet opletten waar ze liep..soms zelfs zomaar de bosjes in of in een sloot...hier wordt je natuurlijk bang van en je vertrouwen gaat weg, maar de beste oplossing is niet..maar gaan trekken aan het bit in de hoop dat ie een keertje stil gaat staan..je kunt beter..(ja het lijkt eng e dat is het ook..maar beter als niks) als je een keer op een plak rijd waar je echt de ruimte hebt, hem juist extra aansporen als ie er vandoor gaat. en net zolang laten lopen tot ie echt uitgeput is en dan neem JIJ hem weer terug inplaats van dat ie dat zelf bepaald..want dan is hij het niet die bepaald dat je zo harrd gaat maar JIJ!! en op een gegeven moment beseft ie dan dat jij toch wel de baas bent wat ie ook doet...het is een manier die niet bij alle paarden werkt, maar je kunt het allicht proberen....
bij mijn fjord is het wel een stuk minder geworden toen, maar ik heb nooit de kans gekregen om het helemaal afteleren, want ik had toen nog maar weinig rij-ervaring en mijn moeder vond het te gevaarlijk..dus toen is ie verkocht..iki weet niet hoeveel ervaring jij hebt en of je het er voor over hebt..maar bedenk je wel voordat je hem verkoopt dat je paard waarschijnlijk niet in een fijn nieuw tehuis komt..want je verkoopt hem toch als "paard dat vaak op hol slaat"...laat je helpen door een ervaren persoon..succes OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 22:35

Niet je nek gaan breken op zo'n dier als je zelf nog niet zo ervaren bent. Zoek een fijn paard waar je vertrouwd mee kunt rijden.

Als je paard zo staakt valt het in de praktijk vaak erg tegen met de capaciteit, hoe goed ze misschien ook kunnen bewegen/etc. Als ze niet mee willen of kunnen doen heb je daar heel weinig aan.

Laat een meer ervaren persoon maar gaan dokteren met zo'n dier.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 23:30

Als ze onder het werk uit probeert te komen moet je haar gewoon aanpakken! Klinkt makkelijker dan het is, ik heb zelf ook zo m'n moeilijke tijden gehad met m'n pony en er zullen vast nog meer komen. Tong uitsteken Het enige waar mijn ijslander bang voor is zijn bussen / vrachtwagens etc, alles wat groter is dan hem, het gaat hem niet om de herrie of hoe het er uit ziet ofzo. Dus niet zo vaak, maar ze hebben van toen we onze paarden net hadden vorig jaar tot nu ongeveer de 8 bussen in het uur omgeleid via ons rustige weggetje, dus die kwam ik wel vaak tegen! In het begin wou hij er in draf vandoor gaan maar als ik gewoon deed of er niks aan de hand was en hem terugnam bleef hij stappen, wel iets sneller en onrustiger maar hij deed het! (en soms week hij iets meer uit naar de bosjes Bloos) Dus zelfs als ze ergens bang voor zijn moet je soms doorzetten, boos worden heeft geen zin dan maar terugnemen wel, lijkt me.

Misschien kun je ook beginnen met alleen in stap oefeningen rijden, zodat ze leert om een keer te rijden met jou zonder te bokken en galopperen;of springt ze dan ook weg?

Ik snap dat het vervelend is en hopelijk lukt het om toch fijn met haar te kunnen rijden! Succes ermee. Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 23:46

Ik zou haar na laten kijken door een masseur/fysiotherapeut. Zadel laten nakijken door een zadelmaker, niet door een "zadelkenner". Als jij dit zadel al 2 jaar hebt, heb je het niet laten aanmeten op deze merrie? Hoe zijn haar tanden? Wanneer is de tandarts voor het laatst geweest? Eventueel tandarts laten komen. Professional laten rijden/bijrijden.

En met het wegsprinten: leer het paard de one-rein stop. Hoe je dat doet vind je hier:

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

Kijk onder one-rein stop.

