Wat versta jij onder inrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 18:17

germie schreef:
een ingereden paard is een paard dat de ruiter accepteert en in alle 3 gangen rond te rijden is. Dit kun je al vrij snel bereiken. Het paard is zo nog erg groen.

Ben het verder met gijsenkim eens.

dan is mijn inmiddels 15-jarig halve stal paardje nog steeds niet ingereden.
Hij is redelijk braaf,kent vrij veel,maar loopt absoluut niet rond. Hij begint nu eindelijk wat te ontspannen,en hier ben ik al heel blij mee.

Onder inrijden versta ik een gehoorzaam paard dat gas,stuur en rem weet staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 20:25

Ik denk dat bij rond, niet rond in het lijf bedoeld word, maar de bak rond te krijgen is Lachen
Anders zijn er idd een heleboel nooit ingereden Lachen

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 21:40

Ik vind dat een paard ingereden is als hij braaf kan stappen draven en galopperen. Hij moet ook stilstaan als je opstapt en als je halt houd. dan vind ik pas dat hij ingereden is als hij dit kent

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:53

Nou als iedereen het met G&K eens is .. dan ik ook natuurlijk!
Ik vind gehoorzaamheid een vanzelfsrpekend onderdeel. De opvoeding kan zowel voor als tijdens het in rijden aanleren: ho is ho! Braaf longeren en op stemhuplen reageren. Zadelmak is in mijn ogen wennen aan het zadel en netjes stilstaan bij op en af stappen.. daar vertrouwd mee raken.

En dan ga je "inrijden" stuur gas en rem vertrouwen en ontspanning, tot je los kan rondsturen in de bak, in 3 gangen.

Dus een ingereden paard is voor mij wel een paard waar ik mee aan de gang kan en die de ruiter volledig accepteerd. Hoeft voor mij nog niet in de krul en perfect in balans.

frettenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:30

ik vind dat als je een paard gaat inrijden, het paard eerst de basis dingen moet leren zoals stap, draf, galop en ho tijdens het longeren. Als je hiermee begint op 2 a 2,5 jarige leeftijd en dat hem dan spelende wijs leert word hij goed voorbereidt op het echte rijden. Daarna leer je hem het chabrakje of iets anders dat licht is wennen en daarna stap voor stap ook aan het zadel en hoofdstel. Als hij daar aan gewend is zou ik hem eerst gaan longeren en daarna met loshangende beugels zodat hij went aan wat getik aan zijn buik. Pas als hij dat allemaal goed door heeft en hij 3 is dan kun je er rustig proberen op te zitten en beetje bij beetje meer rijden. Zo leert het paard alles rustig en niet in 1 keer en allemaal spelende wijs.

sjokkemeule

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 18:47

Ronja schreef:
Maak je geen zorgen, dit is geen topic over een meisje dat begot niet weet wat inrijden is Knipoog

Ik bedoel de vraag letterlijk: Wat versta je onder "inrijden"? Ik hoor hier nogal verschillende, sommige bizarre visies over. Wat wil je ermee bereiken? Leer je het paard iets aan, of maak je het paard mak, leer je het luisteren, tem je het paard, enz. En vooral, hoe probeer je dat daadwerkelijk te bereiken?

Kortom, met welk idee begin jij aan het inrijden van een paard?

Ben benieuwd Hyper!

Ehm, in de handleiding staat:

eerste 10.000 km niet boven de 160 uitkomen, en schakelen bij 20, 40, 60,80. Niet abrubt remmen en optrekken.

suc7-1 Pling

Ja ok ff serieus en ontopic: ik heb het nog nooit gedaan, maar alles wat hier staat klinkt mij logisch in de oren.

suc8-2

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 20:12

inrijden is bij mij het eerste rijwerk. Daarvoor komt grondwerk (of opvoeding) en zadelmak maken. Met het inrijden zet je er de rem, het gas en het stuur op. Kan het paard in alle gangen rondgestuurd worden en reageert het goed op de hulpen voor overgangen dan is het inrijden klaar, de basis dus. Daarna kun je verdergaan met zijgangen, achterwaarts en/of springen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 23:53

Ik ben ook jaja met gijsenkim eens. Inrijden gaat vooraf aan de opleiding( vind ik wat beter klinken dan beleren)

Alleen zou ik een jong paard niet teveel longeren. Natuurlijk als je hem zadelmak ed gaat maken maar daarvoor niet teveel, dit is erg belastend voor de gewrichten nl.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 21:51

Ik vindt het inrijden erg belangenrijk voor een band met je paard, je werkt samen en leert hem dingen, als je dat liedevol doet, bouw je zo een band op met je paard op.

xxjes romy