help! mijn verzorgpony wil niet langs t hek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 19:58

heel erg Mamma heeft heb bedacht

Bloomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 20:01

jullie hebben wel gelijk, maar wat LovesSaartje denk ik probeert te zeggen is dt ze dr niet al1 maar wil slaan. en daar ben ik het mee eens, tuurlijk mag je dr wel een een klap geven als ze niet luisterd maar met gewoon rammen kom je er ook niet vind ik teminste je moet gewoon duidelijk zijn, en af een toe een klap is oke maar overdrijf het niet. is niet fijn voor jou en niet fijn voor je paard (teminste dt heb ik ervaren)

Kim1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 20:04

Ik ram ook niet, maar op een goed moment een tik daar leren paarden heel veel van.

Kim1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 20:08

Ik sla mijn paarden zelden tot nooit. Het is namelijk niet nodig omdat ik mijn grenzen duidelijk heb aangegeven, dat heeft Lovessaartje niet dus moet ze dat doen. DUidelijkheid en consequent zijn daar gaat het om.

Bloomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 20:08

jah dt bedoel ik ook.

Bloomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 20:11

maar k denk niet dt het egt zin heeft om dr pony er langs te slaan, het ligt natuurlijk aan de pony mijn leasepaardje wordt daar al1 nog maar wilder van. ik rijdt dr gewoon heen alsof er nix aan de hand is, dan remt ze meestal dan geef ik dr een corrigerende tik en dan goed in de stelling en dan gaat ze er goed langs.. teminste vandaag dan. het is ook een stuk moeilijker als het niet je eigen paard is en je nog aan elkaar moet wennen natuurlijk..

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 20:22

LovesSaartje schreef:
owkey, thnx! k probeer t ook altijd wanneer ik er weer ben, tis alleen gelukt toen m'n vriendin er op ging zitten, maar die deed t een beetje hardhandig.:@
Blijkbaar werkt hardhandig wel

Soms heeft een paard of pony gewoon wat minder subtiele aanmoediging nodig om iets te doen... Je paard weet nou dat ze dit gedrag gewoon kan maken, en door recht op het hek af te lopen, maakt ze het zich lekker makkelijk...
Een paar keer goed aanpakken en je zou er vanaf moeten zijn!

Slaan is niet nodig, als je gewoon duidelijk kan zijn. Been eraan, als ze daardoorheen loopt, toch bijtikken met de zweep, ook al gaat ze dan bokken. Je weet van te voren dat ze dan gaat bokken, dus daar kun je je op voorbereiden, en ze goed uitzitten...

Kim1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 20:26

Kijk het probleem is dat Lovesaartje nooit consequent is geweest(zo'n probleem ontstaat niet opeens maar geleidelijk). Die pony heeft dus totaal geen respect voor haar, en daar moet ze aan gaan werken, zolang die pony denkt dat hij de baas over haar is zal ze dat probleem nooit kunnen oplossen en zal het alleen maar erger worden.

Ik heb zelf trouwens liever dat dat paard een keer goed wordt aangepakt en een keer een beetje pijn heeft dan dat ik zelf in het ziekenhuis kom te liggen omdat dat paard totaal geen respect voor me heeft en gewoon over me heen dendert.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 21:05

mammie!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 22:05

lovessaartje, als je pony M heeft gelopen, waarom stopt hij dan bij de uitgang?? dat kan idd niet als hij in een proef loopt. Ben jij er soms een keer in die plek vanaf gevallen? of misschien flink boos geworden? het kan zijn dat je pony bang is dat hetw eer gebeurt en er dus uit voorzorg niet langs gaan. Misschien span je ongemerkt, dat heb ik zelf ook! dat is helemaal niet raar of dom, maar daar leer je van. Ik denk dat het vooral aan jezelf ligt. Gaat je pony er met anderen wel gewoon langs of ook niet?? ook mensen die niet weten dat hij niet langs de uitgang gaat? Het kan zijn dat jij ongemerkt spanning maakt en denkt, o god, zou hij er nu wel langs gaan? Dta idee kunnen andere mensen ook hebben als ze weten dat je pony er niet langs gaat, dus laat een keer, om te proberen iemand op je pony rijden die hem eigenlijk niet zo goed kent. Kijk wat hij dan doet, als hij er gewoon langs gaat ligt het probleem bij jou, als hij er niet langs gaat ligt het probleem bij jou en bij het paard. Het kan zijn dat je een tijdje geleden te makkelijk was met het straffen van dat soort dingen, dat e dacht van owh, volgende rondje beter, en het dus er bij liet zitten. Ga ook eens in een andere bak rijden, dicht bij jou in de buurt. zorg ervoor dat hij door iedere hoek loopt en als hij dat niet doet, niet slaan!! daar maak je hem alleen maar bang van! maak een volte en maak eventueel een overgang naar de stap. zorg ervoor dat je binnenbeen goed inwerkt en dat je buitentugel iets strakker is dan de binnenteugel. Het is op dat moment niet belangrijk of het paard wel of niet met een juiste stelling loopt, het is belangrijker dat je pony langs het desbetreffende punt komt. stelleing en dergelijke komen later wel, als je pony de boodschap gekregen heeft. Heel veel succes!!