Ik denk dat de machtsverhoudingen tussen jullie een beetje zoek zijn, en dat je met Natural Horsemanship een heleboel zou kunnen bereiken. Maar daarvoor moet je terug naar de basis namelijk het grondwerk.
Je bent nog maar een half jaar bezig. Je paard is je een beetje aan het uitproberen. Daar moet je eigenlijk doorheen. Zou zonde zijn om je paard nu te verkopen.

nicolietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 16:08

Zep schreef:
Niet je nek gaan breken op zo'n dier als je zelf nog niet zo ervaren bent. Zoek een fijn paard waar je vertrouwd mee kunt rijden.

Als je paard zo staakt valt het in de praktijk vaak erg tegen met de capaciteit, hoe goed ze misschien ook kunnen bewegen/etc. Als ze niet mee willen of kunnen doen heb je daar heel weinig aan.

Laat een meer ervaren persoon maar gaan dokteren met zo'n dier.

haaj..
het is neit zo dat ik onervaren ben, vind ik in idergeval, heb hiervoor al 3 pony's met succes (tja was is succes) gereden. waaronder hiervoor een jonge pony. en dat ging allemaal prima

en over de capaciteit weet ik dat ze die heeft omdat ik zelf heel wat heb gesprongen en dat ze een goede techniek heeft. dus qua springen zou ze ver kunnen komen. Tuurlijk als ze ettert heb je vrij weinig aan.

en mijn nek breken was ik niet echt van plan Haha!

over de one rein stop, erg toevallig toen de problemen begonnen heb ik dar geregeld gedaan, werkte goed!!.... maar heb ik niet meer aan gedacht, dus das wel een handig idee..

nou donderdag komt mijn instructeur kijken of hij een oplossing weet!
Bedankt!! groetjes Nicole

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 15:20

Hee meisje!

Nog niet opgeven hoor!
Het is heel vervelend wat jou nu overkomt, maar ik denk dat iedereen wel een vervelende fase met z'n paard of pony meemaakt.
Ik hoop voor je dat je het kunt overwinnen en dan zijn jullie samen weer een goede combinatie!
Belangrijk is dat jij het zelf kunt overwinnen en ook je gevoelens.
Dan denk je over een tijdje.....gelukkig heb ik haar toen niet weggedaan.
Veel succes en sterkte,
groetjes Juliette

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 14:00

Minder brokken en meer hooi dan?
Heeft ze iets minder nergie en blijft ze toch mooi opgewicht.

Toch kan het zijn dat je zadel niet goed ligt, juist door die gelpad eronder...

In elk geval succes ermee!

nicolietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 15:57

haj...
nou vandaag heeft mijn instructeur mij geholpen, en ik moet zeggen dat ik er erg tevrede over ben.
heb der eerst weer gelongeerd, daarna erop geklommen, en ze liep erg lekker (mooi ontspannen) en ze sprong eigenlijk niet eens echt weg, ik ben de hele tijd voor geweest zeg maar, elke keer als ze is wegliep mijn vingers gesloten. en toen ze achter mijn hulpen liep, dus niet meer naar mijn hand, been gegeven.
verder gewoon proberen naar de ontspanning te rijden. dat ging goed. heb nog gegalopeerd, in het begin ging dat een beetje gespannen, maar na een tijdje kwam te ontspanning er zo weer, en ik hoefde maar mijn vingers te sluiiten en ze draafde weer. ze reageerd echt heel goed op mijn hulpen.
nou verder deed ze 1 keer irritant maar dat was tijdens een overgang stap-gallop en daar heeft ze gewoon nog wat moeite mee. maar ze deed niet gek, ze huppelde een beetje zeg maar.
Nou conclusië: volgens mij intructeur ligt het eraan dat ik niet voor ben( of was), dus dat ik haar goed bezig moet houden, en waarneer ik iets spanning voel meteen weer die hand sluiten, en naar de hand toe blijven rijden.
en verder als ze weg spring moet ik proberen zelf niet te spannen maar rustig naar de ontspanning toe rijden.

Nou ben blij dat het weer goed ging, en ik heb der wel weer vertrouwen in, en ik hoop dat ze lekker blijft lopen.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 10:18

OK dan! dus lekker veel gaan lessen!!!.... en als het minder gaat --> denken aan de goede momenten Knipoog
Succes

nicolietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 13:14

grid schreef:
+:)+ dus lekker veel gaan lessen!!!.... en als het minder gaat --> denken aan de goede momenten Knipoog
Succes

DANKJE