Bit vastpakken, mag je een ruk geven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 12:45

tuurlijk mag je je paard wel een ruk(je) geven,anders laat hij echt!!! niet los hoor!!!!tenminste als die egt gaat stieren(met het hoofd zo hoog mogelijk lopen en zich onttrekken aan het werk Knipoog ) Zet het paard anders een op een kleine volte,open en sluiten en ook heel veel overganden maken,stellling en buigning vragen wil ook wel eens helpen ;D
Succes verder!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-04 12:52

Nee zo bedoel ik het ook niet Lachen. Ik bedoelde alleen dat een fatsoenelijke volte rijden en fatsoenelijke overgangen wel goed gaan aangezien ik het in de B best goed doe. Ik hoef echt niet ver te komen, daar gaat het mij niet om. Ik vind het gewoon leuk om te rijden en ervan te leren.

Hij loopt inderdaad niet perfect van achter naar voren, maar daar is het dan ook nog een b paard voor Knipoog. Er wordt aan gewerkt. Dat hij af en toe te diep loopt en en op de hand gaat hangen vind ik dan ook geen probleem en ik ga dan echt niet in zijn mond lopen rukken maar juist proberen hem actiever naar voren te rijden.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 12:54

Ik snap dat hij nog niet perfect van voor naar achter loopt,
waar ik moeite mee heb is dat je het probleem dan niet bij de wortel aan wilt pakken, maar aan symptoom bestrijding wilt gaan doen.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-04 12:58

Sjuimpje schreef:
Ik snap dat hij nog niet perfect van voor naar achter loopt,
waar ik moeite mee heb is dat je het probleem dan niet bij de wortel aan wilt pakken, maar aan symptoom bestrijding wilt gaan doen.

Soms is de wortel vinden niet het makkelijkste Knipoog

Ik zag het aan voor klieren/ verzet en ben zelf echt niet iemand die erg streng of onredelijk omgaat met zijn paarden. Een ruk geven is dan ook iets wat ik eerst zeer goed zou overwegen of het passend zou zijn in een situatie, anders had ik het allang gedaan en had ik het hier niet gevraagd Lachen

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-04 13:08

En als jij aangeeft dat niet goed van achter naar voren lopen de wortel is van het bit vastpakken en gaan rennen dan wil ik dat best geloven en proberen daar beter op te gaan trainen.
Maar als later blijkt dat hij het als z2 paard ( *LOL* ) nog steeds af en toe doet dan zal ik bij je aankloppen Knipoog

horssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 13:18

in de wei doet ie het niet als je daar rijd toch?
als die het wel doet goed oefenen en als hij hals op laag doet moet je flink benen geven
een pony kan niet in rengalop lopen met zijn snoet tussen de benen

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 13:21

Van voor naar achter moet natuurlijk zijn van achter naar voor Haha!
Het probleem ìs juist dat hij verkeerd om loopt Knipoog

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-04 13:30

Sjuimpje schreef:
Van voor naar achter moet natuurlijk zijn van achter naar voor Haha!
Het probleem ìs juist dat hij verkeerd om loopt Knipoog

af en toe Knipoog Hij loopt ook stukken goed om hoor *LOL* , maar ik erken het probleem en weet dat hij sommige stukken verkeerd om loopt Lachen

We doen ons best, bedankt voor de tips.

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 18:03

Mijn paard wil ook nog wel eens ineens zijn neus naar voren steken en de teugels uit mijn handen trekken. Van mijn instructice moet ik dan duidelijk aangeven dat dit niet mag door een ophouding met beide handen te maken.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 18:58

Ik heb dit dus vaak als ik met een groep buiten rijd en we gaan een stukje galoperen.

Die kop gaat tussen de benen, bit vast, een paar gekke sprongen erbij en je hebt tenslotte niks meer te vertellen.

Ik trek hem dan dus echt wel op de rem he!
Dat geetter wil ik niet hebben.

Verder gaat het altijd goed, alleen met een groepje is het dus echt een ramp. Daarom rijd ik eigenlijk altijd alleen omdat ik anders alleen maar loop te vechten tegen dit soort dingen Boos!

