Na bijna 8 jaar nog niets geleerd! Ik baal er van!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 21:49

Runningkawa, ik bedoel dat door manegeruiters te laten wedstrijdrijden het nivoverschil tussen manegeruiter en eigen paard ruiter hopelijk wat verminderd.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 23:26

ik ben ook pas echt gaan leren paardrijden sinds ik Gammon heb.

Fleury verwacht niet teveel van Brenda en jezelf, heb geduld en vertrouwen dan komt het wel goed!

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 09:30

Ik herken je verhaal gedeeltelijk.... Ik snap best dat er niet op iedere manege goed les gegeven wordt en de pony's en paarden zijn ook geen topmateriaal, maar ik heb toch juist de ervaring dat je heel veel leert op een manege.
Heb altijd op een kleine manege gereden, waar je de hele dag mocht meehelpen. Daar leer je vooral in het begin heel veel van. Je rijdt veel verschillende paarden, das ook wel nuttig. Als ze dan ook nog een verschil maken tussen "beginners" en "gevorderden" paarden kun je nog een hele tijd door leren (er hebben bij ons wel paarden gestaan die Z dressuur waren geweest, voordat je daar op uitgeleerd bent) en bovendien zijn er altijd jonge paarden die ingereden moeten worden, dus daar kun je ook rustig ervaring mee op doen.
Nou moet ik er wel eerlijk bij zeggen dat er behoorlijk gestimuleerd en geholpen wordt om verzorg/bijrijd pony's te zoeken, dus de mensen die echt willen leren rijden op een gegeven moment veel vaker dan 1x per week. Dat is denk ik wel heel belangrijk, daarmee krijg je de broodnodige routine en ervaring die met 1x per week op een manege rijden wel heel lang duurt om op te bouwen.
Er zijn genoeg mensen die probleemloos zijn doorgestroomd van manege naar ponyclub of rijvereniging. Ik rijd zelf nog steeds in de les op de manege, en sla de verenigingsles meestal over, omdat ik vaak niet kan maar ook omdat ik het gevoel heb daar veel minder van te leren. Ik heb zelfs nog een tijdje gelest bij Anne Gribbons (en die is toch internationaal jurylid) maar zelfs daar had ik minder vaak echt het gevoel iets geleerd te hebben.
Wat ik maar wil zeggen met dit lange verhaal Bloos dat alles staat en valt bij de instelling van de manege (en ruiter!) en vooral de kwaliteit van de instructie!

djoontje

Berichten: 487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 09:45

Ik rij zelf net 3 jaartjes en wat mij eigelijk dwars zit is dat we met veel mensen in één bak gepropt worden (14!!!!). Wij hebben echt een steengoede instructrice maar die moet ook maar eens de tijd vinden om het jou persoonlijk goed te leren.'
Wij hebben in de "hogere" lessen allemaal een vast paard... (je leest het goed...3 jaar en dan in de hoogste les Scheve mond )Op mijn vorige vaste paard leerde ik heel netjes zitten..en wat je allemaal kan bereiken met zithulpen en het wel of niet aanspannen van je bovenbenen.
Sinds een jaartje heb ik een andere vast paard wat niet op deze hulpen reageert en compleet op haar voorhand loopt...daardoor ben ik mee naar voren gaan zitten waardoor ik nu echt niet meer recht kan zitten. Verder zit het zadel verrot waardoor je wel héél raar moet gaan zitten wil je blijven zitten.

Maar ach...van mijn huidige vaste paard leer ik weer zoveel andere dingen. En oowkeej..t gaat niet zo hard met leren...maar t is maar net hoeveel belang je daaraan hecht. Nu vind ik dat nog niet zo belangrijk....t is ook een deel ontspanning..Later als het voor t eggie gaat: dan leer ik pas goed rijden met privélessen en de hele rattaplan Haha!:D
Het ligt er maar aan met wat voor doel je rijdt...en zolang ik plezier heb kan de rest me (nu) nog even niets schelen...dat is voor later Lachen

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 12:40

Mijn ervaring is, manege lessen leren je de basis (en dan echt basis, hoe stap ik op en hoe blijf je zitten) maar meer ook echt niet. het rijden op een eigen paard is heel anders. Daarom zeggen de jaren dat je lest niet echt veel.
Maar nadat je eerst baalt dat je weinig geleert hebt, komt er ook een moment dat je denkt, zo is het toch wel veel leuker.
Maar het probleem is als je niet in staat bent een eigen paard te kopen. Dat mensen toch een ervaren bijrijder willen ( geef ze eens ongelijk) en om ervaring op te doen je juist een bijrijdpaard nodig hebt, dat red je niet met manegeles.

