Dressuur <-> NH

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 13:05

De echte prestatie lever je thuis in de training.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 13:40

Ja, zo heb ik het ook altijd geleerd.
Thuis de grenzen opzoeken en je paard beter maken en op wedstrijden iets minder laten zien dan wat je eigenlijk kan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 15:36

Een verschil tussen de traditionele en NH manier van rijden heb ik vandaag weer gezien. Ik volede me niet fit genoeg om te rijden en heb een meisje gevraagd te rijden die zelf een paard heeft waar ze vrij aardig mee uit de voeten kan op dressuurgebied. het was me nooit echt opgevallen dat ze voornamelijk met druk rijdt.

Ze stapte op Connor en legde haar benen aan, hij stuift weg in gallop en reageert heel paniekerig. Wat bleek ze klemde haar benen behoorlijk aan en had heel veel druk op haar teugels. Omdat ze dat met haar eigen paard gewend is van voren naar achter aanleuning te vragen. Dat werkt bij COnnor dus niet omdat hij dat nooit gewent is, het resultaat was dus een rondracend paard dat zich niet meeer liet terug nemen.

Nadat ik haar uitgelegd had, hoe ik Conor normaal naar aanleuning rijd, duus van achter naar voren op zit en boven benen en bijna zonder hand ging het wel goed en liep ie braaf met een goede aanleuning. Toen volede ze ook verschil in haar hand met haar eigen paardje. DAt ze de teugels dus bijna los kan laten en dat hij toch wel blijft lopen dan.

Was wel grappig om het verschil zo duidelijk te zien.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 17:31

Nou karuna, dat vindt ik geen verschil tussen NH en dressuur. In de gewone dressuur rijdt je (als je het goed doet) ook een paard van achteren naar voren. Misschien soms met wat meer druk, maat toch van achteren naar voren. Je kunt lijkt mij geen echte aanleuning vragen van voren naar achter. Toch?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 17:43

Zoals Marliesje zegt, is het niet het verschil tussen dressuur en NH.
Maar het verschil tussen vanaf het begin goed rijden en opnieuw moeten beginnen als je in de hogere klassen komt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 22:46

dat zou inderdaad niet het verschil moeten zijn. Het is natuurlijk wel zo dat als je basis heel goed in elkaar zit dat het dan geen probleem is om nageeflijk te rijden. Bij dressuur ligt het begin heel ergens anders dan bij nh.
Wat mij wel opvalt als verschil, is dat bij dressuur er meestal geprobeert wordt de ontspanning erin te rijden, en dat bij nh eerst en alleen maar gewerkt wordt aan ontspanning (dus ook mentaal en emotioneel) en dat er dan pas iets gedaan wordt. Ik vind dat zelf een groot pluspunt van nh, omdat als je het andersom doet, dat dan toch vaak blijkt dat pas het laatst aan ontspanning gedacht wordt (en vaak zelfs helemaal niet )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 22:48

Sanne83, als je dressuur rijdt dan is ontspanning ook de eerste prioriteit, of dat zou het in ieder geval moeten zijn. Ontspanning staat bovenaan het lijstje en wat daarna komt, wortelt in die ontspanning.

Feufollet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 22:59

Lovely schreef:
als je dressuur rijdt dan is ontspanning ook de eerste prioriteit, of dat zou het in ieder geval moeten zijn.

Denk je niet dat dat misschien het verschil is tussen het merendeel van de nh mensen en het merendeel van de dressuur mensen?
De dressuurmensen die goed bezig zijn, zoals jij hier omschrijft, zullen ook veel eerder geneigd zijn om ook eens naar nh te kijken.
Maar er zijn, naar mijn idee, te veel dressuurruiters die puur naar de punten en prestaties kijken en voor wie het paard weinig meer is dan een middel om het doel te bereiken.
Die ruiters zullen waarschijnlijk nooit in de top rijden, maar er zijn er wel heel veel van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 23:02

Nee, ik denk niet dat dat het verschil is tussen nh mensen en dressuurmensen. Als je het mij vraagt rijden er in beiden groepen wel prutsers rond. Je hebt mensen die teveel gefixeerd zijn op een of ander plaatje, maar je hebt ook nh-ers die ietwat doorschieten in het nh-zijn.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 23:03

Feufollet schreef:
De dressuurmensen die goed bezig zijn, zoals jij hier omschrijft, zullen ook veel eerder geneigd zijn om ook eens naar nh te kijken.
ligt eraan wat je onder NH verstaat, dat is nogal een breed en abstract onderwerp. ik heb v. grunsven nog niet eerder the 7 games zien doen, of over gehoord.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 23:11

ik bedoel bijvoorbeeld dat ik een grandprix-proef waarbij het paard contstant met de staart loopt te zwiepen (en meer van dit soort spanningsignalen) echt niet mooi kan vinden. Da's de rest van de paardenwereld het alleen niet mee eens Scheve mond Als je zelfs op dat niveau nog zo'n spanning hebt
Bij nh rijdt je niet door verzet heen, bij dressuur vaak wel.
(dit is allemaal wel generaliserend, maar ik heb het ook over het merendeel, ik ken idd genoeg nh-ers die niet echt geweldig bezig zijn, maar dat is wel minder vervelend voor het paard Knipoog )

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 23:13

Lovely schreef:
Sanne83, als je dressuur rijdt dan is ontspanning ook de eerste prioriteit, of dat zou het in ieder geval moeten zijn. Ontspanning staat bovenaan het lijstje en wat daarna komt, wortelt in die ontspanning.

je hebt echt hele mooie theorie, maar in de praktijk gaat het er wel een beetje anders aan toe. Het is vooral de praktijk en de adviezen hier op rijtechnisch die me dit idee geven.

