Neemt het paard gewicht op de achterhand Ja/nee

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 08:20

Ik denk dat je een verkeerd beeld hebt: dat lage en ronde zorgt ervoor om het loslaatpunt op te zoeken, zodat het paard in de aanloop van de piaffe de rug los houdt. Ter controle zou ik hem licht naar links en rechts moeten kunnen stellen, zonder dat dit ten koste gaat van de activiteit en geslotenheid. Hierdoor staat hij geheel open aan mijn hulp en kan ik hem op dat moment kleiner laten draven of passageren, naar de piaffe toe. Eenmaal in de piaffe is er dan geen sprake meer van LDR.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 08:47

Op zich heeft de hoofdhouding totaal niets te maken met het gewicht op de voorhand. Als je het paard goed en eerlijk van achteruit rijdt kan je het hoofd overal instellen zonder dat daarbij het paard op de voorhand valt. Gebeurt dat wel, dan heb je het paard niet op het achterbeen

Verder heb ik heel weinig ervaring met de piaffe, maar ik kan mij wel voorstellen dat een paard niet al te veel gewicht op de achterhand kan verwerken. Het paard zou dan namelijk het achterbeen net als de Kangaroe verder onder de massa moeten zetten, op elke andere manier is het niet mogelijk omdat het paard dan voorover zou kukelen. Op die manier kan het been niet meer opgetild worden tot de kogel, en verder kan het paard vanuit die positie niet voorwaarts uit de piaffe gereden worden, alleen maar omhoog (zoals de levade).

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 14:36

Even wat Henrichs over het optillen van de achterbenen zegt.

Bij een goed gezette piaffe tilt het paard de hoef achter op tot maximaal de hoogte van de kroonrand en kogel van het standbeen. Het hoger optillen is altijd een bewijs dat het paard met de achterhand nog niet veel gewicht draagt.

Hij zegt dus dat de achterhand zeker extra gewicht moet dragen.
Ik ben er wel mee eens dat het paard niet al zijn gewicht op de achterhand moet hebben, anders kan hij inderdaad niet direct vertrekken. De piaffe moet dan ook altijd een voorwaartse stuwing hebben, anders word het huppelen.

Tyrza ik zelf rij dus lang laag. LDR vind ik zelf niet bevordelijk voor het paard zijn welzijn, maar hier is al een ellen lange topic over geweest.
Volgens mij speelt de houding van het hoofd van het paard zeker mee in het gewichts verdeling. De hals en het hoofd is voor de evenwicht. De bouw van het paard bepaald hoe deze houding is. Daarbij een paard dat mooi op de achterhand beweegt heeft een meer opwaarts houding. Als ik mijn paard geheel los de spaanse draf of passage laat uitvoeren. Dan zie je dat hij zich zelf rond maakt en verzameld. Ik geloof niet dat je op zulke momenten het paard laag moet gaan instellen. De bovenlijn loopt dan niet meer opwaarts maar horizontaal tot berg afwaarts. En dan moet je wel heel sterk de achterhand bij drijven om dit op te vangen.

VWNW rij ik omdat mijn paard dus snel zijn rug vast zet en daardoor houterig en nietvoorwaarts wil. Door hem met zeer ligt vragen teugel naar beneden te rijden en daarbij de achterhand bij te drijven om zijn rug te laten bollen kan ik hem heel mooi los rijden en zijn we er beide blij mee. Met LDR kan ik hem naar mijn mening niet bij rijden omdat de lijn van het gewicht hals hoofd naar de voorbenen loopt en het paard dus als het waren over de voorhand valt en daardoor inderdaad sterker van achteren bij komt, maar het gewicht los hij daarmee niet op. Enkel om maar niet op zijn snufferd te vallen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 15:49

Raar, een paard doet de piaffe/passage toch vooral op de achterhand.
Als je dit zo leest, snap ik het nut niet van de achterhand. Ik zit me helemaal dood te ergeren als me pony te lui is om zijn achterhand te gebruiken en nou blijkt dat hij hem toch bijna niet gebruikt, voor oefeningen waarvan je het juist zou verwachten.