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 20:25

Sjuimpje, dus als Ozep er in t bos vandoor zou gaan, dan zou je m geen ruk geven?

Nou ik Maddox dus écht wel. Hij weet dondersgoed wat "Hoooooo" betekent, hij weet ook heel goed wat een ophouding betekent of wat een zithulp betekent. Als hij daar niet op reageert, dan geef ik m echt wel een ruk en desnoods trek ik m naar 1 kant ook.

Gebeurt heel zelden maar daarna is hij zo mak als een lammetje hoor. Buitenrijden is geen dressuur, buitenrijden brengt veel meer risico's met zich mee. Als hij zou willen rennen zou ik dat No Way pikken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 09:35

Als er echt geen stuur op zit wil ik ze best eens lekker wakkerschudden hoor.
Dennis weet het al. Zodra ik diep ga zitten en een brul geef is hij al een stuk stuurbaarder Tong uitsteken. Dat is inmiddels zelfs al voldoende om hem een merrie uit z'n hoofd te 'praten'. We hebben er wel eventjes over gedaan om hem zo braaf te krijgen. Ik heb ook wel hem gemeen uit balans gebracht dat hij wel moetst remmen en zich weer stuurbaar moest laten worden.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 09:43

Manon 2 schreef:
Sjuimpje, dus als Ozep er in t bos vandoor zou gaan, dan zou je m geen ruk geven?

Nou ik Maddox dus écht wel. Hij weet dondersgoed wat "Hoooooo" betekent, hij weet ook heel goed wat een ophouding betekent of wat een zithulp betekent. Als hij daar niet op reageert, dan geef ik m echt wel een ruk en desnoods trek ik m naar 1 kant ook.

Gebeurt heel zelden maar daarna is hij zo mak als een lammetje hoor. Buitenrijden is geen dressuur, buitenrijden brengt veel meer risico's met zich mee. Als hij zou willen rennen zou ik dat No Way pikken.

Maar in dit geval gebeurt het dus zeker niet zelden en is het uitgegroeid tot een rijtechnisch probleem. Als die van mij een beetje dol wordt op een buitenrit grijp ik ook stevig in, maar dat hoeft dan ook maar een keertje. Maar als het paard van de TS zo regelmatig (lees: ze kan er eigenlijk niet goed mee op wedstrijd) dit gedrag vertoond los je het niet op met een flinke ruk, maar dan moet je toch echt naar je eigen vaardigheden gaan kijken en zoals Sjuimpje zegt, het probleem bij de wortel aanpakken, anders blijf je het paard in zijn mond aan het rukken.

xoxliannexox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 10:57

hey

trekken daar ben ik echt niet voor!
mijn pony heeft t ook heel lang gedaan...
mar t lag toch echt aan mijn zelf denk!
eerst ging ze supper hard en jah slecht maar ik nam haar dan met mijn handen trug.
maar nu rij ik met mijn benen en ze heeft t nooit meer gedaan.
maar als hij dat doet kan je beter haar naar links en naar rechts laten kijken (ook in de kros galop) Knipoog
dat heeft bij mij altijd veel geholpen en met trekken berijk je niks!!!
ik niet te minste.

heel veel liefs lianne

Edit Elles: grote, gekleurde koeienletters verwijderd

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-04 11:26

Die van mij doet het toch wel degelijk zelden hoor Patos.... Tijdens buitenritten en op open terrein (zoals op veel losrijterreinen in het buitenseizoen het geval is). Tijdens dressuurtraining heeft hij het nu precies een keer gedaan, maar zoals je had kunnen lezen is het dan na een half baantje alweer over omdat ik hem dan wel gewoon terug kan rijden, buiten en op open terreinen helaas niet. Ik heb er vrede mee als het een rijtechnisch probleem is en probeer er dan ook aan te werken, maar denk dat er ook een groot aandeel vanuit streken van het paard komt.

