Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
) 
Lovely schreef:als je dressuur rijdt dan is ontspanning ook de eerste prioriteit, of dat zou het in ieder geval moeten zijn.
Feufollet schreef:ligt eraan wat je onder NH verstaat, dat is nogal een breed en abstract onderwerp. ik heb v. grunsven nog niet eerder the 7 games zien doen, of over gehoord.De dressuurmensen die goed bezig zijn, zoals jij hier omschrijft, zullen ook veel eerder geneigd zijn om ook eens naar nh te kijken.
Als je zelfs op dat niveau nog zo'n spanning hebt
) Lovely schreef:Sanne83, als je dressuur rijdt dan is ontspanning ook de eerste prioriteit, of dat zou het in ieder geval moeten zijn. Ontspanning staat bovenaan het lijstje en wat daarna komt, wortelt in die ontspanning.

Lovely schreef:Nee, ik denk niet dat dat het verschil is tussen nh mensen en dressuurmensen. Als je het mij vraagt rijden er in beiden groepen wel prutsers rond. Je hebt mensen die teveel gefixeerd zijn op een of ander plaatje, maar je hebt ook nh-ers die ietwat doorschieten in het nh-zijn.
sanne83 schreef:Bij nh rijdt je niet door verzet heen, bij dressuur vaak wel.
(dit is allemaal wel generaliserend, maar ik heb het ook over het merendeel, ik ken idd genoeg nh-ers die niet echt geweldig bezig zijn, maar dat is wel minder vervelend voor het paard)
). Het 1 bijt het ander niet, het gaat beide om heel gevoelig maken voor de hulpen door heel consequent te zijn. NH is voor mij ook niet zonder zadel en hoofdstel rijden, dat is maar een heel klein onderdeeltje en doe ik ook niet dagelijks. Twee keer per week rij ik "traditioneel" om mijn paard soepel te houden, en dat geeft geen enkel probleem met het PNH-rijden, het vult elkaar juist aan. CCCCorine schreef:Bij NH rijd je niet door verzet heen... wat doe je dan wel? Je paard maar zijn zin geven en hopen dat hij nog meer van je gaat houden, waardoor hij het op den duur misschien eens uit zichzelf voor je gaat doen?
Als je nooit door verzet heen rijdt, dan rijd je op een gegeven moment helemaal niet meer.
. Dat is mijn manier van NH, het vóór zijn, dan hoef je ook geen straffen uit te delen. 
Lovely schreef:Mensen die geen gevoel voor paarden hebben en dus alles moeten leren volgens regeltjes, zullen nooit een paard aanvoelen, maar ze denken van wel.
jackim schreef:Idd lijkt mij dat één van de grootste "verschillen" tussen NH <->dressuur is, dat de "NH'ers" meer geduld hebben, en niet ten koste wat het koste hun doel willen bereiken. Een goed voorbeeld hiervan is dan dus "aan de teugel" rijden. de meeste rijden éérst aan de teugel, en werken dan pas aan ontspanning en souplesse etc. Terwijl het bij NH toch net ff meestal andersom is, waarbij de nageeflijkheid,verzameling etc. een gevolg/reactie hiervan is.
jackim schreef:Idd lijkt mij dat één van de grootste "verschillen" tussen NH <->dressuur is, dat de "NH'ers" meer geduld hebben, en niet ten koste wat het koste hun doel willen bereiken. Een goed voorbeeld hiervan is dan dus "aan de teugel" rijden. de meeste rijden éérst aan de teugel, en werken dan pas aan ontspanning en souplesse etc. Terwijl het bij NH toch net ff meestal andersom is, waarbij de nageeflijkheid,verzameling etc. een gevolg/reactie hiervan is.