Heb je misschien fout gelezen??? Verward Ik vind het echt heel erg raar!

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 17:13

Vraagje: als een paard van nature op de voorhand loopt en dit is al honderde jaren zo waarom moet het dan opeens anders Verward

(heb niet alles gelezen want ik wordt dan leter blind)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 17:22

pony25 schreef:
Vraagje: als een paard van nature op de voorhand loopt en dit is al honderde jaren zo waarom moet het dan opeens anders Verward

(heb niet alles gelezen want ik wordt dan leter blind)

Zodat ze ons beter kunnen dragen, en het voorkomt vroege slijtage, toch Josien? Haha! Heb goed opgelet

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 17:28

toch raar want vroeger reden ze ook gewoon paarden en dat is toch ook erg lang goed gegaan Verward

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 17:31

Die van mij is spinggericht gefokt en is dus wat overbouwd.
Zelfs als ze haar achterhand "eronder" heeft is haar kont hoger dan haar schoft dus gewicht zal ze er wel niet helemaal op kunnen zetten.

Ik denk dus dat het bij die van mij niet mogelijk is om het gewicht op de achterhand te krijgen.

Zijn er andere die deze mening delen?

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 17:48

Een paard zonder ruiter loopt niet op de voorhand. Daarbij waren er vroeger andere paarden die compacter en kleiner waren, daarbij werden deze paarden niet zo getraind als tegen woordig. Men gebruikte het paard als vervoer middel en dat ging nagenoeg altijd met doorhangende teugels.

Pony25 inderdaad is het moeilijker om een over bouwd paard of pony te laten verzamelen, maar het kan en moet wel. Zulke pony's kunnen na verloop van tijd tot gevaarlijke situatie's lijden. Zoals het niet kunnen stoppen en dan nog gaan struikelen en dan ben je niet blij met een pony die nooit geleert heeft hoe hij zijn achterhand moet gebruiken. Daarbij is het voor het paard lichaamelijk, maar ook geestelijk slecht. Verootjoo heeft het kost samen gevat zoals het is.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 20:13

pony25 schreef:
toch raar want vroeger reden ze ook gewoon paarden en dat is toch ook erg lang goed gegaan Verward

Vroeger hoefden zij geen atleten te zijn. Een paard in de topsport heeft sowieso een geheel andere bouw gekregen en kan je het beste vergelijken met een body builder. Die gebruikt zijn spieren ook anders.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 20:43

josien schreef:
Even wat Henrichs over het optillen van de achterbenen zegt.

Bij een goed gezette piaffe tilt het paard de hoef achter op tot maximaal de hoogte van de kroonrand en kogel van het standbeen. Het hoger optillen is altijd een bewijs dat het paard met de achterhand nog niet veel gewicht draagt.

Hij zegt dus dat de achterhand zeker extra gewicht moet dragen.
Ik ben er wel mee eens dat het paard niet al zijn gewicht op de achterhand moet hebben, anders kan hij inderdaad niet direct vertrekken. De piaffe moet dan ook altijd een voorwaartse stuwing hebben, anders word het huppelen.

Tyrza ik zelf rij dus lang laag. LDR vind ik zelf niet bevordelijk voor het paard zijn welzijn, maar hier is al een ellen lange topic over geweest.
Volgens mij speelt de houding van het hoofd van het paard zeker mee in het gewichts verdeling. De hals en het hoofd is voor de evenwicht. De bouw van het paard bepaald hoe deze houding is. Daarbij een paard dat mooi op de achterhand beweegt heeft een meer opwaarts houding. Als ik mijn paard geheel los de spaanse draf of passage laat uitvoeren. Dan zie je dat hij zich zelf rond maakt en verzameld. Ik geloof niet dat je op zulke momenten het paard laag moet gaan instellen. De bovenlijn loopt dan niet meer opwaarts maar horizontaal tot berg afwaarts. En dan moet je wel heel sterk de achterhand bij drijven om dit op te vangen.