Het is me 2x gebeurd op wedstrijd en ik heb ongeveer 8 wedstrijden gereden... Bedankt dat je gelijk zegt dat hij het telkens op wedstrijden doet en dat ik er eigenlijk niet mee op wedstrijden kan Patos, dat valt dus reuze mee.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 12:34

Manda schreef:
Die van mij doet het toch wel degelijk zelden hoor Patos.... Tijdens buitenritten en op open terrein (zoals op veel losrijterreinen in het buitenseizoen het geval is). Tijdens dressuurtraining heeft hij het nu precies een keer gedaan, maar zoals je had kunnen lezen is het dan na een half baantje alweer over omdat ik hem dan wel gewoon terug kan rijden, buiten en op open terreinen helaas niet. Ik heb er vrede mee als het een rijtechnisch probleem is en probeer er dan ook aan te werken, maar denk dat er ook een groot aandeel vanuit streken van het paard komt.

Het is me 2x gebeurd op wedstrijd en ik heb ongeveer 8 wedstrijden gereden... Bedankt dat je gelijk zegt dat hij het telkens op wedstrijden doet en dat ik er eigenlijk niet mee op wedstrijden kan Patos, dat valt dus reuze mee.

Nou nou, lange tenen? Je zegt zelf dat je de wedstrijden met onbegrenst losrijterrein ontziet, imo voel je je dus niet prettig op zo'n terrein. Je kunt dat soort situaties dan wel gaan ontwijken, in dat geval zal jouw paard het idd minder doen, maar vroeg of laat zal je toch een keer het weiland op moeten. Btw, ik heb niet gezegd dat je er niet mee op wedstrijden kan, dat heb je zelf gezegd, alleen niet op de manier waarop je het hier boven stelt.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-04 13:27

Valt wel mee die lange tenen Knipoog. Het probleem moet alleen niet opgeblazen worden want dat is (nog) nergens voor nodig. Het is geen allerdaags probleem maar iets wat de laatste tijd af en toe voorkomt. En omdat ik het inderdaad geen enorm rijtechnisch probleem wil laten worden vraag ik om advies. Les heb ik al, misschien had ik het daar beter kunnen vragen dan hier, maar ik dacht: ach wat meer adviezen kunnen nooit kwaad.
Bovendien laat ik dit paard ook eens per week rijden door een ervaren springruiter om zo wat adviezen (voor mij) te krijgen van iemand die voelt hoe dit paard te rijden is. Maak je over de begeleiding en bereden zijn van dit paard maar geen zorgen, ik ben al opzoek gegaan naar hulp.

Maar blaas mijn vraag niet op naar grotere problemen, want die zijn er niet.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 13:51

Ik weet niet wat hij precies doet, doet hij zijn hoofd naar beneden zodat hij lekker op de voorhand kan lopen, of probeert hij jou uit het zadel te trekken ? Ik heb ooit eens een tip gehad van iemand dat je in het laatste geval gewoon de teugels ineens lang moet laten, zodat hij geen steun meer heeft en op zijn snufferd gaat (doe dit wel voordat hij in vliegende galop zit anders gaat hij over de kop ben ik bang). Ik heb zelf wel eens een paard gereden dat het in draf ook deed, en het werkte na 2 keer goed struikelen al perfect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 13:54

dat zou ik dus ook als tip geven Dandy

In het bos voor een noodstop haal ik alles uit de kast wat verboden is als dat nodig zou zijn.
maar zo zou ik zeker niet aanraden om rukjes te geven.
paard word daar alleen maar "afgestompter" door en leert nog niet op eigen benen lopen.
Gooi dat lekker steuntje maar eens ineens weg Lachen

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-04 14:01

Dandy schreef:
Ik weet niet wat hij precies doet, doet hij zijn hoofd naar beneden zodat hij lekker op de voorhand kan lopen, of probeert hij jou uit het zadel te trekken ? Ik heb ooit eens een tip gehad van iemand dat je in het laatste geval gewoon de teugels ineens lang moet laten, zodat hij geen steun meer heeft en op zijn snufferd gaat (doe dit wel voordat hij in vliegende galop zit anders gaat hij over de kop ben ik bang). Ik heb zelf wel eens een paard gereden dat het in draf ook deed, en het werkte na 2 keer goed struikelen al perfect.

