Kip en het ei verhaal???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 23:18

Dat denk ik ook Cassidy. En alleen een rechtgericht paard kan verzamelen.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 23:18

Cassidy schreef:
Als een paard zijn rug rond maakt, de achterhand ondertreed en er meer gewicht op de achterhand komt (en dat is in mijn ogen de enige manier waarop een paard zijn rug rond kan maken), dan ben ik bezig met verzameling hoor!

Hoe verklaar je dan het piafferen? Dat is het toppunt van verzameling, maar imo loopt het paard dan bergopwaarts en niet met een ronde rug.

en als toevoeging kan ik zeggen dat een krom paard nooit correct tot deze verzamling kan komen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 23:23

Ik heb geen verstand van kip en ei...
Mijn instructrice laat mij veel in schoudervoor rijden om mijn pony recht te richten in het lijf. Door de schoudervoor brengt hij of zij het binnenachterbeen meer onder de massa, waardoor het meer gaat dragen. Dit doet ze om het been sterker te maken waardoor het weer rechter kan gaan dragen... (een paard is van nature scheef, dus aan 1 kant sterker dan aan de andere kant. Je moet dus de zwakke kant sterker maken en dan zorgen dat je beide kanten, gelijkmatig, steeds sterker maakt... Tja... volgens mij is het milimeter werk van beide dingen... Stapje recht, stapje dragen, stapje recht, stapje dragen... Ga zo maar door...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 13-04-04 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 23:24

joyce B schreef:
Ik heb geen verstand van kip en ei...
Mijn instructrice laat mij veel in schoudervoor rijden om mijn pony recht te richten in het lijf. Door de schoudervoor brengt hij of zij het binnenachterbeen meer onder de massa, waardoor het meer gaat dragen. Dit doet ze om het been sterker te maken waardoor het weer rechter kan gaan dragen... Tja... volgens mij is het milimeter werk van beide dingen... Stapje recht, stapje dragen, stapje recht, stapje dragen... Ga zo maar door...

niet alleen het binnenachterbeen wordt hierdoor geactiveerd. Ook de verlengde rugspieren worden hierdoor aangesproken, sterker gemaakt en zodoende klaargestoomt om te dragen Lachen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 23:25

dank voor de aanvulling, weer wat geleerd Knipoog

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 23:46

Nageeflijk zijn is in mijn beleving wat anders dan verzameling. Een paard wat nageeflijk is (gestimuleerd door de ruiter) draagt die ruiter. Wat bedoel je met expliciter Tyrza? Op het moment dat je op een dier gaat zitten, moet het dier dragen. Zodra je een zak aardappels tilt, moet je dragen. Dat is dus essentieel in mijn ogen. Want die zak aardappels is gelukkig niet natuurlijk. Op het moment dat ik die goed kan dragen, ben ik in balans. Ik weet eigenlijk niet wat ik er meer aan zou kunnen toevoegen.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 23:48

Aqua8horse schreef:
Op het moment dat je op een dier gaat zitten, moet het dier dragen.

Lijkt mij logisch. Maar ik heb het wellicht over een ander soort dragen. Het dragen wat je ziet bij bv piaffe of passage.

Ik vat jouw dragen nu op alsof het paard zich laat vallen als je opstijgt, indien het niet wil dragen. Begrijp je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 00:03

Tyrza, jij zit al bij bekkenkanteling volgens mij? Een paard dat van voor naar achter, nageeflijk, over twee teugels en tussen twee benen, over vier benen gereden wordt, kan ook de ruiter actief meedragen met zijn rug. Gewoon de verbinding in het paard, die al aanwezig moet zijn in het begin, ook voor dat het paard toe is aan verzameling en evenwicht op de achterhand, denk ik.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 00:04

Tyrza schreef:
Hoe verklaar je dan het piafferen? Dat is het toppunt van verzameling, maar imo loopt het paard dan bergopwaarts en niet met een ronde rug.

Hij brengt de achterhand toch onder de massa? In mijn ogen zeer zeker een verzameling en zeer zeker een ronde rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 13:11

Bij dragen denk ik idd niet alleen aan een ruiter dragen, maar dat het paard zijn achterhand goed onderbrengt, begin van verzameling.
Maar naar mijn idee kan een scheef paard nooit goed dragen, zonder problemen te krijgen.

ik kan die zak aardappel ook wel optillen, maar draag ik die altijd op mijn linkerschouder, krijg ik zeker weten last na een tijdje van die eenzijdige belasting.
Kijk maar eens naar die afrikaanse vrouwtjes, die dragen op hun hoofd, zijn daardoor helemaal recht, anders krijgen ze ergens last als ze scheef dragen.

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 13:17

Ik heb nog lang niet het niveau wat de meeste van jullie hebben, maar ik versta onder dragen niet alleen dat het paard de ruiter moet dragen.
Het paard moet ook in zekere mate zichzelf dragen - dwz. niet als een zoutzak uit elkaar lopen, maar netjes bij elkaar met de achterhand erbij (niet perse verzameld). Zo vind ik op sommige momenten mijn paard aan de longeerlijn ook netjes 'dragend' lopen, zonder dat ik op zijn rug zit.

Of is daar een andere term voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 13:38

Ik gebruik daar ook de term dragen voor.
maar misschien zijn er meer woorden voor, dan horen we het wel Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 13:46

Volgens mij heb je het over dragen, zodra het paard z'n rug goed gebruikt en de ruiter daardoor goed laat zitten (maar gebeurt ook zonder ruiter). Hiervoor moet de achterhand actief zijn, maar voor echte verzameling is veel meer nodig en moet het gehele paard korter worden.

