Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
SuperPepeijn schreef:hoe zit dat dan met de rest van je hoofdstel?
ging de vraag niet over het rijtechnisch nut?
dutske schreef:bij dressuur heb je of zou je moeten hebben, een constante aanleuning met zit,benen en teugels
dus op die mond komt ert altijd min of meer een druk te staan, bij het ene paard sterker dan bij het andere (bij springen is dit overigens ook zo, kheb nog nooit iemand een parcours zien rijden met teugels in bogen)
maar ij western is het de bedoeling dat alles op een relatief los teugeltje gereden wordt, of worden de teugels telkens redelijk kort aangehaald
Manon 2 schreef:Mijn vraag kwam eigenlijk voort uit het halsterhoofdstel waarmee ik op vakantie heerlijk heb gereden en ik vroeg me gewoon af of het problematisch zou zijn om daarmee dressuur te rijden. Het heeft geen sperriem en dat is het enige verschil met mijn normale hoofdstel.
dutske schreef:ja, dat wel, bij iedere rijstijl is dat zeker!?
maar mijn vraag is feitelijk, kun je met one-ear hoofdstel dressuur rijden op redelijk niveau (geen wedstrijden, maar ook niet meeliften, dus niveau L of M ofzo)
Lovely schreef:Ja hoor, als het paard het een prettig hoofdstel vindt dan maakt het niet uit zolang het maar netjes stil en in evenwicht om zijn hoofd zit. Niet alle paarden vinden zo'n one-ear prettig, maar dat is iets om uit te proberen.
Er was jaren geleden een Amerikaanse spring-amazone zie reed grand prix's zonder hoofdstel, zij had een bit dat via een riempje onder de kin vastzat en verder niks.
(op gewone wedstrijden mag dat dus allemaal niet, maar oke)
Gulfoss schreef:Een sperriem is er simpelweg voor om de pijn van het bit te verbergen
Stel je voor jij krijgt zo’n bit in je mond gebrukt wat ja het is “normaal” jij krijgt daar last van want ja dat is logisch en jij doet je mond open en ja dat is niet mooi dus de “oplossing” is een sperriem.
Ik vraag me ook waarom o waarom zit er nooit een sperriem aan een bitloos hoofdstel?
Gulfoss schreef:Een sperriem is er simpelweg voor om de pijn van het bit te verbergen
Stel je voor jij krijgt zo’n bit in je mond gebrukt wat ja het is “normaal” jij krijgt daar last van want ja dat is logisch en jij doet je mond open en ja dat is niet mooi dus de “oplossing” is een sperriem.
Ik vraag me ook waarom o waarom zit er nooit een sperriem aan een bitloos hoofdstel?
Gulfoss schreef:Ja, is dat logisch? Daar denkt mijn merrie toch anders over.Een sperriem is er simpelweg voor om de pijn van het bit te verbergen