Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
#Ymke# schreef:Stomme gedachte misschien maar als iemand jou + paard nou aan de longeerlijn neemt. Dan kan jij je focussen op het doorrijden en iemand kan er met de longeerzweep achteraan. Of eventueel zonder longeerlijn, maar met heb je gauw net iets meer te vertellen..
manonnetjoe schreef:Paarden kunnen ook niet goed diepte inschatten als mensen omdat de ogen ver uit elkaar staan. Misschien is hij echt bang als de auto op hem af komt, want op dat moment begint hij te klieren toch?
manonnetjoe schreef:*meldt zich aan als vrijwilliger*![]()
En: een paard wat bang is gaat als snel met zijn hoofd bewegen als hij iets niet ziet. Bijv. Ienmand die op een sprong afrijdt maar het paard te kort houdt en het dus niet de kans geeft om de hoogte in te schatten en de afstand zal weigeren en het hoofd omhoog heffen, je ziet dan ook vaak het wit rondom de ogen. Dat duidt op angst en onbegrip!
Pervinco schreef:Dan valt ie enkel naar binnen toe (omdat ik echt het zweet op mijn rug had staan toen die auto er aan kwam). Hij lijkt het er wel om te doen, iedere keer als ie begint is er niemand in de buurt...
Geplaatst: 04-05-04 12:59 Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
Ik ben zo'n beetje de enige die erop rijdt... Marjolein (instructie) heeft hem 1 keer gereden, toen is ie 2maal gaan klieren, en daarna deed hij het niet meer (ook niet bij mij). Martine (eigenaresse) rijd er sinds kort ook weer op, op zondag een bosritje. Geen problemen...
En je glimlacht eens mooi naar de chauffeur en hij begrijpt het wel 
jeanneke schreef:Ik vind het heeeeeeeeel raar (ofwel heb ik erover gelezen) dat niemand zegt om met een ervaren paard dat niet beweegt op stap te gaan. Je zet dat paard ervoren en gaat auto's opzoeken. Mijn merrie was vroeger doodbraaf wanneer het op auto's aankwam, tot op een dag dat er een gekke automobilist tegen 100 per uur kwam aangevlogen en nog eens goed een plas deed opspatten... resultaat: paard sprong naar de auto toe, auto de berm in en ikke kwaad. Heeft maanden geduurd eer zij weer zonder probleem doorliep wanneer er een auto van voren kwam. En nu nog voel ik haar helemaal opspannen wanneer er eentje aan komt gereden. Ik heb er gewoon een zeeeeeeer ervaren paard voorgezet en het verkeer opgezocht. Dit heeft geholpen.
Citaat:Wat ook heeeeeeeeel belangrijk is, is hoe jij op je paard zit op het moment dat je een auto ziet afkomen. Misschien voelt hij dat jij dan ietsje meer gespannen bent, omdat je al vreest voor wat zal komen, en dat dat voor hem het knopje is om te beginnen. Probeer gewoon verder te rijden, verstand op nul, geen teugels korter nemen, niks noppes.
Citaat:Wat je ook kan doen is wanneer er een auto afkomt je in het midden van de weg plaatsen zodat die auto stopt, en dat je hem er zo langzaam kan voorbij rijden, dit heb ik met mijn merrie ook gedaan. Dit moet je natuurlijk niet doen op een zeer drukke weg heEn je glimlacht eens mooi naar de chauffeur en hij begrijpt het wel