o.a. niet goed buigen in wendingen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 08:00

draaakje schreef:
mijn zus geeft mij ook al "les"en ik doe veel grond werk, maar met een vaste les wacht ik nog even (maar ik vroeg hier ook geen advies over)

maar het is wel het beste advies voor je probleem Scheve mond

Ubbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 08:16

Ik ben het met gijsenkim eens. Gelijk lessen is de beste oplossing.
Mijn paardje is 3 en ik ben bezig met inrijden. Gister voor het eerst gedraafd maar hij loopt nog op eieren. Over een maand (als ie redelijk kan draven) ga ik gelijk lessen. Ik kan een hoop zelf (denk ik, hahah ) maar je vergeet net vaak de kleine details. Ik weet wel dat je geen advies wilde m.b.t. lessen, maar als 9 van de 10 mensen het zeggen, is het misschien toch handig om er eens over na te denken.
Het zou nl zo zonde zijn als je het verpest zonder het zelf in de gaten te hebben. Veel succes. OK dan!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 10:09

Zal ik dan maar een antwoord geven op de vraag die je daadwerkelijk stelde! Een goede manier om vertrouwd te raken met elkaar is Free Style. Ik heb zo'n cursus ooit gevolgd en gebruik het nu ook op mijn pony. Hij reageerde meteen al bij de eerste keer goed en het kan echt bij elk paard. Zo krijgen ze ook meer respect voor je en zal hij ook niet zomaar weglopen. En over dat drukke draven en galopperen, wat als je nou hem eens laat galopperen zoals hij altijd doet. Maar hem dan wel nog 10 rondjes laat galopperen, zodra hij langzamer wil gaan. Zo denkt hij eerst zijn zin lekker te krijgen, maar heeft vervolgens wel door dat het toch niet zo leuk is.
En voor de buigingen, veel voltes, slangevoltes en probeer hem tijdens het rijden een aantal keer met zijn neus, jouw voet te laten aantikken. Zo moet hij niet alleen zijn nek buigen, maar heel zijn rug ook mee.

Hopelijk helpt dit allemaal een beetje!! Succes

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 10:39

Mijn paard (10jr) is ook redelijk stijf. Buigen gaat niet echt soepeltjes en iedere keer dat ik het probeer vlucht ze een beetje voor m'n been, slaat met d'r staart en versneld. Bovendien is ze zowieso al erg voorwaarts en bang om iets fout te doen. Dus haar maar lekker laten galopperen totdat ze zelf niet meer wil is geen optie, mijn paard zou zich letterlijk doodlopen omdat ze bang is dat ze anders op d'r donder krijgt. Misschien heeft 't paard van Draakje een beetje van hetzelfde? Ik probeer tijdens de les en thuis zo ontspannen mogelijk bezig te zijn, veel cirkels te rijden, groter en kleiner maken, kleine stukjes draven en iedere keer als ze wil versnellen eerst met m'n stem en anders terug naar de stap of een klein cirkeltje maken.
Wat het (nog geen) les nemen betreft; misschien heeft Draakje een goede reden -die niet zoveel met het rijden op zich te maken heeft- om dat nog niet te doen?

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 11:10

Oh, ik weet ook zeker wel dat elk paard anders is. Kan me alleen voorstellen dat het zou helpen als het paard gaat wegrennen als gevolg van klieren en eronderuit zien te komen

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 13:13

Ik heb sylke nu 1 keer gezien en er al wat verhaaltjes over gehoord. Ik denk dat Sylke ook meer een paardje is, zodat SFLJ omschrijft dan dat ze eronderuit wil. Ze lijkt me echt een paardje dat graag voor je wil werken, dat is het niet. Ze lijkt me gewoon stijf en vindt het gewoon moeilijk.
Ik weet dan ook niet of t verstandig is om nu al echte buigoefeningen zoals kleine voltes/slangenvoltes e.d. te oefenen?! Langzaam iets verkleinen/vergroten is wel weer een goede oefening als je t niet te klein maakt en zorgt dat ze tussen je in blijft en niet via één kant scheef weg wil lopen. En als ze er onderuit wil (zo snel gaat) weer rustig! terug nemen en opnieuw proberen net zolang tot ze niet meer weg/onder je uit rent maar lekker tussen je in aandraaft.

