Paard draait 180 graden om

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 12:18

Billy schreef:
Het paard vertrouwt mij wel, ik ga alleen mennen met hem, en ik haal hem uit de wei en breng hem naar de wei aan een los touwtje naast de fiets, over hetzelfde enge weggetje.
Hij neemt me dus in de maling

Niet persé: Met mennen heeft ie de kappen voor de ogen (en dat werkt ook met rijden, zei je toch?)
Aan de hand heeft ie jouw naast zich: Dáár vertrouwt ie je. Waarschijnlijk zou het ook goed gaan als iemand erop zit en jij ernaast meeloopt.
Toen mijn paard voor het eerst onder het zadel naar het bos ging, liep er ook iemand mee. Dat ging prima. Zodra die weg was, merkte je dat ze een stuk onzekerder was. Op de grond ben je eerder de leider zoals ze gewent zijn in de kudde. Vanaf de rug is dat moeilijker over te dragen.
Je kan het met iemand ernaast gaan oefenen, die dan op steeds grotere afstand meeloopt. Alleen afstand vergroten als het op de huidige afstand goed gaat, natuurlijk.
Zorg ook dat je paard goed weet dat je er bent: hou iets meer druk met je kuiten en praat veel. Verzeker jezelf ervan dat jij geen spanning overdraagt door te knijpen met je bovenbenen of door te strak vastpakken van voren.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 12:34

Citaat:
Toen mijn paard voor het eerst onder het zadel naar het bos ging, liep er ook iemand mee

ik heb Morrie verkeersmak gemaakt door een fietser mee te nemen, hij moest alleen echt afkicken van die fietser, hij wilde niet meer zonder op een gegeven moment.
En nog steeds heeft ie de neiging om achter fietsers aan te lopen, wel handig als je een "eng" punt over moet en er is net een fietser, dan haak je gewoon aan die fietser heeft niets in de gaten en wij zijn ermee geholpen Haha!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 12:44

Als het leiderschap dan vanaf de rug moeilijker over te dragen is, hoe moet het dan wel niet als hij voor de kar staat? DAn heb je helemaal minimaal contact, en bevind je je nog in een onderdanige positie ook voor een paard.
Met kleppen ziet Bill alleen niet wat er achter hem gebeurt, voor de rest ziet hij alles, en eerder dan ik.
Ik kan met hem overal langs voor de kar: RAre machines, kermis, een markt die afgebroken wordt en waar ze met kraampjes aan het smijten zijn, maakt allemaal niet uit.
Iemand meenemen heb ik ook al vaak zat gedaan, op de fiets en op het paard, maar zodra hij alleen is flikt hij het me weer.
Gewoon een van z'n streken dus, maar ooit krijg ik het er wel uit Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:31

Billy schreef:
Als het leiderschap dan vanaf de rug moeilijker over te dragen is, hoe moet het dan wel niet als hij voor de kar staat? DAn heb je helemaal minimaal contact, en bevind je je nog in een onderdanige positie ook voor een paard.
Met kleppen ziet Bill alleen niet wat er achter hem gebeurt, voor de rest ziet hij alles, en eerder dan ik.

Die kar voelt ie mogelijk beter, misschien dat dat hem steun geeft? Of heeft ie wellicht meer ervaring voor de kar en is ie daar dus al door wat moeilijke punten heengekomen?
Ik denk dat het echt een heel andere situatie voor je paard is. Probeer het eens met iemand die gewoon meeloopt: Wat heb je te verliezen?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:35

Ik heb niks te verliezen, ik heb het fijnste paard van de wereld
Wat mij irriteert, is dat je steeds op hetzelfde uitkomt: er moet iemand meegaan.
Als er iemand meegaat doet hij het dus niet, het gaat erom dat ik dit probleem heb als ik alleen met hem buiten wil rijden.
Zeg dan gewoon dat je geen oplossing hebt.
Voor de kar heeft hij veel minder ervaring als onder het zadel, meestal rijd ik hem. Heeft jouw paard steun aan het zadel?
IK denk ongeveer net zoveel als mijn paard steun heeft aan de kar

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:44

Billy schreef:
Ik heb niks te verliezen, ik heb het fijnste paard van de wereld
Wat mij irriteert, is dat je steeds op hetzelfde uitkomt: er moet iemand meegaan.
Als er iemand meegaat doet hij het dus niet, het gaat erom dat ik dit probleem heb als ik alleen met hem buiten wil rijden.

Dan moet je dat gewoon een tijdje doen en afbouwen, door de meeloper steeds meer op de achtergrond te stellen. Geleidelijk dus! Niet dat ie dan opeens helemaal alleen moet. Er moet dan dus tijdelijk iemand mee, ja.

Rijden met de kleppen op werkte toch ook zei je? Dan zal dat toch wel het grootste verschil zijn tussen de kar en het rijden. Die dingen zijn zeker niet bij te stellen zodat je ze bijv steeds meer 'open' kan zetten of zo? Dan zou je op die manier z'n zichtsbeperking langzaam kunnen afbouwen. Misschien kan je iets verzinnen waarmee dat wel kan

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:55

Ik heb je het probleem al verteld:
Billy schreef:
.
Hij neemt me dus in de maling,

Daar helpt, zeker bij Bill, maar een ding bij, en dat is hem een keer goed op z'n lazer geven. Daar leert hij van, niet van allerlei wollig NH gedoe, waar hij onderuit kan op het moment dat we weer met z'n 2en zijn.
Er komt dus gewoon nog een keer een dag dat ik het hele gedoe zo zat word, dat ik die sloot negeer en hem gewoon een paar flinke knallen met de zweep verkoop. Dan is het wel over.
Maar voorlopig is m'n nek me nog liever dan die buitenrit alleen Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 14:16

Billy schreef:
Er komt dus gewoon nog een keer een dag dat ik het hele gedoe zo zat word, dat ik die sloot negeer en hem gewoon een paar flinke knallen met de zweep verkoop. Dan is het wel over.