Toffeetje
Berichten: 93
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: DenHaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 15:36

Twee vriendinnen van mij reden op een manege waar ze ook alleen maar leerde zitten... Ze zitten daar bij de half gevorderde maar kennen geen een figuur, dat kan toch niet! En dan heb ik het over die manege, mijn vriendinnen kunnen er niets aan doen... Ze willen nu prive lessen maar zullen helaas helemaal vanaf het begin moeten beginnen, en dat terwijl ze toch al een jaar rijden.
Maareh ik heb geen eigen paard ofzo en weet het dus nie zeker, maar een eigen paard lijkt me heel anders en veel moeilijker dan op een manege, dus misschien is dat alles en moet je gewoon even wennen...
Met die lessen die je nu hebt gaat het vast lukken!!!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 20:32

Sja, ik heb ook beroerd leren rijden op mn oude manege... Handen te laag, gestrekte armen, een paard reed je met je handen aan de teugel en dan bijdrijven,als ie langzamer gaat, dat soort dingen. Gelukkig ben ik veel op bokt gaan lezen en heb ik ook van verschillende mensen goede aanwijzingen gehad, maar ik heb nu nog steeds de neiging als ik even niet oplet om te gaan trekken...
Nu helemaal geen les en dat merk ik in mijn houding Verdrietig maar ik krijg van iedereen te horen dat mn techniek nog steeds goed is en nog altijd beter dan 2 jaar terug toen ik van de manege afkwam... Voor mij voortaan bijrijdpaarden en geen manege meer, echt waar...

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 18:21

Heb op de manege leren stappen draven en galoperen, zegmaar alleen de basis. Ook de basisoefeningen als wijken, zonder zadel, af en toe iets als schouderbinnenwaarts (wat de helft van de paarden simpelweg niet deed) Ik had op de manege wel het geluk dat ik al kon rijden, thuis reed ik op roosje en sara en bij een vriendin had ik een verzorgpony, dus heb nooit op de slome sulletjes gehoeven.

Maar de overstap van de manege naar een verzorgpony was al groot, hoewel dat een superbrave goedzak was, maar toch heel anders allemaal. Toen kwam starlight en toen besefte ik hoe weinig ik kon. Niks lukte, starlight was een geflipte knol (deed niks anders dan als een gek rondrennen, stijgeren als ze stil moest staan enzo) dus mn zelfvertrouwen ging in de min, durfde alleen nog te stappen (dan voel je je klote hoor, na 7 jaar rijervaring alleen kunnen stappen op je paard)

Het is allemaal goedgekomen, maar dat heeft heel lang geduurd.

Denk dat je dat altijd wel houd, een manegepaard MOET ook wel braaf en rustig zijn anders krijg je daar weer gezeik over als iedereen eraf flikkerd..

als tip voor jou fleur: Blijf lekker met brenda dooroefenen, richt je meer daar op als op de manege, want van brenda zul je meer leren als ze je daar ooit bij kunnen brengen op een manegepaard Lachen

Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 21:48

mijn mening is dat je op een manege de basis leert maar meer niet
je leert niet ECHT rijden
maja das mijn mening he Tong uitsteken, ene vrij land dusse Haha!
2 van mijn vriendinnen zijn goeie voorbeelden
twee meisjes van 15 jaar
de ene rijd 8 jaar op een manege
de andere heeft er 1 jaar gereden en rijd nu 2 jaar op vz-ponys ect

degene met 3 jaar ervaring rijd veel beter en heeft veel meer ervaring ( ook door prive lessen..) dan
die wie 8 jaar op de manage rijd

goed voorbeeld, maar het is volgend mij meestal zo~!! of niet?