Ze is nog niet echt doorgereden dus ik denk dat ze eerst goed op eigen benen moet leren lopen en op basis van ontspanning en daarna nageeflijkheid alles heel langzaam moet op bouwen om haar niet te overvragen of angstig te maken.
Als dat evenwicht e.d. er is zal ze ook beter tempo kunnen wisselen en op een gewenst tempo blijven lopen en wordt de stelling en buiging vanzelf bevestigd...
Ze zijn al bezig met grondwerk/vrijheidsdressuur en ik denk dat daarmee ook al heel wat verbeterd wordt....
Ik zou verder gewoon zeggen: heb geduld!!! --> je hebt haar nog maar pas en het komt vanzelf als jullie er klaar voor zijn.... je weet zelf al vanalles en ook je zus kan je helpen, maar hopelijk vind je ook de instructeur/trice die bij je past, want dan kom je toch meer bij het "echte" werk...

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 14:22

dankjewel allemaal,
sflj, je zecht wel tegen mij dat ik les moet gaan nemen, maar doet het (om de zelfde reden eigenlijk) ook NOG niet?
ik ga ook les nemen, maar nu nog niet.
nogmaals bedankt phynix, hier heb ik wel wat aan (alleen dan wel heel rustig beginnen want somige dingen zijn nog te moeilijk)
en jah grid, het is idd zo dat ze TE graag alles goed wil doen...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 16:56

Heb ik gezegd dat je les moest nemen en dat ik dat niet doe?
Ik heb nl. wel regelmatig les.
Deze zin:
sflj schreef:
misschien heeft Draakje een goede reden -die niet zoveel met het rijden op zich te maken heeft- om dat nog niet te doen?

was gericht aan de mensen die tegen jou zeggen dat je les moet nemen.
Ik dacht nl. dat je misschien een goede reden had om juist (nog) geen les te nemen.

narretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:04

Phynix schreef:
Zal ik dan maar een antwoord geven op de vraag die je daadwerkelijk stelde! Een goede manier om vertrouwd te raken met elkaar is Free Style. Ik heb zo'n cursus ooit gevolgd en gebruik het nu ook op mijn pony. Hij reageerde meteen al bij de eerste keer goed en het kan echt bij elk paard. Zo krijgen ze ook meer respect voor je en zal hij ook niet zomaar weglopen. En over dat drukke draven en galopperen, wat als je nou hem eens laat galopperen zoals hij altijd doet. Maar hem dan wel nog 10 rondjes laat galopperen, zodra hij langzamer wil gaan. Zo denkt hij eerst zijn zin lekker te krijgen, maar heeft vervolgens wel door dat het toch niet zo leuk is.
En voor de buigingen, veel voltes, slangevoltes en probeer hem tijdens het rijden een aantal keer met zijn neus, jouw voet te laten aantikken. Zo moet hij niet alleen zijn nek buigen, maar heel zijn rug ook mee.

Hopelijk helpt dit allemaal een beetje!! Succes

Als je correct Free Style wilt toepassen, zul je daar ook les in moeten nemen Haha!

Verder ga ik met voorgaande berichtjes mee en vind dus dat je zo snel mogelijk les moet gaan volgen. Je hebt te weinig ervaring om deze jonge pony begeleiden en geeft haar daardoor geen goede basis mee. Persoonlijk vind ik het nogal oneerlijk van je, hoe goed je bedoelingen ook zijn. Omdat JIJ niet klaar bent voor les is ZIJ daar straks de dupe van. Het klinkt hard maar is wel waar. Zet je eigen gevoelens nu gewoon voor 1 keer per week aan de kant en zet je pony op de eerste plaats! Succes.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 17:01

rijd veel figuren zoals voltes, kleine voltes, slangen voltes en dat soort dingen waardoor je paard wel moet buigen omdat hij anders de bocht niet door kan komen... als hij weer zo hard wil gaan rijd je meteen een kleine volte dan moet hij wel langzamer gaan lopen anders gaat hij op zn plaat en dat wil hij niet hoor Pling na een tijdje zal het vast beter gaan en nog een tip zeker met een jong paard is les krijgen heel erg handig OK dan!