Feufollet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 23:18

Lovely schreef:
Nee, ik denk niet dat dat het verschil is tussen nh mensen en dressuurmensen. Als je het mij vraagt rijden er in beiden groepen wel prutsers rond. Je hebt mensen die teveel gefixeerd zijn op een of ander plaatje, maar je hebt ook nh-ers die ietwat doorschieten in het nh-zijn.

Natuurlijk zijn er in beide groepen prutsers. Een parelli-aanhanger die de 7 games exact hetzelfde wil doen als getoond op de video zonder daarbij een greintje rekening te houden met de mogelijkheden of onmogelijkheden van zijn paard is ook fout bezig.
Ik denk alleen dat er in dressuur meer mensen fout bezig zijn. Vaak zelfs geheel onwetend. In de basis is er niks mis met dressuur, maar te veel dingen in dressuur zijn "maniertjes" geworden, die gedachtenloos nagevolgd worden zonder dat diegene zich nog afvraagt waarom het eigenlijk zo gedaan moet worden.
Een heel bekend voorbeeld is de kin van het paard op de borst trekken. Als dat niet zomaar lukt zijn veel mensen geneigd dan maar die kin min of meer op de borst te binden. Zonder zich een seconde af te vragen waarom die kin eigenlijk naar beneden moet.

Aan de andere kant merk je ook bij nh, dat nu het populairder wordt ook de hoeveelheid mensen die nh als truukjes willen gebruiken, zonder er echt iets van te snappen, toeneemt. Jammer genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 23:19

Sanne83, ik denk dat dat wat jij bedoelt, ook heel erg veroorzaakt wordt, doordat mensen teveel van zichzelf verwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 23:21

Feufollet, ik heb heel erg mijn bedenkingen bij mensen die volgens bepaalde regels en voorschriften te werk gaan. Uit boeken kun je best wat leren en een videootje zo hier en daar kan ook geen kwaad. Maar als je nog in een boek moet lezen hoe een paard in elkaar zit, dan probeer je dus eigenlijk een hele berg ervaring in 1 keer goed te maken, waardoor je eigenlijk de sensitieve klik niet maakt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 23:35

Ik ben het helemaal met je eens, maar toch weet jij denk ik niet hoe (bijvoorbeeld) het parelli pakket in elkaar zit. Tenminste ik denk dat je het daar over hebt. Er wordt vaak gedacht dat je wat oefeningen aanleert, maar dat is dus niet zo. Het is alleen bedoelt om jezelf iets te leren. Het zijn allemaal oefeningen om jezelf focus, gevoel etc bij te brengen. Het zit echt heel erg goed in elkaar qua hoe je leert en verkeerde patronen doorbreekt. Ik denk dus ook niet dat het nut heeft om met iemand anders zijn paard deze oefeningen te doen, want je moet er zelf iets van leren.
Daarbij hoor ik de sommige mensen (veel mensen...) die al tig jaar met paarden werken, toch een onzin uitkramen over hoe een paard denkt en waarom hij dingen doet, dat ik echt niet meer geintresseerd ben in ervaring in jaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 23:41

Mensen die geen gevoel voor paarden hebben en dus alles moeten leren volgens regeltjes, zullen nooit een paard aanvoelen, maar ze denken van wel.
Ik ben altijd geinteresseerd in mensen die veel ervaring hebben, maar dan wel met ervaring in hun lijf en niet in hun hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 23:44

sanne83 schreef:
Bij nh rijdt je niet door verzet heen, bij dressuur vaak wel.
(dit is allemaal wel generaliserend, maar ik heb het ook over het merendeel, ik ken idd genoeg nh-ers die niet echt geweldig bezig zijn, maar dat is wel minder vervelend voor het paard Knipoog )

Bij NH rijd je niet door verzet heen... wat doe je dan wel? Je paard maar zijn zin geven en hopen dat hij nog meer van je gaat houden, waardoor hij het op den duur misschien eens uit zichzelf voor je gaat doen?

Als je nooit door verzet heen rijdt, dan rijd je op een gegeven moment helemaal niet meer.

