Helemaal hyper en opgefokt, hoe ontspannen werken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KikiR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 10:20

Hallo Katrien,

Volgens mij zag ik deze er nog niet tussen staan: heb je wel eens gedacht aan Centered Riding? Het idee is dat je eraan werkt om zelf zonder spanning in je lijf (waar dan ook; schouders, kaak, benen) te rijden. Je gebruikt geen overmatige kracht. De weerslag op het paard is dat hij de ontspannenheid overneemt.

Bij mij werkt het heel goed. Ik heb les van Greet Bouwmeester (maar er zijn meer CR instructeurs) en mijn paard, dat graag overal naar kijkt en moeite heeft om zijn aandacht bij mij te houden) reageert er erg goed op. Ik weet niet heel precies wat ik anders doe, maar wanneer ik CR les heb is mijn paard veel meer 'bij me' en gemakkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 11:29

Vraagje
ben jezelf al wat zenuwachtig voordat je erop stapt.
Sommige paarden pikken dat ook meteen op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 11:44

Nee, eigenlijk niet. Ik ben er ook nooit afgevallen en daar ben ik dus ook niet bang voor.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 13:07

Altijd je benen eraan houden iig, anders wordt het nog erger.
Niet je teugels strakker nemen, want dan moet je gaan trekken, probeer hem wat dieper in te stellen en daarin weer de ontspanning op te zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 14:24

Heel afgezaagd Katrien, maar mijn paard is het evenbeeld van jouw paard. Ook 10 jaar, super braaf aan de hand.

Dat consequente is heel belangrijk, alleen mijn paard wordt steeds slimmer om zijn zin door te drijven. Ik moet elke 3e stap een ophouding maken en zeker de teugels niet strak nemen, anders komt er niets meer bij hem door. Ik probeer zijn bui in te schatten. De mijne is een super braaf en lief paard, maar heet in zijn hoofd. Rechtuit en knallen maar.

Ik heb hem een tijdje met hulpteugel gereden, daar is hij alleen maar sterker van geworden.

Ik moet mij keer op keer weer tevreden stellen dat het bij hem nooit over gaat. Soms loopt hij lekker relaxed, geeft goed na en loopt in een heerlijk rustig verzameld drafje en galopje. Dan denk ik YES, we hebben het gewonnen en dan ineens is het weer over.

Net weer een buitenrit gemaakt, weer flink onrustig in zijn hoofd. Mijn stalmaatje moet altijd meegalopperen en hij draaft dan nog niet eens in zijn volledige tempo, elke 3e stap een ophouding en tijdens de galop gaat hij steeds harder. Maakt zich sterk, door zijn hals naar beneden te doen en zijn neus met een ruk naar voren, zodat ik geen ophouding meer kan maken. Heel vervelend als je einde pad gaat krijgen en hij weet dat hij terug moet uit de galop. Dit is dus een nieuw trukje van hem en zo heeft hij er steeds wel weer een.

Ook mijn paard is klinisch onder de loep geweest, mankeerde ook wat, maar is weer helemaal oke. Ik denk dat het paard gewoon zo is.

Ik heb al van alles geprobeerd. Eerste alleen stappen en steeds halthouden, dan alleen maar draven en weer halthouden, stappen draven, halt. Dit ging redelijk, want hij leert heus wel al lijkt het van niet. Toen mochten we kleine stukjes galopperen, dit opgebouwd in een jaar tijd en nu hij weet dat we weer alle gangen doen, is hij weer druk. Hij wil gewoon het liefst gewoon alleen maar galopperen. Ook geprobeerd om alleen stap, galop te doen totdat hij zijn buik er vol van kreeg. Hij is gewoon in mijn ogen alleen geschikt voor de jacht.

Met losse teugel is hij super, zodra ik de teugels oppak springt hij al aan in draf, maak ik mijn teugels iets korter (rijd hem met redelijk losse teugel, anders wordt hij super druk/drammerig) gaat hij in galop. Een hele tijd kon ik de teugels letterlijk losgooien en hij kwam meteen terug in draf. Hem heel goed beloond daarvoor, maar helaas vind hij nu dat dat niet meer hoeft.

Het lijkt wel een soort runnersdope, een stoned paard die ook nog eens heel lief en oortjes naar voren altijd graag met je mee gaat.

Ben echt benieuwd naar DE oplossing zodat ik ook eens eindelijk tot het rijden van mijn grote lieverd kom. 1 1,5 uur door de bossen knallen en dan nog geen ontspannen paard dat makkelijk losjes rond te sturen is. Zodra hij half op adem is, is het weer gaan met die banaan.

Hij had postpaard moeten worden, te laat geboren.

Jokky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 14:36

Hmmm.. houd hem bezig zouk zeggen. Veel overgangen, voltes, tempowisselingen etc. Ook veel draven. Ik weet niet of je ier wat aan hebt, ik heb er namelijk weinig ervaring mee Veel succes in ieder geval! Knipoog

boontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 18:35

Je zou het eerder gegeven advies kunnen ondersteunen met rustcompositum van Puur Natuur.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:50

Misschien is het ook iets om naar de mond te kijken... Als ie gaat lopen klieren zodra je druk op de mond zet moet ik ook aan de mond denken, haken op de kiezen, een te dik-of dun bit, bramen op het bit, overgevoelige mond, allergie, weet ik veel wat...