Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Citaat:KENMERKEN van Muesli-zonder-Haver zijn o.a.:
-zeer goed verteerbaar eiwit bij relatief weinig energie (komt gelijkmatig vrij);
-zeer geschikt voor nerveuse of temperamentvolle paarden;

kunnen zijn :
) en die deed precies hetzelfde..wegrennen vanuit het niets...en dan ook niet opletten waar ze liep..soms zelfs zomaar de bosjes in of in een sloot...hier wordt je natuurlijk bang van en je vertrouwen gaat weg, maar de beste oplossing is niet..maar gaan trekken aan het bit in de hoop dat ie een keertje stil gaat staan..je kunt beter..(ja het lijkt eng e dat is het ook..maar beter als niks) als je een keer op een plak rijd waar je echt de ruimte hebt, hem juist extra aansporen als ie er vandoor gaat. en net zolang laten lopen tot ie echt uitgeput is en dan neem JIJ hem weer terug inplaats van dat ie dat zelf bepaald..want dan is hij het niet die bepaald dat je zo harrd gaat maar JIJ!! en op een gegeven moment beseft ie dan dat jij toch wel de baas bent wat ie ook doet...het is een manier die niet bij alle paarden werkt, maar je kunt het allicht proberen....
Het enige waar mijn ijslander bang voor is zijn bussen / vrachtwagens etc, alles wat groter is dan hem, het gaat hem niet om de herrie of hoe het er uit ziet ofzo. Dus niet zo vaak, maar ze hebben van toen we onze paarden net hadden vorig jaar tot nu ongeveer de 8 bussen in het uur omgeleid via ons rustige weggetje, dus die kwam ik wel vaak tegen! In het begin wou hij er in draf vandoor gaan maar als ik gewoon deed of er niks aan de hand was en hem terugnam bleef hij stappen, wel iets sneller en onrustiger maar hij deed het! (en soms week hij iets meer uit naar de bosjes
) Dus zelfs als ze ergens bang voor zijn moet je soms doorzetten, boos worden heeft geen zin dan maar terugnemen wel, lijkt me.

Zep schreef:Niet je nek gaan breken op zo'n dier als je zelf nog niet zo ervaren bent. Zoek een fijn paard waar je vertrouwd mee kunt rijden.
Als je paard zo staakt valt het in de praktijk vaak erg tegen met de capaciteit, hoe goed ze misschien ook kunnen bewegen/etc. Als ze niet mee willen of kunnen doen heb je daar heel weinig aan.
Laat een meer ervaren persoon maar gaan dokteren met zo'n dier.