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 13:58

Dat bedoel ik idd. Ik hoor Aqua8 en Cassidy dat een dier moet dragen als er een ruiter op de rug gaat zitten, maar die vergelijking gaat in mijn ogen niet altijd op. Een paard kan ook dragen zonder ruiter.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 14:01

Misschien moeten we een onderscheidt maken tussen de dragende rug en het dragen van de achterhand? Ik had in eerste instantie begrepen dat Aqua vooral op dat laatste doelde. (en ook dat kan zonder ruiter)

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 14:04

Maar wanneer draagt een paard met zijn rug en wanneer met zijn achterhand?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 14:06

gyzmo schreef:
Maar wanneer draagt een paard met zijn rug en wanneer met zijn achterhand?

Met de rug zodra die hem bolt, met de achterhand pas als ie gewicht van de voorhand naar achteren heeft verplaatst.

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 14:07

Ok. Ik raak af en toe even het spoor bijster, ben er nu weer bij.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 19:26

Cassidy"]
[quote="Tyrza schreef:

Hij brengt de achterhand toch onder de massa? In mijn ogen zeer zeker een verzameling en zeer zeker een ronde rug.
[/quote]

Als het paard ondertreed en oprichting heeft, is er volgens mij geen sprake van een ronde rug, maar ruggebruik. Het paard gaat immers bergopwaarts, waarbij de neus er uit hoort te komen en het kruis daalt. Ik heb er zelf niet echt een gevoel bij dat het paard zijn rug rondt. Maar wellicht dat we er weer een ander beeld van hebben dan we bedoelen.

Om een voorbeeld te noemen: als mijn paard tijdens het piafferen letterlijk zijn rug bolt, onttrekt hij zich aan mijn beenhulp (plakt tegen mijn been), komt de neus er niet uit en wordt de rug dus ook niet goed gebruikt. Hierdoor is er geen voldoende aktiviteit meer in de piaffe om er krachtig en vluchtig uit te komen, zonder afname van de takt.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 19:29

Lovely schreef:
Tyrza, jij zit al bij bekkenkanteling volgens mij? Een paard dat van voor naar achter, nageeflijk, over twee teugels en tussen twee benen, over vier benen gereden wordt, kan ook de ruiter actief meedragen met zijn rug. Gewoon de verbinding in het paard, die al aanwezig moet zijn in het begin, ook voor dat het paard toe is aan verzameling en evenwicht op de achterhand, denk ik.

Ik begrijp je Lov Knipoog

Die verbinding is imo niet vanzelfsprekend. Je zult als ruiter toch altijd het paard op moeten zoeken om aan te geven wat je precies wat je van het paard verlangt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 19:53

Het is ook niet vanzelfsprekend natuurlijk, maar is wel een van de basisdingen waar actief aan gewerkt moet worden denk ik, zodat het paard zijn rug niet wegdrukt.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 19:56

Lovely schreef:
Het is ook niet vanzelfsprekend natuurlijk, maar is wel een van de basisdingen waar actief aan gewerkt moet worden denk ik, zodat het paard zijn rug niet wegdrukt.

Aha! En nu zijn we weer terug bij af Haha!

Ik denk toch dat het een combi zal moeten worden tussen rechtrichten en dragen. En als ik er zo aan denk, kom ik toch weer terug op mijn eerste antwoord in het topic: eerst rechtrichten komt ten goede van het spier/ruggebruik en zodoende kan er beter gedragen worden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 19:59

Dat lijkt mij ook, tussen twee teugels van achteren naar voren, de rest komt daar achteraan.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 10:05

Daar sluit ik me bij aan.
Tyrza: bij die piaffe: de meeste extra buiging komt daarbij achter het zadel tot stand (zakkend kruis), mogelijk dat het daardoor minder expliciet als rond voelt? De S-vorm van de ruggegraat wordt in z'n geheel meer in elkaar gedrukt.
Bij het echte bollen waarbij ie aan je been gaat plakken, brengt ie dan z'n hoofd (iets) omlaag (verliest wat oprichting) en ontlast z'n achterhand dan wat??

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 16:19

Volgens mij Tyrza verandert de ronde rug niet, bij wat je ook doet. De wervels worden niet weggedrukt maar worden juist rond, de spieren en banden eromheen verstevigen dat. Bij oprichting doet het paard in mijn ogen niets anders dan zijn balans compenseren die past bij de oefening waar het paard zich in bevindt. De orichting is in mijn ogen dus niets meer dan een logisch gevolg van het zakken van de achterhand. Daarom denk ik dus ook dat je je daar als ruiter niet in moet mengen. Met andere woorden een paard zelf kan als geen ander dat invullen. En dat een rond paard niet zou kunnen ondertreden klopt volgens mij niet. Nageeflijkheid heb je juist nodig om de zwaardere oefeningen perfect te kunnen uitvoeren. De juiste nageeflijkheid geeft ook die souplesse en dus de mogelijkheid om kracht te ontwikkelen op de achterhand. Ik bedoel dan de nageeflijkheid die niet "gedwongen"wordt door de ruiter maar die vanuit het paard blijven komen echter wel "gestimuleerd" door de ruiter voornamelijk met zitbeenhulpen en beenhulpen. Volgens mij als ik het allemaal goed gelezen heb: denk ik dat nageeflijkheid, ronde rug en dragen in principe tot hetzelfde horen.