zelf rijd ik ook lang niet meer op meneges omdat t mij nie meer zo boeide
om achter elkaar aan te hobbellen

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 16:28

Marinke schreef:
Ik ken dat gevoel heel erg. Ik rijd nog 'maar' 4 jaar hoor. Maar begin pas nu wat meer te leren. De eerste manege waar ik een aantal jaar geleden heb heb ik idd alleen maar leren zitten (en nog fout ook )
Maar ik krijg nog geen pony nageeflijk. Heb het ook nooit geleerd. Ik kan een beetje rondsturen en zit aardig goed nu. Maar dan houd het ook wel op...
Maar nu krijg ik wél heel goed les! En ik wil ook heel graag beter leren rijden, dus ik doe hard mn best Haha!
En ik vind het paardrijden zó geweldig! Daar gaat het voor mij om Lachen
Goed leren rijden, het komt vast nog wel en ik wil het ook heel graag! Maar nu geniet ik er ook heel erg van!


Helemaal mee eens~!, ookal kan je wat minder goed rijden door je manege, dan nog : als je je paard niet in de weg zit, geniet er dan gewoon lekker van, dan straal je dat ook uit en wordt je vanzelf beter..
Wat jullie allemaal zeggen over slechte maneges ken ik allemaal niet..ik heb alleen de basis van het paardrijden op de manege geleerd (de eerste 2 jaar) en vanaf toen tot nu rij ik met eigen paarden (5 jaar) en daar leer je heel veel van, zeker als het paard wat je hebt zelf nog een boel moet leren..In het begin is dat wel moeilijk maar als je eenmaal daar over heen bent groei je samen vanzelf tot een goede ruiter!

Krieltje

Berichten: 2992
Geregistreerd: 26-01-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 12:22

Hm dat lijkt me poedersuiker...ik rij nu pas 3 jaar en heb 2 jaar les gehad op maneges, daarna eigen paardje gekocht (en weer moeten verkopen) maar ik heb wel veel geleerd op de manege

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 13:50

Ik heb op de manege geleerd te blijven zitten in stap draf en galop. Wijken? Nee ben je mal (ik ken nu nog de hulpen niet Bloos )
Echt leren rijden leer je pas op een eigen paard (of verzorgpaard, iig niet een paard wat in manege lessen loopt). Al heb je wel maneges met van die superpaarden, maar hier niet. Haha!

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 14:31

Ikhad dat ook, maar 3 jaar geleden zei ik tegen mijn ouders dat ik gewoon was uitgeleerd op onze manege. Dus wilde ik een eigen pony om daarmee verder te komen. Pas als je een eigen pony hebt gaan ze je pas serieus nemen in de lessen.

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 14:53

Op maneges leer je inderdaad de basis. Maar je kan ook niet verwachten op een manegepaard Z te worden. Zo'n paard wordt elke dag door iemand anders gereden, en al rijd je elke week op dat zelfde paard, een band zullen jullie nooit krijgen. En dat is nou juist het essentiële ingrediënt voor een succesvolle combinatie.

Natuurlijk is het makkelijk om te roepen dat je eigenlijk nooit wat hebt geleerd omdat er beroerd les werd gegeven, of omdat de paarden 3x niks waren, maar is dat wel helemaal eerlijk? Die paarden zijn voor algemeen gebruik, voor zowel beginners als gevorderden. Die paarden worden elke dag (en misschien wel 2x op een dag) anders gereden, door heel verschillende mensen. Geen wonder dat je daar niet verder mee komt dan B en misschien L: de basis klassen dus. En het beroerde lesgeven? Tsja, op uitzonderingen na, wordt er als je erover nadenkt niet zo beroerd les gegeven hoor. Want die mensen die jou lesgeven, geven je les naar het paard waar je op zit. Zij kennen het paard en weten hoe je gemakkelijk iets voor elkaar krijgt bij dat beest, en dat geeft de ruiter toch weer een goed gevoel. Als je dan eens op een pensionpaard stapt kan de realiteit je aardig wakker schudden ja... Maar had je dan liever jaren met een poedersuiker op dat manegepaard gereden omdat je het niet voor elkaar kreeg op de manier die in de boekjes staan beschreven? Manegepaarden zijn de moeilijkste paarden om te rijden.