Kim1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 11:24

Patsur, ik denk dat Lovessaartje heel duidelijk heeft gemaakt dat dit een dominantieprobleem is(zo komt het in ieder geval op mij over).

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-04 11:56

patsur schreef:
lovessaartje, als je pony M heeft gelopen, waarom stopt hij dan bij de uitgang?? dat kan idd niet als hij in een proef loopt. Ben jij er soms een keer in die plek vanaf gevallen? of misschien flink boos geworden? het kan zijn dat je pony bang is dat hetw eer gebeurt en er dus uit voorzorg niet langs gaan. Misschien span je ongemerkt, dat heb ik zelf ook! dat is helemaal niet raar of dom, maar daar leer je van. Ik denk dat het vooral aan jezelf ligt. Gaat je pony er met anderen wel gewoon langs of ook niet?? ook mensen die niet weten dat hij niet langs de uitgang gaat? Het kan zijn dat jij ongemerkt spanning maakt en denkt, o god, zou hij er nu wel langs gaan? Dta idee kunnen andere mensen ook hebben als ze weten dat je pony er niet langs gaat, dus laat een keer, om te proberen iemand op je pony rijden die hem eigenlijk niet zo goed kent. Kijk wat hij dan doet, als hij er gewoon langs gaat ligt het probleem bij jou, als hij er niet langs gaat ligt het probleem bij jou en bij het paard. Het kan zijn dat je een tijdje geleden te makkelijk was met het straffen van dat soort dingen, dat e dacht van owh, volgende rondje beter, en het dus er bij liet zitten. Ga ook eens in een andere bak rijden, dicht bij jou in de buurt. zorg ervoor dat hij door iedere hoek loopt en als hij dat niet doet, niet slaan!! daar maak je hem alleen maar bang van! maak een volte en maak eventueel een overgang naar de stap. zorg ervoor dat je binnenbeen goed inwerkt en dat je buitentugel iets strakker is dan de binnenteugel. Het is op dat moment niet belangrijk of het paard wel of niet met een juiste stelling loopt, het is belangrijker dat je pony langs het desbetreffende punt komt. stelleing en dergelijke komen later wel, als je pony de boodschap gekregen heeft. Heel veel succes!!

maar ik was niet diegene die op haar reed toen ze nog M liep, daarna is ze verkocht, en die mensen hebben er een tijdje niks mee gedaan, tot dat ik kwam. Maar het is dus altijd al zo, dat ze niet langs het hek gaat in galop, eerst wou ze niet eens galoperen, dan begon ze te bokken, en ze wilde toen ook niet in draf langs t hek, dat doet ze nu wel weer gewoon, omdat ik bij de net in het midden al begon te sturen, en dan een volte ging maken, dus dat heeft ze al wel afgeleerd. En als er iemand anders op gaat, deed ze dat ook, maar diegene begon in d'r mond te trekken, de andere kant uit, dus dat deed ze maar wel omdat ze anders weer in d'r mond werd getrokken. In de zomervakantie kan heb ik wel de beschikking ovr een andere bak, want nu rijd ik eigelijk in een wei, omdat ze daar geen bak hebben, maar in de vakantie ga ik met m'n vriendin( die een eige pony heeft en WEl de beschikking heeft over een bak) in die bak rijden, misschien dat dat wel lukt.

