Mamma heeft heb bedacht Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
vind ik teminste je moet gewoon duidelijk zijn, en af een toe een klap is oke maar overdrijf het niet. is niet fijn voor jou en niet fijn voor je paard (teminste dt heb ik ervaren) LovesSaartje schreef:Blijkbaar werkt hardhandig welowkey, thnx! k probeer t ook altijd wanneer ik er weer ben, tis alleen gelukt toen m'n vriendin er op ging zitten, maar die deed t een beetje hardhandig.:@

patsur schreef:lovessaartje, als je pony M heeft gelopen, waarom stopt hij dan bij de uitgang?? dat kan idd niet als hij in een proef loopt. Ben jij er soms een keer in die plek vanaf gevallen? of misschien flink boos geworden? het kan zijn dat je pony bang is dat hetw eer gebeurt en er dus uit voorzorg niet langs gaan. Misschien span je ongemerkt, dat heb ik zelf ook! dat is helemaal niet raar of dom, maar daar leer je van. Ik denk dat het vooral aan jezelf ligt. Gaat je pony er met anderen wel gewoon langs of ook niet?? ook mensen die niet weten dat hij niet langs de uitgang gaat? Het kan zijn dat jij ongemerkt spanning maakt en denkt, o god, zou hij er nu wel langs gaan? Dta idee kunnen andere mensen ook hebben als ze weten dat je pony er niet langs gaat, dus laat een keer, om te proberen iemand op je pony rijden die hem eigenlijk niet zo goed kent. Kijk wat hij dan doet, als hij er gewoon langs gaat ligt het probleem bij jou, als hij er niet langs gaat ligt het probleem bij jou en bij het paard. Het kan zijn dat je een tijdje geleden te makkelijk was met het straffen van dat soort dingen, dat e dacht van owh, volgende rondje beter, en het dus er bij liet zitten. Ga ook eens in een andere bak rijden, dicht bij jou in de buurt. zorg ervoor dat hij door iedere hoek loopt en als hij dat niet doet, niet slaan!! daar maak je hem alleen maar bang van! maak een volte en maak eventueel een overgang naar de stap. zorg ervoor dat je binnenbeen goed inwerkt en dat je buitentugel iets strakker is dan de binnenteugel. Het is op dat moment niet belangrijk of het paard wel of niet met een juiste stelling loopt, het is belangrijker dat je pony langs het desbetreffende punt komt. stelleing en dergelijke komen later wel, als je pony de boodschap gekregen heeft. Heel veel succes!!
LovesSaartje schreef:ik houd daar dus ook niet van,maar ze heeft M gelopen,
en daar kon ze natuurlijk ook niet ineens bij de uitgang gaan stoppen.
, maar als ze dan weer bij dat hek stop, dan stap ik af, en laat haar nog een rondje aan de longeerlijn galoperen, en dat gaat dan eigelijk de rest van het uur door
maar als ik merk dat ze moe begint te worden, dan stop ik ermee, anders lukt t tog niet, dan wil ze niet eens meer galoperen.
LovesSaartje schreef:t is me 1x gelukt, een beetje erg hardhandig, daarna beloond, en ermee gestopt, de volgende dag deed ze t niet meer, terwijl ze wist dat ik t de vorige dag hardhandig had gedaan, maar nu heb ik een probleem dat ze bijna niet meer loopt, ook niet met een zweep, alleen met de longeerzweep, maar ik ga er maandag weer naartoe, dan ga ik egt proberen om haar erlangs te krijgen, k zeg wel hoe t afgelopen is.
en ze liep meteen weer de hoek in toen ik aan t galoperen was,
dus toen heb ik haar een tik met de zweep gegeven,
daarna nog een x geprobeerd, en ze liep erlangs!
daarna had ze t door, en ik kon ineens gewoon in die hoek bij de uitgang in galop aanspringen!