Het paard loopt al behoorlijk netjes in aanleuning maar als hij moe wordt heeft hij inderdaad de neiging om sommige stukken op de voorhand te kiepen en te diep te gaan lopen. Maar dat is niet het probleem waarvoor ik hier advies vraag en ik weet hoe we hieraan moeten werken.

Hetgene waarvoor ik hier advies vraag is inderdaad dat hij mij (is enkele keren gebeurd) uit het zadel trekt, zomaar ineens vanuit zijn fijne aanleuning. Je zou denken dat hij het juist doet als hij dus moe is en stukken te diep gaat lopen, maar zodra hij moe is denkt hij er niet eens aan mij uit het zadel te trekken. Daarom had ik ook moeite om dat verhaal van op de voorhand lopen bij dit probleem te linken.

Bedankt voor je tip!

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 14:03

horssie schreef:
in de wei doet ie het niet als je daar rijd toch?
als die het wel doet goed oefenen en als hij hals op laag doet moet je flink benen geven
een pony kan niet in rengalop lopen met zijn snoet tussen de benen

Dit is NIET waar! Ik rijd op een arabiertje, die er heel graag vandoor gaat, en dat doet hij lekker met zijn snoet tussen zijn benen tot tegen zijn borst! Niemand weet of het bij dat pony om een medisch probleem gaat of niet, maar ik wou je er toch heel even op wijezen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 14:07

Manda, als hij je teugels opeens uit je vingers sjort, dan komt hij je hand toch al tegen. Ik zou heel vlug nog even mijn hand naar boven bewegen en tegelijk natuurlijk een venijnige por erbij.

horssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 16:40

Cowgirltjuh schreef:
Dit is NIET waar! Ik rijd op een arabiertje, die er heel graag vandoor gaat, en dat doet hij lekker met zijn snoet tussen zijn benen tot tegen zijn borst! Niemand weet of het bij dat pony om een medisch probleem gaat of niet, maar ik wou je er toch heel even op wijezen Knipoog

echt omlaag dicht bij zijn voorbenen ?
hetr kan uiteraard wel,als je pony weg sjort en je geeft hem flink been dan gaat het hoofd van zelf wel omhoog,erg fijn lijkt het me niet Knipoog

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 10:36

Het lijkt erop dat je paard geleerd heeft dat hij het bit kan vast pakken! Misschien is het verstandig om eens een stapje terug te doen en hem alleen maar voorwaarts/neerwaarts te rijden in de bak. Probeer aan te leren voelen wanneer hij wil gaan trekken en als hij dat doet geef onmiddelijk meer mee met je hand en vult het aan met je been, zo kan hij het bit niet vast pakken. Best kans dat hij in het begin ontzettend uit zijn evenwicht raakt als je dat doet, maar op een gegeven moment zal hij op zijn eigen benen leren lopen.

dus... hij wil hangen? jij zorgt ervoor dat hij dit niet kan! Hand veel meegeven en been erbij! altijd ervoor zorgen dat je been onmiddelijk kan inwerken. OK dan!

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 20:25

Als ik de 1e foto in je profiel zie zit je ook in een houding waarin hij je zo uit het zadel kan trekken (ik weet niet of je altijd en op elk paard zo zit) Maar probeer eens je hak gelijk aan je heup te houden, knap paard als ie je dan nog uit het zadel krijgt!
Je moet voor de gein eens proberen om in je normale houding te zitten en iemand voor je paard te laten staan en diegene aan de teugels laten trekken om jou uit het zadel te krijgen, dan vlieg je zo voorover. Daarna moet je s je voeten een stuk naar achter doen zodat je dus in een rechte lijn zitten met schouder, heup, hak, en je dan door iemand uit t zadel laten trekken, denk niet dat dat gaat lukken. Ik heb t zelf ondervonden bij de fysio laatst Knipoog
Als hij je niet meer uit het zadel krijgt heb jij veel meer kracht en geef je niet mee als hij trekt..