Het is misschien oneerlijk, maar waar. Om verder te komen dan wat je op een manege leert, zul je toch echt een pensionpaard op moeten zoeken. Van 1x in de week op een pensionpaard leer je namelijk meer, omdat dat paard verder niet door Jan en alleman gereden wordt, maar door de eigenaar. En die eigenaar heeft een bepaald doel voor ogen en werkt daar naar toe. En jij kan daarvan mee profiteren.

Is jouw doel wedstrijden rijden? Dan kan je leuk beginnen op een manegepaard, maar moet je altijd in je achterhoofd houden dat de M of Z niet voor jou is weggelegd met zo'n paard. Verzorgpaarden en eigen paarden zijn dan een geweldig mooie uitkomst Haha!

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 15:10

Sylke schreef:
Hm dat lijkt me poedersuiker...ik rij nu pas 3 jaar en heb 2 jaar les gehad op maneges, daarna eigen paardje gekocht (en weer moeten verkopen) maar ik heb wel veel geleerd op de manege


poedersuiker?? Verward

koos2015

Berichten: 352
Geregistreerd: 13-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 15:37

Ik heb op 2 verschillende maneges gereden. De eerste was echt heeeel slecht! ik heb daar ook alleen leren hobbelen als een zoutzak. na een jaar kwam ik daar zelf achter en ben op zoek gegaan naar een andere manege. Wel iets verder weg maar 300 keer beter.
De paarden worden goed verzorgd én hebben niveau.

Er waren ongeveer 16 pony's en 12 paarden. Van de paarden liepen er 4 Z, 6 M , 1 had geen wedstrijden gelopen en 1 paard heeft 1.40 parcoursen gesprongen in Frankrijk. Voor veel maneges zijn deze paarden onbetaalbaar. Bij ons kochten ze vaak jonge paarden (ongeveer4-7 jaar) die door personeel en goed manegeklanten een jaar werden gereden in de sport, een veulen kregen (de meeste waren merries, minstens ster) weer een jaar in de sport kwamen en op 7-10 jarige leeftijd de manege of lease ingingen. Het veueln werd opgefokt , ingereden tot M niveau en verkocht. Zo brachten de paarden toch genoeg geld op voor het bedrijf.

Ik heb daar M niveau bereikt. En heb nu een eigen paard. heb wel altijd verzorgpaarden gehad vanaf mijn 8ste jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 15:39

M nivo is niet hetzelfde als ook een M wp Lachen

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 15:41

runningkawa schreef:
M nivo is niet hetzelfde als ook een M wp Lachen


er zijn belangrijkere dingen als wedstrijden hoor!

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 16:00

Olevalover"]
[quote="runningkawa schreef:
M nivo is niet hetzelfde als ook een M wp Lachen


er zijn belangrijkere dingen als wedstrijden hoor!
[/quote]

Ja, maar waar het hier om gaat is dat M-niveau dus niet betekent dat je succesvol een echte M-proef zou kunnen rijden. Dat je je paard schouderbinnenwaards kan laten lopen (wat dus een oefening op M-niveau is), wil niet zeggen dat je het op een correcte manier doet, of dat het dus in een proef winstpuntwaardig zou zijn.

*zucht* voordat ik weer verwijten naar m'n kop krijg: dit was geen persoonlijke aanval. Alleen uitleg van wat runningkawa volgens mij bedoelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 16:23

klopt, dat bedoel ik effy

En ja ik weet dat er andere dingen zijn als wedstrijden, ben al 1,5 jaar boscrosser Haha!
En tussen de wedstrijden door ben ik ook altijd recreant geweest
noem mezelf recreatieve wedstrijdruiter. Lachen
Ik ga voor de fun en niet ten koste van het paard.