VWNW rij ik omdat mijn paard dus snel zijn rug vast zet en daardoor houterig en nietvoorwaarts wil. Door hem met zeer ligt vragen teugel naar beneden te rijden en daarbij de achterhand bij te drijven om zijn rug te laten bollen kan ik hem heel mooi los rijden en zijn we er beide blij mee. Met LDR kan ik hem naar mijn mening niet bij rijden omdat de lijn van het gewicht hals hoofd naar de voorbenen loopt en het paard dus als het waren over de voorhand valt en daardoor inderdaad sterker van achteren bij komt, maar het gewicht los hij daarmee niet op. Enkel om maar niet op zijn snufferd te vallen.

Even goed lezen: ik zei
Citaat:
Hierdoor staat hij geheel open aan mijn hulp en kan ik hem op dat moment kleiner laten draven of passageren, naar de piaffe toe. Eenmaal in de piaffe is er dan geen sprake meer van LDR.

Zoals menigeen vandaag heeft mogen aanschouwen, liep mijn paard noch tijdens de proef in piaffe, noch tijdens het losrijden met de neus tussen de benen. LDR wordt DAARVOOR toegepast om de rugspieren en kaak los te laten, ter inwerking van de piaffe.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 20:58

Dus als ik jouw zo hoor doe je het niet om het los maken van je paard, maar om het paard geheel aan de hulpen te hebben.
Vind je niet dat je het paard op een andere manier geheel aan de hulpen kan rijden met als basis b.v. NH.

Ik vraag me af of je paard wel op de achterhand komt als het daarvoor geheel op de voorhand word gereden om hem zoals je zegt geheel op de hulpen te krijgen. Het paard moet leren zijn achterhand te gebruiken om gewicht te dragen en dat doe je na mijn inzien niet met LDR.

Maar om even terug te komen op de oorspronkelijke vraag of iemand weet van die test die bij Tinneke gedaan is.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 21:06

josien schreef:
Dus als ik jouw zo hoor doe je het niet om het los maken van je paard, maar om het paard geheel aan de hulpen te hebben.
Vind je niet dat je het paard op een andere manier geheel aan de hulpen kan rijden met als basis b.v. NH.

Ik vraag me af of je paard wel op de achterhand komt als het daarvoor geheel op de voorhand word gereden om hem zoals je zegt geheel op de hulpen te krijgen. Het paard moet leren zijn achterhand te gebruiken om gewicht te dragen en dat doe je na mijn inzien niet met LDR.

Beiden. En ja, het paard komt op de achterhand, aangezien het meer gesloten wordt, de rug "opent" voor de ruiter, dus meer ruggebruik en durchlassigkeit, wat ten goede komt van de daling van het kruis.

Het ironische is: Tol heeft heeft het verkeerd aangeleerd toen ik hem kreeg ( voor dalen, achter stijgen) en nu krijgen we het toch voor elkaar, ondanks zijn hoge leeftijd (18 jaar) om een min of meer correcte piaffe eruit te halen. Ik zal eens vragen aan mijn vriend of hij een stukje piaffe uit mijn proef vandaag hier op bokt wil zetten.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 21:22

Dat wil ik inderdaad graag zien.

Ik heb jaren geleden een 11 jarige pony gekocht voor een spot prijsje, omdat zij iedereen aanviel en er niks mee te beginnen was als je haar los had. Had je haar eenmaal dan was het over, maar dan kreeg je ook niks van haar gedaan.
Deze pony liep zeer sterk op de voorhand daarbij ook nog naar buiten. Dit altijd en overal. Dus het was gewoon aangeleert hoewel zij qua bouw juist meer verzameld zou moeten lopen.
Deze pony van nu 17jaar loopt nu geheel verzameld en in evenwicht zonder hulpmiddelen of ook maar het trainen onder het zadel. Alles los en vrij. Het is nu een heerlijke pony om op te rijden.

Deze pony werd voor dat ik hem kocht bijgezet gelongeerd met hoofd bijna tegen de borst. Dit heeft deze pony geheel verpest. Het op de voorhand lopen kreeg ik er snel uit, maar het altijd naar buitenlopen met hoofd was moeilijker. Vroeg je haar hoofd naar binnen dan viel ze over haar buitenschouder en gooide haar kont naar buiten. Dit is gelukkig ook verleden tijd.

