sporen met wieltjes= eng, heb je niet snel wondjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 10:51

Ze zijn niet eng of gemeen, ook die met kleine scherpe wieltjes niet. Ik heb ze zelf ook, wieltjes draaien perfect. Ik heb nog nooit last gehad van vastzitten. Denk dat de kwaliteit ook nog belangrijk is, ik heb ze van Sprenger, zijn mooi afgewerkt. Ik gebruik ze tegenwoordig nooit meer, gebruik gewoon een stompe spoor. Schultheiss-sporen heb ik ook, gebruik ze nooit, niet nodig.
Bij goed gebruik is er niets aan de hand.
Je kunt met knopsporen de huid kapot rijden bij verkeerd gebruik.
Sommige paarden zjin inderdaad heel gevoelig, die worden van bijna alles kaal. Waarschijnlijk heb je dan niet echt een spoor nodig, anders zou je voor hele kleine knopjes kunnen gaan (1 cm, daarmee kun je het paard meestal niet eens raken als je benen ook maar even onder de buik uitkomen).

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 11:46

Mijn paard wordt inderdaad op de zijkant van zijn dekje al kaal. Van mijn ministompspoortjes ook. Wieletjes heb ik nog nooit geprobeerd.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 17:05

Ik heb een paard gereden dat van een naad aan mijn laars al plekjes kreeg. Met sporen was ook altijd heel snel het haar eraf (kaal, niet open) en daar hoefde je echt niet bijzonder grof voor te zijn. Met wieltjes ging het een stuk beter! Ik heb met een grof wiel gereden en ben later overgestapt op een klein, glad wiel en ze heeft eigenlijk nooit meer plekjes gehad.

Mies2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 19:24

Een wieltje is paard vriendelijker dan een gewone spoor!!
Echt waar ik vond een wiel ook altijd heel zielig maar nu blijkt dat dat dus helemaal niet zo is, ik rijd nu ook met wielen en heb nergens last van wondjes ofzo....

Groetjes

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 23:40

Een goed gebruikt groot wiel zal misschien wel vriendelijker zijn als een knopspoor. Maar ik zie leiver een knop misbruitk worden dan een wielspoor...
Wat ik echt vreselijke sporen vind zijn die hamersporen, dara heb ik een paad weleens open van zien liggen.
Als ik zelf met sporen rijd (afgelopen jaar 2keer voorgekomen Haha!) zijn dat knoppen maar wel 3 cm lang.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 23:49

wat zijn hamersporen dan?
van dat klein glad wiel, heeft dat dan niet een beetje het effect van een pizzasnijder? lijkt me dat die rand ook wel deftig scherp is, en met bv een onverhoudse bewging van je paard (zijsprong) dat je dan snel "snijdt", of niet?

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 00:10

zien er uit als hamertjes, vrij scherpe uiteindes. Vierkan bol aan het uiteinde zeg maar

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 00:35

Ze staan wel op de divozasite, ik vind de laatste drie allemaal vrij heftig trouwens. Lekker punten enzo....

BJuwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 14:17

Sporen met wieltjes zijn niet gemeen, mits ze maar goed worden gebruikt!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 14:25

Wat ik wel raar vind dat als ik wielspoorttjes aan doe, kawa werkelijk vliegt (beter gezegt bijna vlucht) voor mijn been, wat hij op gewone sporen niet doet.
Bij hem komt het dus zeker weten scherper aan.

in een discussie van een jaar terug werd er toen gezegt dat je ze dan verkeerd gebruikt, wat imo best zou kunnen. je moet ze namelijk meer laten rollen.
Maar ik weet van mezelf dat ik goede controle over mijn benen heb, ik alleen de spoor gebruik op het moment dat ik dat wil. Maar mij lukte het in die paar keer gebruik dan niet op de juiste manier,. blijkbaar.
En het kan best zijn dat het dan fijne sporen zijn, misschien zelfs wel zachter. Maar niet dat het altijd zo is.

maar om dus op een gewoon forum te zeggen dat ze zachter zijn dan een klein knopspoortje, dat gaat er bij mij niet in.
ik denk dat als je ze dus niet goed gebruikt ze wel degelijk heel scherp zijn en aangezien we hier niemand zien rijden, zou ik toch een knopsoortje adviseren boven een wielspoor, voordat dat elke verzorgponytje lek gestoken word met een wilspoor.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 14:32

RK, zou dat niet kunnen komen doordat het gevoel gewoon anders is, dat die overdreven reactie komt door onwennigheid, het "wat zit er nou weer aan m'n buik?!" gevoel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 14:37

Ik heb er in totaal een keer of 4 mee gereden en het bleef zo.
Was niet erg, was ook de bedoeling ervan, want hij had toen in de M2 proeven (dus niet thuis of met losrijden) uitgevonden dat hij te braaf ging doen. En zo vloog hij weer en dat overdreven braaf er gelukkig meteen weer af. En hij was er zo van onder indruk geweest dat ik hem zo 2 proeven heb gestart en ze sindsdien weer in de kast liggen.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 17:56

marina schreef:
zien er uit als hamertjes, vrij scherpe uiteindes. Vierkan bol aan het uiteinde zeg maar

weet je dan ook het verschil tussen een hmerspoor en een blokspoor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 17:59

Het is vaak ook een kwestie van uitproberen hoe je paard erop reageert. Nescio was uitermate 'rillerig' maar die blies zich op een knopspoor ahw op als tegenreactie. Op een glad wiel liep die super!