maar er is helaas een verschil tussen M manege nivo en M officieel wedstrijd nivo.
ik zeg helaas, omdat ik het van de maneges niet eerlijk vind dat ze een verkeerd nivo afspiegelen naar hun klanten toe.
Ik snap wel waarom ze dat doen, omdat het op een paard waar iedereen op rijd, niet makkelijk is een echt nivo te bereiken en het anders lijkt of je nooit vorderd, maar aan de andere kant staan er veel heel erg telleur gestelde mensen aan de kant, als ze hun eerste officiele wedstrijd punten in handen hebben.

koos2015

Berichten: 352
Geregistreerd: 13-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 16:37

Effy"]
[quote="Olevalover"][quote="runningkawa schreef:
M nivo is niet hetzelfde als ook een M wp Lachen


er zijn belangrijkere dingen als wedstrijden hoor!
[/quote]

Ja, maar waar het hier om gaat is dat M-niveau dus niet betekent dat je succesvol een echte M-proef zou kunnen rijden. Dat je je paard schouderbinnenwaards kan laten lopen (wat dus een oefening op M-niveau is), wil niet zeggen dat je het op een correcte manier doet, of dat het dus in een proef winstpuntwaardig zou zijn.

*zucht* voordat ik weer verwijten naar m'n kop krijg: dit was geen persoonlijke aanval. Alleen uitleg van wat runningkawa volgens mij bedoelt.
[/quote]


Lees mijn bericht: ze worden in de sport uitgebracht (die paarden dan he )

Ik bedoelde met de zin:
Citaat:
Ik heb zelf M-niveau bereikt

Dat ik Wedstrijden met Winst in de M1 heb gereden, met een paard van de manege. Ja ja er zijn maneges waar nog iets mogelijk is!

Maar als jij bedoelt de onderlinge wedstrijden, dan heb je gelijk dat dat niet te vergelijken is met de officiele wedstrijden. (BTW ik reed onderling L1, snik snik)

En er zijn andere dingen in het leven als wedstrijden, maar dit topic gaat over het niveau na manegelessen, en dat is nu eenmaal makkelijk uit te drukken in wedstrijdresultaten.

[/i]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 16:50

Oke, dat is dan duidelijk
Thx voor de uitleg Lachen

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 17:10

Citaat:
Dat ik Wedstrijden met Winst in de M1 heb gereden, met een paard van de manege. Ja ja er zijn maneges waar nog iets mogelijk is!


Denk ook wel dat zulke maneges uitzonderingen zijn hoor. Althans, hier in de stad zeker! Het is soms wat treurig om te zien dat een manege vaak een echt bedrijf is, en een paard alleen maar een gebruiksmiddel. Zou toch mooi zijn als het zonnetje altijd scheen en manegepaarden konden tippen aan de Bonfire's en Ferro's van deze tijd.

Ik zeg niet dat manegepaarden het slecht hebben (op uitzonderingen na natuurlijk), maar ben toch altijd wel weer blij als ik zie dat er eentje verkocht wordt aan een particulier Lachen

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 18:32

De meeste manegepaarden fleuren ook helemaal op bij particulieren. De meeste manegepaarden zijn bv heel slecht voor het been maar als je ze een jaar bij een particulier zet is dit helemaal weg.

Tallie1979
Berichten: 22791
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 18:44

Dit is ook precies de reden dat ik een 14 jarige die al 6 jaar rij en poetservaring niet op mijn fjord wil.. Bloos Ja, je kan misschien leuk blijven zitten, maar daar is alles mee gezegd..

Ik heb een poosje geleden ( dik 2 jaar trouwens Bloos! tijd vliegt ) een keer een telefoontje gehad van iemand die mijn raad nodig had.. Het meisje had 8 jaar gereden op de manege en had van paps en mams een 3 jarige ( volgens mij was hij trouwens jonger, maar vooruit ) tinker gekregen. Ze snapte niet waarom het dier niet wilde lopen en iedere keer ging staken.. Daarnaast vroeg ze me wat nou hooi en wat nou stro was en wat er nou precies op de stalbodem moest..

Mijn bek viel open, werkelijk.. Als je al geen verschil weet tussen hooi en stro en je jezelf een jonger paard aan laat smeren in je ontwetendheid, wat moet er dan van terecht komen?