Waarom zouden NH-ers die niet geweldig bezig zijn met hun paard minder vervelend zijn? En minder vervelend dan wie precies?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 23:46

Ik ben maar bekend met 1 NH-stroming, nl Parelli. En dat is uitstekend te combineren met dressuurmatig rijden (en met drafsport Haha!). Het 1 bijt het ander niet, het gaat beide om heel gevoelig maken voor de hulpen door heel consequent te zijn. NH is voor mij ook niet zonder zadel en hoofdstel rijden, dat is maar een heel klein onderdeeltje en doe ik ook niet dagelijks. Twee keer per week rij ik "traditioneel" om mijn paard soepel te houden, en dat geeft geen enkel probleem met het PNH-rijden, het vult elkaar juist aan.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 23:47

CCCCorine schreef:
Bij NH rijd je niet door verzet heen... wat doe je dan wel? Je paard maar zijn zin geven en hopen dat hij nog meer van je gaat houden, waardoor hij het op den duur misschien eens uit zichzelf voor je gaat doen?

Als je nooit door verzet heen rijdt, dan rijd je op een gegeven moment helemaal niet meer.

Ik voorkom verzet, dan hoef je er ook niet doorheen te rijden Lachen. Dat is mijn manier van NH, het vóór zijn, dan hoef je ook geen straffen uit te delen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 23:52

Wat verzet aangaat, is het heel belangrijk om te bedenken met wat voor soort verzet je te maken hebt. In de opleiding van je paard, kom je regelmatig momenten tegen dat je het je paard mogelijk moet maken om verder te gaan, een stapje te zetten op de ladder. Dat kan wel eens wat verzet opleveren en het is aan de ruiter om dat te beoordelen en te beslissen wat er moet gebeuren. Iedere ruiter komt momenten tegen waarbij paard en/of ruiter aangeven 'dit is best moeilijk'.

jackim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-04 00:13

Idd lijkt mij dat één van de grootste "verschillen" tussen NH <->dressuur is, dat de "NH'ers" meer geduld hebben, en niet ten koste wat het koste hun doel willen bereiken. Een goed voorbeeld hiervan is dan dus "aan de teugel" rijden. de meeste rijden éérst aan de teugel, en werken dan pas aan ontspanning en souplesse etc. Terwijl het bij NH toch net ff meestal andersom is, waarbij de nageeflijkheid,verzameling etc. een gevolg/reactie hiervan is.

Feufollet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 00:39

Lovely schreef:
Mensen die geen gevoel voor paarden hebben en dus alles moeten leren volgens regeltjes, zullen nooit een paard aanvoelen, maar ze denken van wel.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Deels wel, want mensen die blind regeltjes opvolgen zonder zelf te denken en te voelen zullen nooit echt iets leren of aan kunnen voelen. Niet alleen met paardrijden, maar in zijn algemeenheid gaat dat op.

Maar mensen die bijvoorbeeld niet met paarden opgegroeid zijn of van zichzelf niet spontaan een paard goed aan kunnen voelen, kunnen met een juiste lesmethode (geen "regeltjes" dus) wel leren hoe ze een paard aan kunnen voelen. Het hoeft geen gave te zijn, maar je moet wel bereid zijn er open voor te staan en er ook zelf moeite voor te doen.

Bij Parelli zijn de eerste 3 levels voornamelijk op de mens gericht, om zichzelf te leren kennen en te verdiepen, daarna ga je pas met het paard echt aan het werk.
Ook Hempfling en anderen zeggen hetzelfde, werk eerst aan jezelf en dan pas aan je paard.

En dat is nu precies wat ik in de dressuur in zijn algemeenheid mis. Daar moet alles van het paard komen, maar aan de ruiter werken is er niet bij. En dat vind ik jammer, want zo is voor mijn gevoel dressuur nooit bedoeld geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 01:53

jackim schreef:
Idd lijkt mij dat één van de grootste "verschillen" tussen NH <->dressuur is, dat de "NH'ers" meer geduld hebben, en niet ten koste wat het koste hun doel willen bereiken. Een goed voorbeeld hiervan is dan dus "aan de teugel" rijden. de meeste rijden éérst aan de teugel, en werken dan pas aan ontspanning en souplesse etc. Terwijl het bij NH toch net ff meestal andersom is, waarbij de nageeflijkheid,verzameling etc. een gevolg/reactie hiervan is.

Wat een belachelijke onzin.
Maar als jullie zo graag die tweedeling zien, dan vind ik dat een prima plan.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 10:10

jackim schreef:

Dan heb je het over de beginnende ruiter, die metzichzelf gaat prutsen?
Een pennymeisje, het heel alle penny's gelezen, foto's van Anky gezien en een keer op Studio Sport een Kür op Muziek.
Wat zie je aan een GP paard als leek: Hij loopt mijn zijn hoofd helemaal opgekrult. Dat ziet er mooi uit denken ze dan. Dat wil ik ook.
En ze denken dat ze dit dmv. trekken voor elkaar krijgen.

Maar ik denk niet dat er veel mensen zijn die Z en hoger rijden, die eerst in de krul trekken en dan pas souplesse/ontspanning gaan zoeken.