Kim1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 12:03

Maar de harde methode heeft wel geholpen want bij die ander deed hij het niet! Zoasl ik de hele tijd al zeg deze pony heeft door dat zij jou de baas is.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 12:28

idd

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-04 13:43

t is me 1x gelukt, een beetje erg hardhandig, daarna beloond, en ermee gestopt, de volgende dag deed ze t niet meer, terwijl ze wist dat ik t de vorige dag hardhandig had gedaan, maar nu heb ik een probleem dat ze bijna niet meer loopt, ook niet met een zweep, alleen met de longeerzweep, maar ik ga er maandag weer naartoe, dan ga ik egt proberen om haar erlangs te krijgen, k zeg wel hoe t afgelopen is.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 13:48

LovesSaartje schreef:
ik houd daar dus ook niet van, maar ze heeft M gelopen, en daar kon ze natuurlijk ook niet ineens bij de uitgang gaan stoppen. , maar als ze dan weer bij dat hek stop, dan stap ik af, en laat haar nog een rondje aan de longeerlijn galoperen, en dat gaat dan eigelijk de rest van het uur door Schijnheilig maar als ik merk dat ze moe begint te worden, dan stop ik ermee, anders lukt t tog niet, dan wil ze niet eens meer galoperen.

Dus ze krijgt haar zin... Zij loopt niet langs het hek, en hop jij stapt af.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 14:01

LovesSaartje schreef:
t is me 1x gelukt, een beetje erg hardhandig, daarna beloond, en ermee gestopt, de volgende dag deed ze t niet meer, terwijl ze wist dat ik t de vorige dag hardhandig had gedaan, maar nu heb ik een probleem dat ze bijna niet meer loopt, ook niet met een zweep, alleen met de longeerzweep, maar ik ga er maandag weer naartoe, dan ga ik egt proberen om haar erlangs te krijgen, k zeg wel hoe t afgelopen is.

maar ga dan gewoon door tot ze het doet. En als het gelukt is. Kunje het best nog één keer proberen.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-04 15:32

punkies schreef:
maar ga dan gewoon door tot ze het doet. En als het gelukt is. Kunje het best nog één keer proberen.

oke, k zal t proberen, als ze dan langs t hek gegalopeerd heeft, dan probeer ik t nog wel een x op de andere hand.

Kim1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 09:30

Je moet nooit stoppen op het moment dat je pony gewonnnen heeft! Ook al zit je er 3 uur, je gaat net zolang door totdat je pony die hoek in hebt. Anders heeft hij nl gewonnen en het is niet de bedoeling dat hij door krijgt dat zolang hij maar vervelend genoeg doet dat hij zin krijgt, aanpakken dus.

ikdus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 09:57

Punkies, Kim 1986, Clitia: helemaal met jullie eens! Die pony moet gewoon op zijn flikker krijgen! Lovessaartje: dat heeft bij een ander toch ook gewerkt en ook bij jezelf?
Je moet geen medelijden hebben met die pony. En je hoeft het niet maar 1 keer te doen, nee, ze moet gewoon erlangs als jij het vraagt!!! Je vraagt geen moeilijke oefening van haar, en ze kan ook gewoon door de andere hoeken lopen.
Dus, niet zo soft zijn, want op die manier krijg je gevaarlijke en onhandelbare paarden.

sioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 10:36

mirco deed dit vroeger ook.
wanneer hij begon te klieren gewoon een zweepslag net achter mn been en naar de andere kant van de bak rijden, en daar op een cirkel zetten, en dan heel langzaam de cirkel naar de uitgang verplaatsen, zo langzaam dat hij het bijna niet merkt.
dan draaft hij op een bepaald ogenblik gewoon naast de uitgang zonder te klieren.
wanneer hij terug begint, herbegint de oefening ook.
na 1 maand had hij het door en doet hij het niet meer.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-04 17:07

hey!
k ben vandaag weer bij Saartje geweest, *LOL* en ze liep meteen weer de hoek in toen ik aan t galoperen was, Schijnheilig dus toen heb ik haar een tik met de zweep gegeven, Haha! daarna nog een x geprobeerd, en ze liep erlangs! *LOL* OK dan! Daarna probeerde ze t wel iedere x weer, maar dat lukte haar niet, omdat ze anders een tik kreeg, Bloos daarna had ze t door, en ik kon ineens gewoon in die hoek bij de uitgang in galop aanspringen! Lachen

Kim1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 17:09

Goed gedaan OK dan! !

ikdus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 09:37

Ja, heel goed gedaan!!!
Zie je nou dat je niet altijd lief voor je pony kunt zijn?? Als je pony jou in de maling neemt, heeft hij een keer straf nodig. Als je dat niet doet, krijgt je pony steeds minder respect voor je en doet hij steeds vaker wat hij wil. Paarden zijn geen knuffeldieren, daar kom je meestal achter als het een keer (bijna) fout gaat... Het is bij jou nog niet fout gegaan, omdat je de pony nog op tijd hebt gecorrigeerd. Je kunt wel lief voor pony's zijn, maar blijf opletten dat ze niet gebruik maken van je lief-zijn.