OF hij gaat echt door het lint.
Als jij al precies weet hoe je dit moet oplossen, waarom vraag je dan advies??
Heb je dit topic al gezien?: [RT] Waarom meteen boos als...

Lijkt mij dat jij er ook erg hard aan moet werken om vertrouwen in je paard te krijgen!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 14:24

Ik heb dat topic nog niet gelezen, ik kom eigenlijk nooit op RT, alleen de titel van dit topic viel me op.
Verder ben ik absoluut niet boos, alleen verbaast het mij nogal, dat jij blijft hameren op steunen en begeleiden, terwijl ik in mijn verhaal duidelijk maak dat hij me gigantisch piepelt.
Paard is nu 15, ik heb hem sinds zijn 3e, dus ik ken hem wel een beetje, en toch meen jij het beter te weten.
Waar ik eigenlijk naar op zoek was, was niet naar NH of aanverwante zaken, maarnaar iemand die een goede tip had om hem aan te pakken zonder dat we op de kop in de sloot belanden.
Misschien was ik ook wel benieuwd wat een NH-er doet als een paard hem in de maling neemt, want je maakt mij niet wijs dat dat niet gebeurt Haha!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 14:26

QQQQ schreef:
Lijkt mij dat jij er ook erg hard aan moet werken om vertrouwen in je paard te krijgen!

Lijkt me als ik dit niet had na 12 jaar, dat hij allang verkocht zou zijn geweest.
Natuurlijk heb ik vertrouwen in hem, anders ging ik ook niet alleen met hem mennen.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 14:35

Citaat:
Waar ik eigenlijk naar op zoek was, was niet naar NH of aanverwante zaken, maarnaar iemand die een goede tip had om hem aan te pakken zonder dat we op de kop in de sloot belanden.

Uhmm, ik heb hem juist ín de sloot achteruit getrokken om een keer van dat gemieter af te wezen! Dan maar de sloot in! (Wel gezorgd dat het vrij kleine sloot was met weinig water Haha! )
Voordat hij er in zat koos hij eieren voor zijn geld en ging weer netjes vooruit, verder geen problemen meer gehad eigenlijk. Ik dacht ik kan er altijd nog op tijd afspringen. En de meeste paarden zien die sloot echt wel en gaan er echt niet in. Of ze moeten geflipt zijn of echt doodsbang.

Met de ander die draait in een keer om dan neem ik dus mijn moeder mee op de fiets en die blokkeert de weg met de fiets en staat met zweep te zwaaien en durft hij in de buurt te komen dan krijgt hij een oplawaai niet te gering met de zweep..... Schijnheilig

En natuurlijk krijgt hij van mij op z'n kop dat houdt in mep met zweep en boos geschreeuw Boos!

Het gaat wel steeds beter en binnenkort weer eens alleen proberen!

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 14:36

Klinkt trouwens misschien beetje erg hard, maar is echt nodig anders kon ik hem intussen al beter opruimen omdat er in de bak anders ook geen land mee te bezeilen was.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 14:37

Billy schreef:
Daar helpt, zeker bij Bill, maar een ding bij, en dat is hem een keer goed op z'n lazer geven. Daar leert hij van, niet van allerlei wollig NH gedoe, waar hij onderuit kan op het moment dat we weer met z'n 2en zijn.

Dit vind ik niet echt getuigen van vertrouwen hebben in je paard, maar goed, advies is blijkbaar niet welkom!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:20

Mag ik een andere vraag stellen?
Waarom zijn alle NH-ers nou zo beledigd als iemand denkt dat die methode niet voor zijn/haar paard werkt?
De eigenaar kent zijn paard toch het best?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 16:31

Billy schreef:
Waarom zijn alle NH-ers nou zo beledigd als iemand denkt dat die methode niet voor zijn/haar paard werkt?

Zou het niet weten: Vraag het eens aan een NHer Haha! !

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 17:06

Billy schreef:

Dat laatste zou misschien zo moeten zijn... maar ik blijf nog steeds vinden dat paarden je soms enorm kunnen verrassen... Haha! Dan blijken ze in sommige opzichten toch anders te kunnen zijn dan je altijd gedacht hebt... Haha! Ik ken jou en Billy niet, maar mezelf en Escala wel... en zelfs na jaren weet ze me dus nog wel eens te verrassen... terwijl ik toch ook (nog steeds Knipoog ) van mening ben dat ik haar het beste ken. Ik dacht echt dat een drukke stal iets zou zijn waar Escala niet aan zou kunnen wennen... op de kleine stallen waar ze heeft gestaan was ze immers veel relaxter dan op de stal met 50 paarden waar ze ooit gestaan heeft... ik had er dan ook een hard hoofd in toen ik haar naar haar huidige stal verhuisde (iets dat ik toch maar probeerde vanwege de mogelijkheden voor Clip, mezelf en toch ook voor Scaal)... en verhip, ze heeft me echt versteld doen staan joh! Ik had het mooi fout toen ik dacht dat ze niet zou kunnen wennen... Haha! het tegendeel is eerder waar. Maar ah la, dit verhaal lost jullie problemen niet op natuurlijk...sorry. Haha!