Ik vind wielen niet zo eng en durf dat best op een openbaar forum te zeggen.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 21:32

Misser schreef:
weet je dan ook het verschil tussen een hmerspoor en een blokspoor?

Nop dacht dat dat hetzelfde was Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 22:21

Zep schreef:
Het is vaak ook een kwestie van uitproberen hoe je paard erop reageert. Nescio was uitermate 'rillerig' maar die blies zich op een knopspoor ahw op als tegenreactie. Op een glad wiel liep die super!

Ik vind wielen niet zo eng en durf dat best op een openbaar forum te zeggen.

Voor jouw rijervaring zijn ze niet eng.

Maar voor die penny grietjes is een klein knopspoortje nog eng.
Daar worden ze ook niet gebruikt voor verfijning van de hulpen, maar om de pony in galop te schoppen omdat hij het nooit doet (door de trek handjes aan de voorkant)

dat is wat ik bedoel met eng in een gewoon forum.

Anneclaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 23:14

Al die sporen zijn niet erg voor je paard ligt er gewoon aan hoe je ermee rijd *LOL*
Maar wieltjes sporen zijn inderdaad juist minder scherp omdat ze over de huid heen rollen en daardoor word de huid niet omhoog getilt door je spoor Lachen

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 09:53

Ik ben het helemaal met draumpje eens!
Mijn vriendin rijdt western dus die heeft ook vandie wielsporen..Het ziet er veel erger uit dan het is Knipoog
Afbeelding
Die nummer K lijkt me wel erg scherp..Doet me denken aan pizzasnijders Scheve mond

Afbeelding
Zijn G en H nou hamersporen?

Bron: www.divoza.nl

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 11:41

H is een hamerspoor en I is een blokspoor op dat 2e plaatje, wat G voor spoor is zou ik ook niet weten Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 13:58

Nrs A t/m G zijn die ondingen, die wieltjes zijn te klein, die zitten bijna altijd vast. K heb ik liggen, die is helemaal niet scherp.

Onderste plaatje noem je H een hamerspoor en G een visbekspoor. Volgens mij kun je met G je paard best openprikken zonder dat je daar veel moeite voor moet doen.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 15:56

Zep schreef:
Nrs A t/m G zijn die ondingen, die wieltjes zijn te klein, die zitten bijna altijd vast. K heb ik liggen, die is helemaal niet scherp.

Onderste plaatje noem je H een hamerspoor en G een visbekspoor. Volgens mij kun je met G je paard best openprikken zonder dat je daar veel moeite voor moet doen.

Ik heb B van het plaatje, maar het wieltje heeft nog nooit vast gezeten en ik heb ze nu toch al een jaartje. Weet alleen niet of ik het zelfde merk heb, die van mij zijn van HS geloof ik.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 16:18

H is de spoor die ik bedoel, daar heb ik een paard weleens flink van open zien liggen

horpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-04 21:17

gebruikt er iemand het onding G ? Boos! erg ja:(visbekspoor:(

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 09:43

Zelf rijdt ik ook met wieltjes. Ik was eerst hardstikke tegen, toen mijn trainster vertelde dat ik eens een spoortje moest gebruiken. IK moest namelijk van mijn vorige trainster beslist met sporen rijden, zonder dat ik wist hoe ik er mee om moest gaan. gevolg: Jona reageerde nergens meer op.
De wieltjes die ik nu heb hangen heel laag, zodat ze een heel stuk van mijn paard zitten, en ik gebruik ze heel zelden. HIj heeft er dus ook geen last van, dus het is ook niet zielig. Tis maar hoe je ze gebruikt.

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 11:54

Bettine schreef:
Nee, ben ik niet met je eens, maar als jij ze eng vind moet je er ook gewoon niet mee gaan rijden!
Als een paard scherper moet, of niet naar het been wil luisteren (ook met andere sporen niet) dan zal hij bij mij toch echt aan de wieltjes moeten *LOL*

maakt het uit of het wieltjes zijn? waarom niet gewoon een klein spoortje? vind ik beetje raar dat een paard dan toch echt aan de wieltjes moet als hij niet goed aan het been is, sporen gebruik je niet om je paard mee naar voren te rijden
Laatst bijgewerkt door danifur op 07-06-04 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt