"bang" voor auto's...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 12:14

Moeilijk geval, hulp vragen aan iemand met ervaring van bij u in de buurt.
Het zal niet eenvoudig zijn maar er moet een verklaring zijn voor een dergelijk probleem.
Moet je eigelijk gezien hebben om te kunnen meespreken, denk ik.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 12:28

Stomme gedachte misschien maar als iemand jou + paard nou aan de longeerlijn neemt. Dan kan jij je focussen op het doorrijden en iemand kan er met de longeerzweep achteraan. Of eventueel zonder longeerlijn, maar met heb je gauw net iets meer te vertellen..

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 12:47

#Ymke# schreef:
Stomme gedachte misschien maar als iemand jou + paard nou aan de longeerlijn neemt. Dan kan jij je focussen op het doorrijden en iemand kan er met de longeerzweep achteraan. Of eventueel zonder longeerlijn, maar met heb je gauw net iets meer te vertellen..

Dan valt ie enkel naar binnen toe (omdat ik echt het zweet op mijn rug had staan toen die auto er aan kwam). Hij lijkt het er wel om te doen, iedere keer als ie begint is er niemand in de buurt... Scheve mond

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 12:53

weet je echt zeker dat het paard geen problemen met zijn rug heeft? en doet hij zoiets ook met andere mensen?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 12:59

Ik ben zo'n beetje de enige die erop rijdt... Marjolein (instructie) heeft hem 1 keer gereden, toen is ie 2maal gaan klieren, en daarna deed hij het niet meer (ook niet bij mij). Martine (eigenaresse) rijd er sinds kort ook weer op, op zondag een bosritje. Geen problemen...

Ik weet zeker dat ie geen problemen met zijn rug heeft, anders zou hij dit ook doen als ik hem ergens anders rij... Of zeg ik nu iets raars? Verward

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 13:04

nee daar heb je gelijk in! maar ik zou toch maar eens de dierenarts laten kijken of overdrijf ik nu?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 13:06

Dierenarts heeft ze ehm... Vorige week maandag snel nagekeken toen ze gechipt werden, heeft ze volledig gezond verklaard. Was geen goede check, dat geef ik eerlijk toe... Maar op het eerste gezicht leek er niets mis te zijn.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 13:07

welke dierenarts heb je?

Zusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 15:18

Wat een baasje zeg!
Misschien heb je hier wat aan: zorg dat hij op jou moet letten ga lekker overgangen rijden hou hem aan het werk hij moet op jou letten en niet op het verkeer! Komt hij toch omhoog geef hem dan flink been en dit hoeft echt niet zachtjes te zijn mag hem best een rot schop naar voren geven of een flinke tik!! Helpt dit niet zorg dan dat er iemand met een longeerzweep in de bak staat die zorgt dat hij voorwaarts blijft lopen als er een auto tegemoet komt, want een paard dat goed voorwaarts is komt een stuk moeilijker omhoog! Gaat het goed beloon hem dan ook met een aai door zijn manen! Heel veel succes!!!!!!

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 15:37

Hey, iemand uit roermond!
Als je het mij vraagt zit hij gewoon te sodemieteren, jij schrijft namelijk dat hij het ergens anders niet doen. Paarden kunnen ook niet goed diepte inschatten als mensen omdat de ogen ver uit elkaar staan. Misschien is hij echt bang als de auto op hem af komt, want op dat moment begint hij te klieren toch? kathy heeft dat ook wel een als een auto uit een zijstraat naar haar toe draait, ze kan dan de afstand niet goed inschatten. *LOL*
Als Kathy gaat sodemieteren in de bak (gewoon als ze heeft besloten om niet haar best te doen) ga ik altijd slangevoltes, achten en overgangen rijde. Ik zou het probleem zeker niet uit de weg gaan, want daar krijg je uiteindelijk nog meer ellende van. Misschie kun je ook eens wat spelletjes doen in de bak: slalommen, balkjes draven etc. Succes ermee OK dan!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 19:31

manonnetjoe schreef:
Paarden kunnen ook niet goed diepte inschatten als mensen omdat de ogen ver uit elkaar staan. Misschien is hij echt bang als de auto op hem af komt, want op dat moment begint hij te klieren toch?

Klopt. Maar waarom deed ie het de eerste keren dan niet? En waarom doet hij het aan de longe niet (als ik hem redelijk kort aan de bijzet heb)?

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 22:14

misschien dat het een combi is, dus dat hij geen diepte in kan schatten én dat hij probeerd onder het werk uit te komen... dat zou wel logisch klinken vind ik zelf.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 22:28

inderdaad, en dan kan ik er ook wel inkomen dat hij het bij een losse teugel of aan de longe niet doet. Want (zelfs met verschillende hulpteugels aan de longe...) is de hoofdhouding net iets anders en heeft hij misschien minder moeite met het inschatten ervan.
Toen jou lesgeefmens erop reed stelde ze hem misschien iets hoger of juist lager in, waardoor hij na een tijdje het wel weer inschatte en er niet meer zo para van werd.
Ook kan je even iemand laten kijken naar hem als die zo doet... vooral letten op zijn oogopslag. Een echt bang paard ziet er namelijk heel anders uit dan een paard dat gewoon een beetje onder het werk uit wil komen en gaat lopen kloten.

succes iig! Haha!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 22:30

Heeft er een Limburger interesse om Kelvins oogopslag te komen bewonderen? Clown Het is het proberen waard natuurlijk... Heb er geen vertrouwen in, maar ben desperate genoeg om alles te proberen Bloos

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 08:54

*meldt zich aan als vrijwilliger* Haha!
En: een paard wat bang is gaat als snel met zijn hoofd bewegen als hij iets niet ziet. Bijv. Ienmand die op een sprong afrijdt maar het paard te kort houdt en het dus niet de kans geeft om de hoogte in te schatten en de afstand zal weigeren en het hoofd omhoog heffen, je ziet dan ook vaak het wit rondom de ogen. Dat duidt op angst en onbegrip! Lachen

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 14:34

manonnetjoe schreef:
*meldt zich aan als vrijwilliger* Haha!
En: een paard wat bang is gaat als snel met zijn hoofd bewegen als hij iets niet ziet. Bijv. Ienmand die op een sprong afrijdt maar het paard te kort houdt en het dus niet de kans geeft om de hoogte in te schatten en de afstand zal weigeren en het hoofd omhoog heffen, je ziet dan ook vaak het wit rondom de ogen. Dat duidt op angst en onbegrip! Lachen

jep dar heb je helemaal gelijk in!!
klopt ook helemaal, je ziet het overdreven vaak voorkomen met mensen die hun paarden idd te kort houden!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 20:17

zie je... ik heb soms wel goede tips Haha!

narretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 20:48

Pervinco schreef:
Dan valt ie enkel naar binnen toe (omdat ik echt het zweet op mijn rug had staan toen die auto er aan kwam). Hij lijkt het er wel om te doen, iedere keer als ie begint is er niemand in de buurt...

Geplaatst: 04-05-04 12:59 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Ik ben zo'n beetje de enige die erop rijdt... Marjolein (instructie) heeft hem 1 keer gereden, toen is ie 2maal gaan klieren, en daarna deed hij het niet meer (ook niet bij mij). Martine (eigenaresse) rijd er sinds kort ook weer op, op zondag een bosritje. Geen problemen...
Scheve mond

Als je dit nu zo terug leest, zou het dan niet zo kunnen zijn dat jij zelf wat angstig bent en het paard zich daardoor met jou erop niet zeker voelt? Als hij het namelijk bij de eigenaresse en bij de instructrice niet doet zo ik me toch gaan afvragen of het niet bij jezelf ligt.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-04 21:07

Bij de eigenaresse heeft ie dit juist geleerd... Daar is het van de ene op de andere dag begonnen. Het is ook niet voor niets dat ze er nu voor het eerst sinds ca. 3 jaar weer naar om kijkt... Ik heb hem een keer of 4 per week aan het werk (minstens), dus zij kan nu weer 'veilig' haar zondagse bosritjes maken.

Ik heb de fout ook al bij mezelf gezocht, maar toen het begon wist ik helemaal niet dat hij dit deed... Toen ik er als een zak verkrampte aardappelen op zat bij Marjolein gebeurde er niet, viel jij dus alleen naar binnen. Nadat Marjolein hem onder handen had genomen heb ik 2 lessen zonder problemen kunnen rijden. En ja, toen was ik niet geheel 'niet-bang' nee... Maar met het bosritje van mezelf zat ik lekker met een lang teugeltje met Peter te kletsen toen Kelvin ineens rechtop stond... En de laatste keer in de rijbak had ik niet eens in de gaten dat er een auto aankwam.

Dan zou het wel heeeeeeel erg onbewust moeten zijn...

narretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 01:26

Tja, dan zou je al zowat al mediterend te paard moeten Haha! Zou het ook niet zo weten dan, lastig geval, veel succes ermee!

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 15:29

ik ken het wel een beetje. Ik rij weleens een paard dat dus "bang" is voor vrachtwagens en bussen/busjes. Als ik langs de weg stap en er komen auto's langs: helemaal nix aan de hand. Maar zodra er een wat groter voertuig langs komt, schiet hij er gelijk vandoor! en hij is echt oersterk, die hou je dus niet meer.Echt bang kan hij er volgens mij niet voor zijn. Op het achtererf staat ook een vrachtwagen van het 4pan en daar loopt hij zo in (het is een spanpaard). Langs die vrachtwagen loopt hij ook normaal. Echt irritant is het, het is dus duidelijk aanstellen! maar lastgi is het wel.
Ik heb geen oplossing voor je, sorry. Maar wilde ff zeggen dat je niet de enige bent (met zo;n soort probleem) ern ik hoop voor je dat er er oplossing komt!

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:31

Mijn paard kreeg op een gegeven moment ook een periode van een soort staken, ze greep alles aan om weg te rennen, te steigeren en met 4 benen tegelijk de lucht in te springen. Mijn instructeur is me toen elke dag komen begeleiden en toen bleek dat ze eigenlijk gewoon teveel energie had. Als ik haar eerst losgooide, dan nog een half uur longeerde met bijzet en dan erop ging was ze ontzettend braaf. Zelfs als het bij jouw paard geen teveel aan energie is zou het misschien wel helpen als je hem eerst behoorlijk "moe" maakt. Ik kan nu zonder te longeren op mijn paard stappen (en ik ben 3 maanden verder!) en ze is nog steeds heel braaf, ze zet haar energie nu om in het trainen ipv in het staken. Ik zou dus in ieder geval zorgen dat er iemand bij is die je kan helpen, ook vanwege het feit dat je er best eens af kan vallen. (Althans dat is mijn ervaring...)

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-04 09:51

Ook hier even een update.

Maandag van een ander meisje clubles gehad. WAUW! Die gaf echt goed les! Lekker veel aandacht gekregen. Ook ff tips over hoe ik mijn tenen bij het paard krijg gehad. Merk nu trouwens wel dat ik van 3 mensen les krijg hoor, van Jacqueline (Belgen) moet ik mijn polsen naar buiten draaien, dan kan ik nl gemakkelijker toestaan op het moment ontspant (polsen gewoon recht). Van het meisje dat maandag les gaf mocht dit niet Het effect van de les kwam ook bij Kelvin naar boven... In het begin trok ie wat naar het lesgeefmens toe (snoepjeeeeees!), maar na een half uurtje wilde ik haar weer voorbij ivm een volte bij A, en hop, daar gingen we... Vanaf dat moment heb ik bij haar uit de buurt moeten blijven, hij stond weer rechtop als ie haar zag. Toen we met een gebroken lijn 5 m in de buurt kwamen ging ie de kletter op...

Ik moet van haar het steigeren negeren. Ook niet drijven oid, gewoon uitzitten en doorrijden alsof er niets aan de hand is. Ik moet me iig niet in een hoekje van de bak weg laten drukken, want dat is wat Kelvin wilt. Ook als ie de kletter opgaat mag ik hem niet meer op de volte zetten, ik moet hem rechthouden. Nergens aankomen, gewoon uitzitten tot ie weer draaft (wel terugnemen op mijn zit, maar niet aan de teugels dus). Was wel lachen, toen ie er voor de zoveelste keer tussenuitging trok ik aan de noodrem, riep LOSLATEN en gooide mijn teugels los... Dat is echt een knop die je om moet zetten >;)

Misschien dat ik het vanavond ga proberen, hangt ervanaf hoe ik me voel. Ben geradbraakt... Anders volgende week. Maar winnen zal ik...