Ik ben benieuwd naar die foto's.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 21:54

Hier vast een voorproefje van 1 an de piaffe's die ik vandaag gezien heb, dit is Gribaldi, die wordt LDR getraind:
Afbeelding

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 22:47

Tja een mooie foto, maar van een kant genomen waar je niet de achterhand actie kan zien. Ik kan er dus weinig van zeggen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 01:35

Kom net binnen vallen maar ik vind dit een leuke vraag

Ik kan me er niet in vinden. Door het gewicht naar achteren te brenegn kan je kract ontwikkelen die je juist zo nodig hebt voor de dressuur.
Denk maar aan bv een speedboot.

Ik ken die test niet verder, dus ik wil er verder daarom ook niet teveel van zeggen. Maar ik vind het inderdaad uiterst merkwaardig Verward

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 08:47

josien schreef:
Tja een mooie foto, maar van een kant genomen waar je niet de achterhand actie kan zien. Ik kan er dus weinig van zeggen.

Zelfs van deze hoek zie je de achterhand dalen tot onder de schoft.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 10:26

ha, ha, ik heb 1 dag niet gelezen, en de discussie is flink aan de gang. Ehhhhh.... Josien ik sluit me toch echt aan bij Tyrza. maar jullie mogen van mening verschillen hoor!
Ik denk dat jij Jozien eens keer op een paard moet zitten dat piafeert of in de passage loopt, dan kun je heel goed voelen dat het kruis zakt en het paard als het ware gaat zitten, overigens is dit de eerste keer een waanzinnige ervaring om dit te voelen!!!! nadat ik het gevoeld had begreep ik pas wat men bedoelde met het werken vanuit de achterhand, daarvoor dacht ik dat het gewicht van het paard redelijk verdeeld was over 4 benen....daar moest ik mezelf daarna dus in bijstellen.
Bij de piaffe tijdens dressuurwedstrijden zijn er maar weinig paarden die de perfecte piaffe tonen, de juiste swung, veel paarden tillen voorbenen hoger dan achter, of komen achter onvoldoende los van de grond. Een foto is een moment opname, een filmpje zou beter te beoordelen zijn, maar die heb ik niet (dat is jammer).

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-04 11:44

Issy mijn paard kent de passage en de piaffe bijna. Ik weet heel goed hoe het voelt als een paard verzameld.

Het zakken van de kruis kun je inderdaad op de foto zien, maar dat betekent nog niet dat het paard het gewicht ook op de achterhand heeft. Zakken hoort er bij, maar ook het gewicht verleggen naar de achterhand. Je ziet op de dressuur wedstrijden bijna nooit een paard in de juiste gewichts verdeling in de piaffe. Het gewicht zit nagenoeg nog altijd op de voorhand.

Niemand weet van die test?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 12:19

http://www.easpstamboek.nl/marlies.JPG (zie ook vorige pagina)

dit paard heeft zijn gewicht alleszins NIET op de achterhand, alles op de voorhand. gewicht kan je niet verleggen, het zwaartepunt wel maar dat zit hier ongeveer vlak achter het voorbeen. gewicht is niet te verplaatsen.

zelfde als in die discussie over buikspieren: essentiele dingen uit het oog verliezen. de buikspieren kunnen nooit de antagonisten zijn van de rugspieren, omdat de buikspieren niet eens aan de wervelkolom vastzitten. maar dat lijkt iedereen te vergeten. hier ook: de achterkant kan het gewicht niet overnemen van de voorhand. dit paard staat volledig op zijn voorbenen. zolang hij in beweging is en de achterhand deels de schokken opvangt kan het niet zoveel kwaad. zoals al gezegd, dan krijgt hij z'n benen niet meer omhoog.

ik heb soms zelfs het gevoel dat wanneer een paard zijn achterhand laat zakken, hij zich aan zijn voorbenen laat hangen, letterlijk. dat ziet er enorm zwaar uit.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 12:27

ponyzotje schreef:
gewicht kan je niet verleggen, het zwaartepunt wel maar dat zit hier ongeveer vlak achter het voorbeen

Klopt, maar door het zwaartepunt te verleggen verander je de krachten die op het paard werken. Het zwaartepunt van een balk zal precies in het midden zitten zodat aan allebei de kanten evenveel kracht werkt (het geheel is in evenwicht). Dit omdat in die balk de gewichtsverdeling gelijk is.