Ik heb overigens nu wel bewijs dat ie niet bang is voor auto's oid. En rugproblemen is ook uitgesloten, de instructrice zei dat hij een heel mooi ruggebruik had voordat het gelazer begon...

jeanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 16:22

Ik heb alles zo wat zitten lezen in de vlugte... Ik vind het heeeeeeeeel raar (ofwel heb ik erover gelezen) dat niemand zegt om met een ervaren paard dat niet beweegt op stap te gaan. Je zet dat paard ervoren en gaat auto's opzoeken. Mijn merrie was vroeger doodbraaf wanneer het op auto's aankwam, tot op een dag dat er een gekke automobilist tegen 100 per uur kwam aangevlogen en nog eens goed een plas deed opspatten... resultaat: paard sprong naar de auto toe, auto de berm in en ikke kwaad. Heeft maanden geduurd eer zij weer zonder probleem doorliep wanneer er een auto van voren kwam. En nu nog voel ik haar helemaal opspannen wanneer er eentje aan komt gereden. Ik heb er gewoon een zeeeeeeer ervaren paard voorgezet en het verkeer opgezocht. Dit heeft geholpen.

Wat ook heeeeeeeeel belangrijk is, is hoe jij op je paard zit op het moment dat je een auto ziet afkomen. Misschien voelt hij dat jij dan ietsje meer gespannen bent, omdat je al vreest voor wat zal komen, en dat dat voor hem het knopje is om te beginnen. Probeer gewoon verder te rijden, verstand op nul, geen teugels korter nemen, niks noppes.

Ik begrijp je probleem, en het is levensgevaarlijk!! Wat je ook kan doen is wanneer er een auto afkomt je in het midden van de weg plaatsen zodat die auto stopt, en dat je hem er zo langzaam kan voorbij rijden, dit heb ik met mijn merrie ook gedaan. Dit moet je natuurlijk niet doen op een zeer drukke weg he Knipoog En je glimlacht eens mooi naar de chauffeur en hij begrijpt het wel Lachen

groetjes Janna

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-04 17:07

jeanneke schreef:
Ik vind het heeeeeeeeel raar (ofwel heb ik erover gelezen) dat niemand zegt om met een ervaren paard dat niet beweegt op stap te gaan. Je zet dat paard ervoren en gaat auto's opzoeken. Mijn merrie was vroeger doodbraaf wanneer het op auto's aankwam, tot op een dag dat er een gekke automobilist tegen 100 per uur kwam aangevlogen en nog eens goed een plas deed opspatten... resultaat: paard sprong naar de auto toe, auto de berm in en ikke kwaad. Heeft maanden geduurd eer zij weer zonder probleem doorliep wanneer er een auto van voren kwam. En nu nog voel ik haar helemaal opspannen wanneer er eentje aan komt gereden. Ik heb er gewoon een zeeeeeeer ervaren paard voorgezet en het verkeer opgezocht. Dit heeft geholpen.

Bij Kelvin dus niet, want nogmaals: Kelvin is 100% verkeersmak! Daarbij doet ie het alleen als ik hem aan het werk zet, en zoals maandag bleek, als auto's niet voorhanden zijn bij mensen. Er is ook niets voorgevallen met een auto, daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken.

Citaat:
Wat ook heeeeeeeeel belangrijk is, is hoe jij op je paard zit op het moment dat je een auto ziet afkomen. Misschien voelt hij dat jij dan ietsje meer gespannen bent, omdat je al vreest voor wat zal komen, en dat dat voor hem het knopje is om te beginnen. Probeer gewoon verder te rijden, verstand op nul, geen teugels korter nemen, niks noppes.

Ook daar durf ik op te zeggen dat ik me niet span. Als je alle reacties (al dan niet vluchtig) gelezen hebt dan heb je ook gelezen dat dat bijna niet kan. De eerste keer wist ik het niet eens, de laatste keer heb ik die auto helemaal niet aan horen of zien komen.

Citaat:
Wat je ook kan doen is wanneer er een auto afkomt je in het midden van de weg plaatsen zodat die auto stopt, en dat je hem er zo langzaam kan voorbij rijden, dit heb ik met mijn merrie ook gedaan. Dit moet je natuurlijk niet doen op een zeer drukke weg he Knipoog En je glimlacht eens mooi naar de chauffeur en hij begrijpt het wel Lachen

Het gaat hier over in de bak rijden, op het moment dat hij aan het werk moet. Het heeft ook niets met de snelheid te maken, veel harder dan 50 rijdt men daar niet.