Bij een paard is dit echter niet zo, en ligt het Zp dus ook niet precies in het midden, maar meer naar voren. Dit Zp kun je wel door het paard in een bepaalde houding te laten lopen en de krachten waarmee hij werkt te trainen/veranderen ook verleggen. Ik denk dat de uitdrukking 'gewicht op de achterhand' gelezen zou moeten worden als 'kracht die de achterhand uitvoert' (hoe groter deze kracht hoe, hoe verder het Zp naar achteren en hoe (relatief) minder kracht er op de voorhand werkt)...

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 12:52

de kracht werkt op de achterhand, dus je maakt de achterhand zwaarder (getrokken, niet gedragen). maar dat verandert de kracht op de voorhand niet. die moet nog meer achterhand trekken. daarom moet de achterhand actiever worden, om zelf ook nog wat te dragen. dat helpt de voorhand dan (relatief, want alles komt gewoon weer zoals normaal)
het enige wat er dus gebeurt is dat er 'meer gewicht' op de achterhand komt en daarom het paard harder moet stuwen. een achterhand die zo diep daalt is extreem lastig zowel voor voor- als achterbenen en het is imo niet echt bevorderlijk je paard constant zo diep te laten zakken. achterhand erbij ja, íets eronder schuiven om het achterbeen meer onder het zwaartpunt te krijgen (onze knie kan 150kg dragen als we hem recht op het onderbeen zetten, anders niet), ja. maar die achterhand zo diep laten zakken komt noch de achterbenen en zeker niet de voorbenen ten goede.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-04 13:10

Gewicht van de ruiter kan zeker verlegt worden. Over het zwaarte punt ben ik ook niet helemaal mee eens. Het paard van nature verdeeld het gewicht over voor en achterhand. Het paard verzameld en brengt het zwaartepunt meer naar achteren in situatie's dat dit nodig is.

Hier een mooi voorbeeld van een paard geheel vrij en verzameld.
http://w1.472.telia.com/~u47204838/foto/elegant2.jpg

Hoe zou het paard ons goed kunnen dragen als hij het gewicht van ons niet naar achteren kan verleggen. De achterbenen kunnen pas naar voren grijpen als hij dit gewicht naar achteren heeft verlegt. Anders zou hij of over de voorhand vallen door het gewicht, of het gewicht op de voorhand houden en enkel de achterhand meer onder plaatsen om dit te compiceren. De voorbenen kunnen in stilstand als pilaren onder het gewicht gezet worden. In een voorwaartse beweging gaat dit niet en moet het paard dit anders oplossen.

De achterhand kan pas kracht uit oefenen om het gewicht van de voorhand te dragen als het zwaarte punt meer naar achteren geplaatst is.

Waarom hebben dan zoveel paarden mensen het over gewicht op voor of achterhand en hoe je dit kan bereiken als je toch het gewicht niet van de voorhand afhaalt. Dan heeft dit toch helemaal geen nut.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-04 13:18

Ponyzotje je was net iets eerder dan ik.

Even over het laaste van dat het zo diep laten zakken van de achterhand de achter en voorbenen niet te goede komt. Inderdaad enkel zakken is niet voldoende. Dan komt er inderdaad meer druk op het paard zijn knieen en gewrichten. De achterhand moet dan ook niet alleen stuwen, maar ook dragen. Dit dragen is om de voorhand als het waren iets op te tillen en dit kan alleen als de hals houding hierbij past. Het paard moet dan ook zelf zijn hals houding uitvoeren en niet wij. Doen we dit toch dan krijgen we een onder geschoven achterhand die niet draagt enkel stuwd.